• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Maciej Naskręt
31 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Na Podwalu Grodzkim, na wysokości dworca kolejowego,  powstanie przejście dla pieszych. Wciąż nie wiadomo w którym miejscu: przed przystankami, pośrodku, czy na ich końcu.
  • Gdyby przejście wytyczono na wysokości widocznych na zdjęciu betonowych kwietników, obudowy wejścia do tunelu sprawiłyby, że piesi nie mogliby wejść na przystanek.

Przed dworcem głównym PKP w centrum Gdańska powstanie przejście naziemne przez ul. Podwale Grodzkie. zobacz na mapie Gdańska Choć pojawi się dopiero za kilka lat i na razie nie wiadomo dokładnie gdzie, jedno jest pewne: piesi nie będą już spychani do tunelu podziemnego.



Jak oceniasz powstanie przejść dla pieszych na Podwalu Grodzkim?

Kilka dni temu władze Gdańska podpisały umowę na dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę, przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Planowane inwestycje opisaliśmy w osobnym artykule, ale teraz wracamy do pomysłu na uczynienie ważnego miejsca w centrum Gdańska bardziej przyjaznym dla mieszkańców.

O konieczności budowy w tym miejscu naziemnego przejścia dla pieszych mówi się od dawna. Po raz pierwszy pisaliśmy o tym już przy okazji budowy Forum Gdańsk, która wymusza wykonanie dodatkowego skrzyżowania na Podwalu Grodzkim, tuż obok budynku dawnej przychodni - dzisiaj Hotelu Central. Niezbędna w tym miejscu nowa sygnalizacja świetlna sprawi, że dodatkowe przejście dla pieszych nie spowolni dodatkowo ruchu aut.

Obecnie rozważane są dwa-trzy warianty lokalizacji przejścia.

Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku. Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku.
Pierwsze zakłada jego usytuowanie w rejonie baru KFC. Nie wiadomo jednak, gdzie dokładnie pojawi się przejście: obok przystanku, czy przebiegnie przez jego perony. Zaletą tego rozwiązania byłby jednak szybszy ruch tramwajów, gdyż światła przed planowanym przejściem wystarczyłoby skoordynować z tymi przed Zieleniakiem, czyli stworzyć zieloną falę.

Przejście w tym miejscu byłoby atrakcyjniejsze dla pieszych wychodzących z SKM-ki i kierujących się w stronę Stoczni Gdańskiej i ECS.

Drugi wariant mówi o lokalizacji przejścia dla pieszych na przeciwległym krańcu przystanków tramwajowych. Minusem tego rozwiązanie byłyby opóźnione odjazdy tramwajów. Dlaczego? Motorniczy musiałby pokonać sygnalizację przed pasami, a następnie na skrzyżowaniu Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich.

Z tak zlokalizowanego przejścia najchętniej korzystaliby idący od strony lub w kierunku ul. Rajskiej i centrum handlowego Madison, a także kierujący się w stronę ul. Garncarskiej.

Na decyzję w sprawie lokalizacji przejścia trzeba czekać.

- Inwestycja prowadzona jest na styku terenu miejskiego i kolejowego. Obecnie trwają uzgodnienia magistratu z kolejarzami. W obecnej chwili nie możemy przesądzić co do ostatecznej lokalizacji wspomnianych przejść. Ponadto zarządca dworca chce prowadzić jeszcze własną inwestycję - rozbudowę dworca - mówi Aleksandra Dulkiewicz zastępca prezydenta Gdańska.
Inżynierowie ruchu, przyznają że trudno im ocenić na tę chwile skutki wyznaczenia przejścia.

- Na razie trudno w obecnej sytuacji cokolwiek przesądzić. Analizujemy wykonanie przejść - ucina Tomasz Wawrzonek.
Na tę chwilę pewne jest, że na realizację "zebry" w rejonie dworca miasto będzie miało jeszcze trzy pół roku. Środki udzielone z RPO na ten cel muszą być wykorzystane do końca 2020 r.
Warto jednak zauważyć że duże miasta coraz bardziej rozumieją, że muszą ułatwiać życie pieszym, przez lata traktowanym jako zło konieczne. Warszawa już zdecydowała, że na swoim najważniejszym skrzyżowaniu w Śródmieściu, a więc na rondzie łączącym Aleje Jerozolimskie i ul. Marszałkowską wytyczone zostaną naziemne przejścia dla pieszych. Dziś muszą oni schodzić do przejścia podziemnego i wędrować kilkusetmetrowym korytarzem wokół ronda.

Opinie (680) ponad 10 zablokowanych

  • Przywrócić pieszym miasto!

    Bardzo dobre hasło!

    Zaorać ulice, tory tramwajowe i kolejowe, ścieżki dla rowerów, Tylko piesi i zielone place w całym mieście. Od Żabianki po Chełm/Łostowice.

    • 5 5

  • wrażenie!!!!

    Mam rażenie że ostatnio przyszło mi żyć w nieco powiększonym szpitalu dla psychicznie chorych-wiele decyzji przynajmniej na to wskazuje-a szczególnie rozwiązania drogowe!!!

    • 9 2

  • (4)

    Uważam, że najlepszym rozwiązaniem byłoby skierowanie ruchu samochodowego tunelem, pod przejściem dla pieszych. Tak jest w Sopocie. Bezpieczniej i nie tamowałoby ruchu.

    • 6 1

    • (3)

      Ale po co?

      • 0 1

      • (2)

        żeby piesi z walizkami, wózkami, starsze osoby nie musiały męczyć się na schodach?

        • 1 0

        • A o takim wynalazku jak winda to już nie słyszałeś zapewne.

          No i jak piesi z walizkami, wózkami, starsze osoby pokonają tory kolejowe?

          • 0 1

        • Akurat w okolicach Forum Gdańsk i dworca kolejowego są windy, więc pokonanie tego odcinka dla osoby z wózkiem lub starszej nie powinno być problemem.

          • 0 0

  • PO zapłaci za to klęską przy najbliższych wyborach - podziękujemy wam za wszystko.

    Kolesiostwo i układziki kosztem mieszkańców.

    • 10 4

  • Brak slow... (1)

    To po co tunel dla pieszych, zasypac!! Co za durny pomysl, a czy przypadkiem nie po to kiedys wybudowano tunel dla pieszych zeby bylo bezpieczniej ?!..

    • 9 3

    • Właśnie po to, ale władze miasta uważają, że bezpieczniej będzie przed maskami samochodów.

      • 1 0

  • No czy was....

    POJ***ŁO ??!!
    Co za debil wpadł na ten pomysł ??!!
    To poto mamy tunel, żeby ludzie nie spowalaniali ruchu, żeby teraz robić przejście dla pieszych ??
    No to przecież wogule już teraz miasto stanie, no co za kretyni tym miastem rządzą tam ??!!!!
    Rozumiem że jest to próba walki z problemem tłumów na przystankach tramwajowych, ale ludzie no NIE W TEN SPOSÓB !!!
    Paranoja.

    • 10 7

  • Kretynizm do sześcianu!!!

    Głupota i ukłon w stronę kolejnego dewelopera. Tak stało się na wysokości Przymorza, tak planują na Podwalu Przedmiejskim, a teraz w najbardziej ruchliwej części miasta, IDIOCI, albo skorumpowani!!!

    • 6 3

  • Dorota

    Bardzo dobrze

    • 2 3

  • Tamaje częściej będą jeździć przez 3-go Maja objazdem

    bo na torach częściej zwłoki będą oczekiwać na prokuratora.

    • 3 2

  • Wypadki.

    Ciekawe czy wzieto w projekcie aspect wypadkow, przebieganie przy czerwonych. Bedzie gdzie sie spieszyc. Wszystkie sluzby beda potrzebowaly wiecej kadry. Kreowanie miejsc pracy.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane