• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na lotnisku w Rębiechowie samoloty wylądują w gęstej mgle

Maciej Naskręt
1 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Modernizacja lotniska w Rębiechowie ma umożliwić lądowanie we mgle już pod koniec 2015 r. Modernizacja lotniska w Rębiechowie ma umożliwić lądowanie we mgle już pod koniec 2015 r.

Choć mgły nad lotniskiem w Rębiechowie zobacz na mapie Gdańska, które komplikują przyloty, stanowią rzadkość, to i tak zarządca obiektu dmucha na "chmury" i rozbudowuje system ILS - wspomagający lądowanie - do drugiej kategorii. Inwestycja pochłonie 59,2 mln zł i za rok umożliwi samolotom lądowanie przy widoczności 300, a nie jak dotychczas 550 metrach.



Żadne duże lotnisko nie wyobraża sobie funkcjonowania bez systemu ILS (Instrument Landing System). To radiowy system nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widoczności. Gdańsk póki co posiada jeszcze system pierwszej kategorii. Oznacza to, że do lądowania można podchodzić gdy widoczność nie jest mniejsza niż 550 metrów.

W praktyce, gdy samolot naprowadzany systemem ILS dojdzie do wysokości decyzji, na gdańskim lotnisku wynosi ona 60 metrów od płyty lotniska, pilot nie będący przy sterach sprawdza czy widzi pas. Jeśli nie może go dostrzec pada komenda "odchodzimy", a drugi pilot pcha manetki zwiększając moc silników. Odlatuje się wtedy na drugi krąg lub na lotnisko zapasowe.

Mglistych dni na lotnisku w 2014 roku było niewiele. Można policzyć je na palcach obu rąk. Mimo to wywołują spore zamieszanie wśród pasażerów, zwłaszcza, że lotnisko wykonuje ok. 100 operacji (przylotów i odlotów) dziennie. Część podróżnych musi wtedy cierpliwie czekać w samolotach na poprawę pogody nad Trójmiastem, umożliwiającej lądowanie. Bywa tez, że są kierowani na lotnisko zapasowe w Bydgoszczy bądź Poznaniu. Ci, którzy nie mogą wylecieć z Gdańska są zmuszeni szukać innych lotów.

ILS drugiej kategorii za 59,2 mln zł, w tym korekta pasa

Władze lotniska będą jednak minimalizować ryzyko utrudnień w ruchu spowodowanych mgłą, w październiku tego roku w ręce firmy Qumak przekazano pas startowy. Trwa tam teraz rozbudowa systemu ILS do drugiej kategorii warta 59,2 mln zł.

- Obecnie prace trwają na kilometrowym fragmencie pasa startowego od strony Banina. Z racji tego, że cała droga startowa ma 2,8 km, prowadzone prace nie utrudniają ruchu samolotów, mogą one swobodnie startować i lądować - mówi Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku.

Czy odczułe(a)ś kiedykolwiek utrudnienia na lotnisku z powodu mgły?

Prace na wspomnianym odcinku potrwają do 2015 r. Wtedy wykonawca przeniesie się na kilometrowy odcinek pasa od strony Obwodnicy Trójmiasta.

- Tam prace powinny potrwać od marca do maja, a wtedy wykonawcy pozostanie do realizacji środkowy 800-metrowy odcinek pasa startowego. Wtedy roboty będą prowadzone w nocy. Całość prac powinna zakończyć się w czerwcu tego roku - mówi Dargacz. - Co ważne w dniach 13-15 czerwca, kiedy to prace będą toczyć się właśnie na środkowej części pasa startowego, ruch na lotnisku będzie trzeba wstrzymać. Nie da się wykonać zaplanowanych prac utrzymując jednocześnie ruch. Poinformowaliśmy już o tym przewoźników - dodaje rzecznik prasowy.

W ramach wspomnianego harmonogramu prac zostaną zainstalowane przede wszystkim światła linii centralnej pasa startowego oraz światła linii przyziemienia podpowiadające, gdzie dokładnie należy "posadzić" na pasie samolot.

W ramach inwestycji zostanie także przeprowadzona korekta nawierzchni pasa startowego - wyrównana zostanie m.in. niewielka górka od strony Obwodnicy Trójmiasta. Prace spowodowane są zmianą norm dotyczących polskich lotnisk, które muszą zostać wprowadzone do 2018 r.

Co ważne, inwestycji nie wymaga system anten, który jest podstawowym elementem w systemie wspomagającym lądowanie. w Gdańsku zarządza nimi Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Anteny są dostosowane do systemu ILS kategorii II. Niemniej PAŻP planuje ich rozbudowę i podniesienie ich kategorii do systemu ILS kategorii III.

Jakie zyski z ILS-a kategorii II?

Prace przy rozbudowie systemu ułatwiającego lądowanie potrwają w Rębiechowie, tak jak już pisaliśmy, do połowy 2015 r. Nie oznacza to jednak, ze system zadziała już pierwszego dnia po zakończeniu prac. Będzie on musiał przejść szereg testów ze strony PAŻP.

Homologacja ILS-a nie powinna trwać dłużej niż pół roku, a to oznacza, że w gęstej mgle samoloty wylądują najwcześniej za rok. Widoczność wtedy może wynosić minimum 300 metrów, a wysokość decyzji 30 metrów.

W dalszej przyszłości planowane jest też lepsze oświetlenie drogi kołowania i płyty postojowej.

Miejsca

Opinie (261) ponad 10 zablokowanych

  • lotniska zapasowe EPGD

    to głównie EPWA - warszawa i bydgoszcz

    • 3 0

  • W artykule same bzdury (1)

    Modernizacja drogi startowej jest związana z uzyskaniem II kategorii, ale nie ma żadnej rozbudowy ILS. Istniejący ILS może pracować w II kategorii. I cały system ILS jest własnością PAŻP, a nie tylko anteny. Nie wiem skąd Pan Naskręt zbiera materiały, bo jak pisze o lotnisku to często własnie bzdury.

    • 10 0

    • Cały artykuł to totalna bzdura. Pan Naskręt pojęcia nie ma a za lotnictwo się wziął :D

      • 3 0

  • a miało być

    za miedzą ale łunijna filozofia załatwiła bez mydła

    • 2 3

  • Qumak? (2)

    To nie ci sami od Tristara przypadkiem? Moze niech zleca ten projekt profesjonalistom...

    • 5 2

    • Grunt to przetarg

      i aby najtaniej, a potem to niech .................

      • 2 0

    • dla Twojej informacji

      sam montaż oświetlenia pasa to jak zakładanie lampek podtynkowych - wiercisz dziurę, ciągniesz kabel i wkładasz. Większym problemem jest górka na pasie.

      • 0 1

  • upamietnic smolensk

    proponuje zamiast nazwy ils dac kaczora

    • 1 3

  • Bzdura,w polowie listopada chociazby przez kilka dni do południa loty byly odwolane,opóznione,przekierowane albo podstawiane busy,wiem bo oczekiwalam przylotu meza.proponuje zapoznac sie z faktami a nie pisac głupot!

    • 4 1

  • ils jest a kibli brak

    na przylotach KIBLI brakuje

    • 5 1

  • Ostatnio we wtorek 25.11. (2)

    pojechałem po żonę na lotnisko, mieli być z Warszawy Ryanem o 22.30, pokrążyli 2 razy nad Tczewem i w końcu polecieli do BZG. Powrót autobusem na lotnisko w GDN - taxi - w domu po 3 nad ranem.. nazajutrz do pracy. Fatalnie. A wracając do Gdyni przez zamgloną obwodnicę - co widzę? Piękne gwiaździste niebo i ZERO mgły. Więc Babie Doły z lotniskiem byłyby super do lądowania! Ale figa. Była Bydgoszcz...

    • 6 12

    • tak - widziałem - nad Gdynią świeciło pełne słońce, ksieżyc obok też w pełni

      nawet ptacy śpiewali ...

      • 4 0

    • Zrozum to, że nawet jakby było lotnisko w Gdyni to Ryan i tak by lądował w Bydgoszczy bo tak jest dla niego taniej i kropka. W d.pie mają to czy ktoś ma blisko czy daleko do domu.

      • 3 1

  • Bayer opanowany

    "widoczność nie jest mniejsza niż 550 metrów" - bzdura - widzialność pozioma, pionowa a może RVR?
    "...na gdańskim lotnisku wynosi ona 60 metrów od płyty lotniska" - bzdura - od jakiej płyty lotniska?
    "niewielka górka od strony Obwodnicy Trójmiasta" tylko przepisy w tym zakresie obowiązują od nastu lat, żadnej zmiany nie było.
    Ooo właśnie, jakie będą zyski? Skoro dni mglistych było niewiele, proszę podać ekonomiczne uzasadnione dla wydawania 59,2 mln zł na kategorię drugą. Ile wydano złotówek na utrudnienia z powodu mgły?
    Jaka mgła to już mgła gęsta? Bo nie wiem, czy następnym razem będę mógł lądować w takiej mgle, czy to jeszcze mgliste mleczko czy może już kefirek.
    Słaby ten artykuł

    • 2 1

  • mgła

    jak jest mgła to jest cicho nad moreną i jest super

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane