• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 18,5 mld zł na transport na Pomorzu. Ile z tego otrzyma Trójmiasto?

Maciej Naskręt
29 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
W perspektywie budżetowej Unii Europejskiej (2014-2020) trafi na Pomorze rekordowa suma środków finansowych na inwestycje. W perspektywie budżetowej Unii Europejskiej (2014-2020) trafi na Pomorze rekordowa suma środków finansowych na inwestycje.

Przez najbliższych 10 lat w Pomorze zostanie wpompowanych ponad 30,5 mld zł na rozwój, w tym ponad 18,5 mld zł w transport. Lwia część pieniędzy będzie pochodzić z budżetu centralnego i dofinansowania Unii Europejskiej. Sprawdzamy, jakie przedsięwzięcia doczekają się realizacji w Trójmieście.



Władze województwa pomorskiego oraz Minister Infrastruktury i Rozwoju podpisali jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia kontrakt terytorialny. Dokument uzgadnia priorytetowe cele i przedsięwzięcia, które mają istotne znaczenie dla rozwoju województwa i całego kraju. Są to działania z zakresu m.in.: transportu, rozwoju gospodarczego, energetyki i środowiska.

- Treść Kontraktu Terytorialnego stanowi rezultat negocjacji pomiędzy Zarządem Województwa Pomorskiego a Ministrem Infrastruktury i Rozwoju - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Zgodnie z tą umową, na Pomorzu zostanie zaangażowane ok. 30,5 mld zł na działania z zakresu polityki rozwoju. Z tej puli lwią część inwestycji będą stanowić inwestycje w transport - ponad 18,5 mld zł. Sprawdzamy zatem, które z nich będą miały największe znaczenie dla mieszkańców Trójmiasta.

Przedsięwzięcia kolejowe

Na kolej, według wstępnych ustaleń, do 2022 r. ma być wydanych 4,2 mld zł. Na kolej, według wstępnych ustaleń, do 2022 r. ma być wydanych 4,2 mld zł.

Gotowy pierwszy peron stacji we Wrzeszczu

Dzięki inwestycjom z UE w Trójmieście pojawiają się niesamowite maszyny.

Wybudowany za m.in. unijne pieniądze wiadukt i kładka na linii PKM.

Najważniejszym przedsięwzięciem będzie rozbudowa linii kolejowej 202 z Gdyni do Słupska. Planuje się tam poprawę parametrów technicznych linii kolejowych, docelowo osiąganie parametrów ruchu pociągów 160 km/h w ruchu pasażerskim i 120 km/h w ruchu towarowym, jak też zapewnienie dopuszczalnego nacisku na oś - 221 kN, a także budowę lokalnych centrów sterowania LCS.

Ponadto inwestycja ma objąć budowę drugiego toru (na wybranych odcinkach) linii kolejowej nr 202 dla usprawnienia pracy ruchowej i skrócenia czasu jazdy oraz zwiększenie przepustowości odcinka Wejherowo - Reda, budowę wiaduktów i przejazdów bezkolizyjnych na skrzyżowaniach z drogami. Inwestycja może pochłonąć nawet 1,5 mld zł.

Duże zmiany ma też według planów przejść linia kolejowa z Tczewa do Bydgoszczy. Zaplanowano tam poprawę parametrów technicznych linii kolejowej na całej długości, aby możliwe było osiąganie prędkości 160 km/h w ruchu pasażerskim i 120 km/h w ruchu towarowym oraz budowę lokalnych centrów sterowania (LCS).

Założono tam też likwidację licznych ograniczeń prędkości na stacjach i odcinkach linii kolejowych, wynikających przede wszystkim ze złego stanu technicznego toru lub nawierzchni oraz z układu geometrycznego toru. Wartość projektu to 1 mld zł.

Inwestycje mają też objąć linię PKM i linię 201 (odc. Gdynia - Kościerzyna). Tu głównie chodzi o elektryfikację wspomnianych szlaków, która miałaby kosztować prawie 600 mln zł.

Planowane są też zakupy taboru kolejowego. 350 mln zł ma pochłonąć zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi linii PKM. Również podobne zakupy chce poczynić SKM, ale tam potrzeba kwoty dwukrotnie wyższej, bo 750 mln zł.

Przedsięwzięcia drogowe

13 mld zł mają pochłonąć łącznie budowa drogi z Gdyni do Słupska, z Gdańska do Elbląga i Obwodnica Metropolitalna. 13 mld zł mają pochłonąć łącznie budowa drogi z Gdyni do Słupska, z Gdańska do Elbląga i Obwodnica Metropolitalna.

Wizualizacja trasy Gdańsk - Elbląg.

Wizualizacja Obwodnicy Metropolitalnej.

Najważniejszym projektem drogowym w nadchodzących latach dla mieszkańców Trójmiasta będzie budowa drogi ekspresowej z Gdyni do Słupska. Jej koszt szacuje się na ok. 6,5 mld zł.

Budowa tej trasy ma zapewnić skrócenie czasu dojazdu do ośrodków ponadregionalnych i ośrodków turystycznych oraz wzmocnienie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej makroregionu północnego, a zwłaszcza Pomorza Środkowego, który jest obszarem zaliczanym do najgorzej dostępnych w skali kraju.

Kolejnym przedsięwzięciem jest budowa drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Elbląga wraz z Obwodnicą Metropolitalną. Obecna droga krajowa nr 7 jest jednym z najważniejszych elementów infrastruktury drogowej kraju, jak również sieci dróg o znaczeniu międzynarodowym, w tym sieci TEN-T. Jej parametry techniczne oraz natężenie ruchu powoduje, że nie odpowiada ona obecnym potrzebom, w tym związanym z poziomem bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Warto tu zaznaczyć, że z kolei w ramach projektu morskiego (nie transportowego, jak dotychczas wymieniane projekty) ma być modernizowana Estakada Kwiatkowskiego. Przede wszystkim chodzi o podniesienie jej paramentów - m.in. dopuszczalnego nacisku na oś dla samochodów ciężarowych.

Obwodnica Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej trafiła na listę rezerwową we wspomnianym kontrakcie terytorialnym. Oznacza to, że jej realizacja jest uzależniona między innymi od dostępności środków finansowych, czyli zbudowana zostanie, gdy powstaną oszczędności na budowie innych dróg na Pomorzu.

Wizualizacja OPAT-u

Opinie (181) 9 zablokowanych

  • Ciągle to samo - brak środków na OPAT (9)

    Dziękujemy p.marszałku Struk...

    • 14 9

    • dziekuj i za siebie i przede wszystkim szczurkowi (6)

      • 9 4

      • (4)

        Szczurkowi?? Opat kosztuje pobad miliard złotych, powiedz mi ktora gmina w Polsce sama by sfinansowała taką droge?

        • 6 9

        • a napisal wniosek, ma kase na wkład własny, czy wszystko wpakowal w lotnisko?

          • 11 3

        • A kto mówi, że sam?

          Tyle, że oni się nawet o ten OPAT nie starają. Bym pomysł na OPAT, Szczurek storpedował, bo był ego zdaniem zbyt ubogi.

          • 6 1

        • Tyle, że przeanalizuj ten projekt

          Sądzisz, że OPAT musi powstać w takim kształcie jakim złożono projekt?

          Moim zdaniem można tam ociosać z 70% kosztów i spokojnie mógłby powstać. Jednakże władze Gdyni mimo nacisków zapierają się, że musi powstać w takim kształcie koniec i kropka.

          • 7 1

        • Tunel pod Martwą Wisłą - 1,5 miliarda zł. Finansowanie - środki własne Gdańska plus fundusze unijne. Oprócz tego jeszcze dalsza część trasy Słowackiego, trasa W-Z, Havla, nowe linie tramwajowe itd., wszystko ze środków własnych ze sporym dofinansowaniem z UE. Więc tak, miejcie pretensje m.in. do Szczurka, że nie ma nawet na wkład własny aby starać się o dofinansowanie.

          • 9 1

      • Gdynia stosunkowo mało zyskałaby na OPAT

        (chyba że dzielnica Cisowa). Tak sądzę...

        • 3 1

    • Odwal się od Struka (1)

      akurat on jakiś rok temu zadeklarował, że region może się dorzucić do OPATu. Niech Gdynia w końcu zrobi chociaż zwykłą 2x2 od końca obwodnicy - pod torami - do Hutniczej tak jak to zrobiły Gdańsk z Sopotem od Grunwaldzkiej/Niepodległości do Ergo Areny.

      • 15 1

      • W Gdyni wolą mieć zamknięte lotnisko

        taka wola wyborców, którzy wybrali ponownie Szczurka

        • 11 1

  • Wszystko na tunel pod pachołkiem

    tyle w temacie

    • 4 6

  • miliardy w bloto (1)

    Tyle kasy, a jakos komunikacja w Gdańsku nie może punktualnie działać . Gdzie można żadać odszkodowania za ciągłe spóźnienia , nie da sie bo śniegł spadł iitd ??
    Pasażer dla ZKM to jest śmieć. był i bedzie.

    • 6 8

    • pisz na berdyczów

      • 1 1

  • W sprawie OPATU - JEGO NIE BĘDZIE

    Oni powstanie jej ciągle czymś warunkują ("lista rezerwowa uzależnienie od dostępności środków finansowych, czyli...". Ta wizualizacja ładnie wygląda, ale chciałbym się nią kiedyś przejechać tak samo jak tunelem pod ul.Pucką

    • 11 2

  • linia kolejowa na zachód... ograniczona?

    nie wiem czy pisac, ze mnie to dziwi, bo uważam 9a raczej stwierdzam fakty, ze Trójmiasto i północ Polski zawsze były olewane przez rzadzacych, jescze od czasów PRLu

    linia kolejowa do Słupska (czyli do Koszalina i Szczecina) ma być poprawiona ale docelowo TYLKO do 160km/h?

    czyli nadal północ ma być za du piem - w które nikt nie będzie inwestował i gdzie bezrobocie bedzie wysokie

    • 6 2

  • Jak zwykle, dla inwestycji wokół Gdańska

    środków finansowych nie zabraknie

    • 7 2

  • a co z linia kolejowa do Bydgoszczy

    która miała ułatwić tranzyt towaru z i do portu w Gdyni?

    • 6 3

  • Czyli w Gdyni morza mozliwosci

    dalej nie bedzie mozliwosci uniknąć korków i przejechac bezpiecznie hutniczą

    • 10 3

  • Jak widac cała unijna kasa omija i ominie Gdynie

    w Gdyni nie inwestuje sie w infrastrukture, oczywiscie jest to wina Tuska, Unii, tylko nie Szczurka (poparcie 110%) bezpartyjnej, krystalicznie uczciwej dziewicy politycznej. Ale skoro gdynianie tak lubią.. to wysokich lotow z Kosakowa..

    • 14 1

  • żle zadane pytanie (5)

    powinno być: Ile dostanie Gdańsk ile pozostali ?
    lub
    dlaczego Gdynia nie dostanie pieniędzy na transport!

    • 7 8

    • bo gdynia inwestuje w lotniska i sceny (3)

      wojciech jako osoba swięta lewituje i nie potrzebuje transportu

      • 8 4

      • d;aczego w sopotach inwestuje sie miliardy w dworzec pkp (1)

        skoro w Gdansku juz jest. Po co komu drugi tak duzy dworzec w tej "aglomeracji" dwumiast

        • 1 4

        • Szczególnie Sopot inwestuje niedokładając do tego ANI ZŁOTÓWKI....

          Tylko prawytny inwestor na publicznym terenie... :) I następne GB tyle że w Sopocie ;-)

          • 1 0

      • A kolejke górską do chałupy kto sobie buduje?

        hmmm?

        • 3 0

    • Bo nie złożyła wniosków?

      Taki mój strzał, że to to jest przyczyna.

      A nie, przepraszam, to przez wredny Gdańsk....

      • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane