• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaki będzie węzeł Karwiny? Pracują nad projektem

Patryk Szczerba
10 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
W ramach budowy węzła przesiadkowego na Karwinach przebudowane zostanie m.in. skrzyżowanie Wielkopolska - Sopocka. W ramach budowy węzła przesiadkowego na Karwinach przebudowane zostanie m.in. skrzyżowanie Wielkopolska - Sopocka.

Pod koniec przyszłego roku dowiemy się, jak będzie wyglądał węzeł przesiadkowy w sąsiedztwie przystanku PKM Gdynia Karwiny zobacz na mapie Gdyni. W tym czasie gotowe powinny być także same perony. Inwestycja ma ułatwić mieszkańcom przesiadkę z roweru, samochodu lub komunikacji miejskiej do pociągu.



Czy przystanek PKM Karwiny będzie popularny wśród mieszkańców Gdyni?

Gdy projekt nowego węzła pojawi się na biurkach urzędników, powinny być już gotowe dwa zapowiadane od kilkunastu miesięcy przystanki na gdyńskim odcinku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej: w Redłowie i właśnie na Karwinach. Na razie nie wiadomo, kto je zbuduje. Osiem firm zaproszonych po pierwszym etapie do składania ofert wciąż ma na to czas - anonsowany na 9 sierpnia termin został przedłużony o 2-3 tygodnie.

6,9 mln zł za dokumentację projektową

Pierwszy przystanek powstanie w okolicach stadionu miejskiego zobacz na mapie Gdyni. PKM Stadion przyda się przede wszystkim pracownikom okolicznych biurowców i kibicom przybywającym na różne wydarzenia. Dojście do stadionów, hal czy obiektów biurowych nie powinno sprawiać trudności, więc dodatkowa infrastruktura nie jest tam potrzebna. Osoby zmierzające na al. Zwycięstwa będą mogły się przedostać idąc kładką.

W kierunku centrum na Wielkopolskiej pojawią się buspasy. W kierunku centrum na Wielkopolskiej pojawią się buspasy.
Inaczej sprawa wygląda w przypadku przystanku PKM Karwiny. Od początku wiadomo było, że bez dodatkowej infrastruktury się nie obejdzie. W założeniu węzeł ma ułatwić dojazd do przystanku kolejowego autobusem, trolejbusem, rowerem lub samochodem i późniejszą przesiadkę na pociąg. Na razie miasto, odpowiedzialne za inwestycję, czeka na dokumentację projektową. W lipcu rozstrzygnięto przetarg, który wygrała firma Transprojekt Gdański. Za wykonanie zadania otrzyma 6,9 mln zł.

Najważniejszym elementem inwestycji będzie budowa wielopoziomowego parkingu dla samochodów z minimum 250 miejscami dla pasażerów i 160 w ramach parkingu osiedlowego. Co najmniej 50 miejsc postojowych pozostanie do dyspozycji rowerzystów. W planach jest nawet kilka miejsc dla parkingu typu kiss&ride.

Oprócz parkingów pętla, buspasy i szersze ulice

Zbudowana zostanie także pętla autobusowo-trolejbusowa, dzięki czemu linia 171 (jeżdżąca do Oliwy) oraz linie 191 i 193 (kursujące do okolicznych miejscowości - Szemudu, Bojana, Koleczkowa czy Chwaszczyna) i 147 (z dworca w Gdyni przez Witomino, Chwarzno, Wiczlino i Dąbrowę) zostaną przedłużone do przystanku PKM, o czym pisaliśmy w kwietniu.

Koncepcja przystanku PKM Karwiny. Koncepcja przystanku PKM Karwiny.
- Projektowana pętla będzie na tyle duża, aby sprawnie obsłużyć przyjeżdżające tam autobusy. Pomysł jest taki, by w momencie jej powstania zlikwidować pętlę przy Tesco. Poza tym w perspektywie jest jeszcze budowa drogi ekspresowej. Po zakończeniu prac drogowych znacząco zmieni się komunikacja obok sklepu - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.
W ramach inwestycji pojawią się nowe buspasy głównie w kierunku centrum, m.in. na ul. Wielkopolskiej i ul. Chwaszczyńskiej oraz drogi rowerowe. m.in. wzdłuż ul. Nowowiczlińskiej na odcinku od ul. Rdestowej do ul. Chwaszczyńskiej oraz na Wielkopolskiej. Dla pieszych i rowerzystów ułatwieniem będzie tunel pod ul. Wielkopolską na wschód od skrzyżowania z ul. Sopocką.

Ulice wytypowane do poszerzenia na różnych odcinkach to Nowowiczlińska, Chwaszczyńska, Wielkopolska, Sopocka i Korzenna. Przebudowane zostaną także skrzyżowania ulic Wielkopolskiej, Strzelców i Sopockiej zobacz na mapie Gdyni oraz Wielkopolskiej, Nowodworcowej i Korzennej. zobacz na mapie Gdyni

Według szacunków koszt inwestycji może wynieść 55-60 mln zł, dlatego miasto będzie starało się o dofinansowanie unijne w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

UE może pokryć nawet 85 proc. kosztów. Wiadomo, że prace zaczną się nie wcześniej niż w połowie 2018 roku.

Czytaj też: Planowane zmiany przy SKM Chylonia. Będzie parking i więcej miejsca dla pieszych

Miejsca

Opinie (150) 1 zablokowana

  • (1)

    Za rok ta kolej może już zbankrutować :D

    • 10 2

    • Może o to właśnie chodzi. Wtedy Szczurek nie będzie musiał kolejnych przystanków

      w północnych dzielnicach budować czyli tam gdzie PKM jest najbardziej potrzebna

      • 12 0

  • "Poza tym w perspektywie jest jeszcze budowa drogi ekspresowej" (5)

    Co takiego? O zgrozo, jakiej drogi ekspresowej? Skąd i dokąd?

    • 14 2

    • Po kiego oni myślą o drogach ekspresowych, jak to się tylko zakorkuje ekspresowo. (2)

      Niech zaczną myśleć tak jak myślą w Paryżu, Barcelonie czy Kopenhadze. Nie nowe drogi, ale szybka i sprawna komunikacja miejska +SKM. Przecież nie wszyscy muszą jeździć samochodoami, a Ci, którzy muszą, stoją w korkach, przez tych, którzy nie muszą.

      • 8 2

      • Poprawka

        Ci, którzy muszą, stoją w korkach przez samych siebie. Nie powiesz mi, że przejście dla pieszych czy przejazd na rowerach generuje korek... Korek generują samochody, a konkretnie zbyt duża ich liczba.

        • 3 1

      • żaden system transportu zbiorowego nie zapewni serwisu drzwi - drzwi

        oprócz komunikacji zbiorowej warto kłaść nacisk na poprawę warunków ruchu pieszych i rowerzystów: przejazd SKM, PKM lub komunikacją miejską zwykle zawiera w sobie dojście piesze lub dojazd rowerem i to samo po przejechaniu zbiorkomem.

        • 1 0

    • Trasa Kaszubska od węzła Wielki Kack (1)

      http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Tak-pojedziemy-Trasa-Kaszubska-latem-2020-r-n103367.html

      • 1 0

      • No tak myślałem

        ale tu jest mowa o węźle Karwiny, więc cytowana przeze mnie wypowiedź może wprowadzać w błąd, że do węzła Karwiny ma być doprowadzana jakaś ekspresówka...
        Niemniej dzięki za link.

        • 0 0

  • do redakcji. (1)

    Nie ma skrzyżowania ulicy wielkopolskiej z korzenna, jest skrzyżowanie z ulicą buraczaną.

    • 11 3

    • Nieprawda...

      google to nie wszystko :) tam jest błąd, wystarczy się przejść a nie siedzieć tylko przed kompem

      • 4 1

  • wszystko by tłuste misie zarobiły - jest piękna stacja do odremontowania, ładnie położona to trzeba ją zburzyć i w przyszłości zapewne oddać teren deweloperce a zamiast tego wybudować "coś" (architektoniczny koszmar) 200 m dalej

    • 10 0

  • (1)

    Kolejne plany! Realizacja za 100 lat!

    • 7 1

    • a co proponujesz? bez planu i realizacja za 120 lat?

      • 0 4

  • Jak zbudują dodatkowy pas na buspas to spoko, w innym wypadku ja się stąd wyprowadzam bo wiem jak to się skonczy

    • 5 0

  • BUSPAS na WIELKOPOLSKIEJ i na PŁK.DĄBKA JUŻ TERAZ!!!!! (4)

    Przecież można to zrobić bez poszerzania. Kierowcy będą mieli alternatywę - albo stać w korku i patrzeć, jak mijają ich autobusy, albo przesiąść się do autobusu. No i niech taksówki i motory też śmigają buspasem. Sam jestem kierowcą i muszę jeździć, bo wożę 50 kg narzędzi ze sobą, ale dlaczego w korku 90% samochodów to za kółkiem jakaś pojedyńcza pani zdążająca do biura, albo pan pod krawatem, którego samochód będzie stał przez kolejne 9 godzin pod korpo?

    • 22 9

    • jeśli taksówki to i dostawczaki, ciężarówki i inne auta firmowe (1)

      • 4 5

      • To może buspas dla samochodów z min. 3 pasażerami? Albo jak taksówki to problem, to po prostu bez nich.

        Nie ma co jątrzyć. Niech w takim razie buspas będzie tylko dla autobusów.

        • 5 0

    • nie da się!

      • 0 1

    • komunikacja miejska i taxi - tak. Motocykle nie! niby czemu? bo głośne? bo korpo manago jeździ? bo lans?

      • 0 0

  • A ile by kosztowało zrobienie bezkolizyjnego Węzła Wielkopolska -Obwodnica ??? (1)

    i kiedy zamierza się tę ważną inwestycje zrealizować ? Uważam ,że dla zycia i funkcjonowania Miasta jest to b.ważna inwestycja ! , myślę ,że podczas budowy Obwodnicy takie były plany i zamiary , tak samo jak z Węzłem Chwarznieńska - Obwodnica !!!

    • 8 1

    • Nie ma takiego skrzyżowania

      • 4 2

  • Gdynia Stadion (1)

    Ta stacja jest zlokalizowana całkowicie bez sensu. Powinna powstać przy ul Stryjskiej. Bliżej do stadionu Arki, a przede wszystkim nie jest tak daleko do stacji Gdynia Redłowo.
    Obecnie jeśli ktoś dojeżdża PKM od strony Osowy np. do Gdyni Orłowa czy Sopotu albo w okolicę Wzgórza św Maksymiliana to musi się przesiadać na stacji Gdynia Główna.
    Gdynia Stadion niczego nie ułatwi bo do przystanku Redłowo trzeba dojść aż 850 m.

    • 23 0

    • Powinny być dwa przystanki "Stadion"

      bo w tym terenie jest mało miejsca;
      1. w miejscu Stryjskiej (w str. Kaszub)
      2. Olimpijskiej a Górskiego i Łużyckiej,( w str. Gdyni)
      koszty aż tak dużo się nie zwiększą, a miejsca będzie więcej i wygodniej

      • 1 4

  • PKM?

    Pod koniec przyszłego roku to mało kto będzie pamiętał, że coś takiego kiedyś było. ;)))

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane