• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM przygotowuje się do milionowych inwestycji

Marzena Klimowicz
20 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Już niebawem  m.in. peron SKM we Wrzeszczu zostanie poddany generalnemu remontowi. Już niebawem  m.in. peron SKM we Wrzeszczu zostanie poddany generalnemu remontowi.

Nowy przystanek SKM Gdańsk Śródmieście, sześć odremontowanych przystanków, ponad dwadzieścia odnowionych pociągów, elektroniczne tablice informacyjne, a to wszystko za ok. 343 mln zł brutto. Szybka Kolej Miejska szykuje się na poważne inwestycje i chce z nimi zdążyć jeszcze przed Euro 2012.



Jak oceniasz inwestycje SKM?

"Rozwój SKM" to pakiet pomysłów na modernizację infrastruktury i taboru Szybkiej Kolei Miejskiej, który powoli nabiera realnego kształtu.

- Projekt jest realizowany od września 2008. Zakończenie całości, łącznie z modernizacja taboru, planujemy do lipca 2012 roku - mówi Leopold Naskręt, naczelnik wydziału marketingu i umów SKM.- Jesteśmy na etapie przygotowania studium wykonalności "Rozwoju szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście", a więc budujemy koncepcje dotyczące zmian, modernizacji i rozbudowy infrastruktury i taboru SKM. Następnie, w drodze konkursu zostanie wyłoniona firma, która na bazie studium stworzy projekt. Jeżeli będzie przez nas zaakceptowany, uruchomimy procedury przetargowe na wykonanie konkretnych zadań - dodaje.

Zgodnie z założeniami zawartymi w studium, w ciągu dwóch lat, a więc do 2011 r. ma powstać nowy przystanek Gdańsk-Śródmieście. - Powstanie on pod wiaduktem na al. Armii Krajowej, w pobliżu pawilonów handlowych Gildia - mówi Iwona Bierut, dyrektor wydziału polityki gospodarczej Urzędu Miasta Gdańska. -Ta inwestycja pozwoli na odciążenie ruchu komunikacyjnego w Gdańsku Głównym. Dzięki niej powstanie komunikacyjny węzeł integracyjny, dzięki któremu będzie można łatwiej przesiąść się na autobus, tramwaj czy taksówkę.

Budowa peronu będzie wiązać się z koniecznością położenia dwóch dodatkowych torów dla pociągów SKM, co wydłuży linię SKM o 1,8 km. Jak zapewnia dyrektor Bierut, prace nad inwestycją potrwają nie dłużej niż trzy lata.

Pakiet "Rozwój SKM" zakłada też modernizację peronów: Żabianka, Politechnika, Wrzeszcz, Sopot Główny i Sopot Wyścigi oraz Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana. Przystanki te zostaną też wyposażone w monitoring i ciekłokrystaliczne, elektroniczne tablice informacyjne. Oprócz tego gruntowny remont czeka 22 pociągi SKM.

- Do końca 2011 roku zakończymy też prace przy systemie SRK - zapowiada Leopold Naskręt. Co to takiego? SRK to system zdalnego sterowania ruchem kolejowym, który pozwoli na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów.

Koszt całego przedsięwzięcia to 342,6 mln zł brutto. Pieniądze pochodzić będą z kilku źródeł : ze środków własnych SKM, funduszu kolejowego, rezerwy budżetowej państwa, środków udziałowców (PKP SA i samorząd województwa pomorskiego) i z funduszy unijnych.

Opinie (251) ponad 10 zablokowanych

  • pierszy! (10)

    powinni zrobic kolejke linowa a nie przestarzale skm

    • 14 105

    • (2)

      ta...najlepiej na hel

      • 4 19

      • a jak kiblujesz w korkach to też ? (1)

        • 17 5

        • No właśnie, nie ma jak autobus...

          ...czerwony, których korki się nie imają

          • 10 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

        • Ty bezimienny to albo nie mieszkasz w Gdańsku, albo jesteś ślepy...

          • 0 1

    • A kiedy SKM pojedzie do Tczewa co 15minut a nie 10 razy w ciągu dnia???????????????? (1)

      • 3 1

      • nigdy

        zamiast skmek beda tam jezdzic uzbrojone wagony do przewozu wiezniow, przeciez w tczewie jest taka patologia, ze strach na ulice wyjsc...
        mam nadzieje, ze wprowadza wizy dla tczewa ;)

        • 1 3

    • pierwszy się pisze matołku ;p

      • 0 1

    • pierwszy ?!?!? widzę że upośledzone umysłowo dzieci neostrady przejęły trójmiasto.pl

      • 1 0

  • Elektroniczne tablice? (16)

    Te tablice są chyba elektryczne a nie elektroniczne
    To aż wstyd mówić ludzią że ten peron w Gdyni Glownej był niedawno remontowany
    Na realizację tak zacofanego projektu to tylko SKM mogła sie zdecydować
    Czy są w tych funduszach środki na wymianę taboru RENOMY

    • 27 41

    • elektryczki (4)

      zgadzam sie...elektryczne, bo wiecej elektroniki ma moj budzik niz te tablice....a najlepsze sa ZEGARY....dla sokołów, co maja wzrok jak....

      • 13 6

      • niestety

        dworzec chyba niecale pol roku po remoncie, a wyglada, jakby juz tak z 10 lat stal :/ Zegary na tablicach to faktycznie jakies nieporozumienie.
        Szkoda tez, ze Oliwe spaprali zwykla kostka.
        No ale zeby nie bylo, ze sie czepiam, to ogolnie lepsze to, niz to co bylo ;)
        Ahhh... i gdyby tak skm'ki szybciej jezdzily :D

        • 11 1

      • (1)

        myślałem że to tylko ja mam problem z tymi zegarami !! przy zainwestowaniu takich sum pieniędzy nie spodziewałem się tak prozaicznej wpadki/niedopatrzenia!! no to może SKM powinno zmienić godzinę o której SKM odjedzie na czas (ilość minut) jaki pozostał do odjazdu, tak jak to ma miejsce na wszystkich innych stacjach! czasem proste rozwiązania są najlepsze!

        • 5 0

        • beznadziejne tablice

          te tablice są kompletnie beznadziejne - na moim zegarku 27, na tablicy, że wciąż jeszcze nie przyjechała kolejka o X.30, a na peronie już jej dawno nie ma... :P Mogliby zmieniać to w porę.., tak samo jak godziny na zegarku, które zawsze są błędne o 5 min w jedną albo drugą stronę...

          • 9 0

      • małe zegary

        zegary sa takie male zebys sie nie dopatrzyl ile sie skm-ka spoznia ;>

        • 2 1

    • przecież Gdynia pod każdym względem jest taka ideeeaaaaalna i lepsza od wszystkich polskich miast!! (3)

      HAHAHA..

      • 5 15

      • (1)

        ja bym sie tak nie cieszył bo nam też spieprzą przystanek śródmieście, już coś czuję że skm zacznie robić przystanek po swojemu, na co późniejszy inwestor targu siennego i rakowego powie że mu sie nei podoba i tereny te zostaną nie zabudowane, być może nawet ze względów na brak możliwości przebudowy lub zabudowy tegoż peronu :/

        • 7 0

        • Nie czujesz tej ironii????

          • 1 5

      • naprawdę?

        dlaczego tak uważasz?

        • 0 0

    • Tabor RENOMY w pierwszej kolejnosci powinien pojsc do wymiany

      • 7 3

    • Chyba jednak elektroniczne

      im chodzi o tablice informujące o czasie odjazdu pociągu, a nie o elktryczne tablice rozdzielcze...

      • 4 0

    • ludzią ???????????????????????? CO TO JEST LUDZIĄ (1)

      DO SZKOŁY !!!

      • 6 0

      • Dobże napisał. "Ludzią" pohodzi do polskiego neostrackiego, ktury jest znany dziecią neostrady i badaczą jęnzyku polskiego i po krewnych.

        • 1 0

    • (1)

      jak jesteś taki mądry..... to się najpierw upewnij co do zasad elektroniki i elektryki. Pomyśl najpierw co steruje taką tablicą.... na pewno nie bezpiecznik i żarówka ciołku!!!!!

      • 2 2

      • a co "lampa" bo nie wmówisz i że jakiś scalak :P

        • 1 0

    • ciekawe

      prezesostwo, menadżery i inne rozkradają, to na materiały zostaje g...

      • 0 0

  • ....zacznijcie od... (23)

    Ja zaczalbym remonty od wywalenia Renomy...i wspolpracy z normalna firma, bo oni traktuja SKM jak swoje podworko...

    • 60 15

    • Racja :)

      • 2 7

    • zacznij kupować bilety (12)

      to przestaniesz narzekać na renomę

      • 22 7

      • (8)

        renoma to nie tylko problem klientow bez biletu koleżko

        • 11 8

        • (7)

          tak się składa, że już trochę jeżdżę skm, zawsze z biletem i nigdy nie miałem problemów z panami (a czasami paniami) z renomy.

          dziwna mentalność polaków, że kiedy nie rozumieją pewnych prostych zasad, nie umieją się do nich dostosować, a winy szukają nie w sobie, tylko w tak jak w tym przypadku w firmie kontrolującej bilety. eh...smutne !

          • 27 6

          • (2)

            Potwierdzam! Jakbyście nie jeździli na gape to by problemów nie było!

            • 13 4

            • (1)

              akurat tych na gapę tratuja bardzo ulgowo zwłaszcza jeśli gapowicz to nachlany facet, który udaje ze jedzie nie w tym kierunku, panowie z renomy bez słowa pozwolili mu wysiąść. Gorzej jeśli jedzie kobieta z dzieckiem ewidententnie w wieku szkolnym, ma bilet rodzinny ale nie ma legitymacji, panowei z renomy tak długo nad nią stali aż w koncu przyjęła mandat

              • 6 0

              • BUAHAHA, "wiek szkolny" nie uprawnia do przejazdu ulgowego. Zacznij czytać regulamin przewozu, na który się zgadzasz zanim wsiądziesz do pociągu.

                • 0 1

          • a moze pan CZAS NA ZMIANY jest z Renomy?:)

            • 3 2

          • nie jesteś pępkiem świata, jeżeli Ty nie miałeś z nimi problemu nie oznacza, że taki problem nie istnieje

            • 8 3

          • tak się składa... (1)

            ...iż i ja zawsze jeżdżę z biletem, acz już dwukrotnie przemili panowie z Renomy, próbowali mi wmówić że jadę z biletem nieważnym.

            # Za pierwszym razem przyjąłem mandat, by tydzień po zapłaceniu go odcyfrować datę na bilecie. Prawidłową. Strefa czasowa była poprzednia ale skasowali mnie o 15.05 a pociąg był na stacji o 15.
            # Za drugim razem zrobiłem raban i tak szybko jak się pojawili, tak się zmyli.
            # Za trzecim razem spuszczę im przysłowiowy wp****ol.

            Renoma zbiera kasę na Dropkowe machlojki, bo gość wtopił z budową LeClerca i mu się teraz pali grunt pod nogami.

            • 5 6

            • SB SIE NIE WYPLENI

              SB SIĘ NIE DA WYPLENIĆ. ZBUDOWALI SOBIE PAŃSTWO W PAŃSTWIE SKM.
              RENOMA TAK JAK I PROKOM SA JUŻ NIE DO RUSZENIA A ZBUDOWALI WSZYSTKO ZA PIENIĄDZE PZPR UKRADZIONE ZE SKARBU PAŃSTWA I FUNDUSZU EMERYTALNEGO ZUS.

              • 0 0

      • ....BILETY KUPUJE....I NIE CHODZI MI O BRAK BILETOW...ALE JAK SIE ZACHOWUJA....JAK U SIEBIE NA PODWORKU...KRZYKI, KLUTNIE MIEDZY SOBA ITP...

        • 14 0

      • Zamilcz renomiarzu (1)

        niedawno w dresach chodziles a teraz wskoczyles w pantofle i kanty to uwazasz sie za szeryfa?
        kontrolowac to ty mozesz krowy na pastwisku, taki poziom kultury prezentujecie, bez honorowi twardziele.

        • 7 7

        • zniżają sie pewnie do poziomu 2 powyższych postów.
          TZN: "dopasowują sie do klienta"

          • 3 1

    • hmmm a czy renoma nie może zajmować też śmierdzielami podróżującymi w przedziałach dla rowerów (3)

      smród papierosów i piwa odrzuca, masakra. W sumie kto sie takimi ludźmi zając? W życiu jak długo jeżdżę skm nie widziałam interwencji żadnej służby(renomy, sok, policja) w tych przedziałach. Pewnie sami się boją.

      • 15 1

      • ZZ REMONTU skm ZESZLISMY NA RENOME......TO POTWIERDZA FAKT, ZE WSZYSCY MAJA ICH DOSC.....A PODOBNO KLIENT NASZ PAN_____

        • 6 1

      • Łatwiej przyczepić się do pasażera, który trzyma nogi na rurce pod siedzeniami, bo to przecież wandalizm! NIGDY nie widziałam aby kontroler/sokista/renoma/policja zwróciła uwagę osobom, które zakłócają spokój innych, a także tych, którzy palą i piją w SKM, co jest poniżej krytyki... Za to się daje mandaty, a nie za nogi pod/na siedzeniu!

        • 6 1

      • Od tego jest SOK

        • 1 1

    • Załóż normalną firmę tak jak uważasz, że powinno być i stań do przetargu ekspercie. (3)

      • 2 4

      • ... ustawionego

        • 6 2

      • Tylko te setki tysięcy złotych obrotu -taki mały szczególik zapisany w specyfikacji..

        • 0 0

      • przecież renoma te przetargi wygrywa w zamian za łapówki !!!

        • 0 0

    • popieram !!!

      • 0 0

  • może kiedyś będę korzystał z SKM (4)

    Jak nie będzie to wyglądało jak transport bydła z krajów trzeciego świata.

    • 25 56

    • Zgadzam się

      Wystarczy spojrzeć na SKM Orłowo - wstyd! I nawet nie wymieniają tej stacji...

      • 5 2

    • masz rację ! menelnia... i jeszczer ci menele z renomy, chamy i prostaki !

      • 0 0

    • ciekawe

      a mi się wydawało, że SKMką jeżdżą głównie studenci... ;)

      • 2 0

    • Musicie zawsze marudzić. Ja tam z skm'ki jestem zadowolony. Owszem, zawsze mogłoby być lepiej, ale póki mogę sobie spokojnie dojechać do Gdyni (o ile przypadkiem ktoś nie wpadnie pod skład, albo nie zostawi walizeczki) jest dobrze. Co do Renomy to nigdy nie miałem z Panami problemu, choć wyglądają faktycznie przerażająco, niektórzy potrafią być uprzejmi, może dla tego, że po prostu zawsze jeżdżę z biletem.
      Więcej optymizmu.

      • 1 0

  • (2)

    "pozwoli na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów z 7,5 minuty do 3"
    Naprawdę imponujące...
    To na pewno tylko kwestia systemu sterowania ruchem?

    • 20 11

    • (1)

      Poki co wystarczy zwiekszyc czestotliwosc do 5-6 minut w szczycie i juz bedzie sukces.

      • 4 0

      • I by w nocy kursowały ze dwie skm wiecej :-) tak by na żabiance dalo rade się przesiąść na autobus nocny, by we wrzeszczu i gda gł dało rade tez na nocne autobusy się przesiąść. A sam projekt baaardzo mi się podoba i wierze że się uda :-) Ostatnio korzystam z SKM coraz więcej i podoba mi się ten środek transportu, cieplo, nie trzęsie, cicho, i miejsca jest dosyć :-) Oby tylko w nocnych SKM bylo bezpieczniej, bo juz mi kiedyś jedenz drugim grozili że mnie podczas jazdy wyrzucą. A co do Gdyńskich zegarów to prawda :D ja na wzrok nie narzekam :D ale dojrzeć tam godzine to wyzwanie :D

        • 8 0

  • Chcemy nowych wagonów a nie wciąż remontowane składy EN57 (14)

    Kiedy na SKM pojawią się normalne nowoczesne składy - ile można robić lifting starej nieekonomicznej konstrukcji?

    • 71 7

    • silniki ma dobie (11)

      więc po co wymieniać ? wystarczy wyremontować wnętrze i już, a wyjdzie kilkakrotnie taniej..

      • 8 1

      • dobre silniki? dobre! przecież to monstrum które pożera grube megawatogodziny i się nie nadaje do transportu podmiejskiego! moim zdaniem lepiej inwestować w daleką przyszłość i wymienic ten skład. zobaczcie zresztą jak teraz wyglądają te wyremontowane/odnowione składy - niektóre zaczynają się już sypać.

        • 8 1

      • chyba w życiu nie jechałeś cywilizowanym pociągiem (1)

        czyli takim który jest przede wszystkim cichy i amortyzowany oraz posiada nie blokujące sie drzwi między wagonami

        • 4 2

        • masz racje - remonty to pic na wodę

          SKM robi tylko remonty żeby zatuszować fakt że dalej są to pociągi o przestarzałej konstrukcji nie przystosowane do ruchu aglomeracyjnego.
          Mała ilość drzwi - enegrochłonne wyposażenie zużywające dużo energii, słabe przyspieszenie a to się odbija na cenie biletów, ponieważ koszty eksploatacyjne pociągów nawet po remoncie wciąż ogromne.

          Pasażer cieszy się z nowych foteli, odmalowanego składu ale nie wie że to dalej stara konstrukcja - fiata 126p też produkowali lata i te zmiany nic nie dały - maluch zawsze był maluchem podobnie jest z pociągami EN57 jeżdżącymi na SKM

          • 8 1

      • co ty pipszysz? (4)

        sprawdz sobie czym np w londynie mozna jezdzic:
        np taki przewoznik jak: Southeastern - obejrzyj sobie jak wygladaja nowoczesne składy.
        Widze ze na forum siedza ludzie ktorzy nic w zyciu nie widzieli :/

        • 4 1

        • Przecież EN-ki wcale nie pasują (3)

          do peronów!!! Perony były budowane pod składy z berlińskiego S-Bahna, które jeździły na tej lini jak tylko je ukradziono z Niemiec. Na te składy szło wprowadzić wózek - bo podłoga była na poziomie peronu!

          • 10 2

          • Nie zostały ukradzione, lecz przekazane w ramach reparacji wojennych.

            • 6 1

          • Jezeli forma byla budowana pod sbahny

            to niech kupia sbahny.Te co teraz jezdza w berlinie sa fajne i niech zapodaja muzyke klasyczna jak to w hiszpanich liniach maja,moze uspokoilo by to troche nasz krepki narod tak jak w spain,kazdy zamyslony,albo spi zaczarowany muzyka

            • 2 1

          • nooo, S-Bahny to to, co Gdańsk mieć powinien. Może trzeba zrobić przetarg i jakieś stare odkupić od naszych zachodnich sąsiadów? Dla Gdańska lepiej mieć stare S-Bahny, niż te kolejki, co ma obecnie.

            • 0 0

      • (2)

        EZT EN57 to jak na dzisiejsze czasy sprzęt wręcz archaiczny. Gruntowna modernizacja EN57, prócz zmiany wyglądu - powinna zawierać też zmianę archaicznego rozruchu oporowego na impulsowy. Zastosowany w EZT EN57 rozruch oporowy wywołuje duże straty energii, jest ciężki i awaryjny - a przez to kosztowny. W SKM Trójmiasto jeździ przynajmniej jedna EN57, która posiada rozruch impulsowy.

        • 5 0

        • są bodajże 4

          nie zmienia to faktu, że te składy są zdecydowanie za ciężkie na taki ruch.

          • 1 0

        • tego szrotu nie powinno się rementować tylko sprzedać na złom !!!

          • 0 0

    • Dokładnie, właśnie te stare pociągi zasysają pieniądze z budżetu SKM kosztują więcej niż nowe i jakie marnotrawstwo pieniędzy za prąd!

      • 2 0

    • dokładnie ! ale widzisz - tu jest polska i PKP w zamian za przyjęte łapówki remontuje stare szroty, żeby jakiuś cwancyk mógł

      zarobić !!!

      • 0 0

  • tabor dworce etc. to nie wszystko (3)

    Warto przy okazji modernizacji zadbać o poprawę warunków dostępu pieszych i niepełnosprawnych na wózkach do peronów i wagonów - nie głównie windy ale rampy takie jak np. w Kamiennym Potoku oraz Gdyni Głównej.

    Przy stacjach SKM warto także zainstalować wreszcie parkingi rowerowe z prawdziwego zdarzenia - stojaki, wiaty, systemy monitoringu, wypożyczalnie rowerów publicznych co podobno jest planowane (?!) na rok przyszły.

    W ten sposób ludzie z wyobraźnią będą mogli omijać korki szerokim łukiem a uzależnionym od samochodu będzie lżej...

    • 48 1

    • racja

      Zgadzam się w 100%. Podobnie jest z peronem w Chyloni - nie wiem jakim sposobem niepełnosprawni czy osoby starsze doskakują do kolejki (ten stary model).

      Podobnie powinno się zadbać o zadaszenia na dworcach, bo na co niektórych wyglądając okropnie i odstraszająco... nawet w deszczowy dzień.

      • 3 0

    • 100% poparcia

      W pełni popieram. Zamiast używać skomplikowanych konstrukcji takich jak windy, podnośniki (zmodernizowane składy), winno się używać prostych konstrukcji typu platformy, pochylnie... Powód? Bardzo prosty - nikt potem nie chce ładować kasy w serwisowanie takich urządzeń i w gruncie rzeczy są większym utrapieniem niż pożytkiem.
      Miejmy nadzieję, że niedługo nasi wybrańcy to zrozumieją.

      • 1 0

    • jakie rampy?

      kamienny potok nie ma rampy.. niepelnosprawny moze sobie przejechac tunelem pod linia skm.. ale zeby na niego wjechac to juz gorzej.. tam sa schody i nie dzialajaca winda!!

      • 1 0

  • A czy będą wagony restauracyjne? (4)

    Chętnie coś przegryzę w czasie podróży :)

    • 14 17

    • Przecież jest wagon restauracyjny na końcach składu (ten niby dla rowerów) :) (1)

      ale podają tylko piwo i dym tytoniowy w nieograniczonych ilościach...

      • 14 2

      • hehehehehehhehe dobre :)

        • 1 2

    • i kuszetki..

      bo z nowego Śródmieścia do Wejherowa spokojnie będzie można się przespać jadąc co 3,5 minuty!

      • 4 0

    • rzepe

      • 1 1

  • "Zdążymy" ??? (3)

    Ha Ha Ha.. "zdążymy" , ale się uśmiałem....
    dawno mnie tak żaden artykuł nie rozbawił jak ten..... to tak jak każdy wierzy że Euro 2012 odbędzie się w Polsce...

    • 6 15

    • (1)

      to zjeżdżaj frajerze na swój ukochany zachód, daj sie dymać czarnuchom w Londynie na stadionie czy gdzie tam chcesz...a potem wróć z powrotem do Polski i mów jakim to jesteś zakichanym patriotą..... zrylec!!!!!!!!!!

      • 1 1

      • Ty, Zrylec. A w którym miejscu Kaman26 napisał, że jest patriotą ?

        • 2 0

    • Jak Euro odbędzie się jednak w Polsce to Ci o tym przypomnę...

      • 0 0

  • SKM (1)

    jaies 80 lat i wkoncubedzie super !!!

    • 7 10

    • chyba 280 :)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane