• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przyjazne miasto musi mieć dobrą przestrzeń publiczną

Krzysztof Koprowski
4 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Przestrzeń publiczna wcale nie zawsze musi być własnością samorządową lub Skarbu Państwa. Może nią też być teren prywatny, ale ogólnodostępny. Nz. skwer na terenie kompleksu Garnizon. Przestrzeń publiczna wcale nie zawsze musi być własnością samorządową lub Skarbu Państwa. Może nią też być teren prywatny, ale ogólnodostępny. Nz. skwer na terenie kompleksu Garnizon.

Czy wreszcie uda się poprawić jakość przestrzeni publicznej w Gdańsku? Po dokumentach dotyczących wieżowców, tras rowerowych i estetyki miasta, Biuro Rozwoju Gdańska wydało przewodnik, który może być wstępem do otwartej dyskusji na ten temat.



Jak oceniasz przestrzeń publiczną w Trójmieście?

Poradnik, którego wersję elektroniczną zamieszczamy w treści artykułu, to kolejny etap prac nad Studium Ogólnomiejskich Przestrzeni Publicznych (SOPP), które rozpoczęto jeszcze w 2012 r.

Dotychczas przygotowane opracowanie SOPP-u ma jednak charakter wewnętrznego dokumentu, choć dostępnego na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.

- Od ponad dwóch lat w BRG funkcjonuje zespół architektów i urbanistów, którzy zajęli się tematem przestrzeni publicznych. Efektem tych działań jest wydany właśnie poradnik. W przyszłym roku, w związku z pracami nad przystąpieniem do nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, temat przestrzeni publicznych stanie się jednym z elementów rozmów, spotkań i warsztatów organizowanych w dzielnicach - zapowiada Barbara Pujdak, zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska.

Czytaj też: Co z tymi inwestycjami? Dyskusja o gdańskiej przestrzeni publicznej

Poradnik ma ułatwić rozmowę o przestrzeni publicznej między mieszkańcami i urzędnikami. Chodzi o przybliżenie pewnych zagadnień, które są kluczowe w tej tematyce - tego, czym jest przestrzeń publiczna, jakie posiada elementy, jak powinna wyglądać oraz funkcjonować.

W przystępnie napisanej, 30-stronicowej książeczce (lub pliku PDF) nie ma (na szczęście) rozważań naukowych, ale i (niestety) przykładów dobrze lub źle wykonanych przestrzeni publicznych. Książeczka będzie rozesłana do spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot oraz instytucji miejskich.

- Poradnik ma ułatwić rozmowę o przestrzeniach publicznych. Pomoże też podczas ewentualnych warsztatów na temat przestrzeni publicznej dla osób dorosłych i młodzieży. Może być wykorzystywany przez mieszkańców, organizacje pozarządowe, rady dzielnic oraz stowarzyszenia do opracowania koncepcji przestrzeni publicznych przy realizacji budżetów obywatelski czy budżetów rad dzielnic - wylicza Irena Romasiuk, kierownik dwunastoosobowego zespołu Studium Ogólnomiejskich Przestrzeni Publicznych.

W poradniku znajdziemy sugestie, by w przestrzeniach publicznych pamiętać m.in. o licznych meblach miejskich, w tym o dużej liczbie różnego rodzaju siedzisk - ławek, murków, krzeseł itp. Równie ważna jest w niej zieleń, w tym drzewa, krzewy, kompozycje z kwiatów. Nie wolno zapominać o wodzie, sanitariatach, latarniach doświetlających chodniki, a nie wyłącznie jezdnie, oraz handlu i gastronomii.

Ciekawie, biorąc pod uwagę nowe inwestycje komunikacyjne, prezentuje się poradnik w zakresie zasad projektowania ulic. Znajdziemy tu m.in. zalecenie, by szerokość ulicy nie przekraczała stojących wzdłuż niej budynków, a te z kolei by posiadały w miarę możliwości podcienie. Przestrzeń wykreowana ulicą powinna też posiadać otwarcia widokowe, "łączące" ją z innymi elementami miasta.

Autorzy zalecają też rezygnację z wysokich progów, krawężników w miejscu przejść przez jezdnię, schodów i wąskich chodników.

Czytaj też: Nowy Targ Sienny i Rakowy. Duma czy zagrożenie dla śródmieścia Gdańska?



- Poradnikiem inaugurujemy pewien cykl działań, który będzie się przenosił do dzielnic. Nie należy się spodziewać po nim jakiegoś konkretnego dokumentu, a raczej chodzi o to, by wespół ze społecznościami lokalnymi wskazać te przestrzenie, które wymagają interwencji i odpowiedniego zaangażowania finansowego, co oczywiście nie przełoży się natychmiast na określone inwestycje, ale być może jakaś dzielnica będzie starała się zrealizować je w ramach Budżetu Obywatelskiego. Być może też któryś radny, uczestnicząc aktywnie w takim procesie [spotkaniach w ramach SOPP - dop. red.] będzie starał się, by taki projekt ująć w budżecie miasta - zapowiada Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta miasta ds. polityki przestrzennej.

Oprócz poradnika, przygotowano też materiały pomocnicze, takie jak: scenariusze zajęć o tematyce przestrzeni publicznej w szkołach (format PDF) i warsztatów z mieszkańcami (format PDF), a także tabelę do oceny przestrzeni publicznej (format PDF).

Przykład z Nowego Jorku na tworzenia atrakcyjnych przestrzeni publicznych poprzez przekształcenie szerokich arterii drogowych. W pracach nad tym projektem brał udział światowej sławy urbanista, Jan Gehl.

Miejsca

Opinie (224)

  • broszurki ...

    Każdy kogo dotknęło ich planowanie wie jak jest naprawdę.

    • 10 3

  • a ja uwazam ze to fajna broszurka (1)

    A ja uważam że to fajna broszurka. Właśnie takie pomysły są potrzebne. Kombinujemy z sąsiadami cos z budrzetu obywatelskiego i to jest jak znalazł.
    Marudzić każdy potrafi. Brać sprawy w swoje ręce a jeszcze trochę i żaden budyniowaty nie będzie potrzebny!

    • 7 6

    • tyle że ta "broszurka" to przepisane w większości pomysły J. Gehla i innych jemu podobnych z Zachodu, które na świecie funkcjonują i są WCIELANE W ŻYCIE (a nie tylko wydawane na papierze) od co najmniej 15 lat. nic odkrywczego, niestety, a chwalą się, jakby byli pionierami w tej kwestii. ehhh.

      • 4 2

  • co za bzdura z tymi schodami (8)

    pierwszego niszczyciela schiodów już wyborcy pokarali a tu w artykule ktos inny forsuje takie apodyktyczne sądy. Odseparowanie ruchu pieszego od jezdnego jest podstawa bezpieczenstwa ludzi. A schody to tylko uciazliwy acz jak sie zdaje konieczny element tego odseparowania.
    Idiotów nie sieja- sami sie rodza i trzeba im w wyborach pokazywac czerwona kartke

    • 9 15

    • (7)

      Schody sa przeszkoda dla wielu mniej sprawnych ludzi, ktorym byc moze i ty sie kiedys staniesz. Nalezy odseparowywac ruch samochodowy, ograniczajac go do zera w miastach i wypychajac poza miasto.

      • 13 3

      • genialny pomysł ! (5)

        Tunele oraz kładki nad ulicami tylko poprawią bezpieczeństwo pieszych, którzy najczęściej giną w wypadkach komunikacyjnych.

        Natomiast pomysł "wypychania samochodów poza miasto" jest kompletnie absurdalny. Rozumiem, że miasta powinny być przyjazne dla pieszych - powinny być miejsca, w których mieszkańcy będą się dobrze czuli, gdzie można odpocząć, natomiast nie można przesadzić w drugą stronę i znacząco ograniczać mobilność ludzi. Miasta to miejsca, w którym się załatwia sprawy i możliwość sprawnego przemieszczania się z miejsca na miejsce jest bardzo istotna.

        • 5 11

        • (1)

          myślę, że liczba pobić i kradzieży w tunelach jest większa niż pieszych zabitych przez wariatów, którzy pierwsi krzyczą, że fotoradary to zamach na wolność człowieka.

          • 12 3

          • i kieszeń porządnego obywatela co chce tylko zapier... po miescie

            • 2 1

        • (1)

          Miasto jest zwarta przestrzenia. Wiekszosc spraw mozna zalatwic pieszo, albo poruszajac sie komunikacja publiczna lub rowerem, bo dystans jest dosc maly. W miastach nie ma miejsca na taka ilosc samochodow, jaka zyczyliby sobie wszyscy ludzie. Miasto zawalone samochodami, chodniki niedostepne dla pieszych, smrod, halas - takie miasta umieraja. Tunele powoduja, ze spora czesc osob nie jest w stanie przedostac sie na druga strone ulice. Poprawa bezpieczenstwa wzrosnie, gdy ruch samochodowy zostanie zredukowany i spowolniony.

          • 2 2

          • Frazes na frazesie frazesem pogania.

            Ja reszta większości nie lubimy być pieszo. Pieszo, to krótki odcinek między autem ,a punktem docelowym. To nas uszczęśliwia. Rower jest poniżający. Komunikacja publiczna jest po to aby nieszczęśników spoza klubu zmotoryzowanych nie zostawić na lodzie. Wszyscy piesi są kierowcami, z krótką przerwą albo pragną nimi być.

            "Tunele powoduja, ze spora czesc osob nie jest w stanie przedostac sie na druga strone ulice." - Tak!!! pełno w nich wilczych dołów, karabinów na fotokomórkę i miotaczy ognia. Jesteś żałosny! Tunel to budowa ułatwiająca przejście z punktu A do punktu B, a nie element fortyfikacji.

            "Poprawa bezpieczenstwa wzrosnie, gdy ruch samochodowy zostanie zredukowany i spowolniony." Za jaką cenę? Zlikwiduj noże, nie będzie morderstw w afekcie. Zlikwiduj domy, nie będzie przemocy domowej i pożarów.

            • 1 1

        • mobilność ludzi tak; przepustowość ruchu samochodów niekoniecznie

          to nadmiar samochodów ogranicza mobilność ludzi w mieście. O tym nie pomyślałeś?

          • 0 0

      • Przepraszam, ale ludzie którzy tego pragną są mniejszością.

        Przewaga korzystających z tuneli pośrednio i bezpośrednio jest miażdżąca.

        Skrajnie nieliczni, którzy na tym tracą, niech zmienią fundacje, które się nimi opiekują.

        • 1 0

  • No my jestesmy obecnie w latach 70tych ubieglego wieku i burzymy domy pod autostrady. Jeszcze 40-50 lat i zmadrzejemy.

    • 14 4

  • Gdynia (3)

    Za to w Gdyni rządzą deweloperzy.
    Zero dróg, zero przestrzeni publicznej: tylko parcelacje i kasa, kasa, kasa...

    • 17 6

    • (1)

      Zapraszam do Gdańska. Szybko zmienisz swoje zdanie.

      • 0 7

      • Mieszkałem w Gdańsku przez wiekszość czasu studiów (5 lat). Po przeprowadzce do Gdyni jestem załamany estetyką tego miasta.

        • 6 0

    • W Gdyni przestrzeń publiczna jest... w Kosakowie. Na lotnisku.

      • 8 1

  • Tunelofobia !!! (13)

    Panie Krzysztofie, w każdej swojej publikacji uparcie okazuje Pan swoją nienawiść do BEZKOLIZYJNYCH przejść dla pieszych przez jezdnie ulic
    o dużym natężeniu ruchu. Być może dopiero, kiedy ogólna ilość zgonów
    pieszych potrąconych przez pojazdy zbliży się do liczby 1000, wtedy dotrze
    do Pana świadomości, że aby walczyć z tunelami i.t.p. można by wykorzystać
    swój dostęp do mediów promując doposażenie tuneli w takie rozwiązania
    jak schody lub rampy ruchome (również monitoring) I wówczas uwierzymy,
    że opuściła Pana chorobliwa OBSESJA !!!

    • 23 25

    • Nowe Tunele PKP na Oruni - okropne bunkry (miasto nie wniosło uwag)

      Nie polecam tuneli bez monitoringu (szczególnie tych mniej ruchliwych) i wind (szczególnie z dłłługggimmmiii i wąskimi pochylniami)...

      • 8 2

    • i bardzo dobrze, że to krytykuje

      bo ma rację. To głównie zabija życie w miastach. Więcej przejść naziemnych, będziecie kierowcy wolniej jeżdzić i przyzwyczaicie się do pieszych. A nie wszędzie aurostrady miejskie i wszyscy pędzą.

      • 15 5

    • wystarczy fotoradar i ograniczenie do 20km/h przed każdym przejściem dla pieszych (1)

      • 3 2

      • wystarczy strefa 30

        • 0 0

    • Święte słowa

      Koprowski ma jakąś obsesję na punkcie tuneli i przejść dla pieszych. To widać gołym okiem.

      • 5 8

    • Wystarczy trochę pomyślunku i tunel może (2)

      stać się równie atrakcyjnym miejscem jak pasaż pieszy. Porządne odwodnienie na początek i monitoring

      • 3 6

      • (1)

        znajdź mi ładny tunel i do tego z działającą windą hahahaha

        • 7 2

        • Całe życie przechodzę tunelami. Załamują mnie wszyscy, którzy stękają jaka to trauma. Pieniactwo.

          Nigdy nie traktowałem ich jako coś innego niż po prostu środek do zmiany punktu A na punkt B. A malkontenci wszystko chcą upodobnić do najlepszych apartamentów najdroższych hoteli.

          • 4 6

    • Jak zwolnisz, to nikogo nie rozjedziesz.

      • 6 1

    • Słusznie! (3)

      Poziome przejścia dla pieszych powinny być w ogóle zlikwidowane w imię przepustowości. Większość chodników też. Zostawiłbym tylko te na których można za darmo parkować.

      • 7 1

      • Żenada (2)

        Macie obsesję na punkcie tej przepustowości. Większość normalnych ludzi nawet nie wie co to znaczy.
        A ty za każdym razem silisz się na te durne żarty.

        • 2 2

        • Motoryzacja to nie temat dla żartów. Ja nawet śpię w swoim samochodzie.

          • 1 1

        • zamiast smucić daj plusa za ironię i to podkreśl

          • 0 0

  • Patrząc na ten artykuł pusty śmiech ogarnia (3)

    Gdańsk właśnie rozwija się bez uwzględnienia tych jakże ważnych potrzeb ludzi. Liczy się beton. A jak ktoś napisze kilka słów do słuchu władzom miasta, to zaraz klakierzy leją wazelinę (czyli budyń) litrami. I zdrowy rozsądek w niej ginie.

    • 15 4

    • Bo każda władza wie najlepiej

      Co jest dobre dla ludzi.

      • 4 1

    • (1)

      W Gdyni jest jeszcze gorzej. To zdecydowanie najbrzydsze i najmniej przyjazne mieszkańcowi miasto Trójmiasta.

      • 1 4

      • Jak rozbijesz sobie nos, albo złamiesz kończynę, bo chodnik był dziurawy...

        to pokochasz swoją Gdynię.

        • 1 1

  • Przyjazne Miasto Bez Przeklętych Szlabanów PKP (1)

    • 5 6

    • Dokładnie wiadukt zamiast szlabanów na których stoją karetki i ludzie zamieszkujący przyległą infrastruktórę, tracąc bezcenny czas...

      • 3 1

  • rondo na Zaspie zamiast estakady (1)

    takie moje marzenie, żeby kiedys zlikwidowac to ustrojstwo i zrobić piękne duże rondo (zasypac to obniżenie i zrobic wszytsko na poziomie "zero"). Nie dla bezsensownych estakad, kładek, tuneli. Wszytsko ma być na jednym poziomie i wtedy widać, ze jakieś życie sie toczy a tak to pusto i głucho wszędzie.

    • 15 7

    • też bym sobie tego życzył

      obecnie nie da się przejechać rowerem z dzieckiem z jednej strony Rzeczypospolitej na drugą w tym miejscu bez korzystania z jezdni

      windy przy kładce za małe - rower z fotelikiem się nie mieści, przejścia podziemne za trudne do sforsowania

      pozostaje szybki przejazd Al.Jana Pawła II i lawirowanie po dwupasmówce - słaba opcja ale innej nie ma

      • 1 0

  • Krajobraz (1)

    Najważniejsze, aby stworzyć ZIELEŃ miejska, potrzebny jest architekt krajobrazu, a nie urbanista :) to do obowiązku arch.kraj, należy cała nasza przestrzeń publiczna, cała mała architektura i zieleń ktora kazdy z nas lubi sie otaczać.

    • 16 1

    • Gdynia == Szczurek == Masakra

      W Gdyni tworzy sie zieleń, ale zaraz się ją tnie do karłowatych rozmiarów, by przypadkiem nikomu światła nie przysłaniała.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane