• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz z nami, jak zmieniła się gdańska rafineria

Robert Kiewlicz
8 czerwca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Warty ponad 5 mld zł program 10+, dzięki budowie nowoczesnych instalacji, zwiększy moce przerobowe gdańskiej rafinerii z 6 mln ton ropy rocznie do 10,5 mln ton. Warty ponad 5 mld zł program 10+, dzięki budowie nowoczesnych instalacji, zwiększy moce przerobowe gdańskiej rafinerii z 6 mln ton ropy rocznie do 10,5 mln ton.

Od wbicia pierwszej łopaty i tym samym oficjalnego rozpoczęcia prac budowlanych na terenie gdańskiej rafinerii Grupy Lotos minęło już tysiąc dni. W tym czasie wybudowano wiele obiektów realizowanych w ramach olbrzymiego i ambitnego projektu rozbudowy rafinerii nazywanego Programem 10+. Czytelnicy portalu Trojmiasto.pl mają szansę na własne oczy zobaczyć jak zmieniła się gdańska rafineria.



Działają już m. innymi instalacja odsiarczania olejów napędowych (HDS), wytwórnia wodoru (HGU), zintegrowana instalacja destylacji ropy naftowej (CDU/VDU) oraz zmodernizowana oczyszczalnia ścieków. Pozostały jeszcze do ukończenia dwie kluczowe instalacje: łagodnego hydrokrakingu (MHC) oraz odasfaltowania rozpuszczalnikowego (ROSE).

Pod tymi, trudnymi do zapamiętania, terminami z branży naftowej kryją się skomplikowane procesy chemiczne. Wspomniany skrót MHC (Mild Hydrocracking), wskazujący na proces łagodnego hydrokrakingu, tak naprawdę nie oddaje istoty rzeczy.

Znajdujące się w ropie naftowej węglowodory krążące w instalacji ulegają istotnym przekształceniom (przede wszystkim są "rozrywane" - stąd cracking) w obecności wodoru oraz katalizatora i w temperaturze przekraczającej 400 stopni Celsjusza, pod ciśnieniem dochodzącym do 170 atmosfer. Wszystko po to, aby zwiększyć głębokość przerobu ropy naftowej i uzyskać więcej produktów najwyższej jakości paliw z każdej baryłki ropy, a właśnie ten parametr charakteryzuje najnowocześniejsze rafinerie w Europie i na świecie.

W styczniu 2009 r., statkiem a następnie na barce, do nabrzeża gdańskiej rafinerii Grupy Lotos dotarła z Belgii kolumna, o wysokości aż 46 m i średnicy ok. 4.5 m, średnica podstawy montażowej, tzw. "spódnicy", wynosi ok. 5.6 m. Razem z podporami aparat waży ok. 172 ton. Zadaniem kolumny będzie rozdział mieszaniny, opuszczającej sekcję reaktorową hydrokrakingu, na poszczególne frakcje: benzyny, naftę (do produkcji paliwa lotniczego), olej napędowy. Docelowo są to komponenty paliw silnikowych kierowanych na rynek, z których najbardziej poszukiwany i popularny na rynku jest obecnie olej napędowy. Związane to jest z rozwojem gospodarczym kraju oraz rosnącą liczbą pojazdów napędzanych silnikami typu diesel.

W ubiegłym roku pisaliśmy o transporcie z Włoch i posadowieniu czterech najcięższych reaktorów instalacji hydrokrakingu, których łączna waga przekraczała 4 tysiące ton. Było to zwieńczenie, rozpoczętej w maju 2009, największej operacji inżynieryjnej w historii Grupy Lotos - nie był to jednak koniec prac budowlanych.

Przedostania instalacja technologiczna Programu 10+, czyli wspomniany MHC, zgodnie z planem ma zostać ukończona w drugiej połowie 2010 r. Na placu budowy obecnie pracuje ponad 900 osób. Do tej pory przepracowano na tej budowie ponad 2,5 mln roboczogodzin. Chociaż generalnym wykonawcą budowy instalacji MHC są specjaliści z Włoch, to większość prac budowlano-konstrukcyjnych wykonują polskie firmy. Warto również podkreślić, że prace obywają się jak do tej pory bez żadnego groźnego wypadku.

"Ciekawie, jak we Francji" czyli zwiedzanie rafinerii gdańskiej z Trojmiasto.pl

Już w najbliższy piątek 11 czerwca, o godz. 10:00, organizujemy wycieczkę po gdańskiej rafinerii. Tylko z Trojmiasto.pl można obejrzeć ten zakład od środka, wystarczy wygrać nasz konkurs! Dodatkową atrakcją będzie rzut oka na największy zakład produkcyjny w Trójmieście z 50-metrowego wysięgnika. Skąd tytuł "Ciekawie, jak we Francji"? Chcemy pokazać mieszkańcom Trójmiasta, że rafineria to nie tylko największy przemysłowy zakład w naszym regionie, ale też miejsce o dużym uroku, nasze trójmiejskie Centrum Pompidou.

W środę, 9 czerwca, o godz. 12:00, ruszy konkurs, w którym 30 osób wygra nagrodę, czyli udział w zorganizowanej wycieczce. Planujemy materiał filmowy i fotorelację na naszych łamach.

Plan wyjazdu:

10.00 Zbiórka pod Zieleniakiem.
10.30 Wjazd do rafinerii
10.35 Przejazd pod budynek LOTOS Straż
10.40 Podział wycieczki na dwie grupy A i B.
10.45 Grupa A zwiedza siedzibę LOTOS Straż oraz wjeżdża za pomocą najwyższego na Pomorzu wysięgnika o długości ramienia 50 m.
10.45 Grupa B w tym czasie przejeżdża po terenie rafinerii z kilkoma postojami w kluczowych miejscach zakładu, gdzie zobaczy chłodnie wentylatorowe, plac budowy dwóch ostatnich instalacji Programu 10+ (MHC i ROSE), park zbiorników, autonalewaki (miejsce, skąd wyjeżdżają transporty cystern na stacje paliw) oraz zakład konfekcjonowania olejów smarowych LOTOS Oil.
11:45 zamiana grup
12.45 wyjazd z rafinerii pod Zieleniak. Zakończenie wycieczki.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (96) ponad 10 zablokowanych

  • uuuuuuuuuuuwaga!!!!!!!!!!!!!

    aaaaaaaaaaaaaartykul sponsorowany........ truj-miasto- dzieki rafinerii.....................

    • 4 6

  • dziwne, że wycieczka nie zaczyna się lub kończy mszą święta.... (1)

    • 3 1

    • nie podsuwaj takich pomysłów

      bo ktoś gotów to kupić...

      • 2 0

  • termin dla osób bezrobotnych i nieuczących się BRAWO

    termin dla osób bezrobotnych i nieuczących się BRAWO

    • 5 2

  • lepiej by się rozwijał, gdyby (4)

    SKARB PAŃSTWA nie miał w nim udziału... Myślę, że Prezesi poszczególnych spółek Lotosu odczuwają to najbardziej ;) Wystarczy porównać z Orlenem hehe

    • 22 6

    • przeciez Orlen jest panstwowy (1)

      • 0 4

      • porównaj pensje

        prezesów i wtedy zastanów się, czy aby napewno SKARB Państwa ma nad nim kontrolę, taką jak nad Lotosem. W Lotosie pensje ogranicza ustawa...

        • 2 1

    • no pewnie, sprzedac kluczowe dla energetyki podmioty (1)

      najlepiej sąsiadom z zachodu i wschodu
      a na pewno beda sie swietnie rozwijac, a my bedziemy mieli niskie ceny paliw i energii

      • 1 4

      • synekury

        No, ale trzeba wstawić swoich do rady nadzorczej. Pamiętam jak PiS "czyścił" radę, a później PO...

        • 2 1

  • szkoda tylko ze PO planuje ją sprzedać!! (4)

    kolejną z ostatnich juz polskich pereł

    • 11 2

    • perla??????????

      he he he

      • 1 3

    • mało kto wie ze ostatnio opchnęli 3 kopalnie

      Niemcom i Czechom
      jakoś "wolne" media o tym nie trąbią

      • 5 0

    • By wkoncu kupic se wille w Mjami (1)

      • 5 1

      • Nie, Dacze nad morzem Czarnym

        u Putina :)

        • 2 2

  • tylko badzcie trzezwi !!!

    bo lotos ochrona jest lepsza od alkomatu.

    • 10 0

  • (1)

    W godzinach porannego szczytu, w środku tygodnia poł godziny na dojazd do rafinerii spod Zieleniaka?
    Optymiści.

    • 14 7

    • do rafineri bez problemu ale powodzenia z powrotem :P

      • 9 0

  • o zmroku to ja rozumiem, bo rafineria robi wrazenie z tymi wszytkimi blyszczacymi rurami i oswietleniem.. (2)

    ..ale w dzien to jak ogladanie zwyklego zakladu.

    • 18 7

    • bo najpierw trzeba stanąć w kolejce po kartę wstępu i poczkać aż...

      ... zbierze się wystarczająco dużo ludzi aby zrobić szkolenie BHP na którym wszyscy oglądają jak to pewna Pani tankując się podpala, trwa to na pewno więcej niż godzinę i często więcej niż dwie -nikt nie wpuści nikogo na teren rafinerii bez szkolenia BHP i wytłumaczeniu że nie wolno skakać przez płot bo są czujniki - harmonogram wycieczki jest zwyczajnie oderwany od rzeczywistości

      • 1 3

    • bo kazdy "zwykly" zaklad

      polozony jest na obszarze 300 ha wokolo Gdańska

      • 7 1

  • dobra akcja ... tylko mało miejsc i kiepski termin ... no ale coż będzie trzeba sie wcisnac ;D (1)

    • 15 6

    • Nawet kilku ich tu jest na raz!

      • 0 2

  • (1)

    w nocy normalnie jak laswegas sie świeci

    • 56 3

    • pewno placa wysokie rachunki za prad

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane