• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

700 tys. zł na tunel, który nikomu nie służy

Kajetan Lewandowski
6 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Wejście do tunelu pod ul. Wielkopolską. Niepełnosprawny się tu nie dostanie, a kierowcy niewiele dzięki temu zyskują, bo 300 metrów dalej i tak stoją na światłach.
  • Tak wygląda tunel już po estetyzacji.
  • Tunel ma 60 m szerokości.
  • Takie schody są nie do pokonania dla osoby na wózku.
  • Przejścia naziemne w takich miejscach wyznacza się już nie tylko w Europie Zachodniej. Robi się tak w Warszawie czy Gdańsku.

- Kończy się remont tunelu pod ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Przeprowadzono konserwację przejścia, które niczego nie ułatwia ani kierowcom, ani pieszym. Za to znacznie utrudnia poruszanie się sporej grupie mieszkańców Gdyni. Poza tym zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wydano na to 700 tys. zł - pisze nasz czytelnik, pan Kajetan.



Czy w takich miejscach powinny być naziemne przejścia dla pieszych?

W Małym Kacku kończy się właśnie remont przejścia podziemnego przy ul. Spokojnej, pod ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni. Wydano ponad 700 tys. zł na konserwację rozwiązania rodem z lat 70. XX wieku, gdy były to opłotki miasta. Dzisiaj tereny te znajdują się 6 km od granic Gdyni, wewnątrz terenów zabudowanych. Tego typu rozwiązanie niczego nie ułatwia kierowcom samochodów (w obie strony za 300 metrów są kolejne światła), a niezwykle utrudnia życie przede wszystkim osobom starszym, z niepełnosprawnościami i matkom z dziećmi w wózkach.

Tunel zawsze będzie szary i niewygodny

Należy oddać sprawiedliwość i wyręczyć rzecznika Urzędu Miasta - większość środków wydano na wzmocnienie konstrukcji stropów. Każdy kierowca jadąc (a właściwie pędząc, bo nie znam nikogo, kto by w tym miejscu jeździł regularnie zgodnie z obowiązującymi przepisami) czuł delikatną "hopkę".

Część środków została wydana na tzw. estetyzację przejścia. Żadne pieniądze jednak nie zmienią faktu, że jest i zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wyłożenie schodów szarą kostką Bauma w żaden sposób nie zmienia tego, że osoby starsze, kurczowo trzymając się poręczy (owszem - nowej, z chromowanej stali) będą schodzić jedno piętro w dół, by za 60 metrów (taką szerokość ma ulica Wielkopolska w tym miejscu) wdrapywać się z powrotem na powierzchnię. Dla osoby na wózku inwalidzkim taki tunel jest całkowicie bezużyteczny - to dyskryminacja w czystej postaci.

Tunel dla pieszych? Przecież korzystają kierowcy

W imię czego takie bariery w mieście eufemistycznie nazywane są "tunelami dla pieszych"? To nie pieszy odnosi korzyści z ich użytkowania. Beneficjentem istnienia takich przejść są kierowcy samochodów, którzy Wielkopolską mogą mknąć niczym Kapitan Ameryka autostradą poprzez prerie. Tyle że na Wielkopolskiej obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, kilkaset metrów dalej w każdą stronę są skrzyżowania ze światłami, a wokół mieszkają ludzie. W dodatku skrzyżowanie Spokojna/Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni to również dojazd na cmentarz, na działki, do lasu i wieży widokowej na Kolibkach.

Przejście naziemne nie spowoduje korków. One już są

Wielkopolska to ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.
Czas najwyższy, by wszyscy mogli w cywilizowany sposób przemieszczać się w tym rejonie. Należy pomyśleć o wyznaczeniu naziemnej alternatywy dla pieszych w tym miejscu lub o całościowej przebudowie skrzyżowania Wielkopolska/Spokojna, uwzględniając potrzeby wszystkich uczestników ruchu, nie tylko kierowców jadących w relacji Śródmieście-Karwiny.

Ktokolwiek próbował wyjechać z ulicy Spokojnej w stronę Karwin wie, jak trudno jest włączyć się do ruchu w tym rejonie. Tradycyjny straszak "nie, bo będą korki..." w tym przypadku nie zadziała - bo korki w tym miejscu już są. W godzinach szczytu porannego kierowcy i tak stają w korku na wysokości ul. Łowickiej zobacz na mapie Gdyni, a w szczycie popołudniowym w korku przed ul. Sopocką zobacz na mapie Gdyni. W pozostałych godzinach "tnie" się Wielkopolską 100 km/h na godzinę. To ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.

Nie konferencje, a konkretne, odważne decyzje

Wbrew pozorom, Gdynia myśli o osobach z niepełnosprawnościami. Sukcesywnie likwiduje się bariery architektoniczne w budynkach, mamy eksperta ds. dostępności, przejścia dla pieszych oznaczone są specjalnymi guzkami dla niewidomych, wszystkie sygnalizacje w mieście mają sygnał dźwiękowy. Gdynia wydała i wydaje setki milionów złotych na niskopodłogowy tabor autobusowy i trolejbusowy. Po co, skoro po wyjściu z autobusu lub trolejbusu na przystanku "Lidzka" trzeba pokonać 50 schodów? Co ciekawe, kiedy budowlańcy realizowali zlecenie przy ul. Lidzkiej, 3 km dalej - w PPNT - odbywała się konferencja, na której zastanawiano się, co zrobić, by przestrzeń miasta była dostępna dla wszystkich.

Bierzmy przykład z Warszawy i Gdańska

Jeśli Gdynia chce być nowoczesnym miastem - takim na wzór Kilonii, a nie Czelabińska - należy podjąć działania na rzecz likwidacji pozostałych barier. Wyznaczanie przejść dla pieszych z sygnalizacją to nie są koszty, które wywrócą budżet miasta.

W Warszawie, Wrocławiu i Szczecinie takie tunele zbudowane za czasów Edwarda Gierka lub gen. Jaruzelskiego są albo likwidowane, albo pieszym daje się alternatywę. Swoje przejścia podziemne na Podwalu Przedmiejskim w najbliższym czasie chce "unieszkodliwić" Gdańsk. Zrobił to już także przy ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska, Czas najwyższy, by Gdynia również włączyła się w ten trend.
Kajetan Lewandowski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (359) 1 zablokowana

  • Zasypać tunel, zbudować kładkę (1)

    Zbudować kłądkę, jak na Chwarznieńskiej, a potem po interwencji mocherów postawić światła, żeby i tak samochody codziennie stały w 2km korku jak od Sokółki do Witomina.

    • 0 0

    • Mozg sobie zasyp deweloperku.

      • 0 0

  • Pan Kajetan szuka dziury w całym! (2)

    Przed remontem wielkie larum, że tunel zaniedbany, obdrapany i warto by go odświeżyć.
    Po remoncie... kasa wydana w błoto, absurd, zrobić przejście naziemne itd...

    Rozumiem, że ktos może nie lubić PRLu, ale nikt mi nie wmówi, że przejście podziemne to złe i przestarzałe rozwiązanie!
    Warto przedłożyć własne bezpieczeństwo ponad wygodę, o której autor tutaj wspomina!

    • 7 2

    • (1)

      Widać, że jednak zrozumienie sensu artykułu cię przerasta.
      Tak, kasa wydana w błoto, bo po remoncie tunel wciąż jest niedostępny dla części pieszych.

      • 0 6

      • Artykuł zrozumiałem, to Ty masz problem z "rozszyfrowaniem" mojej wypowiedzi!

        Idąc dalej Twoim tokiem rozumowania...
        ... trzeba zlikwidować wszystkie schody w tym kraju!

        • 2 0

  • Gdynia zbyt bogata (2)

    widać gdyńscy urzędnicy nie szanują pieniedzy i z mysleniem też mają problem .

    • 3 0

    • Szanuja, szanuja.... i mysla... (1)

      ... jak wydac, nieduzo zrobic I duzo zarobic.

      • 0 0

      • esta esta esta kada i kolejka na wzgórek i infopudlo i grząskawka w Kolibkach

        Rattenstadt

        • 0 0

  • wkurzony mieszkaniec (2)

    Kajtek nie chodzisz to nie pierdo.... ze nie jest potrzebny itp. Bo ten tunel uratował milion zyć bo wiele biegało na szago i co lezą sobie na spokonej. Dlatego moim zdaniem bardzo dobrze ze w koncu zrobili w nim remont bo nie ukrywam za dobrze w nim nie wyglądało xD a ty Kajtek pierw sie dowiedz a nie na szago robisz reportaż bo spokojna blisko xD buhahahaha

    • 12 2

    • Kryminalna ,klawisz czy czlowiek z miasta? (1)

      • 0 2

      • Może w domu u Ciebie tak się mówiło?

        • 2 0

  • nieźle (1)

    was pogięło, tunel jest potrzebny, wyobraźcie sobie świtała w tym miejscu, a zobaczycie korek gigant i co, że brzydki i wydana kasa , zawsze się na coś wydaje

    • 11 2

    • Komu ten tunel nie pasuje?

      Bo moze to jakaś sonda jest?Moze ten art.,ma na celu zamulenie i wmawianie ludziom ze tunele to wogóle trzeba zasypać...Moze tu w cale nie chodzi o ten konkretnie tunel a jest to przygrywka przed czymś wiekszym?..Moze tu wcale nie chodzi o tunel w Gdyni tylko o zasypanie tego w GDAŃSKU?..a ten art to tylko takie Pr OWE zagranie i sondaż jak zareagują mieszkańcy?Nie zauwazyliscie ,ze banda troli od dawna lobbuje tez za odwolaniem wszystkich trojmiejskich prezydentow z innego nadania ?To samo z lotniskiem w Gdyni...Chca je przejac czekaja tylko na zmiane ekipy.

      • 0 0

  • ch..a prawda

    ten tunel jes potrzebny bo ja czesto nim chodzem. pozdrawiam

    • 9 0

  • BRAWO GDYNIA

    Tunel jest jak najbardziej OK. Gdynia jest wspaniała! Gdynia jest wielka! Gdynia jest cudowna! Gdynio! I love you!

    • 5 1

  • Widać, że zapomniany. Nawet graffiti brak!

    • 0 0

  • A Pan Radek mówi, że ten tunel jest ok (2)

    szary jest modnym kolorem ostatnio, tunel jest doświetlony, monitorowany, już go woda deszczowa nie zalewa, wilgocią nie śmierdzi, a przede wszystkim pozwala bezpiecznie się dostać mieszkańcom na drugą stronę czteropasmowej drogi plus dodatkowa jezdnia boczna, więc biorąc powyższe pod uwagę oświadczam, że opinię pana Kajetana mam w d*pie.

    • 8 1

    • (1)

      Jak pan Radek będzie musiał iść z wózkiem dziecięcym, albo po prostu nogi nie będą już tak sprawne jak za młodu, to ciekawe co wtedy powie.

      • 1 1

      • Pan Radek

        poleca malkontentom korzystanie ze wspomaganej eutanazji i koniecznie biadolenie w mediach.

        • 0 0

  • i znowu bolszewicy z trojmiasto.pl chca likwidowac przejscia podziemne

    gromada oszolomow

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane