• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prezydent Lisicki: robimy co możemy, NIK to wie

Michał Stąporek
8 lipca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Raport NIK nie jest dla nas tak krytyczny, jak przedstawiły to media - przekonują gdańscy urzędnicy po opublikowaniu raportu o transporcie i komunikacji publicznej w największych polskich miastach.



W czerwcu ruszyła finansowana przez miasto i warta 89,5 mln zł budowa ostatniego odcinka Trasy W-Z. Tuż obok powstaje budowany za pieniądze GDDKiA Węzeł Karczemki, którego elementem będzie wiadukt nad "wuzetką". W czerwcu ruszyła finansowana przez miasto i warta 89,5 mln zł budowa ostatniego odcinka Trasy W-Z. Tuż obok powstaje budowany za pieniądze GDDKiA Węzeł Karczemki, którego elementem będzie wiadukt nad "wuzetką".
We wrześniu do Gdańska przyjadą dwa, a do końca roku pięć z 35 nowych tramwajów, jakie ZKM kupił w zakładach PESA w Bydgoszczy. We wrześniu do Gdańska przyjadą dwa, a do końca roku pięć z 35 nowych tramwajów, jakie ZKM kupił w zakładach PESA w Bydgoszczy.
W środę pisaliśmy o raporcie Najwyższej Izby Kontroli, która badała stan dróg i komunikacji miejskiej w największych polskich miastach. Był on krytyczny dla większości badanych aglomeracji, w tym także dla Gdańska.

Zobacz co wypomniano Gdańskowi i innym miastom: Słabe drogi, pasażerowie odchodzą

W czwartek władze Gdańska zorganizowały konferencję, na której broniły swoich racji. - Ten raport pokazuje obiektywne trudności, a nie zaniedbania władz - przekonuje zastępca prezydenta Gdańska ds. komunalnych, Maciej Lisicki. - NIK sam to przyznaje. Inspektorzy zgodzili się, że wieloletnich zaniedbań wszystkie miasta w Polsce nie są w stanie nadgonić.

Transport publiczny czy samochody?

NIK zwrócił uwagę, że liczba pasażerów komunikacji miejskiej w Gdańsku spada. Z tym dyskutować nie można, ale są różne interpretacje przyczyn tego zjawiska.

- Autobusy są coraz nowsze i wszystkie niskopodłogowe. Co trzeci tramwaj ma niską podłogę, a ten odsetek cały czas rośnie. Spadek liczby pasażerów to nie efekt braku inwestycji w komunikację, lecz szybki wzrost liczby samochodów w mieście - przekonuje Maciej Lisicki.

Raport to potwierdza: w Gdańsku jest dziś 626 aut na tysiąc mieszkańców, podczas gdy 10 lat temu było ich tylko 423.

Raport NIK w ogóle nie wspomina o polityce taryfowej i parkingowej miasta, które promuje komunikację miejską, kosztem transportu samochodowego. - My zniechęcamy auta do wjazdu do Gdańska podwyższając cenę za parkowanie. Za to obniżamy cenę biletów okresowych, których sprzedaż ciągle rośnie - przekonuje Lisicki.

Na dowód tych słów zastępca prezydenta podaje liczby: w 2007 roku z biletów okresowych każdego dnia korzystało 55 tys. osób, a cena biletu sieciowego wynosiła 132 zł. W 2010 roku stałych użytkowników jest już 70 tys. każdego dnia, a cena biletu spadła do 84 zł.

Tramwaje

Średni wiek tramwaju w Gdańsku wynosi ponad 20 lat, to wynik prawie najgorszy w Polsce. Ale urzędnicy przypominają, że nie tylko wiek się liczy. - Chyba czymś się różni zmodernizowany Dortmund od rzęchowatej 105-ki? - pyta Maciej Lisicki.

Z miejskich wyliczeń wynika, że na 93 jeżdżące po Gdańsku składy, aż 32 mają niską podłogę. To 30 proc. taboru. - Takiego dobrego wyniku w Polsce nie ma nikt - zapewniają urzędnicy.

Buspasy

Maciej Lisicki: - Ich wprowadzenie jest kwestią wyboru, bo przecież wiadomo, że każdy buspas powoduje korki. Polityką miasta jest wspieranie transportu miejskiego, kosztem indywidualnego i NIK to akceptuje.

Jeszcze w wakacje wydzielony pas dla autobusów powstanie na Podwalu Przedmiejskim, na odcinku od Akademii Muzycznej zobacz na mapie Gdańska do miejsca, w którym powstaje Teatr Szekspirowski zobacz na mapie Gdańska.

Wydzielony pas dla tramwajów miał też powstać na al. Hallera, między Operą a wiaduktem kolejowym. - Zrezygnowaliśmy z tego, ponieważ po zamknięciu wiaduktu na ul. Uczniowskiej w Letnicy znacznie zwiększyłoby to korki, a tramwaj zyskałby niewiele.

Miasto wróci do tego pomysłu, gdy wiadukt w Letnicy będzie przejezdny, czyli w czerwcu 2011 r.

Rowery

Analizując drogi rowerowe w największych miastach NIK uznał, że "w żadnym z objętych kontrolą miast nie powstały drogi rowerowych tworzące systemu sprawnych połączeń". Lisicki: - Z tym absolutnie nie możemy się zgodzić. Nasz szkielet nie jest pełny ani skończony, ale nie można udawać, że go nie ma. Połączenia wzdłuż al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej i odchodzące od nich drogi do dzielnic pozwalają sprawnie podróżować rowerem po mieście.

Do końca roku w Gdańsku powstaną stojaki dla 500 rowerów.

Zobacz także: 35 nowych tramwajów dla Gdańska

Zobacz także: Gdańsk buduje ostatni odcinek Trasy W-Z

Opinie (244) ponad 10 zablokowanych

  • "By żyło się lepiej"

    to hasło wyborcze pewnego ugupowania politycznego, które w Gdańsku cieszy się szczególnie dużą popularnością. A w życiu jak jest każdy widzi.

    • 0 0

  • podwale

    jak zrobią ten wydzieliny pas dla autobusów na podwalu przedmiejskim to dopiero bedą tam korki, te pajace z autobusów i tak zawsze sie wpiepszają na prawy pas na samym koncu wiec nie wiem po jaki h.... kolejny pas dla autobusów.

    • 3 0

  • wydzielony pas dla autobusów powstanie na Podwalu Przedmiejskim

    może też poczekalibyście szanowni Myśliciele na tunel pod Martwą Wisłą ????

    • 2 0

  • najwyzszy czas, zamknać obwodnicę, zlikwidować transport publiczny

    mam wolność, równość, demokracje każdy może jeździc swoim

    • 1 1

  • Pas dla autobusów powstanie na Podwalu Przedmiejskim ... !!! (4)

    Niech sobie jeden z drugim, którzy to wymyślili spróbuje przejechać bez tego buspasa Podwalem w godzinach szczytu, który trwa tam wyjątkowo długo (prawie cały dzień) !!!

    Trzeba być kompletnym ignorantem, arogantem, bądź zwykłym głupcem, aby w tym miejscu zabierać jeden pas samochodom !!!

    Którędy mają niby wszyscy wjechać do Gdańska???

    Co mają zrobić kierowcy ciężarówek? Towar przeładować do tramwaju?
    Co mają zrobić kierowcy osobówek? Zostawić samochody na rogatkach? Na tych parkingach, których nie ma?

    Napiszcie proszę przemądre urzędasy, mające w dupie ludzi, jak dojechać sensownie np. ze Stogów na Ujeścisko? Kilka przesiadek i godzina jazdy !!! Trasa ma ~10km. Szybkim marszem można to szybciej zrobić ...

    Żałosne miasto z żałosnym kierownictwem ...

    • 13 2

    • "obwodnica południowa" i nowa "Łódzka" (3)

      prosa odpowiedź na Twoje pytanie...jak jeszcze skończą Sucharskiego z tunelem i WZ, to w niedługiej perspektywie będziemy najbardziej przejezdnym miastem w Polsce.
      Z tonu Twojej wypowiedzi jasno wynika, że nigdy nie miałeś wątpliwej przyjemności jazdy przez Warszawę, Poznań czy Kraków.
      Korek od Wieliczki do rogatek Krakowa to norma....godzinna norma, a odległość...a wyjazd z Warszawy na Poznań....to dopiero jazda...

      • 0 3

      • na razie to wizje i plany (2)

        jak już je wybudują obwodnicę południową niech malują bus pasy.

        taka kolejność byłby odpowiednia i logiczna zarazem.

        to co robią teraz to chamstwo !!!

        a propos innych miast ... marne to tłumaczenie, takie na poziomie Adamowicza, że skoro inni mają źle to my też możemy. daruj sobie.

        • 3 0

        • niczego nie tłumaczę kolego, tylko chcę podkreślić (1)

          że jeszcze nie mamy tak źle:)
          obwodnica południowa naprawdę buduje się ekspresowo, tak samo jak węzeł Karczemki, za dwa lata zapomnimy o korkach na wjeździe do Gdańska.

          • 0 1

          • A te dwa lata to co ???

            Ktoś odda mi życie stracone w korkach?
            Gwiazdor Lisicki ma taką moc?

            Wiem, że będzie lepiej, ale póki co jest źle i po kiego wała to "źle" jeszcze bardziej pogarszać?

            • 1 0

  • Lisicki !!! Adamowicz !!! Bielawski !!! (4)

    Czy wy wiecie jak wielu ludzi was nie lubi ?

    I jak się z tym czujecie?

    • 14 0

    • Czemu milczycie? (1)

      • 0 0

      • Bo z plebsem nie rozmawiają i wbijają ich w beton !!!!

        • 2 0

    • Jaki Pan taki kram

      Jak żyją tak pracują a wyniki są: Słowackiego, Jana z Kolna (most), Zielona droga?, Nowa Spacerowa?. Kliniczna, Park wodny w Brzeźnie + parking Ruiny w centrum Gdańska.

      • 3 0

    • To palanty

      Oni się czują dobrze, co miesiąc garną dobrą kasę a i boki z kopertami mają też spore, a małe miejskie kundelki ( czyli mieszkańcy ) moga im tylko naszczekać. ALE KOSTUCHA JUŻ IDZIE I BĘDZIE CIĄĆ.

      • 2 0

  • Bla, bla, bla ...

    Lisicki: Połączenia wzdłuż al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej i odchodzące od nich drogi do dzielnic pozwalają sprawnie podróżować rowerem po mieście.

    KIEDY JECHAŁ PAN OSTATNIO ROWEREM PO MIEŚCIE ???

    Zapewniam, że zza biurka nie wszystko wygląda tak jak w realu ...

    • 6 0

  • To bzdura, Panie Prezydencie Lisicki.

    W wielkich miastach na Zachodzie niemal wszyscy mają samochody i na co dzień jeżdżą komunikacją zbiorową. Oczywiście trudności mają charakter obiektywny, ale nasze kochane Miasto, a dokładnie jego Władze, przeznacza ogromne środki na pomniki dla samych siebie, a nasze potrzeby ma... wiadomo gdzie.

    • 7 0

  • most saurona

    i drogi jednopasmowe drogi dojazdowe

    • 0 1

  • pan Lisicki chyba nie mieszka w Gdańsku ani też nie przebywa, skoro ma taką a nie inną wiedzę. opinia wydana przez NIK i tak była pobłazliwa. Gdańskie drogi, ścieżki rowerowe i tabor to jedna wielka porażka, o brudzie na ulicach nie wspominając. jeszcze po zimie nie zdążyli posprzątać piachu z ulic i chodników (nigdy chyba nie szli chodnikiem do urzędu wojewódzkiego)

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane