• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyburzenia na trasie Kolei Metropolitalnej. Budynki odkryły swoje tajemnice

Maciej Naskręt
3 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Rozpoczęły się wyburzenia budynków w świetle budowanej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.


Ruszyły prace rozbiórkowe budynków stojących na trasie 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Już pierwsze nieruchomości odsłoniły swoje pikantne tajemnice.



Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
W czwartek rozpoczęły się prace rozbiórkowe budynków i budowli zlokalizowanych w pasie przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która dwutorową linią połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej pobiegnie do istniejącej linii kolejowej relacji Gdynia - Kościerzyna.

- Łącznie do wyburzenia są 22 budynki mieszkalne i 40 gospodarczych, położonych w Matarni, Firodze i Rębiechowie. Rozbiórka rozpoczęła się od kompleksu budynków przy ul. Sąsiedzkiej 17 zobacz na mapie Gdańska - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.

Czy budowa Kolei Metropolitalnej wpłynie na sposób poruszania się mieszkańców?

Roboty rozbiórkowe prowadzi wyłoniona w przetargu firma Poleko z Gdańska. Za wykonane zadanie zainkasuje 439 tys. zł. Teren uprzątnięty ma być do 30 kwietnia.

W trakcie przejmowania kolejnych nieruchomości przez spółkę PKM odsłaniały się ich skrzętnie dotąd skrywane tajemnice. W jednym z garaży zalegały sterty materacy pełnych pluskiew. Nie chodzi jednak o przykre insekty, ale o... profesjonalne podsłuchy.

Skąd się tam wzięły? Okazało się, że materace były na wyposażeniu agencji towarzyskiej, mieszczącej się w budynku przeznaczonym do wyburzenia. Funkcjonowała ona jeszcze w 2012 r. Naszpikowane elektroniką materace miały być zabezpieczeniem przed natarczywymi osobami korzystającymi z usług pań.

Z kolei podczas czwartkowej rozbiórki pierwszego - drewnianego - budynku gospodarczego okazało się, że jego ściany zostały wyściełane wykonanymi ze stali tablicami drogowymi. Między innymi była tam tablica z lat 90., która podpowiadała drogę kierowcom na Węźle w Osowej. Ponadto znajdowała się tam stara tablica oznaczająca wjazd w teren zabudowany miejscowości Bąkowo na trasie Gdańsk - Kolbudy.

W listopadzie zakończyła się procedura obejmowania przez samorządową spółkę gruntów i budynków stojących na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Podpisano umowy o przeniesieniu prawa własności tych nieruchomości na samorząd województwa. Wykupy 251 nieruchomości pochłonęły prawie 85 mln zł. Co ważne, nie było poważniejszych incydentów z mieszkańcami podczas przejmowania budynków. Zgodnie z prawem wywłaszczeń mieszkańcy mieli otrzymać odszkodowania do końca grudnia.

Jednocześnie kończą się przygotowania do rozpoczęcia w pierwszej połowie stycznia wycinki ok. 20 tys. drzew rosnących w pasie kolejowym PKM - zakończenie tych prac przewidywane jest na 28 lutego. Trwa również II etap przetargu na głównego wykonawcę prac budowlanych. Zakwalifikowało się do niego 16 firm, które mają obecnie czas do 14 lutego 2013 r. na złożenie ofert finansowych.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ok. 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.

Miejsca

Opinie (252) 4 zablokowane

  • Oddajcie na Hokej

    dajcie milion z tych 700 prawie na hokej i gdańska drużyna może grać pod nazwą PKM i odnosić sukcesy w I lidze !

    • 5 3

  • Szkoda tych 20 tyś drzew (2)

    Czy nie mozna ich przesadzić lub inaczej rozplanowac trasę aby tyle nie wycinać.

    • 3 10

    • nie przesadzałbym (1)

      • 7 1

      • Szkoda każdego drzewa w mieście. A co dopiero 20 tysiecy!

        kto tego nie rozumie ten powinien wrócić do podstawówki. Tego tam właśnie uczą.

        • 1 7

  • dlaczego PKM nie jest budowana w standardzie SKM-ki (2)

    i nie włącza się płynnie w te trasę ?Czemu nie ma tych samych wysokości peronów ?

    • 6 5

    • Źle postawione pytanie... (1)

      Prawidłowo powinieneś zapytać: Dlaczego SKM nie dostosowuje się do standardów unijnych - tak jak właśnie PKM i modernizowane przez PKP PLK linie kolejowe E65 (z Gdyni na południe Polski) i 201 (Gdynia-Kościerzyna)???
      Standardem na ww. liniach - podobnie jak obecnie w całej UE - są perony na wysokości 76 cm. Tymczasem w przypadku SKM perony mają niestandardową wysokość 96 cm - więc kto do kogo powinien się tu dopasować? :)

      • 7 0

      • Święta racja

        To co napisał "pasażer" to 100procent racji

        • 0 0

  • Samowolne zakładnie podsłuchów jest karalne. (1)

    Czemu nie wkracza prokuratura ?

    • 9 1

    • prokuratura wkraczała tam regularnie i cyklicznie:)

      • 1 0

  • natrasie od Banina do Gdyni nie ma żadnych stacji w planie ?!

    aż się prosi: stacja Osowa, Karwiny i Mały Kack. W tej okolicy mieszka sporo ludzi. Czegoś tu nie rozumiem.

    • 3 2

  • Ktoś kto wydaje 50 tyś na samochód nie będzie podróżowal koleją

    Jakie to miałoby uzasadnienie ekonomiczne? Z koleji nie wydając 50 tyś na samochód doprowadzi się do bankructwa dealerów samochodowych

    • 2 1

  • ....a jednak !! - dwutorowa ; I BARDZO DOBRZE !! tak ma być

    ktoś sie w końcu palnął w łeb... W KOŃCU ! - budowanie nie zelektryfikowanej i jednotorowej... TO DOPIERO by był... BUBEL !!

    • 6 2

  • No i Pomorska Koteria Metropolitalna (PKM) dopięła swego. (4)

    20 tysięcy drzew zostanie wyciętych - to przecież zieleń miejska! Co w zamian? Nie znam przykładów równie bezsensownego barbarzyństwa. No cóż, ta agencja towarzyska tłumaczy wszystko: jesteśmy "dymani" przez PKM. Można to skwitować słowami znanej dziennikarki Janiny Paradowskiej:"Problemem nie jest dziurawe i nieegzekwowane prawo. Problemem jest patologiczny system polityczny, a także nadzwyczaj niskie standardy etyczne, które nakazują traktować państwo jak partyjny, a nawet prywatny łup".
    "Pecunia non olet"

    • 6 8

    • .... kurna ! jakiś problem ???? - posadzić 30 000 nowych drzew(ek) i po sprawie ...

      - a ile radości i zajecia !! - będą miały dzieciaki - a może i dorośli ! - przy sadzeniu...
      MYŚLEĆ POZYTYWNIE !!! - a nie tylko marudzić :( - ... po polacku... siema !

      • 4 2

    • Okulary polityczne (1)

      Powiedz, Rudzielec, którędy należy poprowadzić szlak Kolei Metropolitalnej aby nie wyciąć żadnego drzewa, krzewu. Stuknij się w swój ciemny baniak.
      Jak Ci nie pasuje to wyprowadź się do Torunia, do swojego guru.

      • 3 1

      • Masz koleś narąbane w głowie, dlatego nie potrafisz normalnie myśleć. I dlatego można Tobą dowolnie manipulowac, jak dzieckiem

        Znam kulisy tej inwestycji, stad mam większą wiedzę szczegółową i wstyd mi za tych bezmyslnych klakierów. Do tej pory nie przedstawiono np. wyniku badań ekologicznych w pasie technicznym. Dlaczego? Bo byłyby porażające dla odbiorców - co zostanie zniszczone prócz drzewostanów. Ale RDOŚ jest na pasku Budynia i marszałak Struka i wszystko gra.

        • 0 1

    • 20 tys moze brzmi jak duza liczba

      ale jakos nie podawali, ile wycieto przy budowie autostrad, ile IP dziennie w Kwidzynie zuzywa. Z punktu widzenia laika, to moze duzo, ale dlatego ze jestes laikiem w tym temacie

      • 5 0

  • Rudy,

    a wcześniej klakierzy PKM dawali głowę, że w pasie tej przyszłej kolei nie ma żadnych drzew. I komu tu wierzyć? Chyba tylko sobie.

    • 1 3

  • im l wałęsy ??

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane