• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy sprzęt do obsługi tramwajów: podnośnik i wóz techniczny

Krzysztof Koprowski
9 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Tramwaj może być podniesiony maksymalnie 160 cm ponad poziom podłogi hali.

Nowoczesny podnośnik i wóz ratowniczo-manewrowy to nowy sprzęt, który ułatwi serwisowanie tramwajów w Gdańsku. Szybciej i sprawniej będzie także usuwać awarie, w tym wyciągać z torowiska samochody oraz wstawiać na tory wykolejone tramwaje.



Jak oceniasz bieżące utrzymanie techniczne tramwajów w Gdańsku?

Największym udogodnieniem dla pracowników Zakładu Komunikacji Miejskiej jest długi na 30 metrów i zdolny udźwignąć do 50 ton podnośnik całowagonowy do tramwajów. Został wyprodukowany przez firmę Pfaff Silberbalu Verkehrstechnik z Niemiec i kosztował ok. 2,3 mln zł (530 tys. euro).

- To pierwszy podnośnik tego typu w naszej części Europy. Dotychczas posiadały je głównie zakłady komunikacyjne w Niemczech, Austrii i Szwajcarii - mówi Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk. - Spełnia najnowsze normy Unii Europejskiej w zakresie podnośników dla pojazdów.
Podnośnik wyróżnia rozwiązanie "Long Beam", które umożliwia obsługę różnego typu wagonów na jednym stanowisku bez potrzeby przestawiania ciężkich podnośników kolumnowych będących na wyposażeniu ZKM-u.

Ponadto dotychczasowe podnośniki działały tylko na zasadzie podnoszenia karoserii przy kołach pozostających na torze. Nowe urządzenie pozwala na podniesienie obu części jednocześnie, po czym możliwe jest zwolnienie układu jezdnego i opuszczenie go do poziomu szyn.

- Eliminuje to kanał naprawczy, ponieważ praca obsługi wykonywana jest z poziomu posadzki hali, zaś pracownik może dostosować wysokość pola pracy do swojego wzrostu - dodaje Mongird.
Nowy podnośnik pozwoli na szybszą i wygodniejszą wymianę elementów podwozia takich jak wózki jezdne z kołami, silniki czy inne ciężkie elementy znajdujące się pod pudłem wagonu.

  • Podnośnik pozwala na łatwiejszą prace przy tramwaju bez potrzeby wykorzystywania w tym celu kanału rewizyjnego.
  • Tramwaj Pesa Jazz Duo na nowym podnośniku.
  • Szafa techniczna, z której steruje się pracą podnośnika.

Zakupiony wóz ratowniczo-manewrowy może również służyć do holowania tramwaju.

Przy okazji prezentacji nowego podnośnika, ZKM przedstawił również zakupiony za prawie 1,6 mln zł netto pojazd ratowniczo-manewrowy Mercedes Benz Unimog U423. Może on poruszać się zarówno po szynach, jak i jezdni. Wyposażony jest w zabudowaną kabinę do przewozu obsługi i sprzętu ratownictwa technicznego, a także system umożliwiający oświetlenie pola pracy.

Pojazd będzie wykorzystywany przede wszystkim przy usuwaniu awarii na trasie. Wyciągarka linowa pozwoli na usunięcie samochodów z torowisk, zaś będący na wyposażeniu zestaw podnośników hydraulicznych wspomoże inny sprzęt do ponownego ustawienia na torach wykolejonych tramwajów.

  • Wóz ratowniczo-manewrowy zakupiony przez ZKM Gdańsk.
  • Wnętrze wozu ratowniczo-manewrowego.
  • Kabina wozu ratowniczo-manewrowego.
  • Przód wozu ratowniczo-manewrowego.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Miejsca

Opinie (62) 1 zablokowana

  • ) (3)

    Dobry news,szczególnie przyda się na trasie tramwajowej na Stogi gdzie stan torowiska woła o pomstę do nieba.

    • 57 6

    • (2)

      A ja bardzo bym chciał by tramwaje w Gdańsku były w podobny stanie technicznym co w Warszawie. W zasadzie codzienne, u nas w Gdańsku, jadę niesprawnym tramwajem. Tramwaje sprowadzone z Niemiec w pierwszym rzucie są już w fatalnym stanie, wszystko lata i klekocze. Nikt nie potrafi albo nie ma pieniędzy na porządne serwisowanie. Tak daleko to my nie zajedziemy.

      • 6 1

      • Stan tramwaji (1)

        Za stan techniczny odpowiedzialny jest kierownik, on ma ludzi którymi kieruje,a skoro jest zły stan taboru to znaczy że kierownik nie nadaje się na to stanowisko.
        Nie wierzę że za zły stan taboru jest odpowiedzialny tylko zwykły pracownik, skoro są cały czas problemy to może trzeba zacząć szukać przyczynę tego powodu.
        To co ja wiem przyczyn jest bardzo dużo,od kierownika, brak części,brakiem fachowców po marne zarobki.

        • 4 0

        • Już widzę jak Ci zaraz jakiś palant zacznie się mądrzyć odnośnie ortografii.
          Wypad z baru wy ortograficzne trolle

          • 0 1

  • To auto niedługo będzie użyczenie do Gdyni jak nasze jezdnie zaczną się walić na dobre.

    • 11 8

  • Sprzęt do stawiania na tory wytramwajonych tramwajów jest bardzo potrzebny!

    Szczególnie na Stogi. Ciekawe, czy był już, gdy było ostatnie wytramwajenie na Stogach kilka dni temu.
    Przydałby się duży dźwig, aby w razie wytramwajenia podnieść i w kilkanaście minut załatwić awarię. Dobra i tania alternatywa dla remontu torowiska.

    • 21 4

  • Nowy rok i dobre zmiany

    Oby tak dalej !

    • 16 5

  • A co z poprzednim?? (5)

    Czemu nikt nie napisze o poprzednim pojeździe który został unicestwiony przez tramwaj ponad rok temu na Bulońskiej?

    Tamten też był nowy, amerykanski.
    Zniszczyli xd i musieli wydać 1,6bańki na nowy wóz xd
    KIznę xd

    • 44 9

    • Oto on (1)

      http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Zderzenie-tramwaju-z-wozem-ZKM-na-Morenie-n93935.html

      • 10 2

      • Lisicki Ty minusujesz?
        Czy Budyń?

        • 8 1

    • Nie odróżniasz pogota sieciowego od pojazdu do holowania?

      • 3 1

    • Ten STAR 266 był tak nowy jak obecnie Golf II ... (1)

      • 4 1

      • To nie był star 266...

        ten skasowany przez cofający się tramwaj był produkcji renault.

        • 1 0

  • :-)

    Patrząc na awaryjność gdańskiego taboru, to będzie miał co robić :-)

    • 29 8

  • super (1)

    mamy tak duzo tramwajow ze na pewno sie przyda, a zapewne bedzie coraz wiecej

    • 12 2

    • Ciekawe czy tym podnośnikiem

      dadzą radę ustawić w końcu wyświetlacze w tramwajach? Tego nam trzeba.

      • 1 1

  • a mi tramwaj pod okiem jedzie ,jak czytam,że awarie będą szybko usuwane....

    • 9 5

  • niech wymienią wszystkie tramwaje, nie ma dnia ani godziny bez awari

    smutne to ale taka prawda...

    • 15 11

  • A po co to komu? (7)

    Tramwaj najlepiej naprawia się młotkiem i przecinakiem.

    • 17 7

    • i taśmą klejącą

      oraz śliną monterską

      • 7 0

    • oj oj (5)

      Myślę że ten wóz już za pół roku będzie naprawiany przy pomocy młotka i przecinaka czasem się zastanawiam skąd się biorą tacy id...oci na warsztacie ZKM Gdańsk , jak się jeździ komunikacją miejską na co dzień widać na każdym kroku ten profesjonalizm prezentowany przez mechaników jak i elektryków ZKM Gdańsk wykonanie najprostszej rzeczy jak widać jest problemem jak by się dało szybę przybić gwoździami to by tak zrobili ... po co kluczem jak można młotkiem ,wasza praca i estetyka świadczy o was samych

      • 4 3

      • oj oj? (4)

        Czym i jak się naprawia tabor, takie pytania to do kierownika U..... i jego "kolegi" pana B.... odpowiedzialnego za OT .
        Co do mechaników zmianowych to dzięki nim tramwaje jeszcze jakoś jeżdżą!!!, a wszystkich krytykujących prace mechaników zapraszam do pracy w zajezdni i życzę powodzenia w pracy za marne grosze bez podwyżek,bez części zamiennych i odpowiednich narzędzi, jak kierownik dba tak ma!!! co chwila karani za nie kompetencje kierownika. Kto Go zrobił kierownikiem???

        • 5 0

        • ... (3)

          Nie musisz tam pracować skoro jesteś dobry w tym co robisz idź do innej firmy , uważam że nie wszystko ale większość mi osobiście było by wstyd oddać taką pracę, jak się zastanowisz przyznasz rację . na pewno nie chciał byś aby w taki sposób naprawiano twoje auto....zapraszasz mnie do pracy nie widzę problemu , tyle że ja mam pracę....

          • 2 0

          • ...

            Dobry pomysł ze zmianą,ale czy chodzi tu o to?czy dobry stan taboru???

            Komu lepiej proponować zmianę pracy?

            • 0 0

          • ....

            Nie masz pojęcia jak w warsztacie naprawiają Twoje auto. Zostawiasz je na kilka godzin lub dni ,a tam się dopiero dzieją cuda !!

            • 0 0

          • zmiana pracy

            Ciekawie podpowiadasz, ale! jak byś czytał ze zrozumieniem i znał temat to byś wiedział że ludziom zależy na tej pracy i na tym zakładzie i leży im na sercu dobro zakładu, jak by wszyscy dobrzy i ci słabsi zwolnili się z pracy to zapewniam że ten zakład miałby wielkie problemy. A Ty zapewne masz dobrą pracę ale po wpisie wynika że to nie Twoja pierwsza! bo jak w firmie zaczyna się źle dziać to UCIEKASZ .

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane