• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Aby jeździło nam się lepiej

Jacek Stańczyk
22 marca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
aktualizacja: godz. 16:06 (22 marca 2007)
Takie nowe tramwaje wyjadą na gdańskie tory... Takie nowe tramwaje wyjadą na gdańskie tory...
...a takie efektowne kolejki będą służyć mieszkańcom całego Trójmiasta ...a takie efektowne kolejki będą służyć mieszkańcom całego Trójmiasta

Nowymi autobusami, tramwajami, a nawet pociągami SKM będą mogli wkrótce podróżować mieszkańcy Trójmiasta. Trzeba się jednak uzbroić w cierpliwość, bowiem zmiany nastąpią w okolicach wakacji.



Na przełomie lipca i sierpnia na ulice Gdyni wyjedzie pięć fabrycznie nowych, niskopodłogowych, osiemnastometrowych, przegubowych autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym-CNG. Za każdy z nich Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej zapłaci niemieckiej firmie MAN 1,86 mln zł. Nowe pojazdy mają być tańsze w eksploatacji i bardziej przyjazne środowisku. W odróżnieniu ich od reszty nie będzie problemu, bowiem na dachu mają garb, który kryje butlę z gazem.

- Tak jak na każdym rynku, także na rynku przewoźników jest spora konkurencja. Dzięki temu posunięciu zyska nie tylko PKM, ale przede wszystkim podróżny, który zawsze w takich sytuacjach wygrywa. Oprócz plusów ekologicznych pasażerowie z pewnością odczują większy komfort podczas jazdy - twierdzi rzecznik prasowy gdyńskiego ZKM Marcin Gromadzki i z pewnością wie co mówi.

Dwa nowe pojazdy zaoferuje swoim klientom również gdański ZKM. Choć określenie "nowe" nie jest z pewnością najbardziej trafione, bowiem tramwaje mają już po 20 lat, to jak zapewnia rzecznik Izabela Kozicka-Prus po gdańskich torach sunąć mogą jeszcze drugie tyle.

Dwudziestosześciometrowe modele N8C przyjechały z Dortmundu i w zajezdni we Wrzeszczu przechodzą obecnie proces dostosowywania do gdańskiej rzeczywistości. Przybrały już biało-czerwone barwy, do zamontowania pozostają kasowniki, poddawane są różnorodnego rodzaju testom. Charakteryzują się tym, że na obu końcach mają zamontowane kabiny, w zwiazku z czym mogą obyć się bez pętli na swoich trasach.

Na torowiska wyjadą prawdopodobnie jeszcze przed wakacjami.

Czy zmiany w komunikacji miejskiej w Trójmieście idą w dobrą stronę?


W przypadku nowych tramwajów, ZKM zrobił - jak przekonuje - świetny interes, bowiem za jedną sztukę zapłacił 40 tys. euro (ok. 160 tys. zł). Natomiast taki sam model, tyle że nowy, który zjeżdża z taśm fabrycznych kosztuje - bagatela - 8 mln zł. Gdańskie zakupy, choć mogą wydawać się stare, to i tak w porównaniu do obecnych wozów stanowią cud techniki.

Modernizuje się komunikacja gdańska, modernizuje gdyńska. Zmiany na lepsze dotkną też tego, co najczęściej mieszkańców tych miast łączy. Mowa oczywiście o trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej, której cztery trzywagonowe składy pociągów przechodzą obecnie w Mińsku Mazowieckim całkowitą renowację.

Po zmianach ich wygląd zewnętrzny i wewnętrzny ma być diametralnie różny od tego, co obserwujemy obecnie. Kolejki nabiorą futurystycznych, owalnych kształtów, w środku usiądziemy w wygodnych fotelach. Mają powstać specjalne przedziały dla osób niepełnosprawnych. Według planów nasze zmodernizowane, trójmiejskie TGV będzie nam służyć już od końca września.

Paweł Wróblewski z PKP SKM dodaje jednocześnie, że w 10 składach firma przeprowadza także remonty we własnym zakresie. Wymieniane są m.in. okna, siedzenia. Wszystko po to, aby jeździło nam się lepiej.

Opinie (74) 1 zablokowana

  • Jak mowić na motorniczego, kobietę?

    motorniczka, motornianka, motorniczówa a moze motorynka?

    • 0 0

  • co by sie nie robiło i tak idioci bedą narzekać !

    Ciesze sie że i na tym polu cos zaczyna sie poprawiać ! Oby tylko anarchistyczni psychole nie zdemolowali tych nowych pojazdów ...

    • 0 0

  • Ile razy można modernizować EN57???????

    Dlaczego ciągle się modernizuje stare kible, zmieniając im tylko przód i siedzenia? To są przestarzałe, energochłonne, bezprzyspieszeniowe złomy! Dlaczego EW60 nie weszło po poprawkach do seryjnej produkcji? One przynajmniej miały po 4 pary drzwi na wagon, a nie jak kible po 2... Na trasach takich jak 3m sprawdziłaby się hybryda EW58 (przyspieszenie) i EW60 (4 pary drzwi). Inna sprawa, że w dzisiejszych czasach 58 i 60, to już obiekty muzealne, ale przy EN57 są one statkami kosmicznymi...

    • 0 0

  • do galluxa

    to bylo o dwoch slimakach. jeden wchodzil pod gorke a drugi z niej złazil!

    • 0 0

  • PRZYKRO

    Ale polacy zawsze dadzą się wyr...ać.Jak widać jest to jeszcze jedna nasza cecha narodowa.Czy ktoś pomyślał, że te pokoleniowe ( 20 lat to jedno pokolenie) złomy będą potrzebowały części zamiennych, a wtedy będziemy bulić jak za zbożę. Nie oszukujmy się- nawet największe cuda techniki po dwudziestu latach się psują i to nader często.Boże dlaczego tak doświadczasz ten kraj, przecież jest nas prawdopodobnie ponad 90% katolików, za co ta kara.NIE mieć zdrowia to cięzkie doswiadczenie, ale nie mieć rozumu i się tym zachwycać to tragedia. AMEN

    • 0 0

  • do Julii

    widzicie ją, cała polska zawalona szrotami zza Odry,a ona płacze że nie nowe

    • 0 0

  • i tak to psełdo "graficiarze" pomarzą, puskreczują szyby itp.
    tramwaje ok, ale lepiej kupić jeden nowy i po roku następny nowy, niż masowo mymieniać stary złom na nowy złom. nowy posłuży odrazy te wasze 40 lat.

    co do skm.. spoko :)

    • 0 0

  • wszystko ladnie pieknie...

    tylko dlaczego wiecznie musimy robic za biedakow ktorzy kupuja to, co innym niepotrzebne?...

    • 0 0

  • Marcinie Gromadzki ściemniasz jak zwykle:)

    Za te pojazdy zapłacą przede wszystkim podróżni, a nie ZKM czy PKM :( Ale ściemniasz z wdziękiem i za to gratuluję :)

    • 0 0

  • A do Sopotu będzie jeżdził stary Jelcz popularny "Ogórek"
    a Gallux będzie robił za konduktora i za sznurek ciągnął

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane