• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej kasy na Trasę Sucharskiego

Sławomir Sowula
15 stycznia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 22:35 (15 stycznia 2008)
Most na Martwej Wiśle to jedyny istniejący dziś fragment Trasy Sucharskiego. Most na Martwej Wiśle to jedyny istniejący dziś fragment Trasy Sucharskiego.

Ministerstwo Infrastruktury chce przeznaczyć więcej pieniędzy na Trasę Sucharskiego, bez której trudno sobie wyobrazić sprawną obsługę ruchu przy okazji mistrzostw Europy w piłce nożnej.



Trasa Sucharskiego połączy projektowaną obwodnicę południową Gdańska z ul. Marynarki Polskiej. Trasa Sucharskiego połączy projektowaną obwodnicę południową Gdańska z ul. Marynarki Polskiej.
Kilka dni temu minister infrastruktury Cezary Grabarczyk przekazał do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego "Listę projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013". Wśród nich jest projekt budowy Trasy Sucharskiego na odcinku od tzw. Obwodnicy Południowej Gdańska do ul. Marynarki Polskiej.

- Lista jest właśnie analizowana i oceniana. Na razie nie chciałbym się wypowiadać na temat sum na poszczególne projekty. Odbieram setki telefonów z takimi pytaniami. Ujawnianie takich informacji niczemu nie służy - mówi Stanisław Krakowski, rzecznik MRR.

Trasa Sucharskiego ma "dostać" więcej pieniędzy niż w ubiegłym roku zaproponował rząd Jarosława Kaczyńskiego. Wtedy mówiono o 200 mln euro.

- Potrzebnych jest 350 mln euro. Ostatnio w rozmowach w Ministerstwie, gdzie prezentowaliśmy projekt i sumę, nikt jej nie kwestionował - mówi Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych Urzędu Miasta w Gdańsku.

Pismo z Ministerstwa Infrastruktury to jednak tylko propozycja, decyzję podejmuje Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Przedstawiciele tego resortu jednak milczą.

- Podamy informację po koniec stycznia - ucina rzecznik tego resortu.

- To projekt strategiczny dla państwa polskiego. O kształcie projektu decyduje wprawdzie MRR, ale myślę, że w tym przypadku ostatnie słowo należeć będzie do premiera - mówi Rudziński.

Trasa Sucharskiego to fragment gdańskiego "ringu", który ma zapewnić nie tylko sprawną obsługę ruchu kibiców do stadionu Baltic Arena, ale także do Portu Północnego z rosnącym przeładunkiem kontenerów. Jest początkiem autostrady A1 i europejskiego korytarza transportowego, który kończy się na Bałkanach.

Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska wierzy, że w razie zbyt małej hojności rządu istnieje wariant rezerwowy.

- Gdyby przyznano nam zbyt małą kwotę, musielibyśmy na przykład zrezygnować z części bezkolizyjnych węzłów na tej trasie - mówi.

Krzysztof Rudziński uważa, że wariant okrojony Trasy jest mało realny: - Trasa to fragment unijnego korytarza i obowiązują nas unijne standardy jej wykonania.

Nawet jeżeli Ministerstwo sięgnie do kieszeni głęboko, nie zakończy problemów z ringiem. By go domknąć - na odcinek od ul. Marynarki Polskiej do Słowackiego - potrzebne jest jeszcze 600 mln zł.

- Mamy nadzieję i te pieniądze pozyskać z programu Infrastruktura i Środowisko - mówi wiceprezydent Szpak.

Jeżeli wszystko pójdzie dobrze, to budowę będzie można rozpocząć najwcześniej w 2009 r., a zakończyć w 2011. Na razie gotowa jest bowiem tylko koncepcja trasy. Trzeba stworzyć projekt. Koszty całego mogą również wzrosnąć. Nie jest to bowiem łatwa inwestycja. W jej przebiegu znajdują się bezkolizyjne węzły, ale również tunel pod Martwą Wisłą.
Gazeta WyborczaSławomir Sowula

Opinie (33) ponad 10 zablokowanych

  • Filmik promujacy trase sucharskiego

    //uk.youtube.com/watch?v=SU9ZXvmWtJM

    • 0 0

  • Poljska u memu srcu!

    Balkany, Balkany...Duzo sie mowilo i mowi, malo sie dzialalo i dziala. Jak mozna wogole rozbudowywac Port Ponocny bez UPRZEDNIO dostosowania infrastruktury (patrz. np drogi) do tegoz? A co sie pytaja ludzie w Aberdeen? Kto nam wybuduje stadiony do 2012 - Ukraincy? Zapomnij, gdy tylko pojawia sie w kraju od razu rusza dalej na Zachod chocby do Helmuta po 5x wyzsze stawki. Tak wiec takie mi artykulu na temat czy mamy wydac 200 czy 350mln Euro na "trase" sa spoznione o jakies 15 lat. Nie ma juz ludzi do realizacji takich projektow, mozna ich znalesc tylko w Norwegii, Szwecji, Finalndii, Niemczech, Holandii, Anglii, Szkocji czy Irlandii. Ale jescze raz - jak ich przekonac zeby wrocili do kraju za 5 krotne nizsze zarobki na reke? Zycie przeciez kosztuje w Polsce drogo (czasami drozej za zarcie, prad czy paliwo niz za granica) itp itd....Pytania retoryczne

    • 0 0

  • Gdańsk to Włoszczowa BIS

    Na Trasę Kwiatkowskiego od Państwa nie dostaliśmy ani złotówki, na OPAT też nie chcą dać, dobrze ktoś napisał ze Gdańsk to druga Włoszczowa

    • 0 0

  • Brawo Gdańsk

    Świetna wiadomość,do 2012 roku Gdański Ring stanie się faktem.

    • 0 0

  • Po co wam wieśniaki jakiś opat?

    Liczy się metropolia Gdańsk z Sopotem,nie jacyś Rumuni z Baranich Dołów czy Wejherowa,z 1 kinem,1 hotelem i 1 wyższą uczelnią.

    • 0 0

  • ... żeby nam wieśniakom

    słoma z butów przestała wystawać

    • 0 0

  • No to jeszcze poczekacie

    Unii nie wydoicie na kolejny bezsensowny projekt,są ważniejsze inwestycje niż obwodnica dla Rumunów bez szkoły

    • 0 0

  • 'musielibyśmy na przykład zrezygnować z części bezkolizyjnych węzłów na tej trasie '

    Jasne, może jeszcze skrzyżowania ze światłami? Przecież obwodnice miast są po to, żeby szybko i bezpiecznie się przemieszczać, a "bezkolizyjność" to sposób na zapewnienie płynności ruchu. Powinno to być jasne dla każdego, tym bardziej dla osób podejmujących decyzje.

    Ja rozumiem, że ważnych stołków nie obsadza się ludźmi z ulicy, ale czy przynajmniej tych kluczowych dla rozwoju miasta stanowisk nie mogliby piastować ludzie znający się na rzeczy?

    • 0 0

  • Pieniadze na trase nie sa tylko rzadowe.

    To ile rzad obiecuje znaczy dokladnie tyle ile trasa dostanie ze srodkow zewnetrznych wliczajac w to srodki unijne. Trasa Kwiatkowskiego tez dostala srodki unijne, bo rzad uznal ja za priorytetowa. Nie rozumiem wiec waszej irrytacji.

    • 0 0

  • Wreszcie

    Trasa Sucharskiego to jeden z najważniejszych projektów drogowych w Trójmieście

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane