Fakty i opinie

stat

800 tys. zł na promocję otwarcia ECS

ECS ma być uroczyście otwierane przez dwa dni, 30 i 31 sierpnia. Promocja tego wydarzenia to wstępnie koszt 800 tys. zł.
ECS ma być uroczyście otwierane przez dwa dni, 30 i 31 sierpnia. Promocja tego wydarzenia to wstępnie koszt 800 tys. zł. fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Na ulicach Gdańska i stolicy stanie około 150 bilbordów, a w mediach pojawią się spoty reklamowe promujące otwarcie Europejskiego Centrum Solidarności. Promocja ma pochłonąć 800 tys. zł, a fundusze mają pochodzić z puli funduszy unijnych. Czy Unia nakazuje kwoty i sposoby wydatkowania środków na reklamę inwestycji?



Czy promocja otwarcia ECS powinna kosztować 800 tys. zł?

tak, jeżeli płaci za to Unia Europejska 18%
jest potrzebna, ale nie w takiej skali i formie 26%
nie, kwota ta powinna trafić na rozwój placówki 56%
zakończona Łącznie głosów: 570
W lipcu przy głównych ciągach komunikacyjnych w Gdańsku i w Warszawie ma zawisnąć 150 bilbordów promujących otwarcie Europejskiego Centrum Solidarności. Gdańsk, w wyniku niedawno rozstrzygniętego przetargu, za ponad 160 tys. zł zlecił zadanie druku reklam, wynajmu powierzchni reklamowych, montażu i ich demontażu warszawskiej spółce Stroer Media.

To nie wszystko. Szersza kampania została zaplanowana na sierpień. Wtedy pokazywane będą spoty reklamowe w lokalnych mediach (radio i telewizja) oraz w ogólnopolskich mediach informacyjnych i w Internecie. Całkowity koszt promocji otwarcia ECS wyniesie 800 tys. zł

- Obecnie ustalamy procedury z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, według których zostanie przeprowadzone postępowanie m.in. na wyłonienie wykonawcy spotów. Miasto Gdańsk odpowiada bezpośrednio za emisję, przygotowanie spotów leży po stronie ECS - wyjaśnia Michał Piotrowski z biura prasowego w gdańskim magistracie.

Kto za to zapłaci?

Jak zapewnia miasto, całość wydatków na promocję zakończenia budowy ECS pochodzić będzie z projektu unijnego.

- W budżecie Biura Prezydenta Promocji Miasta nie ma środków na ten cel i nigdy nie było - zapewnia Piotrowski. - Każdy projekt unijny ma zapis, że jest ustalona kwota albo procent od wartości inwestycji, i to jest pula przeznaczona na promocję.

- Do tej pory reklamy dotyczące ECS skupiały się na aspektach budowlanych, a obecnie miastu zależy, by ten projekt pokazać pod kątem tego, jakie będą z niego korzyści dla miasta i dla mieszkańców - wyjaśnia Aleksandra Dulkiewicz z biura prasowego ECS.

Niedawno odbył się dzień otwarty Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, który pochłonął około 450 tys. zł. Został także zorganizowany ze środków unijnych i specjalnej puli przeznaczonej na promocję tego projektu.

Jednak przy okazji prezentacji rządowego spotu "Hey Jude" opozycyjni politycy wytknęli przeznaczanie tak dużych kwot na promocję. Twierdzą oni, że Unia nie nakazuje ani kwoty, ani sposobu wydatkowania środków na reklamę. Przepisy unijne nakładają obowiązek przeprowadzenia "przynajmniej raz w roku kampanii informacyjnej o szerokim zasięgu, jednakże samej instytucji zarządzającej pozostawione są decyzje o formach oraz kwotach wydatkowanych na tego rodzaju kampanię."

Ale promocja to jedno, czeka nas jeszcze uroczyste otwarcie ECS, które będzie trwało dwa dni. Odbędzie się 30 i 31 sierpnia.

W sobotę 30 sierpnia odbędzie się Obywatelski Dzień Otwarty ECS dla mieszkańców i turystów. Zostanie zaprezentowane wnętrze i to wszystko, czym zajmuje się instytucja, ale przede wszystkim wystawa stała, poświęcona historii Solidarności i zapoczątkowanym przez nią przemianom w Europie. W ramach odbywającego się już w poprzednich latach cyklu Etyka Solidarności odbędzie się wykład znanej osoby, na razie jednak nie wiadomo, kim będzie tajemniczy wykładowca.

"Wolność - Solidarność - Europa" to będzie także motyw przewodni drugiego dnia programu otwarcia ECS, 31 sierpnia, w rocznicę podpisania Porozumień Sierpniowych. Będzie on połączony z tradycyjnymi obchodami, czyli składaniem kwiatów pod pomnikiem Poległych Stoczniowców i mszą św. w Bazylice św. Brygidy.

- Po południu planowana jest wizyta prezydenta Bronisława Komorowskiego i gości, którzy będą zwiedzać wystawę i budynek. Odbędzie się też konferencja dotycząca 25 lat wolności - podkreśla Dulkiewicz.

ECS już przygotowuje zaproszenia, wstępnie dla ponad 400 osób. Można spodziewać się przedstawicieli wielu państw, tym bardziej, że 1 września czeka nas kolejna uroczystość, tym razem na Westerplatte, gdzie odbędą się obchody rocznicy wybuchu II wojny światowej.

Ile będzie kosztować otwarcie? Około 150 tysięcy zł, ale w tym przypadku środki mają pochodzić z budżetu na zadania własne ECS.

Budowa Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku przy placu Solidarności trwa od jesieni 2010 roku. Powierzchnia użytkowa budynku ECS to niemal 26 tys. metrów kwadratowych. W obiekcie znajdzie się nie tylko wystawa stała, ale i wystawy czasowe, archiwum, biblioteka wraz z czytelnią, mediateka, ośrodek badawczo-naukowy, ośrodek edukacyjno-szkoleniowy oraz pracownie warsztatów twórczych dla młodzieży.

Koszt budowy obiektu to 229 mln zł, z czego 113 mln zł przekazała UE, pozostała część pochodzi z budżetu Gdańska. Powstanie wystawy stałej za 38 mln zł sfinansuje minister kultury i dziedzictwa narodowego.

Rocznie utrzymanie obiektu ma kosztować ok. 17 mln zł. Zakłada się, że ECS będzie zarabiać ok. 4-4,5 mln zł rocznie. Resztę mają dokładać: Pomorski Urząd Marszałkowski - 1,3 mln zł, Ministerstwo Kultury - 6 mln zł oraz - od 4,2 do 4,7 mln zł - Gdańsk.


Tak ma wyglądać wystawa stała w ECS.

Zobacz ECS i okolice z perspektywy żurawia wieżowego.

Opinie (382) 11 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.