• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

51 mln zł dla SKM za przewóz pasażerów

Maciej Naskręt
8 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Od 10 grudnia poza szczytem, czyli w godz. 9-15 oraz 18-21, na trasie Gdynia - Gdańsk kolejki będą kursowały co 10 minut. Obecnie jeżdżą co 15 minut. Od 10 grudnia poza szczytem, czyli w godz. 9-15 oraz 18-21, na trasie Gdynia - Gdańsk kolejki będą kursowały co 10 minut. Obecnie jeżdżą co 15 minut.

Samorząd województwa porozumiał się ze spółką SKM w sprawie przewozów kolejowych w Trójmieście. Roczna umowa kosztować będzie 51,25 mln zł, czyli o ok. 2,75 mln zł mniej, niż chciała Szybka Kolej Miejska. 10 grudnia wchodzi nowy rozkład SKM.



Czym zazwyczaj podróżujesz do pracy lub szkoły?

Zacznijmy od tego, że od uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej władze województwa pomorskiego co roku ogłaszają przetarg na wykonanie przewozów pasażerskich na kolejne 12 miesięcy (od grudnia do grudnia).

Zamówienie podzielone jest na dwie części: aglomeracyjną i regionalną. Pierwsza, najważniejsza z perspektywy mieszkańców Trójmiasta, została jakiś czas temu unieważniona. Chodzi tutaj o połączenia Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk Osowa/Gdynia, Kościerzyna/Kartuzy - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk oraz Kościerzyna-Gdynia (czyli obsługa trasy PKM), a także Lębork - Wejherowo - Gdynia Główna - Gdańsk Śródmieście (czyli obsługa trasy SKM).

Problemem była różnica w kwocie proponowanej przez samorząd a ofertą SKM, która wyniosła 4 mln zł. Marszałek chciał przeznaczyć na ten cel 50 mln zł, a przewoźnik życzył sobie 54 mln zł argumentując, że będzie musiał wykonać pół miliona tzw. pociągokilometrów więcej, niż zakładała obecnie obowiązująca umowa warta ponad 48 mln zł. Władze województwa przekonują, że dodatkowe kilometry nie zwiększają kosztów aż o tyle.

Z powodu tych rozbieżności obie strony usiadły do negocjacji.

Sprawdź aktualny rozkład jazdy PKM i SKM

Kursowanie SKM będzie kosztować 51,25 mln zł



W środę Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego, zapewnił Trojmiasto.pl, że porozumienie w sprawie umowy przewozowej zostało zawarte.

- Negocjacje mają to do siebie, że każda ze stron musi mieć poczucie pewnej straty. Umowa będzie opiewała więc na kwotę 51,25 mln zł, a więc więcej, niż zakładaliśmy. Argumentem, który przekonał SKM do obniżki swojej oferty jest zmniejszenie opłaty dostępowej pobieranej przez spółkę PKP PLK na trasie do Lęborka - mówi Świlski.
Władze SKM nie chciały komentować oficjalnie negocjacji nad ostatecznym kształtem umowy i odesłały nas do władz województwa. Jej podpisanie to już tylko formalność.


Nowy rozkład SKM od 10 grudnia



W niedzielę na kolei wejdzie w życie nowy rozkład jazdy. Poza szczytem, czyli w godz. 9-15 oraz 18-21, na trasie Gdynia - Gdańsk kolejki SKM będą kursowały co 10 minut. Dzisiaj ta częstotliwość wynosi 15 min. To oznacza, że w ciągu godziny na trasę wyjedzie sześć składów (dotychczas były cztery).

Bez zmian pozostanie częstotliwości kursów w trakcie szczytu komunikacyjnego. Pociągi nadal będą odjeżdżać co 7-8 minut.

Z kolei na trasie z Trójmiasta do Rumi, Redy i Wejherowa oraz w drugą stronę, składy będą kursowały co 20 minut od rana do wieczora. Obecnie jeżdżą raz na 30 minut poza szczytem, ale w szczycie nawet co 8 minut.

Bardziej korzystny dla pasażerów będzie też nocny rozkład pociągów. Kolejka jadąca dzisiaj z Gdańska Głównego do Gdyni Głównej o godz. 3:00 zostanie przesunięta na godz. 2:03. Dzięki temu nie będzie trzygodzinnej luki między kursami. Pozostałe nocne odjazdy pozostaną praktycznie bez zmian: 23:35, 0:08 (jest 0:05) i 4:00.

Rozkład zagęści się także na trasie do Gdańska. Teraz pociągi odjeżdżają z Gdyni Głównej o godz. 23:45 i 3:10. Po grudniowych zmianach pojadą o 23:59, 1:59 i 3:37.

Jeśli chodzi o kursy pociągów na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, to tutaj dużych zmian nie ma. Korekcie będą podlegały czasy odjazdów pojedynczych pociągów.

