• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SIP: ponad rok opóźnienia i wciąż błędy

Krzysztof Koprowski
4 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Ustawienie tablic na Hucisku wynika z... podziemnego przebiegu Kanału Raduni pod skrzyżowaniem. Ustawienie tablic na Hucisku wynika z... podziemnego przebiegu Kanału Raduni pod skrzyżowaniem.

System Informacji Pasażerskiej powoli staje się legendą gdańskiej komunikacji miejskiej. Wiele o nim mówiono, podawano niezliczoną ilość terminów, a do dzisiaj funkcjonuje tylko połowicznie. Co więcej umiejscowienie tablic budzi sporo zastrzeżeń.



W słoneczny dzień informacje na tablicach ZTM-u są mało czytelne. W słoneczny dzień informacje na tablicach ZTM-u są mało czytelne.
Informacje na stacji SKM w Oliwie, choć również na monitorze LCD, są wyraźne ze względu na dobry dobór użytych kolorów. Informacje na stacji SKM w Oliwie, choć również na monitorze LCD, są wyraźne ze względu na dobry dobór użytych kolorów.
System miał informować pasażerów o rzeczywistym czasie przyjazdu tramwaju lub autobusu oraz o ewentualnych awariach już w grudniu 2008 roku. Dziś funkcjonują wprawdzie na przystankach monitory, ale informacjom na nich prezentowanym ciężko ufać - zdarza się, że nie pokazują właśnie wjeżdżającego pojazdu lub komunikują jego przyjazd dopiero za kilka minut.

Marcin Dymarski, kierownik działu informatyki w ZTM Gdańsk: - Obecnie wciąż trwa montaż tablic. Są one już na 34 przystankach z 41 planowanych. Niesprzyjająca pogoda pokrzyżowała nieco nasze plany i utrudnia prowadzenie niezbędnych prac podziemnych. Natomiast większość pojazdów wyposażona jest już w specjalne nadajniki..

Choć przetarg wygrała firma Emtal, to pełni ona rolę nadzorcy nad montażem ekranów, a prace zleca podwykonawcom. W ustawieniu pojedynczego ekranu uczestniczą aż cztery firmy: pierwsza jest odpowiedzialna za fundamenty, druga za montaż słupa, trzecia za montaż ekranu, ostatnia za doprowadzenie zasilania. Ponadto, gdy uda się skończyć ten proces, ZTM zgłasza do Energi wniosek o włączenie prądu oraz instalację liczników. Następnie Emtal konfiguruje tablice, by wyświetlały prawidłowe dane.

Choć obecnie nie ma żadnego określonego ostatecznego terminu wdrażania SIP-u, to już teraz budzi on spore kontrowersje. Gdańskie tablice są wyjątkowo szpetne w porównaniu do podobnzch w innych polskich miastach. Jak zapewnia ZTM, głównym celem było zapewnienie możliwie jak największej odporności na akty wandalizmu. Nie ma także szans na zmianę ich wyglądu, gdyż wymagałoby to rozpisania kolejnego, nowego przetargu.

Czy korzystasz z tablic na przystankach?

Bez przetargu można natomiast zmienić ustawienie tablic na danym przystanku, tym bardziej, że zdarzyło się już kilka błędów w tym zakresie. Tablica na przystanku Miszewskiego początkowo została zainstalowana tyłem do pasażerów - poprawiono to po naszej publikacji. W Oliwie ustawiono tablice tak, że jej odczytanie wymagało wciśnięcia się między wiatę, a słup podpierający monitor. Na szczęście to również udało się skorygować. Inaczej sytuacja wygląda na Hucisku, gdzie jedna tablica zainstalowana została równolegle do barierek, zaś druga - prostopadle.

- Wynika to z faktu, że bezpośrednio pod przystankiem, znajduje się Kanał Raduni, przykryty żelbetonową płytą. Tablice postawiono tam, gdzie nie ma już konstrukcji przykrywającej rzekę - mówi Dymarski.

Niewykluczone, że monitory zostaną nieco inaczej zamocowane. Pozwala na to pojedyncza podpora, do której można przymocować je w innym kierunku. Co ciekawe, tablice pierwotnie planowano postawić w jeszcze bardziej absurdalny sposób - za wiatami przystankowymi, bliżej Urzędu Miejskiego.

Zastrzeżenia budzą także kwestie techniczne. Tablice na Miszewskiego, wykonane technologią LED wyświetlają 8 wierszy, zaś na przystanku Opera Bałtycka posiadają trzy wiersze mniej, choć ilość tramwajów w stronę centrum jest większa.

- Opera Bałtycka jest przystankiem węzłowym z trzema peronami tramwajowymi. Wprawdzie w kierunku centrum ilość linii jest większa, to jednak w przeciwnym, ze względu na dodatkowy przystanek dla linii skręcających w stronę wiaduktu, monitory prezentują mniejszą ilość linii. Chcieliśmy, by wszystkie tablice na danym przystanku posiadały taki sam wygląd, stąd taki wybór - tłumaczy Dymarski.

Co ciekawe, ilość prezentowanych informacji nie jest w pełni zależna od rozmiarów ekranu, gdyż przyjazdy są prezentowane maksymalnie z 30 minutowym wyprzedzeniem.

Sporo kontrowersji budzi także wybór technologii dla monitorów. Obecnie na przystankach znajdują się tablice typu LED (z diodami np. na Miszewskiego) lub LCD (prezentujące obraz w kolorze, np. przy dworcu głównym).

Początkowo tablice typu LCD miały być montowane na przystankach tramwajowych, zaś LED na autobusowych. Ostatecznie odstąpiono od tego pomysłu i obecnie nie obowiązuje żadna zasada w ich montażu. ZTM dla ważnych przystanków preferuje tablice LCD, na których można wyświetlić nie tylko sam komunikat o awarii, ale także dodatkowe graficzne informacje (np. mapa alternatywnych połączeń).

Monitory LCD są jednak bardzo słabo czytelne gdy mocno świeci słońce. Szyba ochraniająca ekran, działa niczym lustro, zaś zastosowana czcionka jest mało wyraźna. Na szczęście ZTM już pracuje nad jej zmianą. Być może będą podobne do tych stosowanych na peronie SKM Oliwa.
- Zastanawiamy się nad wprowadzeniem jasnego tła oraz czarnej lub ciemnogranatowej czcionki. Wkrótce będziemy testować taką kolorystykę - mówi Dymarski.

Gotowa jest już natomiast specjalna strona internetowa, na której będzie można śledzić na bieżąco lokalizację pojazdów, choć do czasu pełnego uruchomienia systemu, nie będzie ona dostępna dla pasażerów.

Tablice pojawią się także na nowej trasie do pętli Nowa Łódzka, będącej przedłużeniem chełmskiej linii. Jej budowa ma ruszyć pod koniec 2010 roku. Pozostaje mieć nadzieję, że do tego czasu system będzie już działał.

Opinie (164) 5 zablokowanych

  • "W ustawieniu pojedynczego ekranu uczestniczą aż cztery firmy: pierwsza jest odpowiedzialna za fundamenty, druga za montaż (1)

    słupa, trzecia za montaż ekranu, ostatnia za doprowadzenie zasilania. Ponadto, gdy uda się skończyć ten proces, " Daleko tak nie zajedziemy, co za patałachy i za wszystko idzie kasa ....

    • 1 0

    • na dodatek i tak każdy wyświetlacz jest inny a to lcd a to mniej lini wyświetlania, a najlepsze to ustawiają wyświetlać tak że trzeba potem poprawiać jak by nie można było tego zrobić od razu może za godzinę płaca im i dla tego robią specjalnie to aby potem mogli poprawić bo jakoś mi się nie chce wierzyć że myślący człowiek tak może zrobić bez ukrytego celu.

      • 0 0

  • ja wczoraj przy dworcu czytam. 19:35 . 112 . Chełm (1)

    a jak wiadomo 112 jeździ na Przegalinę

    • 2 0

    • Normalka przeciez cały ten SIP to jedna wielka parodia i wyrzucone pieniądze w błoto

      • 1 0

  • Gdańsk pod Polską okupacją tylko się marnuje. Ja za projektem pana Tuska z 1992 roku. Z tą różnicą, żę stolica powinna być w (3)

    Gdańsku. Już na II Kongresie Kaszubskim w 1992 roku Donald Tusk wygłosił swój referat proponujący ogłoszenie autonomii Kaszub, stworzenia własnej waluty, wojska, utworzenia stolicy w Toruniu.
    http://iskry.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=91&Itemid=3

    Czytajcie tylko Gazete Wyborczą, Rzeczposoplita kłamie. Pan Tusk premier wszysktich Polaków. PISUAR skłóca Polaków z Niemcami i póżniej płaczecie, żę nie chcą otwierać rynków pracy dla polskich roboli. I mają rację, po tym jak wyjechali do Irlandi albo Angli to tam się zrobił syf. Na kolana przed Niemcami.

    • 0 1

    • (2)

      Zwróć uwagę, że tą Polską właśnie rządzi pomysłodawca autonomii, pan Tusk. I jeszcze długo zamierza. Celowe działania?

      • 0 0

      • Pan Tusk ma talenty przywódcze i musi rządić bo jest nadczłowiekiem jak pan Obama. (1)

        Narazie dzięki inteligętnym podwyżkom pozbywamy się chołoty z naszej przyszłej stolicy czyli Gdańska. Pan Tusk będzie nowym prezydentem. Polska padnie ofiarą intryg Pisuaru który za pomocą służb jak CBA rozbija nasz demokratyczny rząd.

        • 0 0

        • a co na to was psychiatra ;)

          • 0 0

  • A co na to EMTAL?

    • 1 0

  • Żółta czcionka na jasno niebieskim tle... ręce opadają (5)

    czy to jest złośliwość grafika względem pasażera? Bo nie wiem czym się tłumaczył człowiek dobierając takie kolory...

    • 8 0

    • Dobrze, że nie brązowa na zielonym tle ;)

      • 0 0

    • A lepsza byłaby biała na zielonym (1)

      czy może różowa na czerwonym ???
      ;>

      • 0 1

      • czarna na białym

        troche lepiej widoczna, no ale może się mylę

        • 0 0

    • Informatyk (1)

      dobierający kolory jest chyba zamieszany w strony internetowe - czarne z szarymi literami lub z granatowymi literami na czarnym tle. Tak aby było inaczej niż normalnie i czytelnie.

      • 0 0

      • przeraźliwa większość informatyków ma pełny brak gustu, zarówno w ubiorze jak i designie swoich wytworów

        nie spodziewajmy się po nich niczego lepszego.

        • 1 0

  • Można się kłócić co do tego SIP-u...

    Ale mamy za to wieczorową dodatkowe połączenie spod Dworca PKP w kier. Wrzeszcza. Każdy zjazdowy autobus do zajezdni jest wpisany w ekran (138 Baza Hallera), czyli można jechać na Hallera:) Dziwne tylko że w autobusie gasną świtała i jedzie pusty:/

    Ogólnie to się ruszy za dwa lata - czyli bedzie wszystko grało. I dziwi mnie to że np. pod LOT-em piszę tylko o dwóch autobusach na cały dzień, 151 i 189. Oczywiście żadnych innych nie widzi przez cały dzień. I ostatnio na nocnym pod PKP-em, N9 odjazd o 3:00 a wiadomo że jedzie 2:40. Także dwa lata i będzie wszystko grało, narazie trzeba olać ten SIP. Jedyne co dobre to godzina i nie muszę patrzeć na zegarek swój i wyciągać ręke z kieszenie na mrozie.

    • 1 1

  • Kary za niedotrzymanie terminu / niezgodność z umową oraz nagrody / bonusy za należyte wykonanie

    Niestety firmy wykonawcze często lekceważą sobie umowy, bo nie ma w nich dotkliwych kar za nienależyte wykonanie zlecenia, ani nagród za szybkie / solidne / bezbłędne wykonanie zlecenia...

    • 3 0

  • Ostatnio wyjątkowo przesiadłem się z samochodu na autobus.

    I z zaciekawieniem zauważyłem te tablice. Pierwsze wrażenie to faktycznie bardzo nieudolnie (eufemizm) dobrane kolory. Dodatkowo szybkie porównanie informacji na monitorze z rozkładem drukowanym i już było jasne, że informacja na monitorze to zwykła kicha. Autobus przyjechał po 3 minutach czekania, a na monitorze było twardo, że za 23! :)

    Brawo ZTM! Myślę, że na następne Euro (czyli za 100 lat) wszyściutko będzie śmigać! I to w kolorach żółto-zielono-s****zkowatych!

    Ale premie wypłaćcie sobie Panie i Panowie już teraz, należy się...

    • 6 0

  • te władze miasta wraz z adamowiczem to na taczce na szadólki na śmietnik wywalić na zbity pysk złodziei tyle lat utrzymywać (1)

    darmozjady za...ne w d..ę kopane g..je brudasy.

    • 5 0

    • albo komisyjnie utopić w Oczyszczalni Wschód

      a transmisja na żywo

      • 1 0

  • I po kiego grzyba wydano tyle pieniędzy? (2)

    Po to aby to co chwile poprawiać, modernizować? Niestety po raz kolejny okazało się, że ZTM dał ciała, że ludzie tam zasiadający nie mają wyobraźni, są niekompetentni i nieudolni. Przykro to pisać ale tak jest. Nie jestem pasażerem komunikacji miejskiej ale serce sie kraje jak widzę takie marnotrawstwo publicznych środków. W takich sytuacjach czasem nasuwa mi się przygnębiające pytanie: Czy my się jeszcze do czegoś nadajemy? Bo przykład ZTM nie jest jedyny. Niedbalstwo, brak zaangażowania w swoją pracę niestety obejmuje być może nawet kilkadziesiąt procent naszego społeczeństwa. Smutne to.

    • 2 0

    • Jak nie jesteś pasażerem, (1)

      to po ...j sie wypowiadasz

      • 0 0

      • Po to abyś pokazał swój prymitywizm

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane