• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przez rok PKM przewiozła 2 mln osób. A miało być ponad dwa razy więcej

ms
6 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Pociągi Pomorskich Kolei Metropolitalnych przewiozły w ciągu pierwszego roku funkcjonowania 2 mln pasażerów. Pociągi Pomorskich Kolei Metropolitalnych przewiozły w ciągu pierwszego roku funkcjonowania 2 mln pasażerów.

Po powrocie pociągów na linię PKM, od 4 do 30 września skorzystało z nich 157 tysięcy pasażerów, z czego 82,5 tys. na odcinku Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna, 29,2 tys. na trasie Kartuzy - Gdańsk Wrzeszcz i 45 tys. w relacji Kościerzyna - Gdynia Główna. We wrześniu, czyli równo rok po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, łączna liczba jej pasażerów wyniosła 2 mln. Oczekiwania były jednak większe.



Jaka przyszłość czeka PKM?

W ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługiwane są - przez PKP SKM w Trójmieście - trzy trasy pasażerskich połączeń kolejowych: Gdańsk Główny - Kartuzy, Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna oraz Kościerzyna - Gdynia.

W pierwszym miesiącu po oddaniu 1 września 2015 r. do użytku linii PKM, z nowej oferty połączeń kolejowych skorzystało 140 tys. osób. W kolejnych miesiącach, wraz z rozszerzeniem oferty przewozowej o Kartuzy, liczba pasażerów systematycznie rosła, by na wiosnę 2016 r. przekroczyć 200 tysięcy. W ostatnim pełnym miesiącu przed lipcową ulewą, w efekcie której ruch pociągów na linii PKM został zawieszony na 1,5 miesiąca, pasażerów było już 218 tysięcy (dane za czerwiec 2016 r.).

Efekt? 2,062 mln pasażerów w ciągu roku.

Miesięczna liczba pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w ciągu roku. Miesięczna liczba pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w ciągu roku.
Ale miało być lepiej. 2 września 2015 r., w pierwszym dniu funkcjonowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, Ryszard Świlski z Zarządu Województwa Pomorskiego deklarował:

- Celem nowej linii i przewoźnika jest przewiezienie ok. 5 mln pasażerów od września 2015 r. do września 2016 r.
Dlaczego się nie udało? Przyczyn jest kilka. W maju zmniejszono liczbę pociągów z Wrzeszcza przez Osowę do Gdyni, a lipcowa powódź mocno ograniczyła funkcjonowanie linii na półtora miesiąca.

Ale są też światełka w tunelu.

Najbardziej dynamicznie rozwijającym się kierunkiem ruchu okazała się regionalna część projektu PKM, czyli połączenie Kartuzy - Gdańsk Główny, gdzie wzrost liczby pasażerów kształtował się na poziomie 10-20 procent miesięcznie. Dlatego kiedy po 1,5-miesięcznej przerwie w ruchu spowodowanej gwałtowną ulewą z 14/15 lipca br., od 4 września pociągi SKM częściowo powróciły na linię PKM, wszyscy zastanawiali się, czy powrócą także pasażerowie.

Okazuje się, że wrócili.

Liczba pasażerów PKM na trasie do Kartuz. Liczba pasażerów PKM na trasie do Kartuz.
Po podsumowaniu pierwszego - choć niepełnego - miesiąca po wznowieniu ruchu na całej linii PKM, okazało się, że pociągi SKM przewiozły w tym czasie 157 tysięcy pasażerów, z czego 82,5 tys. na trasie Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna, 29,2 tys. na odcinku Kartuzy - Gdańsk Wrzeszcz (na razie te pociągi nie dojeżdżają jeszcze do Gdańska Głównego) oraz 45 tys. w relacji Kościerzyna - Gdynia Główna.

Mniej pasażerów w Trójmieście

W przypadku tzw. aglomeracyjnego odcinka PKM (Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna) widać wyraźny spadek liczby pasażerów - 82,5 tys. we wrześniu w porównaniu z 151,6 tys. w czerwcu. Trzeba jednak pamiętać, że we wrześniu na linię PKM powróciły tylko 62 pociągi dziennie ze 121, jakie obsługiwały każdego dnia tę linię przed lipcową ulewą.

Znacznie więcej na Kaszubach

Natomiast na kaszubskim odcinku PKM, zarówno w przypadku połączeń do Kartuz, jak i do Kościerzyny, we wrześniu widać wyraźny, ponad 10-procentowy wzrost liczby pasażerów - z 26,5 tys. w czerwcu do 29,2 tys. pasażerów na trasie Kartuzy - Gdańsk oraz z 40 tys. do 45 tys. na trasie Kościerzyna - Gdynia.

- Śmiało można więc stwierdzić, że po 1,5-miesięcznej przerwie Pomorska Kolej Metropolitalna nie tylko odzyskała utraconych przez lipcową ulewę pasażerów, ale nawet - w części regionalnej - zwiększyła ich liczbę - mówi Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego.

Lepsze połączenia do Kościerzyny, Kartuz i Żukowa

Dane te wskazują na potrzebę dalszego rozwijania połączeń regionalnych z Kościerzyny i Kartuz do metropolii trójmiejskiej. Dlatego właśnie od nowego rozkładu jazdy 2016/17 region kościerski zostanie jeszcze lepiej skomunikowany z Gdańskiem dzięki uruchomieniu bezpośrednich połączeń z Kościerzyny do Gdańska Wrzeszcza, a pociągi kursujące na linii Gdańsk - Kartuzy będą kursować w bardziej dogodnych godzinach. Na nowych planach samorządu województwa pomorskiego bardzo skorzystają także mieszkańcy Żukowa, z którego do Gdańska dziennie jeździć będzie aż 48 pociągów - czyli o 1/3 więcej niż w obecnym rozkładzie jazdy.

Liczba pasażerów PKM w poszczególnych miesiącach:

wrzesień 2015 - 140 tys.
październik 2015 - 152 tys.
listopad 2015 - 134 tys.
grudzień 2015 - 159 tys.
styczeń 2016 - 178 tys.
luty 2016 - 171 tys.
marzec 2016 - 174 tys.
kwiecień 2016 - 210 tys.
maj 2016 - 211 tys.
czerwiec 2016 - 218 tys.
lipiec 2016 - 118 tys. (linia PKM do 14.07.2016 + odcinek Kościerzyna - Gdynia przez cały miesiąc)
sierpień 2016 - 40 tys. (sam odcinek Kościerzyna - Gdynia, z pozostałych tras brak danych z powodu zamknięcia linii na czas napraw)
wrzesień 2016 - 157 tys.

RAZEM: 2 062 000 pasażerów
ms

Opinie (279)

  • Najważniejsze jest aby jechała do Gdanśka Głównego

    • 4 2

  • jak oni liczą pasażerow? Czy byłam dziesięcioma z nich? (3)

    jak oni to policzyli? Czy jeśli jechałam pkm-ką 10 razy, to jestem dziesięcioma pasażerami?

    • 12 2

    • tak

      tak

      • 12 0

    • tak, 10

      • 6 0

    • z punktu widzenia przewoźnika to wszystko jedno

      czy pasażerem jest 2xPani Nowak, czy raz Pani Nowak, raz Pan Januszewski

      • 0 0

  • Kary i odszkodowania

    Pewnie jakaś firma doradcza za grube pieniądze przygotowała cały biznesplan tej inwestycji.
    Czy w związku z niezrealizowaniem tego biznesplanu, firma ta zapłaci jakieś odszkodowanie właścicielowi PKM, albo odda kasę za swoje prognozy wzięte z kosmosu?
    Kto poniesie odpowiedzialność za słabe działanie PKM?
    Bo w przypadku prywatnej firmy, jeśli zarząd realizuje palny sprzedaży w połowie, to zarząd wylatuje.

    • 8 2

  • !

    Gdyby było więcej połączeń z Gdynią, to byłby większy sukces.
    Czekam na nowy przystanek PKM na karwinach w Gdyni!

    • 10 0

  • Brak połączeń z podgdańskimi miejscowosciami (1)

    Gdyby podłączyć do PKM istniejącą linie z pruszcza przez kolbudy to byłoby wielu pasażerów. z tamtych okolic ciężko dojechać do trójmiasta. Urochomienie tej linii to konieczność!!!!

    • 13 1

    • ale to by było bez sensu

      bliżej i szybciej jest wykorzystać tę linię do dowożenia ludzi do Pruszcza, gdzie mogliby się przesiadać np. na SKM (ewentualnie puszczać SKM np. do Kolbud tą linią). Dla podgdańskich miejscowości bardziej przydałoby się przedłużenie torów SKM do Tczewa (a przynajmniej Pruszcza).

      • 3 0

  • przystanki (1)

    Nie rozumiem lamentu ludzi na przystanki "w szczerym polu". Jakby ktoś nie zauważył to jest pociąg a nie autobus=wymaga położenia trakcji a to też wymaga odpowiednich warunków. Jak sobie malkontenci wyobrażają doprowadzenie nagle nowych torów do centrum każdej dzielnicy która i tak jest zabudowana blok w blok? najpierw trochę logicznie pomyślcie zanim pomarudzicie...Według mnie to bardzo dobra inwestycja. Jeśli pociągi będą kursować bez takich klap jak letnia przerwa to będzie coraz lepiej z frekwencją. Wszystko wymaga czasu, tym bardziej zmiana przyzwyczajeń.

    • 18 5

    • wazne

      Czyli żeby inwestycja miała sens przystanek im daje tym lepiej ? Proponuje znaleźć prace w zakopanym bo to sensowne . Taka inwestycja każdego roku ma sue zwracać a nie licząc tylko pasazerow

      • 2 1

  • Lotnisko (2)

    Przydałaby się tablica z odjazdami PKM, wewnątrz terminala. Nie wszyscy pasażerowie wiedzą o istnieniu PKM.

    • 28 3

    • informacja jest

      wystarczy się rozejrzeć - będąc na terminalu :-)

      • 0 1

    • przecież jest, jak się nie korzysta z lotniska, to lepiej się nie wypowiadać

      • 0 1

  • Z takimi cenami możecie już ją zamykać (1)

    Przystanki są na wypizdowiu. Powinien być bilet za max 5zł, który umożliwi jazdę również komunikacją miejską, by móc dojechać do PKM, wtedy może zostawię samochód w garazu

    • 22 2

    • i koniecznie zeby obejmowal tez komunikacje wiejska

      • 1 0

  • PKM jest jedynie dowodem na to, że każdy dobry pomysł można schrzanić

    1) brak połączeń z GG - nawet Janusz z trojmiasto peel pisał na forum, że to oznacza spadek potencjalnej ilości pasażerów o połowę: i patrzcie, sprawdziło się
    2) dziwna taryfa oderwana od tego, co po trójmieście obecnie jeździ - na pewno nie pomogło
    3) zawieszenie kursowania PKM po większym opadzie deszczu obniżyło poziom zaufania do tego środka transportu
    4) przystanki ulokowane w terenach niezabudowanych to wciąż niewykorzystany potencjał

    • 25 1

  • wazne (1)

    Poprostu juz teraz wiedzą ze ta kolej to jedno wielkie go...Ale teraz wez sie przyznaj to sztuka

    • 4 6

    • Teraz weź oddaj 700 mln. dofinansowania UE...
      Dlatego będą teraz przez 5 lat ściemniać, choćby po trupach.

      A za 10 miesięcy pewnie bedzie kolejna ulewa tysiąclecia. ;-)

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane