• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaki będzie węzeł Karwiny? Pracują nad projektem

Patryk Szczerba
10 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
W ramach budowy węzła przesiadkowego na Karwinach przebudowane zostanie m.in. skrzyżowanie Wielkopolska - Sopocka. W ramach budowy węzła przesiadkowego na Karwinach przebudowane zostanie m.in. skrzyżowanie Wielkopolska - Sopocka.

Pod koniec przyszłego roku dowiemy się, jak będzie wyglądał węzeł przesiadkowy w sąsiedztwie przystanku PKM Gdynia Karwiny zobacz na mapie Gdyni. W tym czasie gotowe powinny być także same perony. Inwestycja ma ułatwić mieszkańcom przesiadkę z roweru, samochodu lub komunikacji miejskiej do pociągu.



Czy przystanek PKM Karwiny będzie popularny wśród mieszkańców Gdyni?

Gdy projekt nowego węzła pojawi się na biurkach urzędników, powinny być już gotowe dwa zapowiadane od kilkunastu miesięcy przystanki na gdyńskim odcinku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej: w Redłowie i właśnie na Karwinach. Na razie nie wiadomo, kto je zbuduje. Osiem firm zaproszonych po pierwszym etapie do składania ofert wciąż ma na to czas - anonsowany na 9 sierpnia termin został przedłużony o 2-3 tygodnie.

6,9 mln zł za dokumentację projektową

Pierwszy przystanek powstanie w okolicach stadionu miejskiego zobacz na mapie Gdyni. PKM Stadion przyda się przede wszystkim pracownikom okolicznych biurowców i kibicom przybywającym na różne wydarzenia. Dojście do stadionów, hal czy obiektów biurowych nie powinno sprawiać trudności, więc dodatkowa infrastruktura nie jest tam potrzebna. Osoby zmierzające na al. Zwycięstwa będą mogły się przedostać idąc kładką.

W kierunku centrum na Wielkopolskiej pojawią się buspasy. W kierunku centrum na Wielkopolskiej pojawią się buspasy.
Inaczej sprawa wygląda w przypadku przystanku PKM Karwiny. Od początku wiadomo było, że bez dodatkowej infrastruktury się nie obejdzie. W założeniu węzeł ma ułatwić dojazd do przystanku kolejowego autobusem, trolejbusem, rowerem lub samochodem i późniejszą przesiadkę na pociąg. Na razie miasto, odpowiedzialne za inwestycję, czeka na dokumentację projektową. W lipcu rozstrzygnięto przetarg, który wygrała firma Transprojekt Gdański. Za wykonanie zadania otrzyma 6,9 mln zł.

Najważniejszym elementem inwestycji będzie budowa wielopoziomowego parkingu dla samochodów z minimum 250 miejscami dla pasażerów i 160 w ramach parkingu osiedlowego. Co najmniej 50 miejsc postojowych pozostanie do dyspozycji rowerzystów. W planach jest nawet kilka miejsc dla parkingu typu kiss&ride.

Oprócz parkingów pętla, buspasy i szersze ulice

Zbudowana zostanie także pętla autobusowo-trolejbusowa, dzięki czemu linia 171 (jeżdżąca do Oliwy) oraz linie 191 i 193 (kursujące do okolicznych miejscowości - Szemudu, Bojana, Koleczkowa czy Chwaszczyna) i 147 (z dworca w Gdyni przez Witomino, Chwarzno, Wiczlino i Dąbrowę) zostaną przedłużone do przystanku PKM, o czym pisaliśmy w kwietniu.

Koncepcja przystanku PKM Karwiny. Koncepcja przystanku PKM Karwiny.
- Projektowana pętla będzie na tyle duża, aby sprawnie obsłużyć przyjeżdżające tam autobusy. Pomysł jest taki, by w momencie jej powstania zlikwidować pętlę przy Tesco. Poza tym w perspektywie jest jeszcze budowa drogi ekspresowej. Po zakończeniu prac drogowych znacząco zmieni się komunikacja obok sklepu - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.
W ramach inwestycji pojawią się nowe buspasy głównie w kierunku centrum, m.in. na ul. Wielkopolskiej i ul. Chwaszczyńskiej oraz drogi rowerowe. m.in. wzdłuż ul. Nowowiczlińskiej na odcinku od ul. Rdestowej do ul. Chwaszczyńskiej oraz na Wielkopolskiej. Dla pieszych i rowerzystów ułatwieniem będzie tunel pod ul. Wielkopolską na wschód od skrzyżowania z ul. Sopocką.

Ulice wytypowane do poszerzenia na różnych odcinkach to Nowowiczlińska, Chwaszczyńska, Wielkopolska, Sopocka i Korzenna. Przebudowane zostaną także skrzyżowania ulic Wielkopolskiej, Strzelców i Sopockiej zobacz na mapie Gdyni oraz Wielkopolskiej, Nowodworcowej i Korzennej. zobacz na mapie Gdyni

Według szacunków koszt inwestycji może wynieść 55-60 mln zł, dlatego miasto będzie starało się o dofinansowanie unijne w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

UE może pokryć nawet 85 proc. kosztów. Wiadomo, że prace zaczną się nie wcześniej niż w połowie 2018 roku.

Czytaj też: Planowane zmiany przy SKM Chylonia. Będzie parking i więcej miejsca dla pieszych

Miejsca

Opinie (150) 1 zablokowana

  • Boże miej nas w opiece!!!! (1)

    Jeśli znów zrobią tak jak po ostatniej zeszłorocznej przebudowie-to niech Pan Bóg ma nas w swojej opiece. Wydali kasę, zrobili nowe sygnalizatory i co????? Kiedyś aby skręcić z Wielkopolskiej w Buraczaną był ten sam sygnalizator czyli jak się jechało wprost w stronę Orłowa, to można było skręcać-eeeee teraz nie. Teraz jest osobny sygnalizator do skrętu-UWAGA-zmienia światła co 2 lub 3 zmianę do jazdy na wprost i max na 3-4 osobowe (niestety zawracają tam też autobusy-więc jak się ma pecha to nawet ów jedna wyczekiwana zmiana nie wystarcza!!!). Z resztą wystarczy popatrzeć co zrobili z tą sygnalizacją i jakie teraz są karki z Sopockiej. Kiedyś one były-ale przede wszystkim w godzinach szczytu. Teraz nawet w takich godz. jak 10-11.00 stoisz jak fajańszasz. I gołym okiem było to widać,że zmieniło się to po dodaniu sygnalizatorów i zmianie systemu świateł. Teraz jak Ci sami geniusze od inżynierii ruchu dodadzą jeszcze Bus-Pasy to dopiero zobaczycie co będzie!!!

    • 6 0

    • przepisy się zmieniły

      i musieli tak zrobić (czerwona ksiązka...)

      • 0 2

  • pod koniec przyszłego roku powinni skończyć plany rozbudowy? za komuny budowali szybciej, no ale teraz potrzeba Jewropejskich zezwoleń na przejście mrówek, przelot papug itp. won z urzędasami, do worków

    • 3 0

  • z buspsami to nie powinni czekać nawet miesiąca, sytuacja jest dramatyczna na drogach, a od września bedzie gorzej (9)

    Niech robią buspasy tam, gdzie są dwa pasy w jedną stronę. Inaczej się podusimy samochodami. Jak będziesz śmigał autobusem szybciej, niż samochodem, to wybierzesz autobus. No i trzeba dopuścić taksówki i jednoślady na buspasy.

    • 62 23

    • buspasy dobry pomysł, ale o 10 lat za późno. Za dużo ludzi już uciekło z ZKM. (4)

      Kiedyś ponad połowo podróży to był ZKM, teraz poniżej 40%. Efekt prosamochodowej polityki władz.

      • 17 5

      • chyba efekt nijakiej polityki bo ulic to u nas raczej nie budują (3)

        • 11 2

        • No tak. To nie tyle prosamochodowa, co antyautobusowa polityka. (1)

          Czyli bezsensowny rozkład, jakieś linie połowę trasy robiące na pusto, bo muszą obsługiwać dwa końce miasta, częstotliwość jak w Kinszasie, bo przecież nie można zrobić częściej krótszych linii, a peryferie obsługiwać dojazdami do miejsc przesiadkowych np. takimi busami, co jeźdżą po Gdańsku.

          • 14 0

          • Nie można.

            • 1 0

        • najważniejsze , że gromadzka mogła znowu opowiedzieć o pętlach

          • 6 1

    • Nie ma opcji na buspasy bez poszerzania, lobby samochodowe się nie zgodzi

      Nawet jak będą stali w korku na 15 km, to nie będą widzieli problemu w tym, że jest po prostu za dużo samochodów.

      • 4 4

    • Tak to jest, jak Stępa i inni jedyny pomysł na tansport widzą w budowie dróg, szerszych, szybszych. Efekt - chyba nie ma miasta (1)

      Mówią o miastach na zachód od Bugu, a nie na wschód.

      • 9 0

      • I na pomysłach i gadaniu się kończy.

        • 8 1

    • Nie da się :).

      • 7 2

  • PKM- popsuta kolej miejska

    śmieszni sa dawno to miało byc wybudowane może na MŚ w katarze zdązą bo na euro2012 nie zdązyli a do tego obawiam sie że do tego czasu PKM juz nie bedzie bo sie rozsypie i bedzie gadanie że najpierw trzeba wyremontować PKM niz budować perony

    • 2 0

  • Pytam się po co? (10)

    Każdy taki węzeł oznacza jedno: Więcej samochodów z trzyliterową tablicą rejestracyjną korkujących centrum, rozjeżdżającym trawniki i zastawiających chodniki.

    Czy mieszkańcy naprawdę tego chcą czy to tylko układ włodarzy z lobby samochodowo-drogowym?

    • 25 88

    • Mam GSP (4)

      O co chodzi z tymi trzyliterowymi tablicami? mam od zawsze GSP... zazdrościcie buraki z Chyloni i Oruni?

      • 3 12

      • Mieszkałem w Sopocie... Powiem tak... nie zazdroszczę

        No chyba, że naprawdę masz mieszkanie w nowym budownictwie z 80-100 m2 a nie kawalerka z aneksem :) lub mieszkanie w kamienicy z grzybem zamalowanym farbą olejną

        • 2 0

      • Wal sie buraku z kurortu.

        • 0 1

      • Daj spokój. To pewnie frustrat z falowca czy innego meksyku. Ewentualnie jakiś gimbus. Dorośli i poważni ludzie, nie pieprzą takich bzdur...

        • 8 1

      • Dostałeś mieszkanie kominalne w Sopocie czy zameldowałeś się u cioci?

        • 6 2

    • już całe trójmiasto jest zakorokowane, i dzielnice z obrzezy (1)

      Chciało się mieszczuchom po wsiach budować, teraz wszyscy cierpią

      • 10 5

      • co w związku z tym proponujesz?

        ze swoje strony proponuję stosować opłaty za parkowanie a wpływy z tego systemu przeznaczać na poprawę komfortu i bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów i klientów komunikacji publicznej.

        równolegle warto prowadzić akcje wyjaśniające sens takich działań: korzyści wynikające z nich dla kierowców lub innych osób uzależnionych mentalnie od samochodu.

        • 2 1

    • Od kiedy władza słucha mieszkańców? (1)

      • 9 5

      • szukaj odpowiedzi na pytanie: co zrobić, gdy różne grupy mieszkańców mają różne oczekiwania?

        których mieszkańców władza ma słuchać?

        Czy efektem słuchania różnych grup ma być rozstrzygnięcie sporu między nimi czy znalezienie kompromisu?

        Jak zapewnić, by osoby uważające każdy kompromis za zgniły nie dominowały w debacie?

        • 3 2

    • buspasy trzeba budować, a nie poszerzać drogi.

      To by ograniczyło problem.

      • 12 4

  • Prawo i lewoskrety (3)

    Poszerzyc wiadukty.
    Zrobic porzadne skrzyzowanie.
    Choc z dzisiejszymi wladzami Gdyni to raczej nie mozliwe

    • 43 8

    • Przebudować kompletnie skrzyżowania

      Pobudować ronda, polikwidować spowalniacze - sygnalizacje świetlne montowane co krok bez jakiegokolwiek uzasadnienia do tego świecące całodobowo, na osiedlach montować obniżenia z przejściami dla pieszych wzorem skandynawskim.

      • 0 0

    • Wszystko jest możliwe tylko niestety nie da się:). (1)

      • 7 3

      • Moze i sie da,tylko po co? I tak nie przesiadziesz sie na PKMke, ulice i tak beda sie korkowac, a miejscowi z parkingu PKMki zrobia sobie wlasny...

        • 2 3

  • Gdynia moje miasto, to bardzo dziwna kraja.

    Wszędzie, nawet w sąsiednim Gdańsku, nie boją się budować wiaduktów, tuneli, kładek, rond turbinowych i innych rozwiązań bezkolizyjnych ułatwiających łączenie ulic i nie tylko.

    • 5 0

  • Kilka sugestii - pytań do inwestora i projektantów (3)

    Czy będą schody ruchome, tak jak to się robi w Europie na przystankach SKM?
    Czy przejście komunikacyjne: schody i korytarze mogą być całkowicie zabudowane konstrukcją szklaną razem z poczekalnią z drzwiami zamykanymi - wyjściem na peron, aby nie było przeciągów dla osób oczekujących na SKM? Coraz częściej stosuje się, że peron jest całkowicie osłonięty i posiada automatyczne drzwi, które otwierają się gdy pociąg zatrzyma się, tak aby drzwi pociągu były na wysokości drzwi peronu. Czy można zakryć perony i tory stropem i u góry zrobić np. przystanek dla autobusów, taksówek, itp.? Wtedy przesiadka będzie dogodniejsza dla podróżujących.
    Czy rozważa się zrobienie jednego peronu pomiędzy torami kolejowymi zamiast proponowanego rozwiązania na wizualizacji? Wtedy jest jedna para schodów ruchomych góra i dół oraz jedna winda (dźwig osobowy)

    • 14 1

    • To pytania do (2)

      przyszłego projektanta przystanku PKM Karwiny a nie węzła integracyjnego

      • 0 4

      • Integracja powinna odbywać się w miejscu przystanku PKM - nad nim (1)

        Początek artykułu: pod koniec przyszłego roku dowiemy się, jak będzie wyglądał węzeł przesiadkowy w sąsiedztwie przystanku PKM Gdynia Karwiny . W tym czasie gotowe powinny być także same perony. Inwestycja ma ułatwić mieszkańcom przesiadkę z roweru, samochodu lub komunikacji miejskiej do pociągu.
        Czyli prace projektowe powinny być skoordynowane tak, aby efekt końcowy był funkcjonalny - dla ludzi. A nie tylko, aby biuro projektowe otrzymało pozwolenie na budowę i kasę za projekt. Przystanki autobusowe, parkingi wielopoziomowe dla samochodów, drobny handel, itp. muszą być blisko siebie. To nie może być plac z kostki brukowej z peronem w szczerym polu.

        • 3 0

        • Bardzo słuszne sugestie. Dosc tandetnej i wcale nie taniej popeliny

          • 2 0

  • PKM Gdynia Oksywie, PKM Gdynia Pogórze, PKM Gdynia Obłuże (2)

    kiedy?

    • 10 1

    • Do kompletu winno jeszcze być:

      PKM Dąbka / Maciejewicza i PKM Kosakowo. Po pierwsze celem obsługi większej ilości mieszkańców, po drugie większej efektywności i wydajności szlaku kolejowego.

      • 3 0

    • Nie da się :).

      • 5 0

  • ja i tak

    Ja i tak domyslam sie jaki bedzie final sprawy :
    rozwiaznie : badziewie, po roku albo poltora wezel do remontu. A korki jak byly i tak beda:
    a swoja droga skoro tak wszyscy narzekaja na zachod, po wuj wyciagacie lapy po ich pieniadze ???

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane