- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (135 opinii)
- 2 Reklamują nagrobki z samochodu bo mogą? (23 opinie)
- 3 Po karach na 1 mln zł twórcy Fali zabrali głos (29 opinii)
- 4 Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo (122 opinie)
- 5 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (65 opinii)
- 6 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (108 opinii)
Przez rok PKM przewiozła 2 mln osób. A miało być ponad dwa razy więcej
Po powrocie pociągów na linię PKM, od 4 do 30 września skorzystało z nich 157 tysięcy pasażerów, z czego 82,5 tys. na odcinku Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna, 29,2 tys. na trasie Kartuzy - Gdańsk Wrzeszcz i 45 tys. w relacji Kościerzyna - Gdynia Główna. We wrześniu, czyli równo rok po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, łączna liczba jej pasażerów wyniosła 2 mln. Oczekiwania były jednak większe.
W pierwszym miesiącu po oddaniu 1 września 2015 r. do użytku linii PKM, z nowej oferty połączeń kolejowych skorzystało 140 tys. osób. W kolejnych miesiącach, wraz z rozszerzeniem oferty przewozowej o Kartuzy, liczba pasażerów systematycznie rosła, by na wiosnę 2016 r. przekroczyć 200 tysięcy. W ostatnim pełnym miesiącu przed lipcową ulewą, w efekcie której ruch pociągów na linii PKM został zawieszony na 1,5 miesiąca, pasażerów było już 218 tysięcy (dane za czerwiec 2016 r.).
Efekt? 2,062 mln pasażerów w ciągu roku.
Ale miało być lepiej. 2 września 2015 r., w pierwszym dniu funkcjonowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, Ryszard Świlski z Zarządu Województwa Pomorskiego deklarował:
- Celem nowej linii i przewoźnika jest przewiezienie ok. 5 mln pasażerów od września 2015 r. do września 2016 r.
Dlaczego się nie udało? Przyczyn jest kilka. W maju zmniejszono liczbę pociągów z Wrzeszcza przez Osowę do Gdyni, a lipcowa powódź mocno ograniczyła funkcjonowanie linii na półtora miesiąca.
Ale są też światełka w tunelu.
Najbardziej dynamicznie rozwijającym się kierunkiem ruchu okazała się regionalna część projektu PKM, czyli połączenie Kartuzy - Gdańsk Główny, gdzie wzrost liczby pasażerów kształtował się na poziomie 10-20 procent miesięcznie. Dlatego kiedy po 1,5-miesięcznej przerwie w ruchu spowodowanej gwałtowną ulewą z 14/15 lipca br., od 4 września pociągi SKM częściowo powróciły na linię PKM, wszyscy zastanawiali się, czy powrócą także pasażerowie.
Okazuje się, że wrócili.
Po podsumowaniu pierwszego - choć niepełnego - miesiąca po wznowieniu ruchu na całej linii PKM, okazało się, że pociągi SKM przewiozły w tym czasie 157 tysięcy pasażerów, z czego 82,5 tys. na trasie Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna, 29,2 tys. na odcinku Kartuzy - Gdańsk Wrzeszcz (na razie te pociągi nie dojeżdżają jeszcze do Gdańska Głównego) oraz 45 tys. w relacji Kościerzyna - Gdynia Główna.
Mniej pasażerów w Trójmieście
W przypadku tzw. aglomeracyjnego odcinka PKM (Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna) widać wyraźny spadek liczby pasażerów - 82,5 tys. we wrześniu w porównaniu z 151,6 tys. w czerwcu. Trzeba jednak pamiętać, że we wrześniu na linię PKM powróciły tylko 62 pociągi dziennie ze 121, jakie obsługiwały każdego dnia tę linię przed lipcową ulewą.
Znacznie więcej na Kaszubach
Natomiast na kaszubskim odcinku PKM, zarówno w przypadku połączeń do Kartuz, jak i do Kościerzyny, we wrześniu widać wyraźny, ponad 10-procentowy wzrost liczby pasażerów - z 26,5 tys. w czerwcu do 29,2 tys. pasażerów na trasie Kartuzy - Gdańsk oraz z 40 tys. do 45 tys. na trasie Kościerzyna - Gdynia.
- Śmiało można więc stwierdzić, że po 1,5-miesięcznej przerwie Pomorska Kolej Metropolitalna nie tylko odzyskała utraconych przez lipcową ulewę pasażerów, ale nawet - w części regionalnej - zwiększyła ich liczbę - mówi Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego.
Lepsze połączenia do Kościerzyny, Kartuz i Żukowa
Dane te wskazują na potrzebę dalszego rozwijania połączeń regionalnych z Kościerzyny i Kartuz do metropolii trójmiejskiej. Dlatego właśnie od nowego rozkładu jazdy 2016/17 region kościerski zostanie jeszcze lepiej skomunikowany z Gdańskiem dzięki uruchomieniu bezpośrednich połączeń z Kościerzyny do Gdańska Wrzeszcza, a pociągi kursujące na linii Gdańsk - Kartuzy będą kursować w bardziej dogodnych godzinach. Na nowych planach samorządu województwa pomorskiego bardzo skorzystają także mieszkańcy Żukowa, z którego do Gdańska dziennie jeździć będzie aż 48 pociągów - czyli o 1/3 więcej niż w obecnym rozkładzie jazdy.
wrzesień 2015 - 140 tys.
październik 2015 - 152 tys.
listopad 2015 - 134 tys.
grudzień 2015 - 159 tys.
styczeń 2016 - 178 tys.
luty 2016 - 171 tys.
marzec 2016 - 174 tys.
kwiecień 2016 - 210 tys.
maj 2016 - 211 tys.
czerwiec 2016 - 218 tys.
lipiec 2016 - 118 tys. (linia PKM do 14.07.2016 + odcinek Kościerzyna - Gdynia przez cały miesiąc)
sierpień 2016 - 40 tys. (sam odcinek Kościerzyna - Gdynia, z pozostałych tras brak danych z powodu zamknięcia linii na czas napraw)
wrzesień 2016 - 157 tys.
RAZEM: 2 062 000 pasażerów
Opinie (279)
-
2016-10-07 08:28
Należy brac pod uwage równiez np potrzebe ewakuacji z miasta
w wypadku jakiegos zagrożenia , drogi będa zapchane a kolejka pojedzie .
- 0 1
-
2016-10-06 11:21
jak oni liczą pasażerow? Czy byłam dziesięcioma z nich? (3)
jak oni to policzyli? Czy jeśli jechałam pkm-ką 10 razy, to jestem dziesięcioma pasażerami?
- 12 2
-
2016-10-07 08:00
z punktu widzenia przewoźnika to wszystko jedno
czy pasażerem jest 2xPani Nowak, czy raz Pani Nowak, raz Pan Januszewski
- 0 0
-
2016-10-06 13:28
tak, 10
- 6 0
-
2016-10-06 11:50
tak
tak
- 12 0
-
2016-10-07 07:46
Wspólny bilet + dojazdy do Gdańska Głownego ! ! !
to spowoduje znaczny wzrots pasażerów, ale widocznie decydence tego nie rozumieja/nie chcą zrozumiec/ nie chcą zrobić itp....
- 3 0
-
2016-10-07 06:56
Komunikacja
Wystarczy ją bardziej skomunikować z komunikacją miejską i pozostałymi typu Gryf itp.
Urzędnicy PKM powinni wsiąść do pociągów i pojeździć sami komunikacją wtedy zmienili by w miesiąc rozkład jazdy.
Warto spróbować- 1 0
-
2016-10-07 03:01
Do jasnej ciasnej, mieliśmy jechać z Gdańska do Kościerzyny !
Co to ma być? Obietnice były takie, że mieliśmy mieć możliwość dojazdu bezpośrednio z Wrzeszcza do Kościerzyny, a tym czasem nie ma takiego połączenia, albo nie ma żadnej informacji i trzeba się przesiadać w tej ohydnej i niebezpiecznej Gdyni, czy to jest jakiś sens?? 20 lat temu już można było dojechać na Kaszuby kościerskie pociągiem i nie potrzeba było żadnej pkm'ki :/
- 6 1
-
2016-10-06 13:58
POMORSKA KOLEJ METROPOLITALNA bez Gdańska Głównego :-)) (3)
Tego nawet w PRL i Bareja by nie wymyślili...
- 20 2
-
2016-10-07 01:43
Nocnym z moreny na żabiankę w godzinę przez główny
lepsza schiza :D
- 0 0
-
2016-10-06 21:51
nie pomorska tylko gdanska
jw
- 0 1
-
2016-10-06 16:54
Bo to Pomorska Kolej Nekropolitalna
Będą sponsorem Festiwalu Pieśni Cmentarnej (tej kolei). Ratunek w podniesieniu podatków.
- 2 0
-
2016-10-06 12:38
(1)
To jest bardzo dobra inwestycja - tylko długoterminowa - nie można oczekiwać że PKM będzie na siebie zarabiała w pierwszych 2-3 latach, myślę że dopiero koło 5 roku będzie można mówić o jakimś suukcesie pierwszym, gdy zaczną na potęgę budować osiedla w okolicy trasy PKM - bo dzięki niej teren stał się bardziej atrakcyjny. Kierunek myślenia jest bardzo doby - najpierw zrobić infrastrukturę a później wprowadzać tam ludzi - nie odwrotnie!
- 3 5
-
2016-10-07 00:50
Tylko nie bardzo wiem gdzie są te wolne tereny pod inwestycje przy przystankach PKM. Jedynie chyba Osowa ma jakieś perspektywy...
- 0 0
-
2016-10-07 00:41
2 mln pasazerow - tyle przewozi metro warszawskie w 3 dni
- 4 0
-
2016-10-06 12:34
muszą powrócić kursu po 23 na lotnisko-nie możemy (1)
Być skazywani na taksówki. Trójmiasto to nie pipidowka i nawet jeśli nie ma pełnego oblozenia to te kursy powinny być przywrócone. Transport z i na lotnisko to jest podstawa
- 13 1
-
2016-10-06 23:04
N3
Po 23: 00 masz co godzinę autobus nocny do Wrzeszcza i Dworca Głównego.
- 0 0
-
2016-10-06 11:07
(4)
Nie jechałem jeszcze tą kolejką. Może na wiosnę przejadę się turystycznie na Kaszuby. Znam jednak ludzi, którzy korzystają z niej regularnie. Nieraz biegną, żeby zdążyć na jakiś konkretny kurs. W przeciwnym wypadku trafiają na zapchany całkowicie pociąg i muszą czekać na następny kurs. Jeżeli tak jest (a nie mam podstaw, żeby nie wierzyć) to jednak z rozkładami coś jest nie tak. A może ludzie, którzy mają na komputerach dane dot. przewozów, nie potrafią ich zinterpretować i wyciągnąć wniosków. Tak to, z niewielką ilością deszczu, można uwalić każdy projekt.
- 137 2
-
2016-10-06 11:17
tak to jest jak za organizację przewozów zabrało się SKM Gdynia (3)
położą wszystko, tylko dać im czas...
- 9 4
-
2016-10-06 11:37
(2)
Akurat cała gdynia trzyma się od tego bubla z daleka. Nie trolluj tylko idź do Pawła z pretensjami
- 3 5
-
2016-10-06 22:41
literówka
Nie do Pawła, tylko do Pawłowskiego.
- 0 0
-
2016-10-06 12:14
a dlaczego do Pawła?
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.