Nie musisz być na przystanku, by na bieżąco znać realny, uaktualniony wobec oficjalnego rozkładu czas odjazdu każdego tramwaju czy autobusu w Gdańsku.

Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.

Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.

Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidemsystemem iOS).

Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.

  • Najczęściej odwiedzane przystanki można dodać do "ulubionych".
  • Przystanki łatwo wyszukać dzięki wyszukiwarce.
Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.

Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.

Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.

Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl

Miłego korzystania!

Miejsca

Opinie (148) 6 zablokowanych

  • Koniecznie nowe składy

    I dłuższe.Tabor na granicy złomowania.

    • 19 0

  • W PRL SKM jeździła co 6 minut (7)

    I nawet były pomysły źeby częściej. Poza szczytem co 12 mon.

    • 31 3

    • (3)

      I jeszcze składała się z trzech zestawów trakcyjnych.

      • 13 0

      • (2)

        W leszczynkach bodajże ostatnie drzwi już było poza peronem :D

        • 6 0

        • (1)

          Ponieważ tego wymagała olbrzymia frekwencja, stoczniowcy, studenci, pracownicy kilkudziesięciu dużych zakładów w Trójmieście. A teraz kogo wozimy? Ludzi do galerii Metropolia, ahhahha.

          • 1 8

          • Obecnie chce się podobno promować komunikacje zbiorczą. Ale kursami co 15 minut raczej tego się nie osiągnie.

            • 7 0

    • (2)

      Ale w tedy ludzie nie mieli tyle aut

      • 2 5

      • I EZT było mniej zezłomowanych niż obecnie...

        • 2 0

      • No i teraz jest tyle samochodów, że gdyby komunikacja miejska była tańsza i sprawniejsza ludzie chętniej by nią jeździli.

        • 7 0

  • Za komuny co 6 min jezdzila i te same wagony, to jest kpina, żart, to się nadaje do odpowiedniech organów żeby na ten skansen kolejowy lozyc takie sumy!!!! Natychmiastowa likwidacja, posuniecie wszystkich darmozjadow, nierobow którzy tylko twierdzą od lat ze się nie da i nie da!!!!

    • 16 3

  • Kogoś chyba porąbało! (3)

    Wpierw zlikwidowali połączenia skm Gdańsk - Tczew, a teraz likwidacja skm Gdynia - Słupsk.
    Wieksza częstotliwości kursowania?
    Jaassssne. Już to widzę. Zamiast 20min spóźnienia, skm'ki będą miały pół godzinną obsuwe.
    I te PRL'owskie tabory,które wołają o pomstę do nieba...
    Dobra zmiana, szlag by to!

    • 21 7

    • W województwie nie było dobrej zmiany

      Rządzi ta sama klika PO.

      • 8 1

    • Bardzo dobrze, że zniknęły połączenia do Słupska czy Tczewa (1)

      To jest SKM, a nie PR. Dostrzegasz różnicę. To jest powrót do normalności. Zadaniem PR jest i powinno być organizowanie regularnych połączeń na trasach Słupsk - Elbląg, czy Kościerzyna -Hel. Podobnie Słupsk - Iława i Słupsk - Bydgoszcz.

      • 1 10

      • SKM ma jeździć często i w odpowiednio dobranych długością składach

        po swojej właściwej trasie Gdańsk Wejherowo, ewentualnie Pruszcz Gdański - Lębork.

        • 4 1

  • A ile dodatkowo płacimy za utrzymanie biurowca, dyrekcji i reszty pracowników PKM?

    Pan Naskret mógłby się dowiedzieć bo teraz nie ma pełnego obrazu kosztów utrzymania PKM.
    Dla SKM płacą tylko za kursy. A dodatkowe15 mln (?) wydają za utrzymanie torow PKM nasypów i naprawy. I etaty. A wszyscy lykaja że 35 mln w tych 51 to calosc dotacji do PKM

    • 19 2

  • (1)

    Kiedy nowy tabor SKM i powrót do trzech składów!

    • 14 0

    • Po wyborach

      Jeśli PO przestanie decydować o budżecie marszalkowskim

      • 3 6

  • To jest skansen kraju żeby takimi śmieciami 40 letnimi ludzi wozić!!!

    • 16 1

  • Nieprawda, że cały dzień z Gdańska do Wejherowa co 20 minut. Od 20 bedą jeżdzić co pół godziny !!! (1)

    Z

    • 9 0

    • Będzie...

      Więcej czyli mniej. Wystarczy popatrzeć w obecny i nowy rozkład skm. Jedno, co może cieszyć, to równomierne w miarę w ciągu godziny rozlokowanie kursów. Szkoda tylko, że sama SKM lubi robić z pasażerów niedouczonych matołów łykajacych każdą ściemę!

      • 2 0

  • dlaczego nie myjecie pociągów SKM

    • 10 3

  • dlaczego macie walące się przystanki SKM - zgnilizna brud i smród (1)

    • 8 4

    • przepraszamy!
      szpachla, szpachla będzie miodzio.

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane