- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (176 opinii)
- 2 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (76 opinii)
- 3 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (39 opinii)
- 4 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (87 opinii)
- 5 Ławka robi za śmietnik w centrum Gdańska (29 opinii)
- 6 Wałęsa apeluje, Bodnar wraca do spraw (74 opinie)
Protest na cmentarzu Żołnierzy Radzieckich
Protest przed Cmentarzem Żołnierzy Radzieckich
"Precz z komuną!" oraz "Raz sierpem, raz młotem, czerwoną hołotę!" - takie okrzyki rozległy się dzisiaj podczas uroczystości złożenia kwiatów na Cmentarzu Wojennym Żołnierzy Radzieckich przy Placu Zebrań Ludowych w Gdańsku .
Ten gest spotkał się z ostrym sprzeciwem kilkunastu osób protestujących przed cmentarzem.
Trzymali oni transparenty i skandowali hasła o antykomunistycznej treści. Na kartkach trzymanych przez manifestantów można było przeczytać: "Składając hołd czerwonoarmistom gloryfikujemy i przyzwalamy na bestialstwa oraz zbrodnie, których dokonała Armia Czerwona na polskim narodzie. Protestuję!".
W celu uniknięcia przepychanek, teren cmentarza został obstawiony przez funkcjonariuszy Policji. Nie licząc okrzyków, do żadnych ekscesów jednak nie doszło i ceremonia przebiegła zgodnie z planem.
Poza prezydentem Adamowiczem, wieńce na mogiłach żołnierzy Armii Czerwonej złożyli również przedstawiciele m.in. Konsulatu Generalnego Niemiec w Gdańsku, samorządu województwa pomorskiego, Związku Sybiraków, Związku Kombatantów RP i Byłych Więźniów Politycznych oraz oczywiście władz państwa rosyjskiego.
Protest na Cmentarzu Wojennym Żołnierzy Radzieckich wpisuje się w trwający od wielu lat spór na temat oceny działań Armii Czerwonej pod koniec II wojny światowej. W przypadku marszu Armii Czerwonej na Berlin i jednoczesnego zajmowania terenów naszego kraju, podzielone są zdania co do używanego nazewnictwa: czy nazywać to wyzwalaniem - spod hitlerowskiego jarzma, czy też po prostu zdobywaniem, ponieważ spod jednego jarzma Polska wpadła pod drugie - sowieckie.
W kontekście lokalnym warto również wspomnieć o zniszczeniu przez czerwonoarmistów Gdańska już po jego zdobyciu w 1945 roku. Niektórzy zapewne skwitują, że była to zemsta na niemieckiej ludności Gdańska za bestialskie działania Wehrmachtu i Waffen SS na terenach radzieckich zaledwie kilka lat wcześniej.
Warto jednak pamiętać, że - zgodnie z ustaleniami aliantów - Gdańsk miał po wojnie przypaść Polsce. Sowieci doskonale o tym wiedzieli, a i tak dokonali zagłady miasta już po zakończeniu walk.
Miejsca
Opinie (344) ponad 10 zablokowanych
-
2015-03-27 14:40
Tylko katolik (3)
i to Polski, może tak zionąć chrześcijańskim jadem. Wytrząsać się ze swoich fobii nad grobami,to wyraz skrajnej tępoty i bezmózgowia, a zarazem skrajny wstyd przed światem. Jeśli to miało zaboleć Rosjan, to odebrane zostanie jak ugryzienie muchy w d*pę słonia tyle, że w pamięci pozostanie. Jeśli się chce z kimś walczyć, to nie tak, podle i tchórzliwie na nekropolii ale z otwarta przyłbicą. Jeśli prezydent wydał zgodę, a zarazem dopuścił do takiej hucpy, to wypadł poza wszelką skalę przyzwoitości.
- 16 11
-
2015-03-27 14:44
katolika tam nie uświadczyłeś.
co innego deklaracje, co innego życie. z resztą się zgadzam.
- 4 1
-
2015-03-27 15:34
Przecież ten protest to nic innego jak walka z niegodną postawą władz miasta !
Nikt nie chciał przenosić tam pogrzebanych ludzi.
Głoszono sprzeciw przeciwko gloryfikacji agresorów - najeźdźców i haniebnej postawie adamowicza, jak i decyzyjnych z Marynarki Wojennej.- 1 4
-
2015-03-28 11:38
KBW walczyło dla moskwy a trolle dla Rosjiji dziś.
- 0 0
-
2015-03-27 15:12
(5)
Już starożytni mówili "Gloria victis", czyli "chwała zwyciężonym". Dlatego my, Polacy oddajemy należny szacunek wszystkim poległym. Nie wolno nam dzielić ani osądzać zmarłych. Skromna mogiła - a nie żaden pomnik - miejsce ostatniego spoczynku, należy się przecież każdemu człowiekowi. Czy coś jest w stanie zreflektować ludzi biegających z biało-czerwonymi flagami i chorągiewkami wokół mogiły poległych zwykłych żołnierzy? Warto tu przypomnieć pomnik ustawiony na grobie żołnierzy polskich, którzy padli nad Wilią w potyczkach z oddziałami Tuchaczewskiego w owym pamiętnym 1920 roku.Pomnik ten przetrwał okupację hitlerowską i inne zmiany zaszłe po II wojnie światowej. Wygląda, jakby był niedawno postawiony, jest starannie zadbany. Ale przecież to się może zmienić. I tam też mogą się znaleźć ludzie, którzy, patrząc na to, co wyrabiają "prawdziwi Polacy", mogą się zapytać: "A po co nam ten pomnik chwały "legionistów Piłsudskiego? Wystarczy im zwykły krzyż".Może dotrze do to świadomości innych aktywistów PiS i propagandystów z Radia Maryja. Wszyscy oni uważają się (przynajmniej duchowo) za potomków rycerzy spod Grunwaldu i z innych pól bitewnych, wiernych przykazaniom etosu rycerskiego. I pewnie poczuliby się bardzo dotknięci tym, gdyby się im zasugerowało, aby sztuki tolerancji i w ogóle zwykłego szacunku dla innych uczyli się od dzisiejszych Białorusinów i Rosjan. Ale chyba warto spróbować im tę myśl podrzucić. A nuż chwyci i stanie się drugi cud nad Wisłą?
- 17 4
-
2015-03-27 15:54
(2)
Ależ, jak rozumiem protesty, w tej sprawie nie chodzi o odmawianie mogił poległym, tylko o nienależne czczenie żołnierzy najeźdźców przez przedstawicieli władzy narodu podbitego przez tych najeźdźców.
Jestem jak najdalej od tzw. radiomaryjnych, ale uważam, że naród powinien dbać o swoją godność, a jego przedstawiciele nie powinni zapominać o stawaniu na właściwym miejscu. Prezydent Adamowicz o tym zapomniał.- 3 0
-
2015-03-27 15:59
tylko (1)
Pan Adamowicz, nie byłby prezydentem, a jakimś małomiasteczkowym ob. jakich wieli na Wołyniu.
Więc może składać hołdy i mu nie zabraniaj !- 0 1
-
2015-03-27 16:10
Cha! Z pierwszym zdaniem to się zgadzam.
- 0 0
-
2015-03-27 20:36
Starożytni mówili "Vae victis", czyli "biada zwyciężonym". "Gloria victis" to napisała Eliza Orzeszkowa w 1910. Noe wszystko antyk, co po łacinie ;)
- 3 0
-
2015-03-28 11:39
Paranoik
po treści widzę że paranoik.
- 0 0
-
2015-03-27 15:59
Popieram protest (1)
Nie rozumiem z czego bierze się mylenie pojęć w komentarzach powyżej. Nie jestem katolikiem, natomiast pomnik na cześć zbrodni i składanie pod nim kwiatów osobiście mnie godzi. Historię należy pamiętać i szanować, natomiast jakie jej elementy gloryfikujemy zależy tylko od nas. Rozumiem ludzi protestujących, bo trudno się nie bulwersować, skoro z rąk czerwonoarmistów zostali zamordowani np. członkowie i mojej rodziny.
- 9 13
-
2015-03-29 10:45
a w jakich mundurach była Twoja rodzina?
Tak tylko pytam..
- 2 1
-
2015-03-27 16:02
Przykre jest to, ze Polske zamieszkuje nadal tak wielu ludzi, ktorzy nienawidza tego kraju i jego kultury.
- 7 4
-
2015-03-27 16:21
(5)
Do Przemka,
to niezupełnie tak. Nie wiem, czy autochtoni trzymali kciuki za Armię Czerwoną. Wiem, ze moja Babcia razem z córkami ukrywała się w wielkim strachu w lasach oliwskich i różnych ogrodach przed rosyjskimi żołnierzami. Gwałcili i rabowali. Pochodzę z polskich gdańszczan, moi dziadkowie siedzieli w obozie koncentracyjnym, a jednak w mojej rodzinie źle mówiło się przede wszystkim o Sowietach. Dość dobrze wejście sowieckich wojsk do Gdańska przedstawił G.Grass w " Blaszanym Bębenku". Nie znaczy to jednak, że popieram protesty na cmentarzu. Dajmy spokój umarłym. Nie do nas należy ich osądzanie. Nic nie wiemy o nich jako o poszczególnych osobach. To nie po chrześcijańsku!- 14 2
-
2015-03-27 17:14
Ostatnio Radio Gdańsk podało ,że poparcie w Gdańsku dla NSDAP było wyższe niż w Berlinie. Stad może i to jest przyczyną ,że Front oszczędził Łódź czy Poznań a rozpirzył Gdańsk czy Królewiec.
- 2 1
-
2015-03-27 18:28
(3)
Brawo!!! Jak widać duch w narodzie pomorskim nie ginie. To my jesteśmy potomkami prawdziwych Gdańszczan a nie te przybłędy z Wołynia. Nigdy nie byliście i nie będziecie u siebie!!!!!!!!!!!!!!!!
- 1 5
-
2015-03-27 18:59
(1)
żaden rasista w brunatnej koszulce nie będzie mi mówił czy jestem czy nie u siebie...
- 2 2
-
2015-03-27 19:40
Jak twoi dziadkowie pochodzili z Kresów to nie jesteś u siebie. Jesteś tylko potomkiem przesiedleńców i powinieneś do siebie wrócić i Ukrainy bronić :)
- 0 2
-
2015-03-27 19:19
Burak z Kartuz się odezwał....
- 1 1
-
2015-03-27 16:31
Jakoś na uroczystościach Żołnierzy Wyklętych władz nie było (2)
za to komuchów popierają pełną parą.
- 8 12
-
2015-03-27 16:38
Taa. A Aleja Żołnierzy Wyklętych otrzymała swoją nazwę w sposób konspiracyjny, bez udziału żadnych władz.
- 6 1
-
2015-03-27 16:58
Tzw. żołnierze wyklęci nierzadko byli zwykłymi rzezimieszkami i mordercami. Nie powinni być honorowani. Przykładowo, mordowali też chłopów przyjmujących ziemię od ówczesnej władzy, którą zresztą usankcjonowały już powojenne porozumienia międzynarodowe.
- 5 3
-
2015-03-27 16:36
niemcy naród miłujący pokój został bezwstydnie zaatakowany przez byłego sojysznika
a to przecież Polacy budowali obozy najpierw Bereza Kartuska /ta z Polesia/ a nstępnie Stuthoff, Auchwiz Sobibór Treblinka
- 8 5
-
2015-03-27 16:41
z jaką komuną precz (1)
w telewizji mówią że już ponad 20 lat nie ma komuny , więc sie pytam o co chodzi
- 10 2
-
2015-03-27 16:50
Wymyśloną. Niektórzy nie mogą żyć bez wroga.
- 3 2
-
2015-03-27 16:42
Popieram !
Ten protest był słuszny.
- 7 12
-
2015-03-27 16:54
Co to za ludzie?
Frustraci z nutą depresji.
- 12 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.