• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy rozkład PKM. Gdynianie wreszcie skorzystają z kolei

Michał Brancewicz
13 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Od 13 grudnia, po torach kolejowych bięgnących m.in. przez Karwiny pojedzie ponad 70 pociągów dziennie. Od 13 grudnia, po torach kolejowych bięgnących m.in. przez Karwiny pojedzie ponad 70 pociągów dziennie.

Ponad 70 pociągów dziennie połączy za miesiąc Gdańsk i Gdynię na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na razie kolejarzom nie udało się zachować regularnych odstępów pomiędzy kursami, ale zapowiadają, że jeszcze nad tym pracują.



Gdynianie będą najchętniej korzystać z PKM w drodze:

Mimo że pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kursują od 1 września, to do tej pory gdynianie nie mogli poczuć tego w swoim mieście. Powód? Poza kilkoma składami, które wczesnym rankiem wyjeżdżają, a późnym wieczorem wracają do Gdyni, na tej części trasy próżno szukać innego pociągu PKM.

PKM wreszcie dociera do Gdyni

To się zmieni 13 grudnia. Od tego dnia rozkład PKM zacznie w końcu obejmować także Gdynię. Nie został on jednak jeszcze oficjalnie ogłoszony, dlatego nie możemy zaprezentować go w całości.

Jako pierwszy, 25 minut po północy, ze stacji we Wrzeszczu wyjedzie pierwszy pociąg PKM do Gdyni Głównej. Pokonanie trasy zajmie mu 48 minut. Pół godziny później wyruszy kolejny pociąg.

W ciągu doby z Wrzeszcza do Gdyni wyjedzie w sumie 38 składów. Pierwszy poranny wyruszy na trasę o godz. 4:44, ostatni 55 minut po północy.

Z kolei z Gdyni Głównej pierwszy szynobus wyruszy o 3:48, by po 46 minutach zameldować się we Wrzeszczu. Ostatni wyjedzie na trasę o godz. 22:22.

Wszystkie pociągi PKM wyruszające z Gdyni, a będzie ich w ciągu doby 34, jadą do Wrzeszcza.

Kursy bez regularnych odstępów

Kolejarzom nie udało się opracować rozkładu tak, by zachować regularne odstępy między poszczególnymi kursami. Tzw. takt ułatwia pasażerom zapamiętanie rozkładu oraz umożliwia zgranie innych środków komunikacji miejskiej z kursami pociągów, dzięki czemu podróżni mogą się przesiadać.

Od 13 grudnia Szybka Kolej Miejska będzie woziła pasażerów na tych wszystkich trasach. Od 13 grudnia Szybka Kolej Miejska będzie woziła pasażerów na tych wszystkich trasach.
Powody braku regularności są dwa.

Po pierwsze: na tymczasowym przystanku w Wielkim Kacku do dyspozycji będzie tylko jedna krawędź peronu, więc składy jadące w przeciwnych kierunkach będą musiały się nawzajem przepuszczać.

Po drugie: rozkład uwzględnia tzw. okresy zamknięciowe, ustanowione przez PKP Polskie Linie Kolejowe, czyli zarządcę linii 201 (Gdynia - Kościerzyna). Są one związane z wciąż toczącymi się tam pracami remontowymi oraz planami budowy przystanków PKM na Karwinach i przy stadionie w Redłowie. Ich realizacja powinna ruszyć na przełomie kwietnia i maja i wiązać się będzie z zamknięciem na cztery miesiące jednego, a potem drugiego toru linii 201.

Z Gdyni do Wrzeszcza po pięć połączeń w szczycie porannym i popołudniowym

W relacji Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz odstępy czasu między kursami wyniosą od 7 minut (21:07 - 21:14) do półtorej godziny (13:36 - 15:06). W jednym momencie dnia pojawi się nawet namiastka regularności. Między godz. 5:05 a 5:35, trzy kolejne składy odjadą z Gdyni co 15 minut.

W porannym szczycie, w godzinach między 6 a 9, na trasę wyjedzie pięć składów (6:10 i 6:34, 7:22 i  7:52 oraz 8:07). W popołudniowym szczycie (godz. 15-18) będzie ich również pięć (15:06, 16:00, 16:34 i 16:54 oraz 17:42).

Czasy przejazdu poszczególnych składów będą się wahać od 44 minut (dwa pojazdy) do 53 minut (trzy pojazdy). Jednak większość osiągać będzie czas 46 lub 48 minut.

Przystanek PKM na Karwinach ma powstać do końca 2016 r. Przystanek PKM na Karwinach ma powstać do końca 2016 r.
Z Wrzeszcza do Gdyni po sześć pociągów w szczycie

W przeciwnym kierunku z Wrzeszcza do Gdyni Głównej również brakować będzie regularności. Najmniejsza różnica w odjeździe dwóch pojazdów wyniesie 12 minut (21:32 - 21:45), najdłuższa - równo godzinę (9:13 - 10:13 i 23:25 - 00:25).

Również w tej relacji przytrafią się krótkie okresy z regularną częstotliwością. Pierwszy między 15:25 a 16:55, kiedy pociągi pojadą co pół godziny i drugi od 21:45 do 22:45 z częstotliwością 15-minutową.

Poranny (6-9) i popołudniowy (15-18) szczyt będzie oferował pasażerom po sześć pociągów. Rano odjazdy będą o godz. 6:12 i 37, 7:18 oraz 8:05, 8:31 i 8:58, zaś w drugiej części dnia o godz.15:25, 15:55, 16:25 i 16:55, 17:10 i 18:00.

Z kolei czasy przejazdu będą nieco dłuższe. Od 46 (jeden taki kurs) do 55 minut (dwa kursy). Najczęściej jednak pokonanie trasy z Wrzeszcza do Gdyni zajmować będzie 49 minut.

Najwięcej pociągów między Wrzeszczem a lotniskiem

Każdego dnia w stronę lotniska pojedzie z Wrzeszcza 80 pociągów, począwszy od godziny 3:56, a na godz. 00:55 skończywszy. W drugą stronę składów będzie o cztery mniej. Pierwszy kurs z portu lotniczego do Wrzeszcza odbędzie się o 4:12, a ostatni o 00:25.

Różnice w czasach odjazdów mieszczą się w granicach od 10 do 25 minut (nie licząc pierwszych dwóch i trzech ostatnich kursów z Wrzeszcza na lotnisko).

Główny powód braku regularności pozostaje ten sam: wciąż trwa zgrywanie urządzeń między linią PKM i PLK pozwalających na zwiększanie przepustowości. Co oznacza często przymusowy postój pociągów na Strzyży przed wjazdem do Wrzeszcza.

Sprinter z Kartuz do Gdańska Głównego

Po 17 pociągów w jedną i drugą stronę pojawi się na trasie Gdańsk - Kartuzy. I tylko ostatni kurs zacznie i skończy się na stacji we Wrzeszczu. Reszta składów docierać będzie do Gdańska Głównego i stamtąd ruszać w drogę powrotną.

Ponad połowa składów (9 z 17) pokona trasę z Gdańska Głównego do Kartuz w 1 godzinę i trzy minuty, pozostałe będą potrzebowały kilka minut więcej. Najdłużej, bo 75 minut, potrwa podróż szynobusem wyruszającym o 15:59.

W drugą stronę 9 z 17 pojazdów pokona trasę dokładnie w godzinę. Kolejne będą o kilka minut wolniejsze, ale zdarzy się też pewien wyjątek. Będzie nim pociąg sprinter odjeżdżający z Kartuz punkt 7. Ten skład dojedzie do Gdańska Głównego w 53 minuty, gdyż po drodze nie zatrzyma się na pięciu przystankach PKM (Rębiechowo, Matarnia, Kiełpinek, Jasień oraz Niedźwiednik).

Pociągi z Gdyni do Kościerzyny to nie PKM

Od wejścia w życie nowego rozkładu (13 grudnia) SKM będzie świadczyła usługi także na trasie Gdynia - Kościerzyna. Każdego dnia na tej trasie wyjedzie po 10 pociągów obu kierunkach.

Niestety, ze względu na trwającą przebudowę stacji w Kartuzach, pociągi będą omijały tę miejscowość. Mieszkańcy Kościerzyny chcący dostać się do Gdańska będą mogli przesiadać się na pociągi PKM jadące z Kartuz na przystankach w Żukowie lub Żukowie Wschodnim. Czas oczekiwania na przesiadkę może wynieść od kilkunastu do kilkudziesięciu minut.

Pasażerowie wciąż czekają na zmiany we Wrzeszczu

Mimo sygnalizowania tego problemu, na dworcu we Wrzeszczu wciąż nie ma dodatkowych informacji, kiedy i który pociąg gdzie się zatrzyma. Powoduje to, że pasażerowie biegają między peronami, nie wiedząc z którego peronu odjedzie ich pociąg. PKP PLK zapowiada, że system dynamicznej informacji pasażerskiej zostanie zamontowany we Wrzeszczu w połowie 2016 roku.

Opinie (249) 4 zablokowane

  • jak tam? czy pkm w dalszym ciągu jeździ pusta? (4)

    • 3 3

    • Nie (2)

      Rzadko jeżdżę PKM-ką, ale dzisiaj wybrałem się do Kartuz. Zdziwiłem, się bardzo jak wiele ludzi jechało ze mną. Dodam, że to nie były jakieś godziny szczytu. Normalna sobota, pociąg o 10:33 z Gd. Głównego. W samych Kartuzach wysiadło z 20-30 osób

      • 1 1

      • wzglednie szybki i wygodny dojazd do GB (1)

        chyba tylko dlatego PKM ma jako takie obłożenie z i do Kartuz

        • 1 1

        • szkoda, że nie NYC

          • 0 0

    • Jak tam? W twojej głowie nadal pusto?

      • 2 2

  • Koordynacja LOTÓW z PKM w nocy

    Ma nadzieję, że zarządzający PKM będą mieli świadomość że kolejka PKM jest dla ludzi - pasażerów a nie sama dla siebie. Co mam na myśli. Więcej uwagi na przylatujące samoloty na ich godziny i minuty.
    Motorniczy PKM może mieć laptopa i otworzyć stronę z przylotami do Gdańska.
    W poprzednią sobotę samolot z Malty (Wizzair) wylądował planowo o 0:40 i w tym momencie gdy ludzie wychodzili z terminala kolejka po prostu odjechała. Stała na przystanku co najmniej 5 minut i już nie mogła poczekać 2 minuty dłużej.
    Tak samo na lotnisku powinien być komunikat, że kolejka stoi i czeka. To jest noc i ostatni kurs PKM ki. To wszystko jest proste... niemniej przerasta zarządzających. Jeśli tak będziecie jeździć to będzie pusto w pociągu i w waszym portfelu.

    • 0 0

  • a to dobre...

    ... żeby dojechać do Wrzeszcza trzeba zmarnować prawie godzinę.... polecam wszystkim pociągi REGIO - z Gdyni Gł. do Wrzeszcza 18 min. z zegarkiem w ręku.

    • 0 0

  • no nie wiem (15)

    Czy będą korzystać skoro to będzie dłuższa podróż niż SKM? I co z biletami?

    • 43 97

    • Jesli chcialbys jechac PKM z Gdanska do Gdyni to gratuluje pomyslowosci (2)

      PKM choc teoretycznie pozwala na taka podroz nie do tego sluzy. Mozna pojechac do Bialegostoku przez Zielona Gore, ale to chyba nie jest sluszna koncepcja, co nie.

      • 18 2

      • Chciałbym i pojadę (1)

        Trasa 201 jest niezwykle malownicza, przejazd nią wiosną albo latem to orgazm dla zmysłów.

        • 8 0

        • jazda 201 zamiast seksu

          Dobre!

          • 4 0

    • (1)

      Kiedy będzie połączenie z Oksywiem??

      • 14 1

      • A po kiego?

        • 5 3

    • (3)

      Co zmieniła ta wielka inwestycja w układzie komunikacyjnym Gdańska?

      • 18 31

      • To, że wsiadam na jasieniu (1)

        I jadę do pracy do wrzeszcza szybciej niż autem w korku

        • 33 2

        • "Panicza" z falowca na Przymorzu to nie interesuje.

          Dla niego Gdańsk to Długa, Zaspa i Przymorze.

          • 34 2

      • nic

        • 8 17

    • Jak na skmce będzie zerwanie sieci, to PKM będzie najlepszą opcją na dojazd Gdańsk - Gdynia.

      • 20 0

    • prawie 50 min (1)

      Z Wrzeszcza do Gdyni ??

      • 7 17

      • Z Wrzeszcza do Gdyni jedziesz przecież po starej linii SKM

        • 17 2

    • SKM nie jedzie na lotnisko, nie jedzie na Karwiny, nie jedzie do Matarni, na Osowę, ani na Wiszące Ogrody ;) (1)

      • 70 3

      • w sumie to jedzie

        bo operatorem PKM jest... SKM

        • 34 7

    • A z Karwin

      Czemu dłuższa?

      • 13 3

  • To wszystko jest...

    ...jedną wielką prowizorką!

    • 1 0

  • PKM strasznie sie wlecze

    Przejazd z Osowy do Wrzeszcza to wiecznosc.

    • 1 0

  • Za takie ułatwienie transportowe w tej wersji Gdynia POwinna POdziekować !!! (3)

    Natomiast oprócz trolejbusów rozwijać dalej gazobusy i autobusy elektryczne, w tym i przegubowe oraz hybrydowe. Ogłosić konkurs na bardziej estetyczne dyzajnowskie i funkcjonalne przystanki z elementami usługowymi a wszystko wspomóc korzystając z instrumentu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. A zwłaszcza pojazdy te przecież będą wykorzystane do przewozu pasażerów na terenie Pomorskiego Obszaru Funkcjonalnego, a więc też poza granicami miasta. Zamawiane autobusy powinny posiadać rozwiązania techniczne ułatwiające korzystanie z komunikacji miejskiej osobom starszym i niepełnosprawnym (m.in. niska podłoga, system informacji pasażerskiej) oraz powinny być wyposażone w mobilne systemy informacyjne, automaty biletowe, które powinny obsługiwać zapis i odczyt biletów elektronicznych funkcjonujących w Komunikacji Miejskie, internet, możliwość doładowania.

    Już dziś wejść w porozumienie z Göteborgiem, aby testować pierwszy Volvo Buses - nowy elektryczny autobus w 12-metrowej wersji (Volvo 7900 Electric - jest ciche i bezemisyjne, o ok.80 % bardziej wydajne energetycznie od porównywalnych autobusów z silnikiem diesla). I jak słyszałem od fachowców do doładowania można wykorzystać i zaadaptować - po niedużej modernizacji trakcje trolejbus za pomocą istniejącego źródła zasilania.

    • 7 26

    • znowu sfrustrowany pisiorek

      j/w

      • 1 1

    • A może tak nowy innowacyjny transport typu metrobus do Gdyni Zachód i Północ ? (1)

      Skoro PKM-ka nasz oszukała i dotychczas nie wybudowała żadnego przystanku nawet nie myśli o Gdyni Północ i Zachód więc kreatywny sprawny gdyński samorząd powinien zastanowić się nad kompleksowym rozwiązaniem problemu poprzez m.in. budowę innego rodzaju linii podobnej do tramwajowej i trolejbusowej. W postaci dwuprzegubowego elektroautobusu dużej pojemności, który jeździłby po w znacznie części wydzielonej jezdni bus pasie.

      Taki np. 24 metrowy długości przyspieszony autobus jeździłby na najdłuższych liniach, posiadał napęd hybrydowy spalinowo-elektryczny, który jest niezwykle cichy nawet wtedy, gdy pracuje silnik diesla, a do tego koncepcyjnie przystosowywany do użytkowania po drogach publicznych zautomatyzowanych, które w przyszłości będą jeździły bez kierowców. Gdyńska sieć /trakcja może być początkiem rewolucji w transporcie nie tylko miejskim. Aranżacja wnętrza takiego pojazdu powinna przypominać trochę tramwaj a trochę trolejbus. Aby uruchomić takie przedsięwzięcie należy aplikować o ogromne środki, ale Gdyńskie Trolejbusy maja b.dobrą markę i warto by się pokusić o pojazd całkowicie innowacyjny, który przejechałby nie tylko te trasy w automatycznym trybie niemal całości. Zautomatyzowane pojazdy mogą wzbudzić zainteresowanie przewoźników, bo pozwolą im zaoszczędzić na płacach dla kierowców oraz paliwie i ochronie środowiska a także w szybkości pokonywania trasy. - To ma dla przewoźników największe znaczenie, gdyby unia nie wspomogła finansowo takiego projektu, to przecież od tygodnia działa w Gdyni jedna z większych i potężniejszych chińskich firm zajmującej sie pojazdami więc na pewno nie prześpią gruszek w popiele:)).

      • 5 9

      • bezstronny

        znowu odlatujesz ;)

        • 4 4

  • Wrzeszcz to katastrofa informacyjna

    Informacja o PKM we Wrzeszczu to gorzej niż w Bangladeszu nie obrażając Bangladeszu. Fajny pomysł zniweczony brakiem informacji.

    • 2 0

  • A bilety? (2)

    Nadal nie można ich nigdzie kupić?

    • 4 1

    • Można (1)

      Można w kasach, kioskach, w automatach SKM, ZTM Gdańsk, przez aplikacje SkyCash i ewentualnie u kierownika pociągu. Do końca roku mają się pojawić automaty na 6 stacjach PKM.

      • 2 0

      • A kasownik w Kartuzach już jest?

        O reszcie przystanków nie wspomnę

        • 0 0

  • (3)

    Czy autor artykul sprawdzil jak wyglada dojscie do przystanku na Wielkim Kacku?
    Droga z kocich lbow, bez oswietlenia, bez chodnika, jak spadnie deszcz to kaluze po kolana plus blotko.

    • 8 1

    • Zupułnie jak Cisowa od strony Hutniczej

      Jak to było? My tu nie robimy żadnych fajerwerków, wszystko takie na miarę.

      • 0 0

    • No przecież to Gdynia :-) (1)

      • 1 0

      • ... ze swoim światłym rządcą WS.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane