• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

14-latkowie poprowadzą samochody

Maciej Naskręt
3 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Kategoria AM na prawo jazdy da zielone światło gimnazjalistom do prowadzenia samochodów. Kategoria AM na prawo jazdy da zielone światło gimnazjalistom do prowadzenia samochodów.

Na trójmiejskich drogach może zaroić się od 14-latków za kierownicą samochodów. Lada dzień wejdzie w życie nowelizacja przepisów o kierujących pojazdami, która zezwala na prowadzenie lekkiego samochodu gimnazjalistom.



14-latkowie będą mogli poprowadzić m.in. samochód firmy Microcar M.Go. 14-latkowie będą mogli poprowadzić m.in. samochód firmy Microcar M.Go.
Test zderzeniowy samochodu Microcar M.Go. Test zderzeniowy samochodu Microcar M.Go.
Niebawem 14-latkowie będą mogli zasiąść za kierownicą małych samochodów i wyjadą na ulice. Wszystko za sprawą nowego prawa jazdy kategorii AM. Wprowadza ją podpisana przez prezydenta pod koniec stycznia nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami. Przepisy oczekują na publikację w Dzienniku Ustaw.

Nowe regulacje zezwalają na prowadzenie, oprócz motoroweru, czterokołowca lekkiego, czyli mikrosamochodu. Masa tych pojazdów bez obciążenia nie może przekraczać 350 kg, nie wliczając w to masy akumulatorów w przypadku pojazdów elektrycznych. Ich maksymalna prędkość konstrukcyjna nie przekracza 45 km/h. Pojemność skokowa nie może wynosić więcej niż 50 cm sześć.

Czy są już takie samochody? Tak. W ich produkcji specjalizują się Francuzi, m.in. jest to firma Microcar M.Go lub Ligier. Pierwsza firma już w 2010 r. wprowadziła na polski rynek swój produkt. Samochody można obejrzeć w trzech salonach w stolicy.

Co na to gimnazjaliści? - To rewelacja. Nie będzie trzeba tłuc się autobusami do szkoły - opowiada Mikołaj, uczeń gimnazjum na gdańskiej Morenie.

Niemniej barierą w pojawieniu się mikropojazdów na naszych drogach będzie ich wysoka cena. Microcar M.Go ma w sprzedaży najnowszy model w cenie ok. 39 tys. zł. To niemal tyle samo co nowy Opel Corsa. Nie wiele też jest serwisów zajmujących się naprawą tych pojazdów. W Trójmieście póki co nie ma żadnego.

Aby uzyskać prawo jazdy kategorii AM 14-latek będzie musiał wziąć udział w kursie i przystąpić do egzaminu. Tego rodzaju uprawnienie będzie obowiązywać do czasu uzyskania pełnoletności.

- Nie ma znaczenia, czy 14-latek jest lub nie jest po kursie na kategorię AM. Jako uczestnik ruchu zawsze będzie niczym odbezpieczony granat. Nie wiadomo jak się zachowa na drodze w trudnej sytuacji. Z prowadzeniem auta lepiej poczekać do czasu, gdy możliwe będzie uzyskanie kategorii B - mówi Piotr Dąbrowski, instruktor nauki jazdy.

Opinie (355) 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Nastolatkowie powinni jeździć autem

    Nastolatkowie powinni też jeździć autami. Chociaż małymi ale prawdziwimi. Ja czekam aż dorosne żeby jeździć własnym autem ale niestety przepisy nie pozwalają na to. Wszyscy dorośli zdali na auto i się chwalą że mogą kierować a nam nie pozwalają. Fajnie by było gdy przepisy pozwalały jeździć mini autem od 14lat po ulicach i czuć się jak prawdziwy kierowca.

    • 0 0

  • Ja mam 14 lat i microcara w garażu

    Problem jest głownie taki że cena i dostępność tych samochodów jest taka że na województwo przypada może maksymalnie 20 nieletnich kierujących czterokołowcem. Poza tym są to pojazdy które rozwijają prędkość do 45km/h i są one zrobione z plastiku co raczej nie jest najgroźniejsze na drodze. Poza tym w tej chwili aby poruszać się tym pojazdem po drogach polski należy przejść kurs i egzamin na kategorie prawa jazdy am które prawie nie różni się w części teoretycznej od kategorii b.

    • 0 0

  • ???

    Co za bzdury piszą w tym artykule !!! POJEMNOŚĆ 50ccm ??? :) -Otóż pojemność może być większa byleby tylko konstrukcja pojazdu (silnika) nie pozwalała jechał szybciej niż 45km/h

    • 0 0

  • Ta nasza kochana Polska

    I teraz sobie wszyscy pomyślcie co będzie za 10 lat albo i mniej

    • 0 0

  • (2)

    najwięcej wypadków powodują osoby przed 25 rokiem życia !!!! dodając do tego 14 latków to dopiero będzie się działo na ulicach.... nasz wskaźnik demograficzny dopiero zacznie spadać. Rząd już może zacząć się martwić o przyszłe emerytury bo nie będzie miał kto pracować....

    • 5 2

    • raczej w wieku 18-26 ale nie wszyscy oczywiście

      • 0 0

    • "Rząd już może zacząć się martwić o przyszłe emerytury bo nie będzie miał kto pracować"

      oni mają emerytury zapewnione, a naród mają w wiadomym miejscu

      • 3 0

  • (1)

    duża cześć 18 latków nie potrafi opanować się przed kierownicą, popisują się prowadząc auto stwarzając realne zagrożenie, w końcu najwięcej wypadków powoduje grupa wiekowa do 25 roku życia to o czymś świadczy prawda?? A co dopiero 14 porażka.... Chyba jakiś synek w rządzie ojcu truje pupe bo inaczej sobie tego nie potrafię wytłumaczyć....

    • 10 1

    • jak się filmiki na YT ogląda to dzieci jeżdżą lepiej niż niektórzy dorośli

      • 0 0

  • Jak Jasiowi (1)

    Wspaniale, wspaniale... Gimnazjum to ZOO, w którym wystarczy powiedzieć gąbka albo wtorek, a klasowej populacji już się to kojarzy z seksem. 14latek nie myśli samodzielnie, tylko zbiorowo w gronie rówieśników, najczęściej w sposób debilny, jestem przeciwny powierzaniu mu tak wysokiej odpowiedzialności jak życie drugiego człowieka na drodze. Do tej pory byłem przerażony ruchem skuterów prowadzonych przez małolatów legalnie poruszających się po regularnych drogach, mikrosamochody w rękach dzieci to już zbyt wiele. Dodatkowo jak wygląda odpowiedzialność 14latka wobec prawa, skoro te obejmuje g*wniarza od 16 roku życia? Prawdą jest niestety że w Polsce obowiązuje schemat - wszyscy jadący szybciej to debile, a wolniej to frajerzy... Gdyby od małego wszczepiać gimnazjalistom prawidła kulturalnej jazdy nowe prawo jazdy dla małolatów miałoby sens, jednak... uważam że nie ma na co liczyć, bo "mój tata łyka na drodze wszystkich leszczy". Smutne.

    • 23 1

    • każdy ma swój rozum!!!

      • 0 0

  • Mam 15 Lat

    Mam 15 lat i wolę Microcar'a od skutera. Czuje się w takim bezpieczniej niż jadąc w samym kasku na skuterze. Ja akurat nie biorę narkotyków, nie palę i nie pije, nie zależy mi na tym żeby poszpanować przed znajomymi jaki to ja jestem super, jak to ja bardzo będę jeździć 'piracko' na drodze. Microcar to jest typowo samochód miejski, nie można i nie ma się prawa wjechać nim na drogę szybkiego ruchu i autostradę. Dobry jest do tego żeby pojechać do szkoły, kina, sklepu, na jakieś zajęcia dodatkowe. W centrach się jeździ (tereny zabudowane) max. 50 mph, a większość dróg ma ograniczenie do 30,40. Tylko 2 pasmówki mają max. 70 mph, ale na takich jeździ się w ostateczności prawym pasem. Nikt normalny w centrum miasta nie jeździ przecież 70 mph. Wiem jakie będą konsekwencję 'szalonej' jazdy. Moi rodzice mnie znają i wiedzą że można mi zaufać. Przed jazdą owym samochodem będę zdawać na kartę AM i uczyć się jeździć na placu przed włączeniem się do normalnego ruchu. Jak na swój wiek myślę że jestem dojrzały i będę stosować się do zasad ruchu drogowego. Microcar'a będę miał już do 18 roku życia, a homologacje da się zdjąć jak będzie się miało B1. Pozdrawiam przeciwników i 'zwolenników' :)

    • 1 0

  • nie zle

    Haha , ale jaja nie dość , że AM i samochód + 14lat
    samochodzik wyciągający pod górkę 5km/h bo 50cc za 39tyś
    dodać dobre car audio i samochód 500kg :D i d*pa nie może jeździć , a jak będą jeździć to kupuje malucha lub coś podobnego ,aby jak mi przywalą w bok lub przód lub tył , żebym dużo za naprawę nie bulił :). jakie są plusy tego micro vana ??? +zarobki CPN , tarany na ulicach i zawali drogi taką 50tką... bez komentarza ..

    • 0 0

  • PRZECZYTAJCIE!!!

    ja mam 14 lat posiadam skuter< dlaczego nie moglbym posiadac samochodu? bo co, bo jestem nieodpowiedzialny, bo zbyt slabo znam zycie? to nieprawda w tamtym roku mialem maly wypadek na skuterze nie z mojej winy albowiem wjechał we mnie jak to Wy mówicie dorosły "odpowiedzialny" kierowca nie mowie ze zrobil to specjalnie ale kazdemu moze zdazyc sie taki incydent i moze go spowodowac nie tylko osoba niepelnoletnia

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane