• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przez rok PKM przewiozła 2 mln osób. A miało być ponad dwa razy więcej

ms
6 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Pociągi Pomorskich Kolei Metropolitalnych przewiozły w ciągu pierwszego roku funkcjonowania 2 mln pasażerów. Pociągi Pomorskich Kolei Metropolitalnych przewiozły w ciągu pierwszego roku funkcjonowania 2 mln pasażerów.

Po powrocie pociągów na linię PKM, od 4 do 30 września skorzystało z nich 157 tysięcy pasażerów, z czego 82,5 tys. na odcinku Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna, 29,2 tys. na trasie Kartuzy - Gdańsk Wrzeszcz i 45 tys. w relacji Kościerzyna - Gdynia Główna. We wrześniu, czyli równo rok po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, łączna liczba jej pasażerów wyniosła 2 mln. Oczekiwania były jednak większe.



Jaka przyszłość czeka PKM?

W ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługiwane są - przez PKP SKM w Trójmieście - trzy trasy pasażerskich połączeń kolejowych: Gdańsk Główny - Kartuzy, Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna oraz Kościerzyna - Gdynia.

W pierwszym miesiącu po oddaniu 1 września 2015 r. do użytku linii PKM, z nowej oferty połączeń kolejowych skorzystało 140 tys. osób. W kolejnych miesiącach, wraz z rozszerzeniem oferty przewozowej o Kartuzy, liczba pasażerów systematycznie rosła, by na wiosnę 2016 r. przekroczyć 200 tysięcy. W ostatnim pełnym miesiącu przed lipcową ulewą, w efekcie której ruch pociągów na linii PKM został zawieszony na 1,5 miesiąca, pasażerów było już 218 tysięcy (dane za czerwiec 2016 r.).

Efekt? 2,062 mln pasażerów w ciągu roku.

Miesięczna liczba pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w ciągu roku. Miesięczna liczba pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w ciągu roku.
Ale miało być lepiej. 2 września 2015 r., w pierwszym dniu funkcjonowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, Ryszard Świlski z Zarządu Województwa Pomorskiego deklarował:

- Celem nowej linii i przewoźnika jest przewiezienie ok. 5 mln pasażerów od września 2015 r. do września 2016 r.
Dlaczego się nie udało? Przyczyn jest kilka. W maju zmniejszono liczbę pociągów z Wrzeszcza przez Osowę do Gdyni, a lipcowa powódź mocno ograniczyła funkcjonowanie linii na półtora miesiąca.

Ale są też światełka w tunelu.

Najbardziej dynamicznie rozwijającym się kierunkiem ruchu okazała się regionalna część projektu PKM, czyli połączenie Kartuzy - Gdańsk Główny, gdzie wzrost liczby pasażerów kształtował się na poziomie 10-20 procent miesięcznie. Dlatego kiedy po 1,5-miesięcznej przerwie w ruchu spowodowanej gwałtowną ulewą z 14/15 lipca br., od 4 września pociągi SKM częściowo powróciły na linię PKM, wszyscy zastanawiali się, czy powrócą także pasażerowie.

Okazuje się, że wrócili.

Liczba pasażerów PKM na trasie do Kartuz. Liczba pasażerów PKM na trasie do Kartuz.
Po podsumowaniu pierwszego - choć niepełnego - miesiąca po wznowieniu ruchu na całej linii PKM, okazało się, że pociągi SKM przewiozły w tym czasie 157 tysięcy pasażerów, z czego 82,5 tys. na trasie Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna, 29,2 tys. na odcinku Kartuzy - Gdańsk Wrzeszcz (na razie te pociągi nie dojeżdżają jeszcze do Gdańska Głównego) oraz 45 tys. w relacji Kościerzyna - Gdynia Główna.

Mniej pasażerów w Trójmieście

W przypadku tzw. aglomeracyjnego odcinka PKM (Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna) widać wyraźny spadek liczby pasażerów - 82,5 tys. we wrześniu w porównaniu z 151,6 tys. w czerwcu. Trzeba jednak pamiętać, że we wrześniu na linię PKM powróciły tylko 62 pociągi dziennie ze 121, jakie obsługiwały każdego dnia tę linię przed lipcową ulewą.

Znacznie więcej na Kaszubach

Natomiast na kaszubskim odcinku PKM, zarówno w przypadku połączeń do Kartuz, jak i do Kościerzyny, we wrześniu widać wyraźny, ponad 10-procentowy wzrost liczby pasażerów - z 26,5 tys. w czerwcu do 29,2 tys. pasażerów na trasie Kartuzy - Gdańsk oraz z 40 tys. do 45 tys. na trasie Kościerzyna - Gdynia.

- Śmiało można więc stwierdzić, że po 1,5-miesięcznej przerwie Pomorska Kolej Metropolitalna nie tylko odzyskała utraconych przez lipcową ulewę pasażerów, ale nawet - w części regionalnej - zwiększyła ich liczbę - mówi Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego.

Lepsze połączenia do Kościerzyny, Kartuz i Żukowa

Dane te wskazują na potrzebę dalszego rozwijania połączeń regionalnych z Kościerzyny i Kartuz do metropolii trójmiejskiej. Dlatego właśnie od nowego rozkładu jazdy 2016/17 region kościerski zostanie jeszcze lepiej skomunikowany z Gdańskiem dzięki uruchomieniu bezpośrednich połączeń z Kościerzyny do Gdańska Wrzeszcza, a pociągi kursujące na linii Gdańsk - Kartuzy będą kursować w bardziej dogodnych godzinach. Na nowych planach samorządu województwa pomorskiego bardzo skorzystają także mieszkańcy Żukowa, z którego do Gdańska dziennie jeździć będzie aż 48 pociągów - czyli o 1/3 więcej niż w obecnym rozkładzie jazdy.

Liczba pasażerów PKM w poszczególnych miesiącach:

wrzesień 2015 - 140 tys.
październik 2015 - 152 tys.
listopad 2015 - 134 tys.
grudzień 2015 - 159 tys.
styczeń 2016 - 178 tys.
luty 2016 - 171 tys.
marzec 2016 - 174 tys.
kwiecień 2016 - 210 tys.
maj 2016 - 211 tys.
czerwiec 2016 - 218 tys.
lipiec 2016 - 118 tys. (linia PKM do 14.07.2016 + odcinek Kościerzyna - Gdynia przez cały miesiąc)
sierpień 2016 - 40 tys. (sam odcinek Kościerzyna - Gdynia, z pozostałych tras brak danych z powodu zamknięcia linii na czas napraw)
wrzesień 2016 - 157 tys.

RAZEM: 2 062 000 pasażerów
ms

Opinie (279)

  • - a więc, bez owijania w przysłowiową bawełnę: (36)

    Porażka.
    Ktoś zawinił?

    Kto za pociągnięciem winnych dio odpowiedzialności - łapka w Górę.
    Nie ma winnych ? Przypadek itp. - Łapka w Dół

    • 125 287

    • (15)

      Kwestia czasu, ciężko zmienić przyzwyczajenia ludzi.
      Kilka razy widziałem takie dantejskie sceny na przystanku autobusowym kiedy w tym samym czasie na peronie ledwo kilka osób :)

      • 43 6

      • Pewnie i w tym coś jest,

        Zobaczymy za 3 lata :-)
        Miłego Dnia.

        • 21 5

      • aha, czyli trzeba zmieniać ludzi (8)

        a nie budować to co jest potrzebne, serio?

        gdzieś już pisałem, że inwestycja o parę lat (jak nie więcej) za szybko wybudowana, kolej zatrzymuję się w polu, jedzie przez pola, w sumie to jest skomunikowanie Kartuz z Gdańskiem, what for? lepiej by zrobiła nowa droga, kowalski by zarobił (busy, taxi itp.), a nie budyń i kolesie.

        • 15 38

        • potrzebna jest sprawna i wydajna komunikacja (2)

          Pokaz miasto ~1 mln mieszkancow, gdzie zapewniono to inaczej niz odpowiednia komunikacja torowa.

          Podpowiem: nie ma.

          • 22 4

          • tylko, że pkm (1)

            nie jedzie przez miasto a z niego wyjeżdża...

            jest taki coś jak "planowanie przestrzenne" i nauka zwana "urbanistyka" to, że nie wybuduję się kolei teraz to nie oznacza, że za x lat nie będzie można bo powinno się przewidzieć zapotrzebowanie na taką infrastrukturę i zarezerwować teren w odpowiednich planach zagospodarowania przestrzennego

            • 5 6

            • Żeby wyjechać z miasta musi przez nie jechać. Geniuszu.

              • 5 3

        • (4)

          Pewnie ze wsi przyjechałeś i nie wiesz, że SKM też była w polu wybudowana. Daleko od zabudowań. A jak jest teraz? Jest teraz kręgosłupem komunikacyjnym. Widać mało wiesz i mało soę orientujesz w tych sprawach. Problemem jest dodatkowy bilet na PKM do okresowego. Gdyby bilet kosztował 100-120 zł na wszystko to zaraz ludzie by się przeniesli do kolei.

          • 18 2

          • była budowana za komuny

            gdzie liczyło się wybudowanie a nie sens i cel budowli

            • 1 12

          • Daleko od miasta? (1)

            Gdzies Ty mieszkał - przez Wrzeszcz czy Stare miasto albo Przymorze stare lub Oliwę SKM-ka jeździła! O czym wy piszecie lemingi...

            • 0 0

            • Zaspa, Przomorze, Zabianka

              • 1 0

          • Ha!

            To pewnie ta SKMka w polu skusiła cystersów w XII w. do osiedlenia się w Oliwie ;).

            • 1 0

      • Czy ty człowieku widziałeś rozkład pkm? Np. w szczycie co godzinę jeden pociąg. (2)

        Jak mam wybrać pkm jak jestem np. we Wrzeszczu o godz. 15:15 i pkm do Gdańska Kiełpinek mam o 16:10 (!!) 15:15 to szczyt komunikacyjny. Więc o czym mowa?

        • 36 1

        • przykrym jest to, ze wysuplali 1 mld z dotacjami na budowe (1)

          ale juz nie pomysleli o odpowiedniej kwocie na funkcjonowanie.

          • 21 1

          • myślisz, że to przypadek?

            kokosy robi się na odpaleniu projektu i na jego kontrolowanym wygaszeniu. Nikt (oprócz pasażerów i ewentualnie kolejarzy) nie jest zainteresowany tym, żeby PKM jeździła systematycznie z dużą częstotliwością. Mniej pasażerów = mniej problemów. Jeszcze ze dwa lata polikwidują połączenia, żeby wykazać brak rentowności i nie stracić dotacji a potem sprzedadzą za bezcen zagranicznym inwestorom. Media przy okazji trochę pobiadolą, ale zwali się na ludzi i ich przyzwyczajenia. Pięknie się ktoś nachapał kosztem ludzi.

            • 4 0

      • (1)

        Poczekajcie, aż się rozbudują Kiełpinki, Jasienie czy Matarnie, wtedy będzie grubo ponad 5 mln/rok.

        • 8 2

        • nic nie będzie

          jak dobiją do 500 tys za 5 lat to będzie sukces przy tak beznadziejnym rozkładzie. Ale spokojnie, nie dopuszczą do tego, bo przecież trzeba wykazać brak rentowności.

          • 1 0

    • Hmmmm....Urząd GetOnline ?? :-)

      No ale cóż, łapka jest łapka...

      • 3 4

    • ... (7)

      Aha.
      Inwestycja na 50 lat, a Ty stwierdzasz po roku, że porażka?

      • 28 9

      • Żartujesz? (5)

        Powiedz, że żartujesz...

        • 3 19

        • A Ty głupa palisz czy rzeczywiście serio piszesz? (4)

          Bo chyba umknęło Ci kilka istotnych faktów poruszanych wcześniej: że to inwestycja przyszłościowa (zresztą buduje się już co nieco i będzie się budowało wokół linii,sprawdź sobie) i że szczytowych przewozów nie osiągnie od razu. Jeśli zakładałeś/-aś że od razu,to nie wiem czy śmiać się z Ciebie czy współczuć braku wyobraźni?

          • 16 8

          • prawda (3)

            jednak przy otwarciu planowano 5mln.

            Stad przyrost jest wolniejszy niz planowane o ok. 50%

            Co nie zmienia faktu, ze jest to dobra inwestycja. Lepsza niz kolejna droga dojazdowa do zatloczonego centrum

            • 12 3

            • W projekcie były tylko bezpieczne 2 miliony w pierwszym roku. (1)

              5 mln to były tylko wygłaszane w mediach nadzieje ;)

              • 5 1

              • To nie były wygłaszane nadzieje, a cel przewożnika:

                - Celem nowej linii i przewoźnika jest przewiezienie ok. 5 mln pasażerów od września 2015 r. do września 2016 r.

                • 3 0

            • Te 5 milionów pasażerów to było takie puszenie się na wyrost - politycy i inni prominenci zawsze nadymają liczby, żeby lepiej wyglądały.

              • 0 0

      • tak samo jęczeli

        w '75 jak budowali obwodnice Trojmiasta, że za daleko, że po co, ze nikt nie korzysta ... :)

        • 33 3

    • Kolesie.

      Kolesie pana Adamowicza w zarządzie PKM nie robią nic bo ich niebotyczne wynagrodzenia nie są uzależnione od efektów ich pracy.
      Nie są uzależnione od efektów bo są Kolegami z kolegami nie podpisuje się umowy na zarządzanie w której jest zapis że wysokość zarobku jest zależna od spełnienia oczekiwań co do wzrostu liczby przewożonych pasażerów.
      Komu zależy na wzroście ilości pasażerów tym którzy piszą komentarze pod tekstem bo zarząd PKM nie robi nic by ludzi przyciągnąć a dlaczego nie robi nic bo wysokość jego wynagrodzenia nie jest zależna od efektów pracy.
      Kolesie mają co miesiąc brać pieniądze a przewozy jak będą ludzie to będą a jak nie to się zlikwiduje połączenie ot wielki problem.

      • 15 12

    • Największy problem i przyczyna braku pasażerów to: (3)

      1. Częstotliwość kursów. Proszę sprawdzić jak skandaliczny jest rozkład.
      Żeby kursowała chociaż co 15 minut w szczycie (!) np. między 06:00, a 09:00 i między 15:00, a 18:00, co nie jest aż takim wymogiem.
      2. Stała częstotliwość kursów.
      3. Jeden wspólny bilet z skm już jest dla tych co niewiedzą. Wiem, bo sam jeżdze tzw. bilet trójmiejski za 120zł. Jeżdze nim pkm lub skm.
      Te 2 pierwsze punkty można przy odrobinie chęci poprawić, a zobaczycie, że pasażerów wam przybędzie.

      • 32 0

      • Nie

        • 0 0

      • brakuje jeszcze dostepnego, wspolnego biletu z komunikacja miejska (1)

        duzo osob by jechalo, gdyby z PKM mogli na niezadrogim bilecie przesiadac sie na autobusy dowozace z domu/pod dom
        a tu najtanszy bilet to zapewniajacy kosztuje 140zl

        • 4 0

        • wg mnie nie jest to drogi bilet

          ale to juz zalezy od osobistych potrzeb i mozliwosci

          • 0 1

    • Co to znaczy - winni ?
      Winny jest ten kto założył , że bedzie takie czy inne obłożenie.
      Nie Ci którzy dali na to kasę czy wybudowali. Idea jest słuszna ale wykonanie typowo polskie. Za kilka lat osiedle Wiszące Ogrody będzie wieksze o 100%. Myśliwska też pnie się w górę.. kto za kilka lat będzie narzekał ? Nikt .. ale do tego czasu urzędasy skutecznie zniechęcą nas do używania PKM. Rozkład rozwalany, ogranizacja na dworcu Wrzeszcz dalej nie poprawiona, brak kolejek do głównego, brak wsólnego biletu na aglomerację itp. itd. Pamiętacie brak biletomatów na peronach? To jak sprzedawać kibel bez dostępu do wody i sr*jtaśmy...
      Nie trzeba być inżynierem kolejnictwa żeby widzieć te podstawowe błędy.

      • 10 3

    • Jaka porażka? (1)

      Te 2 mln. osób mogło wsiąść w samochód i zwiększyć korki w mieście oraz zwiększyć smród i hałas,
      Jak na pierwszy rok, ta liczba to sukces. Duży sukces.

      • 18 3

      • pytanie...

        a o ile te 2mln. osób zmniejszyły ilość samochodów w mieście?

        • 5 1

    • biedni - zmniejszą pensje o 50%?

      • 1 1

    • Obarczyć winą Adamowicza? Łapka w górę.
      Obarczyć winą Forum Raduni? Łapką w dół.

      Głosuj już teraz, nawiększa łapka dostanie bon od sedexo na trampki z Tesco.

      • 3 12

    • Piewrszego roku po otwarciu obwodnicy 3 miejskiej, też była to porażka.

      Szkoda było pieniędzy na budowę obwodnicy. Jak by jej nie zbudowano to zaoszczędzono by kasę i tak by się dziś ona nie przydała gdy by jej nie wybudowali..... Bo kto by nią jeździł????

      • 8 0

  • (7)

    Jak zwykle propaganda sukcesu, nawet w obliczu porażki.

    • 109 106

    • (6)

      No i gdzie jest teraz ten pajac co atakuje Gdynię za wszystko. Kolejny miliard poszedł się j...c a Gdańsk coraz bardziej zadluzony przez takie inwestycje. Swoją drogą to ciekawe że do pkm zaliczane sa połączenia Kościerzyna ~ gdynia skoro gdynia się od tego bubla odcina. Ciekawe ile więc przewiezli bez tego połączenia.

      • 9 12

      • nie przez ta inwestycje ignorancie (5)

        to inwestycja wojewodztwa. Najlepsza, jaka zrobiono przez ostatnie 25 lat.

        • 10 4

        • (4)

          Rzeczywiście najlepsza. Od początku skasowano połowe połączeń a ludzi tym jeździ 40%z tego co zakladano. Z czego prawie połowa na trasie Kościerzyna~Gdynia.

          • 6 6

          • prawie połowa (2)

            29 z 157 to prawie połowa?? Gratuluje znajomości podstaw matematyki.

            • 2 1

            • A tobie umiejętności czytania ze zrozumieniem

              Przeczytaj raz jeszcze, pomyśl, policz i zastanów się. A potem odszczekaj swoje brednie.
              82,5k to Gdańsk-Gdynia
              45 k Kościerzyna-Gdynia tj. 1/3 całości przewozów (sic!)
              29 k to Kartuzy-Gdańsk
              Dotarło?

              • 1 2

            • Naucz się czytać ze zrozumieniem. Od początku istnienia pkm skasowana został a połowa połączeń. A to ze po powodzi kolejne 29 to już inna bajka. Nie zmienia to faktu że miliard złotych poszedł w błoto bo nie zmusisz ludzi aby zmienili wygodne auta na pociąg

              • 1 0

          • rozroznij inwestycje budowy - bardzo dobra decyzja

            od zarzadzania - wiele do poprawy

            • 0 0

  • Byłoby więcej... (18)

    gdybyśmy mieli wspólny bilet w Trójmieście (jak np. w Warszawie) oraz gdyby PKM dojeżdżała do Gdańska Głównego. Nie wspomnę o konieczności zsynchronizowania rozkładów jazdy i zrobienia porządku informacyjnego.

    • 472 3

    • Prawda

      • 36 0

    • (2)

      Cieszę się, że tak dobrze to sformułowałaś/eś, może w końcu dotrze do decydentów, na czym błąd polega.

      • 45 0

      • decydentów trzeba wymienić

        skoro nie są w stanie wyciągnąć tak oczywistych wniosków

        • 31 2

      • oni wiedzą na czym błąd polega dlatego juz niebawem ogłoszone zostaną przetargi na stworzenie

        odpowiednich projektów

        • 0 0

    • Jak Szczur,Budyń i burmistrzowie sięgną do kieszeni,to będzie wspólny bilet :)

      Tylko najpierw musisz ich namówić do rezygnacji z medialnych fajerwerków ;)

      • 9 2

    • Jak Kolesie zarządzają to tak jest. (5)

      Kolesie pana Adamowicza zarządzają firma ale że zależy im jedynie na comiesięcznym przelewie wynagrodzenia no to efekt jest taki jaki można przeczytać wyżej osoba podpisująca się "mm" ma jakiś pomysł chciała by, by coś działało lepiej zarząd firmy ani obecny ani poprzedni nie ma ŻADNEGO pomysłu na przyciągnięcie pasażerów, a za rok geniusze zarządzania postanowią zlikwidować nie dochodowe połączenia. To jest klasyka Kolesiostwa i dyletanctwa. Żadnych pomysłów żadnych, żadnych działań może samo się zrobi ale co miesiąc przelew na konto i żyjemy jak "paniska".

      Moja 1 propozycja zmian, zarząd PKM oddaje nienależnie pobrane wynagrodzenie za 2016 jeżeli nie wykaże przewozu na zakładanym poziomie.
      Nauczka na przyszłość nie płacimy za zarządowi za przychodzenie pracy ale za efekty. Tak pracuje 90% Polaków w prywatnych firmach nie ma oczekiwanych efektów nie ma kaski, a za samo przychodzenie do pracy nikt nie płaci.

      • 14 5

      • Zakładany w projekcie bezpieczny poziom to były 2 mln za pierwszy rok. (4)

        5 mln to były deklaracje w mediach. Innymi słowy: plan minimum,mimo niesprzyjających warunków,w sumie wykonany.

        • 7 6

        • Nie zaklinaj rzeczywistości. (3)

          Nie zaklinaj rzeczywistości bo gdyby było tak dobrze, to latem nie było zmian w zarządzie PKM. Minimalne przekroczenie dolnej granicy planu to nie jest coś czym należało by się chwalić. Gdyby minimalnie przekroczyć górny poziom 5milionów. Gdyby ciągle słychać był o kolejnych akcjach mających ściągnąć kolejnych pasażerów było by OK.

          • 1 4

          • Plan maksimum nie wypalił,bo nałożyły się dwa główne czynniki: (2)

            1) Z jednej strony samorządy nie chcą finansować kursowania PKM,bo braknie im na własne fajerwerki (szczególnie powinny się dokładać obecnie powiaty GKS,GKA wraz z ich stolicami,a do "miejskiego" odcinka Gdynia i Gdańsk; problem w tym,że pierwszy wyślizgał się z tego Szczurek,a Budyń poszedł jego śladem jak zobaczył że został sam do płacenia);
            2) z drugiej strony potencjalni pasażerowie chcieliby bilet na wszystko w Trójmieście za max 120 zeta i mają głęboko kto za to zapłaci jak też i to,że Trójmiasto nie ma budżetu jak Warszawa.

            Summa summarum: jak się obie strony nie nagną do siebie,to nie będzie lepiej.

            • 3 4

            • Jednym słowem.

              Jednym słowem wszystko jest dobrze tylko mieszkańcy nie dorośli do tak wspaniałej świetnie zarządzanej instytucji jak PKM.
              Gdyby byli mądrzejsi zarabiali więcej pewnie chętnie kupili by i za 500 zeta
              Tyko że są jacyś nie udani i mało zarabiają a oczekiwania mają duże.

              Summa summarum to jak zarząd nie potrafi zachęcić podróżnych do korzystania z PKM to zamiast naginać mieszkańców niech przedstawi jakiś pomysł albo odejdzie na własną prośbę.

              • 5 2

            • bilet warszawiaka 98 zł na wszystko (kolej + autobusy + trmawaje)

              .... przy obszarze miasta o wiele większym. Poziom samofinansowania zbiorkomu w Warszawie to 30 %, w Gdańsku 50 %.

              Najpierw trzeba zrobić dobry produkt czyli priorytety dla tramwajów, buspasy w mieście. Do tego zmiany na PKM o których wszyscy eksperci i zwykli ludzi już sto razy pisali i mówili. Po wykonaniu tej pracy za kilka lat można będzie zaoferować bilet gdańszczanina za 100 zł i ludzie będą jeździć a samofinansowanie będzie dużo wyższe niż w Warszawie

              To jest kwestia priorytetów inwestycyjnych. To po prostu trzeba zrobić w pierwszej kolejności i nagle okaże się że część planów wydania miliardów na kolejne drogi ekspresowe w środku miasta można zmodyfikować albo odłożyć na później. Niestety w Gdańsku ciągle co innego jest na sztandarach (zrówoważony transport) a co innego w realizacji

              • 1 0

    • Pusccie kazdy pociag do Gdanska Glownego i drugie tyle do Sopotu, zbudujcie przystanki w CH Matarnia i w Baninie a ludziom nie bedzie sie chcialo stac w korkach i chetnie przesiada sie na PKM.

      • 15 2

    • i byłoby wiecej. (1)

      gdyby stacje były w normalnych miejscach a nie na peryferiach dzielnic. Np. Matarnia.. Pełno ludzi chciałoby jeździć kolejką do centrum handlowego, ale ze stacji muszą tam iść ok 20min z buta w jedną storne wiec się nie opłaca. Osowa to już zupełna porażka..

      • 21 1

      • Dokładnie!

        Jedynie Kiełpinek i Lotnisko są sensownie zlokalizowane. Do reszty przystanków trzeba dojeżdżać autobusem. Nic dziwnego, że ludzie wolą jechać bezpośrednio autem lub autobusem do centrum/Wrzeszcza.

        • 0 0

    • xxx

      byłoby gdyby uparty prezydencina Gdyni się zgodził, ale on nie czuje "trójmiasta"

      • 8 1

    • Byłoby też więcej, gdyby był przystanek Gdańsk-Zaspa

      Ta lokalizacja ma potencjał przewozowy, ale ściemniają o problemach z PLK.
      Przystanek może być przecież na nasypie i połączony kładką z istniejącym przystankiem SKM.
      Do tego idiotyczna lokalizacja przystanku Osowa - dwa kilometry od osiedla.
      Już nie wspomnę o przeniesieniu przystanku Matarnia w obecne miejsce - miał być przecież przy Obwodnicy z kładką do Centrum Ikea. Ta setka pracowników + tysiące klientów to jest zmarnowany potencjał tej linii.

      • 10 2

    • Wady

      A czemu to tak wolno jezdzi? Czemu tak rzadko? Czemu sa godzinne przerwy w kursowaniu pociagow nawet w szczycie godzin porannych? Czemu sklady sa takie krotkie? Czemu nie jest to zintegrowane z autobusami np przystanek jasien, ludzie biegna z peronow a kierowcy autobusow zamykaja drzwi przed nosami i odjezdzaja na pusto? Latem dziala klima, pewnie zima ogrzewanie, ale sa dni kiedy przydaloby sie wiecej wentylacji w pociagach itd itp

      • 18 0

    • oczywiscie

      Jak tak duża inwestycja może nie kursować do Gdańska Głównego? No jak to jest w ogóle możliwe? Dla mnie i dla wszystkich kt\orych znam jest to nie pojęte.. I odechciewa się jeżdżenia tymi pociągami skoro można dojechać tylko do Wrzeszcza. Mieszkałem na Osowej, z buta do stacji PKM ~ 8min, praktycznie nie korzystałem, bo nie mogłem dostać się do centrum miasta, wolałem samochód niż jakieś chore przesiadki przy tak dużej inwestycji.

      Do tego dochodzi lokalizacja przystanków - do pracy potzrebowałem wysiąść na Matarni, ale żeby z tego przystanku dostać się do "cywilizacji" conajmniej 10 min - raz skorzystałem i tak moja przygoda z PKM sie zakonczyla. Masakra.

      • 5 0

  • przystanki w Gdyni, w tym ten na Małym Kacku i pociągnięcie PKM do Oksywia i będzie więcej niż prognozowano (20)

    ale na takie rozwiazanie pewnie nikt nie wpadnie,lepiej budować przystanki w szczerym polu

    • 120 17

    • Lada chwila rozpocznie się budowa dwoch przystanków w Gdyni. (4)

      • 13 0

      • Ale nie do Oksywia czyli tam gdzie to jest najbardziej potrzebne

        Wiecznie remontowana estakada to porażka

        • 10 0

      • Karwiny są raczej dobrze skomunikowane z Sopotem i Gdańskiem. (2)

        Może nawet lepiej niż z Gdynią.... Najbardziej potrzebne są przystanki na pólnocne dzeielnice.

        • 2 0

        • karwiny? (1)

          jeden biedny trajtek 31 co pół godziny, to chyba trochę za mało na Karwiny, Dąbrowę,Mały Kack. I godziny odjazdów do d*py, niepasujące ani uczniom ani nikomu.

          • 0 4

          • A 181? 171?

            • 1 0

    • (7)

      Ja pie*dole ten z tym oksywiem. Byly robione badania i wyszlo, ze na oksywiu i okolicach chetnych jest garstka osob. Wez juz przestan trolowac.

      • 14 23

      • (6)

        chce zobaczyc wyniki tych badan, bo nie wierze

        • 12 5

        • ja rowniez przylaczam sie do prosby o ujawnienie wynikow badan, (2)

          jesli wogole byly takie robione ?
          Mosty, Kosakowo, osoby dojezdzajace z powiatu puckiego, a takze cala polnocna czesc Gdyni (Pogorze, Obluze, Oksywie, Babie Doly, Suchy Dwor)
          Czy to malo ? Czy naprawde wedlug Was tzw. "polnocna czesc Gdyni" nie ma potencjalu ? blisko 100 tys. ludzi ???

          • 21 0

          • suchy dwór to nie gdynia

            • 1 1

          • a gdzie ty masz tory w mostach albo kosakowie?

            • 0 1

        • Popieram. (1)

          Ciągle mówimy o zachodzie Gdyni, a co z północą? Ktoś kto nie jechał w szczycie komunikacyjnym ul.Unruga i Podgórną nie wie jaki tam jest ruch! Ergo - ile ludzi tam mieszka i się przemieszcza. Codzinnie. A połączenie mamy jedno - przez estakadę. Ewentualnie ul.Pucką do Hutniczej, a potem dopiero przez Rumie. Mówię tu o samochodach/autobusach. Na Oksywiu/Obłużu/Pogórzu ... i cała reszta powyżej - budują się osiedla, są nowi ludzie. Dajcie nam normalne dogodne połączenie. Choćby PKM. Tory są, nawet stacje - tylko odświeżyć.

          Ja sam jestem przykładem który do PG dojeżdżał codziennie ok 1h15min z Oksywia. Codziennie prawie 3h stracone na dojazd. Ludzie z Tczewa dojeżdżali szybciej niż ja z Trójmiasta!! Gdyby była PKM to bym wsiadł u siebie i nawet pojechał przez Rębiechowo i wysiadł we Wrzeszczu - to i tak byłoby szybciej!!

          Sami studenci nabiliby statystyki PKM w tej części miasta + reszta ludzi, którym to połączenie by pasowało - czyli wszyscy pracujący w Gdańsku.

          Trzeba to koniecznie rozważyć !!

          Pozdrawiam

          • 15 0

          • Ale na studentach ciężko zarobić ;-)

            • 1 3

        • to zobacz i uwierz.

          • 0 0

    • Co to da? (4)

      Problemem nie jest przedłużenie linii bo można ją przedłużyć i do Szwecji.
      Jeżeli kolejne zarządy PKM nie walczą o zwiększenie liczby przewożonych pasażerów bo nie mają w tym żadnego prywatnego interesu to nic przedłużanie linii nie da.
      Pan Adamowicz do zarządzania PKM-em wyznaczył Kolegów i nie uzależnił ich zarobków od efektów pracy no więc do pracy przychodzą co miesiąc pieniądze biorą pociągi jeżdżą kto chce może kupić bilet kto nie chce może nie kupować nikogo to nie zajmuje. No może kilka osób piszących tu komentarze.
      Jak można przeczytać planowano przewieść 4 miliony pasażerów będzie mniej trudno, grunt że co miesięczne przelewy przychodzą na konta zarządu i na koniec roku nagrody sowite będą. No oczywiście że nie dla pracowników tylko dla zarządu.

      • 8 5

      • A co ma Adamowicz do PKM przecież tym zarządza SKM z siedzibą w Gdyni (3)

        • 2 2

        • Bzdury (1)

          nie wprowadzaj ludzi w błąd. SKM obsługuje ! Zarządza Urząd Marszałkowski czyli koledzy Adamowicza !

          • 2 2

          • Raczej wrogowie.

            • 2 1

        • Wspłówłasciciele.

          Współwłaścicielami PKM-u są instytucje zarządzane przez Kolegów pana Adamowicza z Platformy Obywatelskiej ( o wielu z nich patrząc na efekty ich pracy można powiedzieć że tacy "misiewicze" Platformy.) (pracują w myśl zasady minimum efektów maksimum wynagrodzenia)
          A ponieważ pan Adamowicz jest bardzo wpływową osobą w pomorskiej PO to ma wpływ na to kto i na jakich zasadach będzie pracował w zarządzie PKM.

          • 1 0

    • No niestety, uparcie nie chca budowac PKM w Gdyni i na polnoc od Gdyni

      O co chodzi ?

      • 7 0

    • na Małym Kacku w tych wszystkich domkach to mieszka może tyle ludzików co w 2 większych blokach

      Pociąg ma jechać, a nie stawać co 1,5km po 2 osoby.

      • 0 1

  • Wsiąść do pociągu byle jakiego....

    • 21 15

  • (4)

    Nie jechałem jeszcze tą kolejką. Może na wiosnę przejadę się turystycznie na Kaszuby. Znam jednak ludzi, którzy korzystają z niej regularnie. Nieraz biegną, żeby zdążyć na jakiś konkretny kurs. W przeciwnym wypadku trafiają na zapchany całkowicie pociąg i muszą czekać na następny kurs. Jeżeli tak jest (a nie mam podstaw, żeby nie wierzyć) to jednak z rozkładami coś jest nie tak. A może ludzie, którzy mają na komputerach dane dot. przewozów, nie potrafią ich zinterpretować i wyciągnąć wniosków. Tak to, z niewielką ilością deszczu, można uwalić każdy projekt.

    • 137 2

    • tak to jest jak za organizację przewozów zabrało się SKM Gdynia (3)

      położą wszystko, tylko dać im czas...

      • 9 4

      • (2)

        Akurat cała gdynia trzyma się od tego bubla z daleka. Nie trolluj tylko idź do Pawła z pretensjami

        • 3 5

        • a dlaczego do Pawła?

          • 2 1

        • literówka

          Nie do Pawła, tylko do Pawłowskiego.

          • 0 0

  • jezdzi wkoncu pkm?z powrotem? (6)

    • 11 29

    • Nie Aniu, jezdzi tylko w jedna strone i brakuje juz pociagow.

      • 29 1

    • a właśnie dobre pytanie (4)

      bo niby jeździ, ale...
      co dwie godziny do Gdyni. We wrzeszczu kiedy lduzie wsiadają to jest kocioł - nikt nie wie z jakiego peronu, doąd, czasem mówią żeby wyjść z pociągu bo zachwilę będzie inny z innego toru, który odjedzie szybciej.
      Chaos.

      To jak mam jeździć PKM skoro ona jedzie co dwie godziny? Czy ja jestem jakaś desperatka? Niech nie robią z ludzi durniów. Może niech się sami przesiądą ze swoich SUVów dyrektorzy do PKM. skoro tak często i dobrze według nich jeździ.

      • 16 0

      • Wsiądź do pociągu byle jakiego....

        • 0 0

      • we wrzeszczu nawet rozkład jazdy pochowali (1)

        we wrzeszczu nawet rozkład jazdy pochowali. A na tym co jest tak schowany ze trudno znaleźć to oczywiście nie ma peronu z którego odjeżdża. Właśnie bigałem między peronami. W skm to problem nie do rozwiązania

        • 4 0

        • no i jeszcze synchronizacja autobusów -wysiadam na jasieniu zmierzam szybko o na pętle i widzę jak odjeżdża 155

          no i jeszcze synchronizacja autobusów -wysiadam na jasieniu zmierzam szybko o na pętle i widzę jak odjeżdża 155(było dwie minuty na przesiadkę) - następny za 30min więc z buta 20 min.

          • 2 1

      • magda co Ty gadasz

        • 0 0

  • Czy te pociagi mozna przerobic na wodór i baterie elektryczne wspomagane panelami slonecznymi ? (6)

    jest realne abysmy jako pierwsi mieli pociagi napedzane wodorem i bateriami elektrycznymi ? Trasy tych kolei sa slabo reklamowane i nie ma w wielu miejscach gminnych atrakcji. Gdyby na trasie byly gminne atrakcje np. jarmarki zywnosci ekologicznej czy podobne to ludzie czesciej jezdzili.. Moze czas aby gminy bedace na trasie organizowaly jakies atrakcje - zywnosc regionalna, zywnosc ekologiczna i co sobote i niedziele gdyby piec , szec gmin to robila w jednym dniu to by byl ruch wiekszy .

    • 16 29

    • cikawy pomysł

      popracuj nad nim ,jak go od Ciebie kupią nieźle zarobisz

      • 2 3

    • skąd weźmiemy wodór? (2)

      potrafimy w ogóle go wytwarzać i mamy na Pomorzu techniczne możliwości?

      • 1 1

      • wytwarzanie wodoru nie jest skomplikowana technologia.

        Produkcja przemysłowa wodoru odbywa się głównie metodą reformingu parowego gazu ziemnego, rzadziej zaś przy użyciu bardziej energochłonnych metod, takich jak elektroliza wody. Zdecydowana większość otrzymanej w ten sposób substancji spożytkowywana jest w okolicach miejsca produkcji. Dwa największe obszary zastosowań tak otrzymanego wodoru to przetwarzanie paliw kopalnych (np. hydrokraking) i produkcja amoniaku, głównie do zastosowania na rynku nawozowym.Wodór znajduje szerokie zastosowanie w przemyśle chemicznym oraz petrochemicznym. Wykorzystywany jest głównie w procesach redukcji i uwodornienia. Przykładami procesów, w których stosowany jest wodór są:synteza amoniaku synteza metanolu,, hydrorafinacja itd.Wodór znajduje się na liście substancji dopuszczonych do stosowania w przemyśle spożywczym i jest oznaczony symbolem E-949..Wodór, ze względu na swoje naturalne właściwości fizyko-chemiczne, świetnie nadaje się na paliwo..itd.

        • 3 0

      • proponuję elektrolizę wody

        energia elektryczna niezbędna do tego procesu będzie pochodzić ze spalania węgla

        • 2 0

    • Jakie jarmarki jak PIS zakazuje handlu w niedziele . (1)

      może jakies wystepy folklorystyczne i jakis Striptiz

      • 2 1

      • i Kij

        Zakaz handlu wielkopowierzchniowego. Widać że należysz do KODerastów, tylko mieszać i burzyć.

        • 0 0

  • I tak dobry wynik (1)

    biorąc pod uwagę, iż od 3 m-cy PKM praktycznie nie istnieje. Pociągi co dwie godziny to zdecydowanie za mało...

    • 160 10

    • w ogóle cud że ktoś jeździ kolejką, która odjeżdża co 2 godziny.

      Może niech panowie dyrektorzy się przesiądą na PKm skoro ona tak "często" (według nich) i w ogóle tak super kursuje.
      Kto sobie wyobraża SKM na trasie gdynia-Gdańsk co 2 godizny?
      Co wtedy studenci? o 6 rano pojadą na zajęcia o 7:15 rano?

      • 24 0

  • Brak połączenia do Gdańska Głównego największym błędem. (23)

    • 232 8

    • (16)

      Kompletnie nie rozumiem utyskiwania na ten temat?! Naprawdę jest to dla Ciebie takie skomplikowane, żeby we Wrzeszczu przesiąść się na SKMke?
      No weź dasz rade!

      • 13 57

      • Jak widać jesteśmy w mniejszości wśród roszczeniowego społeczeństwa ;)

        • 11 13

      • dla mnie konieczność przesiadki kompletnie dyskwalifikuje dany środek transportu (4)

        pomijając fakt, że wymaga to posiadania dwóch różnych biletów (lub jednego 3 razy droższego)

        • 36 7

        • Bzdura bilet jest jeden, bo ten sam przewoźnik SKM

          • 5 4

        • jesli przesiadasz sie an SKM to nie (2)

          Jesli jezdzisz codziennie PKM do pracy i przesiadasz sie na tramwaj we Wrzeszczu, to mozesz miec bilet tandemowy za 140 zl, ktory obejmuje jeszcze Sopot.

          Owszem, mozna by probowac upraszczac taryfy i dystrybucje biletow. Jednak nie mozna mowic, ze nie ma ich. Sa. Moga byc ewentualnie lepsze.

          • 3 0

          • 140 zł to już powyżej poziomu opłacalności (1)

            • 0 0

            • Hm, ciekawe. Jaka cena zatem bylaby wlasciwa?

              • 0 0

      • (3)

        Bo wszyscy chcą mieć od drzwi do drzwi. Gdy oferuje im się jakieś połączenie z przesiadką to automatycznie odrzucają takie. Na trasie Gdańsk Gł - Gdynia Gł. SKM od 5:30 do 9:00 i od 13:00 do 18:00 jeżdżą co 7-10min. Nawet gdyby "właśnie uciekła" taka SKM'ka to naprawdę taka chwila czekania to problem? Ja jeżdżąc SKM'ką nie idę na konkretny pociąg, bo zawsze jakiś będzie.

        • 14 3

        • Bo u nas każdy jest wygodny (1)

          Trójmiasto jest jeszcze słabo zaludnione. Gdy dojdziemy do 2-3mln i przejechanie autem będzie zawsze kończyło się staniem w korkach to każdy z nas wróci do myśli o przesiadkach i jeździe koleją.

          • 4 3

          • Gdy dojdziemy do 2-3 mln

            :))))
            Dawno sie tak nie ubawiłem

            • 9 3

        • jakiś absurd

          chcąc korzystać z PKM już muszę doliczyć 15 minut do czasu przejazdu (dojście i opuszczenie przystanków). Sama PKM jedzie dłużej niż stojące w korkach samochody. A jeszcze w bonusie 5-10 minut czekania na przesiadkę - to jest klasyczne przeciągnięcie struny.

          • 1 0

      • to oczywiste

        oczywiście, to po prostu bardzo wydłuża podróż

        • 15 2

      • Po prostu czyni to podróż dłuższą i mniej komfortową. (1)

        Latanie z bagażami z lotniska po peronach nie jest przyjemnością. Przesiadka do zapchanego, starego "kibla" po to, aby przejechać kilka ostatnich kilometrów, też nie jest wielką frajdą. Do tego dochodzi dodatkowe oczekiwanie na pociąg w niezbyt przyjemnych warunkach jesienno-zimowych. Człowiek tak już ma, że domyślnie wybiera najmniej skomplikowany wariant podróży, przysłowiowe drzwi w drzwi. Dlatego samochód zdominował transportową rzeczywistość... Nie zaklinajmy więc rzeczywistości, bo człowiek z natury jest leniem. ;)

        • 23 0

        • Prawda

          Choc w Londynie ludzie to robia (chocby dlatego ,ze nie ma innego rozsadnego polaczenia).

          • 3 0

      • (2)

        Powiedz to ludziom starszym, ludziom niepełnosprawnym, kobietom z wozkami czy podróżnym, ktorzy nie są stąd. Do tego wydluza podroz i generuje problemy zwiazane z podrozowaniem kilkoma środkami komunikacji. Egoizm przez Ciebie przemawia.

        • 17 1

        • Fakt jest taki że podróżni mają ogromny problem w zrozumieniu naszych taryf i tego całego bałaganu z komunikacją miejską. Byłem nie raz świadkiem i nie pomaga tu ani tłumaczenie a zakup biletów w automacie biletowym dostarcza im jeszcze wiekszych trudności pomimo wyboru ich języka.

          • 1 0

        • czy wiekszosc ludzi tkawiacych codziennie w korkach

          to wymienione grupy?

          Tak, niektorzy nigdy nie moga sie przesiasc.

          Nie, to nie jest wiekszosc ludzi.

          • 0 0

    • Błąd (2)

      Co to za kolejka która nie ma połączenia z Gdańskiem Głównym. Śmiech w biały dzień...

      • 21 4

      • jesli juz to az do Srodmiescia (1)

        Natomiast jest to calkiem normalna kolejka. Nalezaloby dazyc do tego, aby jezdzila do srodmiescia, ale nie jest to wazniejsze niz np.:
        - czestsze kursy (zarowno PKM jak SKM)
        - niezawodnosc
        - lepsze przystanki integrujace rozne srodki komunikacji

        Chodzi o to, aby wzglednie wygodnie i SZYBKO dotrzec z punktu A do B. Kwestia czy to ceny, czy przesiadki jest drugorzedna. Jesli SKM z Wrzeszcza do Glownego w godzinach szczytu jezdzilaby co 2-3 minuty, to ta przesiadka przestaje byc uciazliwa.

        Jak do tego bylyby np. ruchome schody (chocby tylko w gore) we Wrzeszczu na dworcu to jest to kolejne usprawnienie. Mozna takze pomyslec o poczekalniach na peronach (problem bezdomnych :/) itp. itd.

        Sama w sobie przesiadka nie musi byc koszmarem, jesli system jest dobrze zorganizowany. Moze miec nawet zalety (np. kupie sobie kawe w malej budce w przejsciu podziemnym). Moze byc fatalna, jesli wszystko kursuje rzadko i jest zapchane do oporu ludzmi.

        • 5 0

        • cd

          nie nalezy probowac "zgrywac" rozkladow prawdziwej komunikacji miejskiej.

          Chodzi o to, aby w wezlach komunikacyjnych srodki transportu odjezdzaly tak czesto, ze nie musisz wcale celowac w konkretny i w najgorszym razie pojedziesz w ciagu 10 minut (ewentualnie troche inna trasa niz planowales, ale dotrzesz do celu - np. zamiast przy Dworcu Glownym PKP wysiadasz przy Dworcu autobusowym, ale juz jestes w okolicy, do ktorej chciales dotrzec).

          • 7 0

    • Miało być inaczej... (2)

      Wstępnie zakładali, że wykorzystane zostaną dwa perony w Głównym (od strony Podwala) - ale potem przekalkulowali, że:
      1. zedrą więcej kasy z pasażerów na przesiadce.
      2. nagonią dodatkowych klientów w nowej galerii handlowej......

      • 11 1

      • ilość peronów by nic nie zmieniła (1)

        W głównym są perony które można wykorzystać, ale przejezdność pomiędzy Wrzeszczem, a Gdańskiem z gumy nie jest.

        • 1 2

        • Liczba peronów

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane