• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyburzą dawny zakład, by za parę lat zbudować tunel pod Motławą

Maciej Naskręt
10 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Dawne zakłady produkcyjne Elmor, które ustąpią miejsca ul. Nowej Wałowej.


Choć nie jest jeszcze gotowy pierwszy odcinek ul. Nowej Wałowej na terenach postoczniowych, miasto już przygotowuje tereny pod dalsze odcinki tej drogi. W tym roku miejsca planowanej inwestycji ustąpi kilkanaście budynków dawnego zakładu produkcyjnego Elmor. Po wyburzeniu odsłonią one Motławę, pod którą w przyszłości powstanie tunel.



Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na rozbiórkę budynków po dawnym zakładzie produkcyjnym Elmor, który położony jest w obrębie ulic Stępkarskiej i Wiosny Ludów. zobacz na mapie Gdańska W sumie obiekty mają 4,5 tys. m kw. powierzchni zabudowy, a ich kubatura to 35 tys. m sześc.

Prace rozbiórkowe są niezbędne, bo w tym miejscu powstanie drugi odcinek ul. Nowej Wałowej, biegnący od terenów stoczniowych do nabrzeża Motławy. Będzie to inwestycja stricte miejska, a nie jak w przypadku pierwszego etapu (na odcinku od Bramy Oliwskiej do ul. Rybaki), oparta na umowie o partnerstwie publiczno-prywatnym.

- Rozbiórka znajdujących się tu pustostanów jest z ekonomicznego punktu widzenia bardziej opłacalna dla miasta, niż ich pozostawienie. Ich utrzymanie i zabezpieczenie wymagałoby dodatkowych kosztów - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Obiekty dawnego zakładu mają zniknąć do końca tego roku. Koszt wyburzenia nie jest jeszcze znany, ponieważ trwa przetarg.

Co ciekawe, prace rozbiórkowe w Śródmieściu będzie współfinansować także firma deweloperska.

- Działki, na których stoją budynki do rozbiórki, po części należą do firmy Invest Komfort. Zgodnie z porozumieniem zawartym między miastem, będzie ona partycypować w kosztach rozbiórki - przyznaje Bartosiewicz.

Na razie nie wiadomo, kiedy miałyby ruszyć jakiekolwiek prace przy budowie II etapu ul. Nowej Wałowej. W miejscu, w którym będą toczyć się wyburzenia, będzie budowana przeprawa na drugi brzeg Motławy.

- Wszystko wskazuje na to, że będzie to kolejny tunel pod rzeką w Gdańsku. By być pewnym decyzji o jego realizacji, musimy wcześniej zamówić studium wykonalności - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

W takim dokumencie trzeba rozważyć wszystkie możliwości budowy przeprawy, także mostową. Jednak o budowie mostu w tym miejscu nie myśli się na serio, ponieważ taka konstrukcja odcięłaby Motławę dla statków białej floty i jachtów. Zupełnie inaczej niż kładka na Ołowiankę, która będzie zwodzona i takich problemów nie stworzy.

Czy zatem do Gdańska w przyszłości przyjedzie kolejna (po tej z budowy tunelu pod Martwą Wisłą) maszyna TBM? Raczej nie. Motława to rzeka wykorzystywana głównie w celach rekreacyjnych i ruch jednostek na niej poza sezonem letnim jest niewielki. To oznacza, że można sobie pozwolić na jej czasowe zamknięcie i budowę tunelu metodą zatapialnych elementów prefabrykowanych. Podwodna przeprawa wykonana w tej technologii byłaby zdaniem ekspertów znacznie tańsza od budowanej maszyną TBM.

Wizualizacja budowanego pierwszego etapu ul. Nowej Wałowej.

Dlaczego w ogóle miasto planuje budowę ul. Nowej Wałowej? Dwujezdniowa trasa ma liczyć w sumie ok. 4 km i stanowić północno-wschodnią obwodnicę Śródmieścia. Gotowa ul. Nowa Wałowa między al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska a ul. Elbląską zobacz na mapie Gdańska zdaniem miejskich planistów odciąży ulice centrum Gdańska. Ponadto ma ona skomunikować położone w północnej części Śródmieścia tereny inwestycyjne.

Wróćmy jeszcze do wspomnianego wcześniej pierwszego etapu ul. Nowej Wałowej. Budowa 1,2-kilometrowej ul. Nowej Wałowej wraz z częścią ul. Nowomiejskiej ruszyła w październiku 2012 r. Przedsięwzięcie realizowane jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Inwestorem jest spółka BPTO Infra, która jesienią ubiegłego roku podpisała umowę na roboty budowlane z firmą Budimex. Kontrakt opiewał na kwotę 58,5 mln zł. Natomiast nadzór z ramienia miasta prowadzi Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Na przełomie października i listopada prowadzony był montaż łuków wiaduktu nad linią kolejową.

W ramach pierwszego etapu inwestor planuje wykonać 60-metrowy wiadukt nad linią kolejową o przekroju jednej jezdni po dwa pasy i w tym samym standardzie ok. 200-metrową estakadę nad ul. Jana z Kolna. Obiekty mają umożliwić przejazd samochodem z Bramy Oliwskiej do Młodego Miasta, które powstanie na terenach postoczniowych.

Zgodnie z projektem wykonane zostanie też połączenie drogowe ul. Jana z Kolna z ul. Nową Wałową. W tym zakresie zaplanowana jest też częściowa regulacja torowiska tramwajowego. W obecnej fazie rozbudowy Nowa Wałowa kończyć się będzie na wysokości ul. Nowomiejskiej. Docelowo planowane jest przedłużenie drogi do ul. Rybaki Górne.

Miejsca

Opinie (91) 10 zablokowanych

  • (1)

    zrobić galerię w tym miejscu, dobry dojazd i mnówstwo miejsca na parkingi. A nie walić w środku miasta i blkować centrum miasta. Gdzie jest architekt miejski, znowu nic nie robi UM Gdańśk w tej sprawie

    • 3 6

    • Postaw galerie u siebie tuż za stodołom.

      • 4 2

  • Tunel tak wypaczeniom nie.

    Zbudujcie tunel wzdłuż Motławy.Taki juz powstał w W-wie za rządów pana Piskorskiego.Tam to jednak była Wisła,ale za projekt kasa sie należy.

    • 0 6

  • Dobrze (4)

    że planiści chociaż myślą o takim skrótowym wyprowadzeniu ruchu z centrum Gdańska. Tunel czy most wysoki to już są kwestie do przemyślenia przez fachowców ale ważne, ze koncepcja połączenia jest. Oczywiście - przy obecnym obciążeniu budżetu miasta to nie będzie nic na szybko chociaż sama potrzeba jest pilna.

    • 6 3

    • nie most! (3)

      Jaki "most wysoki" na Motławie?
      Most to stała przeszkoda dla żeglugi. Banalny katamaran "białej floty" ma kilkanaście metrów wysokości, maszt średniej wielkości, kilkunastometrowego jachtu żaglowego sięga często sporo ponad 20m, "Sołdek", który musi co jakiś czas odwiedzać stocznię ok 30 metrów, maszty niewielkich żaglowców, które cumują na Motławie spokojnie 40 metrów (dziś jedynym ograniczeniem jest głębokość rzeki).
      Widzisz tam miejsce na "most wysoki" - z prześwitem rzędu 40 metrów? Zdajesz sobie sprawę, że podjazdy takiego mostu musiałyby mieć kilkaset metrów długości...

      Nie zamykać Motławy!
      Dla nowej Wałowej TYLKO TUNEL!

      • 3 1

      • mozna zbudować most otwierany (2)

        taki jak na Falsterbo - 3 minuty i most otwarty, 3 minuty i znowu zamknięty

        • 0 3

        • W sam raz na rozładowanie korków:)

          • 0 0

        • nie most

          To niemądre porównanie - most na Kanale Falsterbo nie jest mostem śródmiejskim i nie przebiega po nim linia tramwajowa a otwierany jest ledwie kilka razy na dobę. Ruch jednostek na Kanale Falsterbo jest w porównaniu z ruchem na Motławie niewielki. A i tak otwarcie tamtego mostu powoduje korki...
          Motławą pływa latem po kilkadziesiąt jednostek na godzinę - wystarczy posiedzieć u Kubickiego w ogródku i policzyć!!!

          • 0 0

  • Tunel pod Motławą

    Wydaje sie,że od wspomnianego studium wykonalności tunelu pod Motławą/w ciągu ul.Nowej Wałowej-nalezalo zaczynac pomysl calej inwestycji.Jeśli Nowa Wałowa dojdzie tylko do Motławy,to będzie to droga donikąd!

    • 6 4

  • Szukanie kasy

    Tańsza le niebezpieczna metoda

    • 2 3

  • coś tu śmierdzi czosnkiem (1)

    Może wyjaśnicie jak to jest że włascicielem co bardziej atrakcyjnych terenów pod budowę najdrozszych mieszkań zostaje firma Invest Komfort.Czy aby na pewno
    legalnie wygrywają wszystkie przetargi?

    • 7 6

    • ..rulon eugenia.

      • 1 0

  • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    załatajcie dziury ,wyrównajcie Chałubińskiego na chełmie,bo łeb urywa codziennie dla tysięcy mieszkańców !!fanatzje kosmiczne a w realu, za plecami średniowiecze

    • 7 4

  • Depresyjna muzyka.

    • 0 2

  • "Tereny postoczniowe" (2)

    Ten zwrot powoduje, że scyzoryk sam otwiera się w kieszeni. Jak czytam, że wyburza się zakłady produkcyjne, to szlag mnie trafia. Z czego mają żyć następne pokolenia, gdzie pracować ?!

    • 7 7

    • pomyśl (1)

      Stocznia i przemysł wnoszone są w kierunku morza... to jest prawidłowe. Centrum miasta jest dla ludzi nie dla tirów i fabryk

      • 7 2

      • to nawet nie chodzi o centrum

        Stocznia Cesarska powstawała w czasie jednostek o długości ok. 100 metrów. Dzisiaj mamy ogromne kontenerowce klasy Triple-E, niewiele mniejsze tankowce i całą masę statków, których manewrowanie w kanale portowym jest uciążliwe. Na dzień dzisiejszy logicznym byłoby usypanie pirsu (lub nawet sztucznej wyspy) na której powstałyby nowe struktury stoczniowe. Tyle, że na produkcję dużych jednostek nie ma co u nas liczyć (Chiny są tańsze). Za to statki specjalistyczne są z reguły krótkie.

        • 0 0

  • klejny tunel

    może lepiej zamiast kładki na ołowiankę następny tunel wydrążyc. nie zniszczy krajobrazu i ruch wodny się utrzyma.

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane