- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (88 opinii)
- 2 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (128 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (230 opinii)
- 4 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (671 opinii)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (57 opinii)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (99 opinii)
6,5 gr za przewiezienie pasażera 1 km. Które pojazdy komunikacji są najtańsze?
Najbardziej ekonomiczną formą transportowania pasażerów w Trójmieście są niskopodłogowe autobusy przegubowe. Jeden kilometr podróży w przeliczeniu na jednego pasażera kosztuje zaledwie 6 groszy w Gdańsku i 7 groszy w Gdyni.
Na potrzeby uśrednienia naszych wyliczeń założyliśmy, że autobusy, trolejbusy i tramwaje są w całości wypełnione pasażerami. W kalkulacji nie zostały uwzględnione jednak koszty budowy torowiska dla tramwaju czy sieci trakcyjnej dla trolejbusu.
"Przeguby" najtańsze w Gdańsku
Niskopodłogowy autobus przegubowy kursujący po Gdańsku jest w stanie zabrać - średnio - 159 osób. Ze względu na swoją pojemność jest to jednak najbardziej ekonomiczny środek transportu w Trójmieście. Koszt przewozu jednego pasażera na odległość jednego kilometra wynosi bowiem zaledwie 6 groszy.
3 grosze drożej wyniesie przejechanie jednego kilometra tramwajem, 5 groszy więcej "kosztuje" kurs standardowego (nieprzegubowego) autobusu, a aż 25 groszy - przejazd autobusem krótkim, w którym średnio zmieści się 40 osób.
Ponad 40 kilometrów autobusem. To najdłuższe trasy gdańskiej komunikacji
Jak wyglądają stawki wozokilometrów dla poszczególnych operatorów? Z informacji przekazanych przez ZTM:
- koszt 1 wozkm autobusu BP Tour: 8,84 zł,
- koszt 1 wozkm autobusu GAiT: 11,60 zł,
- koszt 1 wozkm tramwaju: 16,98 zł.
W Gdyni autobus przegubowy droższy o jeden grosz
Również w Gdyni najbardziej ekonomicznym pojazdem komunikacji miejskiej jest niskopodłogowy autobus przegubowy. Przy założeniu, że każde ze 130 miejsc jest zajęte, przewiezienie jednego pasażera na kilometrowej trasie kosztuje 7 groszy.
Nieco droższe są niskopodłogowe, przegubowe trolejbusy (10 groszy). Najgorzej w zestawieniu wypadają standardowe, niskopodłogowe trolejbusy (12 groszy za kilometr). Uzależnione jest to od pojemności pojazdu (średnio mieszczą one 80 osób).
34 kilometry linią nocną. To najdłuższe trasy gdyńskiej komunikacji
Ile kosztowały wozokilometry w Gdyni? Na dzień 30 września 2022 r. średnie stawki są następujące:
- autobus przegubowy niskopodłogowy - 8,65 zł
- autobus standardowy niskopodłogowy - 7,98 zł
- trolejbus przegubowy niskopodłogowy - 10,45 zł
- trolejbus standardowy niskopodłogowy - 9,62 zł
Wszystkie pojazdy są potrzebne, bo się uzupełniają
To zestawienie nie ma na celu zdyskredytowania tramwajów, w których koszt podróży, nawet bez uwzględnienia budowy i utrzymania torowiska, jest wyższy niż w przegubowym autobusie. Analizując zasadność wykorzystania różnych środków transportu, nie bierze się przecież pod uwagę wyłącznie kosztu podróży jednej osoby.
Pasażerowie w tramwaju podróżują szybciej i wygodniej niż autobusem, ich pojazd nie ogranicza ruchu na drodze oraz jest - w ujęciu lokalnym - bezemisyjny.
Z kolei najtańszy autobus przegubowy jest takim jedynie wówczas, gdy wiezie wielu pasażerów. Wożąc powietrze na mniej uczęszczanych trasach natychmiast straciłby ten atut.
Opinie wybrane
-
2022-10-18 10:08
Nie jestem pewien czy idziemy w dobrym kierunku jeśli chodzi o komunikację miejską. (31)
Bilety komunikacji miejskiej są absurdalnie drogę, na tyle drogie, że jeśli jedziemy gdzieś np w 3-4 osoby rodziną to porównywalnie wychodzi wzięcie taksówki.
Przejazd SKM z Gdańska do Gdyni też kosztuje już strasznie dużo. Bilety miesięczne niby taniej, ale to też już bardzo wysoki koszt.- 300 27
-
2022-10-19 10:20
Bilet miesięczny za 110 jest absurdalnie drogi? (1)
Trzymajmy jednak poziom dyskusji wyższy niż dno.
- 1 0
-
2022-10-19 10:43
Taniej niż samochodem Ale... Ponad dwa razy dłużej w podróży. Razy w dwie strony. Bardzo często w zatłoczonym pojeździe. Człowiek stoi 50 minut. Z Oruni do Nowego Portu, autobus plus tramwaj pięć razy w tygodniu.
- 2 0
-
2022-10-18 20:04
Niemal tyle samo co z Gdyni do Sopotu. I to jest skandal dopiero.
- 1 0
-
2022-10-18 16:33
Wszystko zalezy
Jednorazowa wycieczka może sie faktycznie opłacać autem czy uberem, ale jeżdżąc regularnie przykładowo, z Gdyni do gdańska jest jakies 20km. Licząc dojazdy do pracy 20 dni w miesiacu, to 20x2x20=800km. Załóżmy, ze auto pali 8l, czyli spali 64l na to. Przy cenie paliwa 7zl to 448 zł. Bilet miesięczny (30dni) na tej trasie kosztuje 150zł i możemy jeździć ile chcemy.
- 4 2
-
2022-10-18 11:27
(4)
116 zł za bilet miesięczny to drogo ????
- 11 6
-
2022-10-18 12:15
to drogo ????
To 6,5 paczki papierosów. Średnio to tydzień palenia.
- 3 9
-
2022-10-18 12:04
Tylko, że są jakieś szacunki pokazujące, że wpływ za bilety pokrywa w jakiś 25-30proc kosztów utrzymania komunikacji miejsciej. Zatem każdy płaci jakieś 300-400zł w biecie i podatkach za komunikację. A to już w porównaniu do samochodu razem z amortyzacją nie wypada tak korzystnie.
A samochodem jednak jest szybciej niż zbiorkomem.- 10 5
-
2022-10-18 11:56
Drogo
- 3 2
-
2022-10-18 11:51
Kierowca Autobusu
Tak każdy ma inną sytuację ilość kupienia biletów miesięcznych w rodzinie dlatego tyle zdań
Jest drogo taniej taxi wychodzi lub swoje auto oczywiście zależy to od trasy do pokonania
Ale trzeba też brać komfort i czas podróży pod uwagę
Tyle się pisze o korkach i klimacie a wystarczyło by zrobić bilet za 200zł miesięcznie na cały kraj i wszystkie problemy by zniknęły- 12 4
-
2022-10-18 11:23
Gdyby choć był jeden bilet (1)
Znowu podam przykład Toronto, gdzie na jednym bilecie i zmieniając środek transportu można przejechać z jednego końca miasta na drugie (nawet 60km) i to za jednakową cenę czy 1 czy 100 przystanków.
- 8 6
-
2022-10-18 11:32
Masz rację tylko zapomniałeś dodać że ważność biletu od przyłożenia do czytnika to 2h - ale rozwiązanie jest super nie wspominając o całym rozwiązaniu komunikacji i transferów. Tylko presto.
- 4 3
-
2022-10-18 11:21
Drogie są jednorazowe - miesięczne taniutkie (1)
Ci, którzy komunikacji używają na codzień mają bilet miesięczny i jeżdżą tanio. Taniej niczym innym nie będzie (no, rowerem to tak). A ci, co kupują jednorazowe bilety, bo jadą tramwajem raz na miesiąc, mogą płacić i dwa razy tyle.
- 18 21
-
2022-10-19 10:37
Nie mogą, bo po prostu wybiorą auto. Komunikacja powinna być na tyle tania, by zachęcać do jej wyboru, inaczej nigdy nie odkorkujemy miast.
- 4 1
-
2022-10-18 10:29
Porownanie ceny Taxi i autobusu nie jest niczym nowym. (1)
Gdy za komuny jezdzilismy z siostra i rodzicami z Przymorza do Sopotu do babci, placilismy autobusem (117 lub 143) 4x3 zlocisze, czyli 12 zlotych, a taksowka 12,50.
Pamietam jak wujek powiedzial kiedys do mojego taty, ze jest bogaty wybierajac taxi, a moj tata odpowiedzial...Na te 50 groszy wiecej to mnie jeszcze stac.- 54 1
-
2022-10-18 11:01
Ja w połowie lat 80-tych kilka razy przejechałem się "taryfą" głównie dlatego, że to był czerwony mercedes
Raz na koncert dość znanej polskiej grupy rockowej tak zajechaliśmy, a mający miejsce w niezbyt dużym dzielnicowym domu kultury. Z kolegą mielibyśmy najpierw jechać autobusem, potem przesiadka, do tramwaju, ze 4 przystanki tramwajem i jeszcze niemało na piechotę. Jak zobaczyłem czerwonego merca na początku kolejki kilku taryf na postoju usytuowanym
Raz na koncert dość znanej polskiej grupy rockowej tak zajechaliśmy, a mający miejsce w niezbyt dużym dzielnicowym domu kultury. Z kolegą mielibyśmy najpierw jechać autobusem, potem przesiadka, do tramwaju, ze 4 przystanki tramwajem i jeszcze niemało na piechotę. Jak zobaczyłem czerwonego merca na początku kolejki kilku taryf na postoju usytuowanym przy przystanku autobusowym, ani chwili się nie wahałem. W sumie przejazd kosztował tyle samo, co Wartburgiem (też taksówką). Ha, jakie wrażenie było pod tym domem kultury, zajeżdża elegancki merc, a my dwaj z niego wysiadamy. A tam trochę osób przed tym DK już się zgromadziło. Były w Polsce luksusy za PRL, człowiek czerwonym mercedesem za umiarkowaną opłatą się przejechał. A teraz?
- 13 1
-
2022-10-18 10:17
Dzieci jeżdżą za darmo. A miesięczny masz bo jeździsz codziennie do pracy. I kosztuje tylko tyle, co 1/4 jednego tankowania (15)
Więc bez demagogii
- 38 76
-
2022-10-18 18:49
żona ma 10 minut pieszo do pracy
ja zbiorkomem jechał bym ponad godzine, samochodem jade 20 minut od drzwi do drzwi, po co nam miesięczne? Gdziekolwiek mamy jechać jedziemy samochodem, szybciej i taniej, na litrze benzyny przejade 12-13 km, to taniej niż 2 bilety a całe miasto w zasięgu
- 14 2
-
2022-10-18 11:21
Miesieczny na cale trojmiatso kosztuje 240 zl, x 2 osoby u mnie w domu. Za tyle to ja mam benzyny na 2 miesiące. (6)
- 33 16
-
2022-10-19 10:26
Benzyna to wszystkie koszty?
a inne materiały eksploatacyjne, ubezpieczenie, utrata wartości...
Niech ci nie przyjdzie zakładać własnej firmy, bo jakbyś tak obliczał koszty własne, to plajta po kilku miesiącach gotowa.- 6 1
-
2022-10-18 12:29
Na objechanie całego trójmiasta ta benzyna starczy? (3)
Objazdy każdego dnia oczywiście, skoro porównujesz do biletu miesięcznego.
- 14 5
-
2022-10-18 15:36
Na dojazdy do roboty starcza. Mieszkamy w jednym miescie, pracujemy w drugim, mimo ze to 11 czy 12 km. Trzeba (2)
uzyc 3 srodkow transportu (autobus w gdyni, SKM i autobus w gdansku) zeby w miare sprawnie dojechac. Samochodem jest taniej szybciej i bardziej komfortowo.
- 13 5
-
2022-10-19 08:26
Jeździsz tylko dom-praca, smutne życie. (1)
- 1 6
-
2022-10-19 10:36
a nóżki bozia Ci zabrała, że nie wiesz, że po mieście ludzie mogą poruszać się na piechotę?
- 3 2
-
2022-10-18 11:28
Jakaś dziwna twoja matematyka.
- 15 17
-
2022-10-18 10:51
nie mam dzieci, nie mam miesięcznego, jak jadę w dwie osoby wolę jechać autem lub uberem
- 54 9
-
2022-10-18 10:26
(5)
Troche ludzi pracuje zdalnie. Jesli jezdze do biura dwa razy w tygodniu, to taniej wychodza bilety jednorazowe niz miesieczne.
- 48 4
-
2022-10-18 10:31
(4)
A poza pracą nigdzie się nie przemieszczają?
- 14 25
-
2022-10-18 12:04
Przemieszczają się (3)
samochodem
- 26 5
-
2022-10-19 08:22
Mają samochód ale do pracy jeżdżą komunikacja miejską? (2)
A poza praca jeżdżą samochodem. Zupełnie to nielogiczne, sami sobie wybierają najgorszą możliwą opcję pod względem kosztów.
- 3 8
-
2022-10-19 12:41
(1)
Czasami jednak lepiej jechać autobusem do pracy jeśli pracuje się w centrum. Korki, parkowanie, to wszystko kosztuje, także czas.
- 1 1
-
2022-10-22 11:13
Autobus
Autobusy w korku nie stoją?
- 0 0
-
2022-10-18 10:20
Może warto płacić tyle ile sie przejedzie? (13)
Teraz przyjmijmy, że zostaję wprowadzona opłata 15gr za 1km. Wchodzisz i płacisz tyle ile przejedziesz. Ja bym korzystał, bo mi się opłaci. Między domem, a SKM mam 20 minut pieszo i 3 minuty autobusem. Czasem muszę być gdzieś szybko więc dojeżdżałem autobusem, bo dla mnie cena była adekwatna do odległości. Teraz płacić 4.80zł za bilet, gdzie nie
Teraz przyjmijmy, że zostaję wprowadzona opłata 15gr za 1km. Wchodzisz i płacisz tyle ile przejedziesz. Ja bym korzystał, bo mi się opłaci. Między domem, a SKM mam 20 minut pieszo i 3 minuty autobusem. Czasem muszę być gdzieś szybko więc dojeżdżałem autobusem, bo dla mnie cena była adekwatna do odległości. Teraz płacić 4.80zł za bilet, gdzie nie wykorzystam w pełni 75 minut to mi się nie opłaca, dlatego biorę auto. Po za tym nie tylko ja korzystam sporadycznie z komunikacji miejskiej. Są zapewne osoby, które muszą gdzieś podjechać, spotkać się, idą na imprezę albo mają zepsute auto więc bilet miesięczny im niepotrzebny. Jak dla mnie takie rozwiązanie może być korzystne.
- 147 11
-
2022-10-18 16:08
Dokladnie (1)
Dwa 30 minutowe przejazdy dottem kosztuja 7 zlotych. Komunikacja miejska nie ma za duzo sensu nawet ekonomicznego. Jesli nie bedzie tanio i w miare szybko to nikt normalny nie bedzie z tego korzystal. Ale wlodarze maja to w du**e, bo wyborcy tez maja to w du**e. Ludzie chca tak zyc.
- 4 0
-
2022-10-18 19:50
Dott spoko ale tylko centrum jest nimi oblepione. Sąsiadujące dzielnice słabiutko lub rozładowane. Dlatego kupię własną. Tylko trochę ból z ew. kradzieżą. No ale na szybkie skoki do sklepu może być albo jakieś spacerki.
- 1 0
-
2022-10-18 14:25
Człowieku, te koszty są kolosalnie zaniżone. No gdzie aż 160 osób do przegubowca? Niech test ze studentami zrobią
100 sztuk testowo niech wejdzie przed uczelnią, 50 dziewczyn pierwsza połowa pojazdu, 50 chłopaków do drugiej połówki. No ciekawe, czy dadzą radę wejść, a jeśli nawet, czy chcieliby tak codziennie 7-8 przystanków jechać w każdą stronę. No, tylko w swoim towarzystwie to może i by chcieli, ale tak "w naturze" to nie ma.
- 7 0
-
2022-10-18 13:12
Jakbym miał wybór 20min pieszo i 3 min zbiorkomem, to wybrałbym piechotę nawet jakby zbiorkom był za 1zł. (2)
Spacer dal zdrowia i lepszego samopoczucia.
- 5 6
-
2022-10-18 18:59
(1)
I tak codziennie, z małym dzieckiem, w deszcz, wiatr, śnieg. Albo z bolącym kręgosłupem lub ciężkimi torbami. Puknij się.
- 8 3
-
2022-10-21 20:25
Pisal o sobie nie o tobie wiec sam sie puknij.
- 0 0
-
2022-10-18 11:45
(1)
wykonalne ale drogie, za drogie (mam na myśli system a nie cenę przejazdu na dużą odległość)
- 2 0
-
2022-10-18 18:56
Ja chciałem to zrobić już wiele lat temu. Proponowałem ZKM działający model takiego systemu, który nalicza opłatę od ilości przystanków, w zaledwie 30 dni. Bardzo proste i tanie. Nie byli zainteresowani.
- 3 1
-
2022-10-18 11:26
(2)
Przyjemniej jest sobie trochę zaoszczędzić i kupić za 5k skuter elektryczny. Nie dość, że dojedziesz zawsze tam, gdzie chcesz, możesz jeździć nim po buspasach, korki mu nie straszne, to jeszcze póki energia elektryczna jest jeszcze w jako takiej cenie - bez opłaty wstępnej bardziej się to opłaca, Pozostaje jedynie niestety kwestia zimy, ale wtedy można ewentualnie albo komunikacją miejską, albo na piechotę sobie zrzucić swój bożonarodzeniowy brzuszek spożywczy.
- 5 3
-
2022-10-18 18:50
Niestety Gdynia to jedyne miasto w Polsce gdzie parkowanie skutera w mieście jest płatne. Co z tego, że jedziesz niby taniej i wygodniej jak bulisz za chwilę paręnaście złotych na SPP. To już wolę taksówkę z apki.
- 4 0
-
2022-10-18 12:32
generalnie oplaca sie miec skuter/rower elektryczny/hulajnoge elektryczna
transport publiczny to najgorszy srodek transportu jaki istnieje- 7 5
-
2022-10-18 10:33
(1)
Chyba kazdemu by sie oplacalo, bo wtedy na bilecie za 4.80 przejechalbys 32 kilometry.
- 13 0
-
2022-10-18 12:07
No i dobrze, wtedy każdy by jeździł wg tej stawki, i w kieszeniach nas, gdańszczan, zostałoby więcej pieniędzy
- 8 0
-
2022-10-18 10:26
(3)
Jeżdzę komunikacja miejska bo jest wygodnie .Oczywiscie rano super pozniej korki ale sami wiecie ile jest w mieście samochodów .Cudow nie bedzie bo ulice są wąskie np.Lostowicka tragedia w godzinach południowych .Ogolnie i tak niezle ale niektórzy lubią marudzić .Zawsze można cos poprawić .
- 50 54
-
2022-10-19 10:53
Jeździłem kiedyś komunikacją miejską między domem a pracą (autobus, tramwaj, skm, pieszo) co kosztowało mnie 3,5 godziny podróżowania dziennie zaś samochodem udało mi się ograniczyć tę liczbę do 1,5 godziny dziennie o ile ktoś nie zaśnie na obwodnicy.
- 1 0
-
2022-10-19 08:00
Jechałem dzisiaj, bo auto w warsztacie i deszcz pada. Rowerem w deszczu nie jeżdżę.
To jest tragedia!!! Ludzie upchani jak sardynki. Ciasno, duszno i deptanie po butach. Kierowca chyba wcześniej ziemniaki woził bo hamuje i przyspiesza jak Seba w BMW. Za to zapłaciłem 4,80. Jednak nie zrezygnuje z blachosmrodu mimo, że remont będzie drogi. Rower jest najlepszy jak nie pada.
- 2 0
-
2022-10-18 11:24
Nie jeżdżę komunikacją miejską bo jest wygodnie. Rano jest ok, a później (w sezonie letnim) korki mi nie robią, bo jeżdżę jednośladem. Ogólnie niektórzy lubią się wywyższać. Zawsze można coś poprawić.
- 4 13
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.