• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy rozkład PKM. Gdynianie wreszcie skorzystają z kolei

Michał Brancewicz
13 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Od 13 grudnia, po torach kolejowych bięgnących m.in. przez Karwiny pojedzie ponad 70 pociągów dziennie. Od 13 grudnia, po torach kolejowych bięgnących m.in. przez Karwiny pojedzie ponad 70 pociągów dziennie.

Ponad 70 pociągów dziennie połączy za miesiąc Gdańsk i Gdynię na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na razie kolejarzom nie udało się zachować regularnych odstępów pomiędzy kursami, ale zapowiadają, że jeszcze nad tym pracują.



Gdynianie będą najchętniej korzystać z PKM w drodze:

Mimo że pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kursują od 1 września, to do tej pory gdynianie nie mogli poczuć tego w swoim mieście. Powód? Poza kilkoma składami, które wczesnym rankiem wyjeżdżają, a późnym wieczorem wracają do Gdyni, na tej części trasy próżno szukać innego pociągu PKM.

PKM wreszcie dociera do Gdyni

To się zmieni 13 grudnia. Od tego dnia rozkład PKM zacznie w końcu obejmować także Gdynię. Nie został on jednak jeszcze oficjalnie ogłoszony, dlatego nie możemy zaprezentować go w całości.

Jako pierwszy, 25 minut po północy, ze stacji we Wrzeszczu wyjedzie pierwszy pociąg PKM do Gdyni Głównej. Pokonanie trasy zajmie mu 48 minut. Pół godziny później wyruszy kolejny pociąg.

W ciągu doby z Wrzeszcza do Gdyni wyjedzie w sumie 38 składów. Pierwszy poranny wyruszy na trasę o godz. 4:44, ostatni 55 minut po północy.

Z kolei z Gdyni Głównej pierwszy szynobus wyruszy o 3:48, by po 46 minutach zameldować się we Wrzeszczu. Ostatni wyjedzie na trasę o godz. 22:22.

Wszystkie pociągi PKM wyruszające z Gdyni, a będzie ich w ciągu doby 34, jadą do Wrzeszcza.

Kursy bez regularnych odstępów

Kolejarzom nie udało się opracować rozkładu tak, by zachować regularne odstępy między poszczególnymi kursami. Tzw. takt ułatwia pasażerom zapamiętanie rozkładu oraz umożliwia zgranie innych środków komunikacji miejskiej z kursami pociągów, dzięki czemu podróżni mogą się przesiadać.

Od 13 grudnia Szybka Kolej Miejska będzie woziła pasażerów na tych wszystkich trasach. Od 13 grudnia Szybka Kolej Miejska będzie woziła pasażerów na tych wszystkich trasach.
Powody braku regularności są dwa.

Po pierwsze: na tymczasowym przystanku w Wielkim Kacku do dyspozycji będzie tylko jedna krawędź peronu, więc składy jadące w przeciwnych kierunkach będą musiały się nawzajem przepuszczać.

Po drugie: rozkład uwzględnia tzw. okresy zamknięciowe, ustanowione przez PKP Polskie Linie Kolejowe, czyli zarządcę linii 201 (Gdynia - Kościerzyna). Są one związane z wciąż toczącymi się tam pracami remontowymi oraz planami budowy przystanków PKM na Karwinach i przy stadionie w Redłowie. Ich realizacja powinna ruszyć na przełomie kwietnia i maja i wiązać się będzie z zamknięciem na cztery miesiące jednego, a potem drugiego toru linii 201.

Z Gdyni do Wrzeszcza po pięć połączeń w szczycie porannym i popołudniowym

W relacji Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz odstępy czasu między kursami wyniosą od 7 minut (21:07 - 21:14) do półtorej godziny (13:36 - 15:06). W jednym momencie dnia pojawi się nawet namiastka regularności. Między godz. 5:05 a 5:35, trzy kolejne składy odjadą z Gdyni co 15 minut.

W porannym szczycie, w godzinach między 6 a 9, na trasę wyjedzie pięć składów (6:10 i 6:34, 7:22 i  7:52 oraz 8:07). W popołudniowym szczycie (godz. 15-18) będzie ich również pięć (15:06, 16:00, 16:34 i 16:54 oraz 17:42).

Czasy przejazdu poszczególnych składów będą się wahać od 44 minut (dwa pojazdy) do 53 minut (trzy pojazdy). Jednak większość osiągać będzie czas 46 lub 48 minut.

Przystanek PKM na Karwinach ma powstać do końca 2016 r. Przystanek PKM na Karwinach ma powstać do końca 2016 r.
Z Wrzeszcza do Gdyni po sześć pociągów w szczycie

W przeciwnym kierunku z Wrzeszcza do Gdyni Głównej również brakować będzie regularności. Najmniejsza różnica w odjeździe dwóch pojazdów wyniesie 12 minut (21:32 - 21:45), najdłuższa - równo godzinę (9:13 - 10:13 i 23:25 - 00:25).

Również w tej relacji przytrafią się krótkie okresy z regularną częstotliwością. Pierwszy między 15:25 a 16:55, kiedy pociągi pojadą co pół godziny i drugi od 21:45 do 22:45 z częstotliwością 15-minutową.

Poranny (6-9) i popołudniowy (15-18) szczyt będzie oferował pasażerom po sześć pociągów. Rano odjazdy będą o godz. 6:12 i 37, 7:18 oraz 8:05, 8:31 i 8:58, zaś w drugiej części dnia o godz.15:25, 15:55, 16:25 i 16:55, 17:10 i 18:00.

Z kolei czasy przejazdu będą nieco dłuższe. Od 46 (jeden taki kurs) do 55 minut (dwa kursy). Najczęściej jednak pokonanie trasy z Wrzeszcza do Gdyni zajmować będzie 49 minut.

Najwięcej pociągów między Wrzeszczem a lotniskiem

Każdego dnia w stronę lotniska pojedzie z Wrzeszcza 80 pociągów, począwszy od godziny 3:56, a na godz. 00:55 skończywszy. W drugą stronę składów będzie o cztery mniej. Pierwszy kurs z portu lotniczego do Wrzeszcza odbędzie się o 4:12, a ostatni o 00:25.

Różnice w czasach odjazdów mieszczą się w granicach od 10 do 25 minut (nie licząc pierwszych dwóch i trzech ostatnich kursów z Wrzeszcza na lotnisko).

Główny powód braku regularności pozostaje ten sam: wciąż trwa zgrywanie urządzeń między linią PKM i PLK pozwalających na zwiększanie przepustowości. Co oznacza często przymusowy postój pociągów na Strzyży przed wjazdem do Wrzeszcza.

Sprinter z Kartuz do Gdańska Głównego

Po 17 pociągów w jedną i drugą stronę pojawi się na trasie Gdańsk - Kartuzy. I tylko ostatni kurs zacznie i skończy się na stacji we Wrzeszczu. Reszta składów docierać będzie do Gdańska Głównego i stamtąd ruszać w drogę powrotną.

Ponad połowa składów (9 z 17) pokona trasę z Gdańska Głównego do Kartuz w 1 godzinę i trzy minuty, pozostałe będą potrzebowały kilka minut więcej. Najdłużej, bo 75 minut, potrwa podróż szynobusem wyruszającym o 15:59.

W drugą stronę 9 z 17 pojazdów pokona trasę dokładnie w godzinę. Kolejne będą o kilka minut wolniejsze, ale zdarzy się też pewien wyjątek. Będzie nim pociąg sprinter odjeżdżający z Kartuz punkt 7. Ten skład dojedzie do Gdańska Głównego w 53 minuty, gdyż po drodze nie zatrzyma się na pięciu przystankach PKM (Rębiechowo, Matarnia, Kiełpinek, Jasień oraz Niedźwiednik).

Pociągi z Gdyni do Kościerzyny to nie PKM

Od wejścia w życie nowego rozkładu (13 grudnia) SKM będzie świadczyła usługi także na trasie Gdynia - Kościerzyna. Każdego dnia na tej trasie wyjedzie po 10 pociągów obu kierunkach.

Niestety, ze względu na trwającą przebudowę stacji w Kartuzach, pociągi będą omijały tę miejscowość. Mieszkańcy Kościerzyny chcący dostać się do Gdańska będą mogli przesiadać się na pociągi PKM jadące z Kartuz na przystankach w Żukowie lub Żukowie Wschodnim. Czas oczekiwania na przesiadkę może wynieść od kilkunastu do kilkudziesięciu minut.

Pasażerowie wciąż czekają na zmiany we Wrzeszczu

Mimo sygnalizowania tego problemu, na dworcu we Wrzeszczu wciąż nie ma dodatkowych informacji, kiedy i który pociąg gdzie się zatrzyma. Powoduje to, że pasażerowie biegają między peronami, nie wiedząc z którego peronu odjedzie ich pociąg. PKP PLK zapowiada, że system dynamicznej informacji pasażerskiej zostanie zamontowany we Wrzeszczu w połowie 2016 roku.

Opinie (249) 4 zablokowane

  • Z piątku na sobotę
    I z soboty na niedzielę
    powinny być Kursy nocne !!
    Chociaż co godzinę !!

    Kto za łapka w górę ;)

    • 58 7

  • okresy zamknięciowe (2)

    Fajna ta wasza języka polska na tym portala Trójmiasta.

    Nie można było po prostu napisać: okresy zamknięcia linii?

    • 16 4

    • okresy zamknięciowe - (1)

      - termin kolejowy więc nie pyszcz, ok?
      Poza tym antypozdrowienia dla Organisty z SKM, co układa rozkłady.
      Doucz się chłopie.

      • 4 2

      • A no tak - termin kolejowy

        gramatyka kolejowa
        ortografia kolejowa
        ekonomia kolejowa
        Na półgłówka mówi się inteligent kolejowy. Z kolejowym pozdrowieniem ch...o'pardon wuju bury.

        • 5 1

  • PKM nie metropolitalna

    PKM powinna zmienić nazwę bo ani trasa nie obejmuje metropolii ani nie można jeździć na bilecie metropolitalnym.

    • 49 3

  • całty ten projekt

    PKM jak i komunikacji w 3mieście można o kant d*y potluc skoro nie ma jednego biletu. przyjezdni zgłupieją.

    • 38 4

  • Zmieńcie nazwę na Gdyńska Kolej Metropolitalna (2)

    Mieszkam w Gdańsku głównym i PKMek jest tyle co kot napłakał. A do Gdyni Głównej dojadą wszystkie

    • 14 27

    • (1)

      Ale tranzytem... Zobacz, ile przystanków ma PKM w Gdańsku, a ile w Gdyni.

      • 5 2

      • Na co mi te przystanki jak Pkm z głównego nie jeździ

        • 3 2

  • Za takie ułatwienie transportowe w tej wersji Gdynia POwinna POdziekować !!! (3)

    Natomiast oprócz trolejbusów rozwijać dalej gazobusy i autobusy elektryczne, w tym i przegubowe oraz hybrydowe. Ogłosić konkurs na bardziej estetyczne dyzajnowskie i funkcjonalne przystanki z elementami usługowymi a wszystko wspomóc korzystając z instrumentu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. A zwłaszcza pojazdy te przecież będą wykorzystane do przewozu pasażerów na terenie Pomorskiego Obszaru Funkcjonalnego, a więc też poza granicami miasta. Zamawiane autobusy powinny posiadać rozwiązania techniczne ułatwiające korzystanie z komunikacji miejskiej osobom starszym i niepełnosprawnym (m.in. niska podłoga, system informacji pasażerskiej) oraz powinny być wyposażone w mobilne systemy informacyjne, automaty biletowe, które powinny obsługiwać zapis i odczyt biletów elektronicznych funkcjonujących w Komunikacji Miejskie, internet, możliwość doładowania.

    Już dziś wejść w porozumienie z Göteborgiem, aby testować pierwszy Volvo Buses - nowy elektryczny autobus w 12-metrowej wersji (Volvo 7900 Electric - jest ciche i bezemisyjne, o ok.80 % bardziej wydajne energetycznie od porównywalnych autobusów z silnikiem diesla). I jak słyszałem od fachowców do doładowania można wykorzystać i zaadaptować - po niedużej modernizacji trakcje trolejbus za pomocą istniejącego źródła zasilania.

    • 7 26

    • A może tak nowy innowacyjny transport typu metrobus do Gdyni Zachód i Północ ? (1)

      Skoro PKM-ka nasz oszukała i dotychczas nie wybudowała żadnego przystanku nawet nie myśli o Gdyni Północ i Zachód więc kreatywny sprawny gdyński samorząd powinien zastanowić się nad kompleksowym rozwiązaniem problemu poprzez m.in. budowę innego rodzaju linii podobnej do tramwajowej i trolejbusowej. W postaci dwuprzegubowego elektroautobusu dużej pojemności, który jeździłby po w znacznie części wydzielonej jezdni bus pasie.

      Taki np. 24 metrowy długości przyspieszony autobus jeździłby na najdłuższych liniach, posiadał napęd hybrydowy spalinowo-elektryczny, który jest niezwykle cichy nawet wtedy, gdy pracuje silnik diesla, a do tego koncepcyjnie przystosowywany do użytkowania po drogach publicznych zautomatyzowanych, które w przyszłości będą jeździły bez kierowców. Gdyńska sieć /trakcja może być początkiem rewolucji w transporcie nie tylko miejskim. Aranżacja wnętrza takiego pojazdu powinna przypominać trochę tramwaj a trochę trolejbus. Aby uruchomić takie przedsięwzięcie należy aplikować o ogromne środki, ale Gdyńskie Trolejbusy maja b.dobrą markę i warto by się pokusić o pojazd całkowicie innowacyjny, który przejechałby nie tylko te trasy w automatycznym trybie niemal całości. Zautomatyzowane pojazdy mogą wzbudzić zainteresowanie przewoźników, bo pozwolą im zaoszczędzić na płacach dla kierowców oraz paliwie i ochronie środowiska a także w szybkości pokonywania trasy. - To ma dla przewoźników największe znaczenie, gdyby unia nie wspomogła finansowo takiego projektu, to przecież od tygodnia działa w Gdyni jedna z większych i potężniejszych chińskich firm zajmującej sie pojazdami więc na pewno nie prześpią gruszek w popiele:)).

      • 5 9

      • bezstronny

        znowu odlatujesz ;)

        • 4 4

    • znowu sfrustrowany pisiorek

      j/w

      • 1 1

  • Pociągi z Gdyni do Kartuz to nie PKM????

    Czy chodziło : Pociągi z Gdyni do KOŚCIERZYNY to nie PKM ???

    • 14 2

  • Projekt PKM niekompletny czy niekompetentny (1)

    To tylko linia kolejowa tymczasem jej funkcjonowanie ilością procedur zahacza o start z Camp Canaveral.No chyba,że o czymś nie wiemy.

    • 17 4

    • powinno być Cape Canaveral

      • 2 0

  • dobry żart :) normalnie do księgi ginesa się nadaje ;)

    "Mimo sygnalizowania tego problemu, na dworcu we Wrzeszczu wciąż nie ma dodatkowych informacji, kiedy i który pociąg gdzie się zatrzyma. Powoduje to, że pasażerowie biegają między peronami, nie wiedząc z którego peronu odjedzie ich pociąg. PKP PLK zapowiada, że system dynamicznej informacji pasażerskiej zostanie zamontowany we Wrzeszczu w połowie 2016 roku."

    • 36 1

  • A Kościerzyna - Gdańsk? (4)

    Nikt o tym nie pisze. Oszukali wszystkich wycofując połączenie pomiędzy Kościerzyną a Gdańskiem a przecież to było jedno z podstawowych założeń. Nikogo nawet nie informowali że tak nie będzie.

    • 39 5

    • koscierzyna- gdańsk

      Piszcie reklamacje ze wycofali to bezpośrednie połączenie wycofując się jednocześnie z głównego założenia projektu. Piszcie na ten adres: reklamacje@skm.Pkp.Pl

      • 4 0

    • tylko po cichu do Kartuz se zrobili buraki

      Nawet pracownicy niechętnie o tym gadają tylko głupa rżną ze w sumie to nic nie wiedzą. Ludzie wam tego nie daruja

      • 3 2

    • koscierzyna- gdańsk

      To połączenie było twarzą tej inwestycji. Teraz dla mnie stracili ttwarz. W sumie to nawet dałbym komuś z tych pajacow w twarz. Bo kredyty które na to wzięli spłacać będziemy my a tego co obiecali nie ma

      • 2 0

    • Piękna idea, wyszło jak zwykle

      Jest tak. Mam weekendowy dom na trasie pomiędzy Kościerzyną a Chojnicami. Chętnie bym wsiadł w piątek po południu do PKM w Gdańsku Gł. I po szybkiej przesiadce w Kościerzynie na szynobus do Chojnic dojechał na miejsce bez korków, wypadków i innych niespodzianek. Teraz, to jazda do Wrzeszcza, dalej do Żukowa, Kościerzyny i na Chojnice. Dłużej, drożej niż samochodem (wyjazd rodzinny), więc jaki to miałoby mieć sens?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane