• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

1,5 mld euro dla Pomorza, ile dla Trójmiasta?

Marzena Klimowicz-Sikorska
22 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Modernizacja trójmiejskiej SKM znalazła się na liście projektów, które będą dofinansowane z pieniędzy przekazanych z budżetu UE dla Pomorza. Modernizacja trójmiejskiej SKM znalazła się na liście projektów, które będą dofinansowane z pieniędzy przekazanych z budżetu UE dla Pomorza.

Modernizacja Szybkiej Kolei Miejskiej, wydłużenie jej linii do Pruszcza Gdańskiego i Wejherowa, modernizacja i rozwój sieci tramwajowej w Gdańsku i trolejbusowej w Gdyni, podnoszenie jakości na ucznia na uczelniach i walka z nowotworami - to niektóre z planowanych na Pomorzu projektów, które mają szansę na zasilenie pieniędzmi z Unii Europejskiej. Na lata 2014-2020 Pomorze dostanie ich blisko 1 mld 480 mln euro.



Centrum Medycyny Inwazyjnej już istnieje, dlatego z najnowszego programu operacyjnego dla Pomorza wsparta zostanie budowa Centrum Medycyny Nieinwazyjnej. Centrum Medycyny Inwazyjnej już istnieje, dlatego z najnowszego programu operacyjnego dla Pomorza wsparta zostanie budowa Centrum Medycyny Nieinwazyjnej.
9 lutego oficjalnie został zatwierdzony nowy budżet UE na lata 2014-2020, w którym dla Polski, na wydatki rozwojowe, zapisano 70 mld euro. Rząd zdecydował, że część tych pieniędzy będzie wydawanych na poziomie województw.

Po dokonanym w minionym tygodniu wstępnym podziale, okazało się, że Pomorzu przypadnie 1 mld 480 mln euro. To o blisko 270 mln euro więcej, niż mieliśmy do wydania w budżecie na lata 2007-2013.

- Jesteśmy zadowoleni z tego budżetu. Myślę, że jego wielkość odpowiada ilości mieszkańców naszego województwa - przekonuje marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. - Ważne, by przygotowywać projekty wspólnie z kilkoma, kilkunastoma gminami, które miałyby dzięki temu większą siłę oddziaływania, i które mogły być finansowane z programów krajowych, a nie regionalnych.

Czytaj także: Trójmiasto już wydaje unijne miliony

Fragment ekspresówki z Gdańska do Elbląga ma powstać za rządowe pieniądze.

Numerem 1 będzie transport zbiorowy

Na co wydamy te pieniądze na Pomorzu? W pierwszej kolejności zostaną przeznaczone na inwestycje związane z transportem zbiorowym. Ale do tego sektora trafią nie tylko pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) dla Pomorza, ale też pieniądze europejskie wydawane na poziomie rządu.

- Chcemy realizować projekty spójnościowe, które będą wyrównywać różnice w regionie. Trójmiasto i cała metropolia planują takie projekty, które mogą być współfinansowane ze środków UE, ale rozdzielane na poziomie krajowym. Dlatego pieniądze województwa będą wydawane także w innych ośrodkach - mówi marszałek Mieczysław Stuk. - Wśród priorytetowych projektów jest transport publiczny, a w tym projekt modernizacji SKM - wydłużenie torów linii kolejowej nr 250 do Wejherowa (dziś kończą się w Rumi), modernizacja systemów sterowania SKM. Być może nawet wydłużenie linii SKM do Pruszcza Gdańskiego, będziemy o tym rozmawiać z Polskimi Liniami Kolejowymi. Do tego dochodzi też budowa i modernizacja węzłów transportowych w różnych częściach regionu - w przypadku Gdyni będzie to rozwój transportu trolejbusowego, w Gdańsku - tramwajowego, w tym zakup taboru.

Na co powinny iść w pierwszej kolejności pomorskie pieniądze z UE?

Z pieniędzy RPO sfinansowana ma być też elektryfikacja linii kolejowej 201 łączącej Gdynię z Kościerzyną, Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz modernizacja linii kolejowej do Kartuz.

Drogi też, ale przede wszystkim za rządowe pieniądze

- Zależy nam na rozwijaniu Obszaru Metropolitalnego i ciągów komunikacyjnych łączących go z takimi ośrodkami, jak Starogard Gdański, Kościerzyna czy Słupsk - dodaje marszałek. - Dlatego będziemy lobbować w rządzie za wyłożeniem centralnych pieniędzy na duże inwestycje drogowe, takie jak modernizacja pierwszego odcinka do Elbląga na trasie S7 Gdańsk - Warszawa, drogi krajowej nr S6 (tzw. Trasa Lęborska), budowa Obwodnicy Metropolitalnej. Jesteśmy też już po pierwszych negocjacjach w zakresie projektów dotyczących obwodnicy Kościerzyny, Czerska czy też budowy mostu na Nogacie w Malborku. Planujemy też modernizację linii kolejowej z Gdyni w kierunku Szczecina (dziś ten odcinek jest jednotorowy). Wszystkie te inwestycje powinny być finansowane nie z RPO, ale z programów krajowych.

Nauka: lepsza współpraca z biznesem

Pieniądze z RPO mają z kolei zasilić pomorskie uczelnie: zarówno państwowe, jak i publiczne.

- Zdajemy sobie sprawę, że w ciągu najbliższych 10 do 15 lat liczba studentów w naszym województwie spadnie o ok. 20 proc. - mówi Struk. - By o nich walczyć uczelnie muszą być bardziej konkurencyjne i podnosić jakość nauczania i badań naukowych.

Szkoły wyższe mają w końcu zacząć przyciągać studentów spoza Pomorza (dziś 96 proc. z nich pochodzi z naszego regionu). Żeby to osiągnąć, uczelnie mają stać się bardziej międzynarodowe.

- Najlepszym przykładem, że to jest możliwe, jest Gdański Uniwersytet Medyczny, który cieszy się popularnością wśród skandynawskich studentów. Ale także na Politechnice i Uniwersytecie widać coraz więcej studentów z zagranicy - mówi marszałek.

To nie wszystko. Unijne fundusze mają też pomóc w komercjalizacji wyników badań naukowych, by te, zamiast trafić do uczelnianych szuflad, jak najszybciej były wdrażane przez gospodarkę. Ma w tym pomóc Pomorski Trójkąt Wiedzy, instytucja już powstająca na PG, ale która ma też pomagać naukowcom z UG i GUMedu.

Zdrowie: pieniądze na walkę z nowotworami

Zastrzyk europejskich funduszy nie ominie też pomorskiej służby zdrowia. - Nie przewidujemy wydatków na infrastrukturę medyczną, poza dokończeniem projektu Centrum Medycyny Nieinwazyjne i zakupami sprzętowymi - zastrzega marszałek. - W głównej mierze będziemy skupiać się na walce z rakiem, bowiem na Pomorzu mamy spory odsetek zachorowań.

Walka z rakiem ma skoncentrować się na projektach związanych z zakrojoną na szeroką skalę profilaktyką onkologiczną, rozwijaniem Gdyńskiego Centrum Onkologii i Wojewódzkiego Centrum Onkologii, a także powstaniem Mapy Chorób, którą ma w najbliższych miesiącach stworzyć Urząd Wojewódzki.

Miejsca

Opinie (159) 8 zablokowanych

  • To dobrze, że pomyślano o transporcie zbiorowym (12)

    walka z korkami przez budowanie szerszych dróg jest jak walka z otyłością przez kupowanie większych spodni. W Gdańsku jest więcej samochodów na sto osób niż w Berlinie. To nie jest rozwój, to jest właśnie zacofanie.

    • 82 35

    • Samochód to podstawa. (4)

      Wolny człowiek chce jechać gdzie chce i kiedy chce i nie potrzebuje żeby mu ktoś inny organizował transport. Poza tym liczy się czas.

      • 4 5

      • jak wszyscy chcą jechać (samochodem) (1)

        to wszyscy stoją (w korkach)

        • 1 0

        • Nieprawda.

          Wszyscy naraz nigdy nie jeżdzą. A standard 30km/h to totalna głupota - lepiej od razu zakazać jazdy samochodem. Są jeszcze takie kraje. Naprawdę obywatele są tam szczęśliwi... Rowerem natomiast można pojeździć w weekend i to tylko latem w tym klimacie. Zadziwia mnie że są ludzie którzy wierzą w takie pierdoły.

          • 0 0

      • Papier jest cierpliwy i każde głupstwo przyjmie. Elektroniczny papier też. (1)

        • 3 1

        • Dlaczego uważasz że to głupstwo że

          wolny człowiek chce jechać gdzie chce i kiedy chce i nie potrzebuje żeby mu ktoś inny organizował transport a czas się liczy ?

          • 1 1

    • Widocznie źle szukają... (4)

      ... i te skradzione w Berlinie stoją w Gdańsku...

      Świetna manipulacja, brawo.
      A teraz powiedz proszę na tą mniejszą ilość samochodów przypada ile km dwupasmowych jezdni i obwodnic Berlina.

      Twoje porównanie to jak walka z otyłością poprzez eutanazję...

      • 20 18

      • poza ruchem samochodów jest więcej życia

        poszerzanie ulic/ budowa tras szybkiego ruchu skłania do wyprowadzania się poza miasto ale nie redukuje korków, pogarszając warunki ruchu pieszych, niezmotoryzowanych i korzystających z transportu publicznego. GD niewiele kuma albo myśli, że samochód powinien lub może być głównym lub jedynym sposobem poruszania się po mieście. Samochód do wiejska technologia zastosowana do warunków miejskich. Amerykanie już o tym wiedzą, ale są w głębokim dole i nie wiedzą jak z niego wyjść.

        • 0 0

      • Co ma piernik do wiatraka (2)

        mówimy o ruchu wewnątrz miasta a obwodnice obsługują tranzyt. Poza tym co mają drogi do ilości samochodów?

        • 10 14

        • Ależ z Ciebie piernik... (1)

          Nie ma obwodnic- samochody jadą przez miasto.
          Jest więcej samochodów- musi być więcej dróg.

          Proponuję zajrzeć do planów budowy dróg na lata 1950-1956.
          Masz tam więcej dróg niż dzisiaj w 2013 roku.
          To jest dopiero zacofanie...

          • 12 14

          • No tak, ale ile z tamtych planów zrealizowano?

            Gdyby do tego doszło, to dzisiaj nie mielibyśmy takiego zapóźnienia w infrastrukturze drogowej

            • 1 3

    • Brawo (1)

      Popieram opinię autora. Nigdy nie nadążymy z budową dróg. To jest marnowanie kasy. Trzeba rozwijać transport miejski, rowerowy, kolejowy. W Los Angeles jest 8 pasmowa autostrada, po 4 pasy na kierunek, a mieszkańcy ciągle tkwią w korkach. Choćby nie wiadomo jak była rozbudowana infrastruktura drogowa to korki i tak będą!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 20 7

      • Popieram

        Coraz więcej u nas złomu, do tego coraz większe sztuki (jedyny plus z tego że paliwo coraz droższe - kurduple w swoich suwach mogą pomyśleć o mniejszym pojeździe). Drogi rowerowe i wypożyczalnie rowerów - to jest to.

        • 13 5

  • może by unia zapłaciła za USZTYWNIENIE biletów, by dało się je wsunąć do kasownika?

    może unia by zapłaciła za to, żeby w Gdyni i Gdańsku były takie same bilety na komunikację miejską i na SKM?

    może unia by zapłaciła za odśnieżanie chodników?

    a może unia zapłaciła by za rozgonienie dziadowskich zarządów trzech miast i zrobienie z nich zarządów dzielnic Trójmiasta?

    • 0 0

  • Drugi szereg (4)

    Drugi szereg kumpli Nowaka zaciera ręce.

    • 43 15

    • W 2015 już go nie będzie w ministerswie (1)

      • 1 1

      • Byś się nie zdziwił.

        Nasza opozycja robi wszystko by wyborów nie wygrać niechcący. Oni wolą brać kasę za nic nie robienie. Odpowiedzialność nie dla nich, rządząc można za dużo stracić. Natomiast życie w opozycji to bajka, kasa leci a nic robić poza marudzeniem nie trzeba.

        • 0 0

    • kolejne stracone 1,5 miliarda

      na gównienka i podmurówek dla kolesi kolesi

      • 1 2

    • Będą szkolić

      • 6 0

  • OPAT, (7)

    OPAT i jeszcze raz OPAT !!!

    • 61 25

    • Ale to jest inwestycja, której nikt nie chce.

      Szczurek nie chce, bo nie robi nic by do budowy doprowadzić, Województwo nie chce bo woli trasę Lęborską budować, Warszawka nie chce bo im to wszystko jedno.

      • 0 0

    • opat ci? to go podnies

      • 0 1

    • OPADŁ ? (1)

      • 6 1

      • Dlaczego Mieszkany Gdyni milcza na temat OPAT

        • 0 0

    • Opat to ineteres Gdyni (2)

      Niech Gdynia przygotuje projekt do RPO, albo niech walczy w krajowym programie. Ale niech najpierw ją stać na wkład własny - może to zrobić wspólnie np. z powiatem puckim. Bo przecież reszty regionu i aglomeracji 3-miasta to nie dotyczy.

      • 14 14

      • dwulicowość

        jeśli nie "gdańska" to oczywiście, że Gdyni

        • 0 3

      • i tu się mylisz

        ale szkoda czasu aby Tobie to tłumaczyć

        • 10 3

  • Stuk stuk. Kto tam? Mieczysław.

    • 0 0

  • Perspektywicznie :)

    sama S6 ma kosztować ponad 4,2 miliarda a oni dają
    6,16(1,48Euro)na 7 lat.. i to ma być ta dekada kiedy
    dościgniemy zachód..? później tylko wegetacja na kredycie...? JyZys Lord gdzie ja żyje...? Za siedem lat chciałbym spojrzeć w twarz autorowi tego artykułu i parsknąć śmiechem co za pierdoły przepowiedział... :DDD

    • 0 0

  • "może nawet do pruszza"

    szlag mnie trafia jak slysze takie teksty

    • 0 0

  • POlska dostanie 100 mld ojro a ile musi wpłacić w tyym czasie do wspólnej kasy? (5)

    skoro dostajemy tyyyyyyle kasy i jest taka euroforia to dlaczego nasze zadłuzenie ciagle rośnie???? suma sumarum wyjdziemy na minus w wyniku działania Unii bo do tego nalezy doliczyć brak gospodarki polskiej w wyniku zniszczenia, koszty bezrobocia, rynek zbytu dla zachodu, schorowane społeczeństwo, dalsze POzyczki i odsetki od nich bo Unia "daje" na konkretne cele tylko część kasy, reszte MUSIMY na to pożyczyć ha ha na pożądne odsetki ....

    • 16 13

    • energia elektryczna i ogrzewanie w górę bo PAKIET KLIMATYCZNY trzeba kupić

      doczytajcie ile TEN pakiet kosztuje a zobaczycie ile będziemy do tyłu. A to nie koniec tej bonanzy wpłat do zydowskiej unii

      • 0 0

    • Mieszkam na zachodzie i juz od zawsze glosuje na partie

      ktore chca wystapienia kraju w ktorym mieszkam z tzw.'unii'.stwierdzam ze jest coraz wiecej zwolennikow wystapienia z tego kolchozu.wielu ludzi nie ma zamiaru finansowania europy wschodniej ze swoich podatkow.

      • 1 2

    • Ekonomista z pod budki z piwem (1)

      Na składki dajemy 30 mil. Czyli 70 zostaje 20 % wkładu własnego -- i tyle "ekonomisto"

      • 4 6

      • skoro kapitalista z Unii daje bezinteesownie kasę i nic nie traci na tym

        to daj bezinteresownie kasę murzynowi w Afryce bo wg Twojego unijnego myślenia też nic nie stracisz, nic nie dołożysz do interesu

        • 4 2

    • 40 wg wszelkich prognoz

      • 4 2

  • Dla przypomnienia w temacie sukces. (14)

    Polska 72,9 mld euro = 15.000 Euro na osobę (38,5 mln ludzi)
    Chorwacja 8 mld euro = 18.000 Euro na osobę (4,5 mln ludzi)
    Litwa 6 mld euro = 17.000 Euro na osobę (3,5 mln ludzi)
    Portugalia 20 mld euro = 20.000 Euro na osobę (10 mln ludzi)
    Czechy 22 mld euro = 21.000 Euro na osobę (10,5 mln ludzi)
    Wegry 23 mld euro = 23.000 Euro na osobę (10 mln ludzi)
    Slowacja 15 mld euro = 27.000 Euro na osobe (5,5 mln ludzi)

    • 46 9

    • ale lemingi i tak tego nie skumają. "Powiedzom, ze UNJA dała" (4)

      a tak prawdę mówiąc POrządnie wyr....a (patrz afera na Uniwerku we Wrocku)

      • 12 10

      • do szkoły, matołku

        odrabiać zaległości z j.polskiego

        • 0 0

      • Co było we wrocku? (2)

        • 3 2

        • we Wrocku pisza że jakiś profesorek wyr..ł kilka studentek (1)

          było im za słabo i dopiero po długim czasie to prokuraturze zgłosili.

          • 5 0

          • To z SLD Piotr Żuk. Tak piszą na forach. Robili z niego nową gwiazdę lewicy. Pluł na Kościół

            jak trza, uważał, że lenie głosują na pis. Sam co prawda olewał wykłady i chodził w kratkę na konsultacje. Były skargi ale gość był nie do ruszenia.Myślałem, że jest nowoczesny a on woli kobiety :(
            Szkoda może na wspólnej liście z Palikotem poszedłby do Brukseli. Taki zdolny.

            • 2 1

    • Ty pisior (5)

      Weź sobie na wstrzymanie wyliczając te dane jakie wziąłeś z rękawa wychodzi 18.900 na obywatela ale pisiory mają inne liczydła .Niedawno podali ze w polsce mieszka 35 mil. Obywateli reszta wyjechała.Teraz okazuje się ze wrócili.

      • 7 11

      • (1)

        Zaraz pryszczaci PÓjdą do szkoły,
        znikną więc z forum tuskomatoły,

        • 8 5

        • Pisze się pisiorze tóskomatoły

          pisownia Polska siem kłania

          • 1 4

      • 18.900 minus wkład Polski do unijnej kasy daje 15.000 (2)

        i analogicznie w przypadku innych krajów.

        • 7 6

        • Dodać trzeba kilkadziesiat tysięcy urzędasów do "obsługi" środków unijnych

          tzn. rozkradania. Po drodze środki cudownie rozpływają sie a wykonawcy idą z torbami. Rocznie kosztuje to ok kilka miliardów. Litwini dostali 20% więcej niż w poprzednim rozdaniu i Grybaskautie nie jeżdzi jak Gierek po kraju i nie obiecuje gruszek na wierzbie... ryżemu rzucili 4 miliardy więcej niż za rządów pis i przebiera kopytami jak szczebaty do suchara. Biorąc pod uwagę inflacje i większy wkład do budżetu unijnego ryżego znów wyślizgali jak chłopca w krótkich spodenkach

          • 2 2

        • tylko już tego wkładu u innych krajów nie odjął..

          PiS*owata matematyka

          • 5 4

    • zapłacimy za pakiet klimatyczny, za tony CO2

      za to, że polskie krowy daja za dużo mleka, że cukier ma za dużo cukru, itd..............

      • 5 1

    • Jak to wyliczyłeś?

      72,9 mld/38,5 mln ludzi = 1893,5 euro/osobę...
      Dane dla wszystkich krajów są źle obliczone. Podałeś jedynie pieniądze przeznaczone na politykę spójności, które dla Polski stanowią 69% budżetu UE na lata 2014-2020, a np. dla Litwy 56%.

      • 7 9

    • Może to i lepiej... urzędnicy budują drogo i rzeczy

      w dużym stopniu niepotrzebne. Przykładów setki. Do tego
      ten stos pieniędzy demoralizuje--po co się spinać jak
      wystaczy złożyć aplikajcę "o grant"

      • 5 3

  • Nowe Pociągi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Lepiej kupić nowe pociągi tak jak na Mazowszu np. Elf Pesy, Filtry albo coś z Newagu.
    Modernizacja to nigdy nie to samo co nowe, a w przewozach Regionalnych jeżdżą tylko 4 zmodernizowane EN57. Będziemy mieli pięknie zmodernizowaną linię to czemu nie kupić nowych pociągów.
    Ps. Standard trzymają tylko szynobusy ;((

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane