• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatni maszynista Modraka idzie na emeryturę

Katarzyna Moritz
22 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Andrzej Urbaniak jest najstarszym maszynistą w Trójmieście. Właśnie odchodzi na emeryturę. Andrzej Urbaniak jest najstarszym maszynistą w Trójmieście. Właśnie odchodzi na emeryturę.

Andrzej Urbaniak przez ponad 40 lat przewiózł miliony pasażerów Szybkiej Kolei Miejskiej. Jest ostatnim czynnie pracującym maszynistą, który jeździł legendarnym "Modrakiem". Przed świętami po raz ostatni wyjechał na trasę po Trójmieście.



Berlińskie Modraki jeździły w Trójmieście przez ćwierć wieku, do 1976 r. Nz. jeden z nich, prawdopodobnie na stacji Gdynia Stocznia. Berlińskie Modraki jeździły w Trójmieście przez ćwierć wieku, do 1976 r. Nz. jeden z nich, prawdopodobnie na stacji Gdynia Stocznia.
Modrakami nazywano składy jeżdżące po Trójmieście od lat 50. aż do roku 1976. Trafiły do nas z Berlina, w ramach reparacji wojennych. Było ich 189.

- Modraki miały większą ilość drzwi dla podróżnych - po cztery pary w każdym wagonie. Dzięki temu dochodziło do lepszej wymiany pasażerów, zwłaszcza, że wejście do wagonu było równe z peronem. Były prostsze w obsłudze, ale mimo to dzisiejszy tabor jest bardziej przyjazny dla maszynisty - wspomina pan Andrzej.

Wielu z nas narzeka na obecne SKM, że się spóźnia, jest brudne itp. A jak wyglądał komfort jazdy w Modrakach?

- Jazda z tak zwanymi winogronami to była codzienność. Pracowały stocznie, wielu ludzi jeździło SKM-kami i nie mieścili się w kolejkach. Pociągi były przepełnione, ludzie wisieli w drzwiach jak winogrona, do środka nie można było wejść - wspomina maszynista.

Zawód maszynisty, to praca, w której człowiek musi wykazać się nie tylko wytrzymałością fizyczną, ale i koncentracją - od tego zależy bezpieczeństwo podróżnych. Na torach dochodzi do wielu sytuacji, w których reakcja musi być błyskawiczna. Najdłużej pracujący maszynista w SKM podczas swojej 40-letniej pracy miał trzy tragiczne wypadki z udziałem podróżnych.

- To pozostaje w pamięci na całe życie - wzdycha. - Ale było też wiele przyjemnych chwil. Szczególnie, gdy w dzień kolejarza przychodziły dzieci z kwiatami, to była satysfakcja, że ktoś doceniał naszą prace - mówi pan Andrzej.

Pan Andrzej jeszcze nie wie co będzie robić na emeryturze, ale zapewnia, że kolegom chętnie będzie służyć pomocą i wiedzą.

Opinie (66) ponad 10 zablokowanych

  • wesołych świąt

    Aby ktoś naje... kontrolerów wkońcu

    • 1 3

  • (1)

    To mój sąsiad z drugiego piętra :)

    • 2 4

    • przestań, kto ci w to uwierzy ?

      • 3 0

  • Ejj no!!! A gdzie jakiś komentarz do tego artykułu mojego guru, idola Pana Głuszka??

    No gdzie??Pytam się grzecznie.

    • 6 1

  • Modraki miały większą ilość drzwi dla podróżnych - po cztery pary w każdym wagonie. Dzięki temu dochodziło do lepszej wymiany

    pasażerów, zwłaszcza, że wejście do wagonu było równe z peronem. A potem wymieniliśmy je na "nowocześniejsze", z mniejszą ilością drzwi i dziurą między wejściem a peronem. Ale nasze, polskie ;) Ech, szkoda słów.

    • 12 0

  • jakie państwo taka kolej! (3)

    poparańcy,rudy oszust,gajowy i reszta klakierów dziękujemy za ten burdel, o przepraszam w burdelu to panuje porzadek bo tam jest wysoko wykfalifikowana kadra,nie zwolnił grabarczyka bo to funfel,tylko vice bo on juz nie jest swój.

    • 5 3

    • jaki naród takie państwo

      sami sobie jesteśmy winni.Dlaczego w tym kraju każdy kto ma tylko choć ociupinkę jakiejkolwiek władzy bez względu na opcje polityczną: kłamie, kombinuje, oszukuje.Nawet cieć jeśli tylko jest okazja to sprzątnie mniej niż powinien.I tak na każdym szczeblu.I do tego jeszcze wykorzystywanie i gnębienie bliźniego? Tacy jesteśmy i takie państwo mamy.

      • 1 1

    • zwolnił zwolnił (1)

      masz złe info
      PS. jakby PISdzielce rządziły to by było wszystko cacy , nie? Bożesz ty.....

      • 2 2

      • Nie wiadomo. Ale rozkład na PKP to tylko bandzie Rudego

        udało się rozp###... Zrobili wynik...

        Gratuluję wszystkim Platfonsom...

        • 1 3

  • Trzeba być skoncentrowanym, żeby nie przekroczyć prędkości 25km/h

    Inaczej wykolejony skład i narażenie bezpieczeństwa podróżnych gotowe....

    • 4 3

  • POZDRAWIAM,

    Panu Andrzejowi- spokojnej emeryturki oraz dla wszystkich prowadzacych pojazdy szynowe zycze pogodnych swiat.

    • 5 0

  • szacun panie Andrzeju! Wesołych Świąt.

    • 6 1

  • Co to za bujda ? Nie ma takich eskaemek jak ta w której Pan Andrzej siedzi. (2)

    • 4 8

    • no jasne (1)

      wygenerowali ja komputerowo na potrzeby artykulu

      • 4 1

      • 10/10

        • 2 1

  • szacun i 100 lat Panie maszynisto i dziękujemy za wszystkie lata spędzone razem :))

    nie ma co , gosciu dał radę a że ryba niestety psuje się od głowy nie ma co narzekać na Pana Andrzeja, ot trybik w maszynie....SKM jaki jest każdy widzi ale to jak działa nie jest winą panów kierujących składami i bądźcie ludziska wyrozumiali i grzeczni.....kiedyś też ktoś bedzie was rozliczal za lata pracy...jakiejkolwiek i jeśli nie jesteście prezesami dyrektorami i kierownikami to wy dostaniecie najbardziej po pupiedobrej nocki i oby wiecej takich Jędrków :))))

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane