• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

19 wykonawców chce wybudować Pomorską Kolej Metropolitalną

ms
10 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Projekt stacji Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Brętowo. Projekt stacji Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Brętowo.

Wykonawcy z Polski, Czech, Hiszpanii, Niemiec, Słowacji i Włoch złożyli oferty w przetargu na budowę Kolei Metropolitalnej. To na razie pierwszy etap: w drugim etapie, w którym składane będą konkretne oferty, znajdą się te firmy, które przejdą pozytywnie weryfikację.


 
Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowy. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowy.
Rozpoczęty 29 czerwca pierwszy etap przetargu na budowę PKM ma na celu weryfikację firm zainteresowanych budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Potencjalni wykonawcy wraz z wnioskami o dopuszczenie do przetargu zobowiązani byli przedstawić dokumenty potwierdzające odpowiednie zdolności finansowe oraz doświadczenie w realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych.

Przetarg obejmuje zarówno prace budowlane (inwestor dysponuje już projektem budowlanym, który przekaże wykonawcy), jak i telematyczne (w tym przypadku wykonawca będzie musiał zaprojektować i wykonać wszystkie niezbędne systemy sterowania ruchem na linii kolejowej). Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie wybudowanie całej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i przekazanie jej inwestorowi do użytkowania wraz ze Świadectwem Przejęcia do dnia 30 kwietnia 2015 r.

Film promocyjny Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Po trwającej około miesiąca weryfikacji 19 wniosków, PKM S.A. zaprosi do udziału w II etapie wszystkich wykonawców, których potencjał i doświadczenie gwarantować będą terminową realizację tak dużej inwestycji, jak budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Głównym kryterium wyboru zwycięskiej oferty w II etapie przetargu będzie już wyłącznie cena. Podpisanie umowy z wyłonionym w przetargu wykonawcą planowane jest w grudniu 2012 r. Termin ten może jednak ulec zmianie w konsekwencji ewentualnych odwołań od wyników przetargu.
 
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut. Pierwsze prace przy budowie kolei metropolitalnej - związane z wycinką drzew i wyburzeniami nieruchomości oraz realizowaną przez PKP PLK przebudową stacji Gdańsk-Wrzeszcz - rozpoczną się jesienią 2012 r. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.
ms

Miejsca

Opinie (119) 2 zablokowane

  • czy sie uda czy nie uda

    budyń i tak zarobi

    • 6 6

  • Losowanie

    Kto teraz z bankrutuje?

    • 1 2

  • a ja wam mówię,że się uda,trzeba wierzyć,wiara czyni cuda

    • 4 1

  • czy ta kolej jest potrzebna???pytam serio!! (1)

    • 2 8

    • jest - odp SERIO

      • 5 0

  • szkoda tych drzew..........pół lasu wytną.....

    • 2 9

  • widmo kryzysu krąży nad Europą (1)

    Sądziłem, że Grecy też coś zaproponują...

    • 19 11

    • dobry tekst

      ale oni wolą za darmochę dostać kase z ue i czekać na koniec kryzysu. I nawet papier srolny importują

      • 3 1

  • Pociągi spalinowe na PKM (4)

    Taka to będzie ekologiczna kolej że pod oknami jeździć będą spalinowe pociągi.

    • 51 15

    • ... (3)

      A z czego bierze się prąd w sieci trakcyjnej? Z krowiego guana może? Czy z elektrowni węglowych?

      • 13 10

      • pociąg spalinowy zatruwać będzie bardziej środowisko (2)

        Chociażby nie wytworzy energii przy zjazdach w dół - pojazdy elektryczne z odzyskiem energii zużywają na górskich liniach (a taką będzie PKM) nawet 25-30% mniej energii!

        • 14 4

        • ... (1)

          No tak i docelowo ta linia będzie zeelktryfikowana, projekt jest gotowy. Ale nie będzie na niego kasy dopóki PKP PLK nie zelektryfikuje lini Gdynia - Kościerzyna.

          • 12 5

          • Raczej nie ma sensu

            Elektryczny KM dojechałby z Gdańska najdalej do Osowej. A tam by musieli lokomotywę spalinową z przodu doczepiać.

            • 7 2

  • Na pewno

    Zbankrutują.

    • 4 5

  • Dodajcie przystanek na kielnieńskiej!!

    Dodajcie przystanek na kielnieńskiej!!

    • 4 5

  • Dlaczego na Karwiny nie jezdzi SKMka ?? (2)

    Na osiedle gdzie mieszka kilkadziesiat tys ludzi ??
    Podroz do centrum zajmuje 10 min. Mozna to skoordynowac z autobusem wahadlowym dowozacycm ludzi z calych Karwin... DLACZEGO ???

    • 12 2

    • przydalby sie tez przystanego na osowej obok Kielnienskiej

      a do niego jakis parking zeby mozna bylo samochod zostawic, a tak kolej bedzie dla lokalnych mieszkancow a GWE, GKA nadal bedzie stalo w korkach.

      • 3 1

    • Lotnisko jest pilniejszą inwestycją.

      I dużo istotniejszą z punktu widzenia UM Gdynia.

      • 10 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane