- 1 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (84 opinie)
- 2 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (113 opinii)
- 3 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (252 opinie)
- 4 Remont przed budową Drogi Zielonej (158 opinii)
- 5 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (296 opinii)
- 6 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (361 opinii)
Zbiornik retencyjny na Karczemkach. Nowe miejsce wypoczynku, ale jak tam dojść?
Kończy się rozbudowa zbiornika retencyjnego "Kiełpinek" w dzielnicy Karczemki . Mieszkańcy dzielnicy zyskają miejsce do rekreacji, a nawet łowienia ryb. Sęk w tym, że trudno tam dojść z pobliskiego osiedla Karczemki, bo zbiornik odcięty jest od niego linią PKM. Czy uda się zapewnić do niego lepsze dojście?
- Musimy jeszcze ustawić kosze na śmieci i ławki. Do wykonania pozostaje też mostek nad kaskadą, z którego będzie można oglądać spływającą wodę. Ze wszystkim chcemy zdążyć do końca wakacji. Wtedy odbędzie się tam festyn meliorantów, na który zostaną zaproszeni także mieszkańcy - mówi Andrzej Chudziak, zastępca dyrektora Gdańskich Melioracji, inwestora przedsięwzięcia.
Zbiornik na wypadek opadów 100-lecia
Prace przy rozbudowie zbiornika "Kiełpinek", który położony jest na Potoku Strzyża, trwają ponad rok. Prowadzone są po to, by zwiększyć jego pojemność. Poprawiona została tzw. czasza zbiornika oraz korona skarp brzegowych.
Domy Karczemki - ceny, oferty, zalety domów w Karczemkach
Odtąd zbiornik będzie mógł przejąć ok. 60 tys. m sześc. wody (wcześniej było to 17 tys. m sześc.), która w razie dużych opadów płynęłaby potokiem Strzyża. Dzięki temu zmniejszy się ryzyko podtopień dolnej części Wrzeszcza.
Długa droga do zbiornika
Choć zbiornik pełni też funkcje rekreacyjne, mieszkańcy mają problem z dotarciem do niego.
- By tu się dostać, trzeba okrążyć centrum handlowe i ulicą Szczęśliwą kierować się w stronę linii PKM. Potem trzeba przejść przez wiadukt nad nią i wówczas zostaje już tylko kilkaset metrów do przejścia - mówi Piotr Odya, radny osiedla Karczemki.
Oczywiście, można spróbować przejść wzdłuż łącznicy węzła Auchan i w ten sposób skrócić sobie drogę, ale z wózkiem lub dziećmi nie jest to rozsądne rozwiązanie.
PKM: gdyby zalecono wykonanie dojścia, ujęlibyśmy je w projekcie
Wszystkie przejścia pod torami, kładki dla pieszych czy też wiadukty drogowe wzdłuż linii PKM, powstały w miejscach istniejących wcześniej ciągów komunikacyjnych lub w planowanych przez miasto nowych ciągach komunikacyjnych.
- Tak było m.in. w przypadku dojścia pod linią PKM do nowego zbiornika retencyjnego Jasień, gdzie zaprojektowaliśmy i wybudowaliśmy specjalne przejście pod torami wraz z przepustem dla płynącego tam strumienia - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.
Natomiast w przypadku Karczemek nikt takiej potrzeby nie zgłaszał. Kiedy w 2013 r. zwróciła się z tym do PKM Rada Osiedla Kokoszki, budowa już się rozpoczynała i na jakiekolwiek zmiany w projekcie było za późno.
- W tym miejscu jednak powstało dodatkowe, pełnowymiarowe przejście pod torami, o które wnioskowali członkowie Rodzinnych Ogródków Działkowych "Akacja", przeciętych na dwie części przez linię PKM. Mieści się ono w odległości ok. 300-400 m od miejsca, w którym o przejście do zbiornika retencyjnego "Kiełpinek" wnioskowała Rada Osiedla Kokoszki - mówi Konopacki.
Nic nie stoi więc na przeszkodzie, by również mieszkańcy Karczemek korzystali z tego przejścia, jeśli tylko powstaną ścieżki lub chodniki do niego prowadzące.
Miasto sprawdzi, czy można zapewnić inne dojście
Urzędnicy zapewniają, że dostrzegają problem mieszkańców Karczemek.
- Planujemy zbadać możliwość wykonania ciągu pieszo-jezdnego, komunikującego osiedle Kalina ze zbiornikiem retencyjnym. Rozpoznane zostaną kwestie własnościowe gruntu, uwarunkowania terenowe, jak również możliwości finansowe przedsięwzięcia - mówi Trojmiasto.pl Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Zlecenie wykonania tego opracowania planowane jest na trzeci kwartał 2015 r.
Może miasto skorzysta tu z pomysłu meliorantów. Oni sugerują, by zbudować chodnik od Karczemek, przez torowisko dawnej linii kokoszkowskiej. Dalej, już po terenach linii PKM - na zachód od nowej linii - chodnik wiódłby do przejścia podziemnego pod torowiskiem obok ogródków działkowych.
- Mamy opracowaną nawet wstępną koncepcję i kosztorys tych prac - podkreśla Andrzej Chudziak. - Zależy nam, by ze zbiornika aktywnie korzystali wszyscy mieszkańcy pobliskich osiedli - dodaje.
Film archiwalny z 2014 r.
Miejsca
Opinie (42) 3 zablokowane
-
2015-07-22 14:26
Urzędnicy w Gdańsku we wszystkim są dobrzy, na każdym kroku rzucają kłody mieszkańcom.
- 6 7
-
2015-07-22 14:44
A po co chodzić?
Nie lepiej dolecieć?
- 2 2
-
2015-07-22 15:08
Proponuję gondolową kolejkę linową.
Albo chociażby krzesełkową.
- 2 3
-
2015-07-22 17:03
Po 1 przy zbiorniku jest tablica "zakaz łowienia ryb"
Po 2 proponuję sie przejść dalej i zobaczyć, że jest przejście pod torami. Na przeciwko obwodnicy.
W ogóle przejdź się Pan tam najpierw Panie Maciej zamiast pisać dyrdymały.- 6 7
-
2015-07-22 17:42
i dobrze ze tak dookola trzeba chodzic, wszyscy ktorzy udaja sie w celach rekreacyjnych będą zadowoleni
tłuszczu sie zgubi, po czym przy grillu i piwku uzupelni co spalone uprzednio
- 2 2
-
2015-07-22 20:36
Szajs ten zbiornik !Ja w Pieckach Migowie mam jezioro no troszke mniejsze niż bajkał ale jest super! Jest kebab i piwo za 2 zł nawet moja sąsiadka była milicjantka opala się toples :-D
- 3 0
-
2015-07-22 21:26
Proponuje ogłosić kolejny przetarg
Proponuje ogłosić kolejny przetarg i za 10 milonów zbudować tunel podziemny. Bo jak tam będę szedł raz w roku to przecież nie będę nadkładał kilometra drogi. To są właśnie prawdziwe problemy miasta.
- 0 3
-
2015-07-22 21:38
super, szkoda ze w Gdyni
brak terenów do rekreacji
- 1 0
-
2015-07-22 21:43
Mieszkaniec karczemek
Nie zrobiono przejścia nie zrobiono tez przystanku PKM!!! Poprostu tą dzielnicę PKM OLAŁO!!!
- 15 1
-
2015-07-22 21:45
"Musimy jeszcze ustawić kosze na śmieci i ławki. "
A kiedy będą ławki nad oddanym ponad rok temu zbiornikiem Jasień?
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.