Nowe-stare tramwaje z Niemiec. Nie będą wozić pasażerów

Dotychczas Gdańsk z Niemiec sprowadził łącznie 62 tramwaje typu N8C.
Dotychczas Gdańsk z Niemiec sprowadził łącznie 62 tramwaje typu N8C. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Do Gdańska trafią trzy kolejne używane tramwaje z Niemiec. Nie będą jednak wozić pasażerów, lecz zostaną wozami technicznymi lub magazynami części zamiennych. Za każdy z tramwajów miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapłaciła 1 tys. euro.



Czy Gdańsk powinien kupować nadal używany tabor autobusowy i tramwajowy?

Zobacz wyniki (2367)
To będzie już kolejny zakup tramwajów z Niemiec przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Dotychczas zza Odry sprowadzono 46 tramwajów typu N8C z Dortmundu oraz 16 z Kassel.

Za jeden pojazd z Dortmundu miejska spółka płaciła przed paroma laty ok. 30 tys. euro, zaś z Kassel - 42 tys. euro.

Następnie tramwaje kierowano do modernizacji, która kosztowała od 700 tys. zł do 2,5 mln zł (w zależności od zakresu robót).

Dla porównania, fabrycznie nowa Pesa Jazz Duo to wydatek rzędu ok. 7 mln zł.

Jak wygląda modernizacja tramwaju N8C


Tramwaje techniczne i jako magazyn części zamiennych



Wkrótce z Kassel dotrą do Gdańska jeszcze trzy tramwaje N8C. Ich cena jest jednak znacznie niższa, bo zaledwie 1 tys. euro za pojazd. W znacznej mierze wynika to ze stanu technicznego i planowanego przeznaczenia.

- Tramwaje te nie będą przeznaczone do modernizacji ani do obsługi linii komunikacyjnych. Wykorzystane zostaną z nich niektóre części i podzespoły jako części zamienne. Wstępnie zakładamy też przekształcenie jednego lub dwóch tramwajów na pojazdy techniczne - zapowiada Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. marketingu w GAiT.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Obecnie pojazdami technicznymi są przebudowane wagony Konstal 105Na. W opinii GAiT ich dalsze utrzymanie nie ma uzasadnienia w sytuacji, gdy planowane jest całkowite wycofanie "stopiątek" z eksploatacji.

- Ze względu na serwis sensowniej jest używać do celów technicznych takich pojazdów, jakie są eksploatowane na liniach - tłumaczy Wojtkiewicz.

Tramwaje jeszcze w tym roku, poszukiwana firma transportowa



Na początku lipca Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły przetarg na wybór firmy transportowej, która przewiezie pojazdy z Kassel do zajezdni w Nowym Porcie zobacz na mapie Gdańska. Termin realizacji zamówienia określono na trzy miesiące od momentu podpisania umowy a jedynym kryterium wyboru wykonawcy jest najniższa cena.

Czytaj również:

Gdańsk kupił używane autobusy z Niemiec


Materiał archiwalny z 2018 r.

Opinie (255) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Nie podobają mi się te tramwaje (25)

    Nie podobają mi się te tramwaje, są ciasne i niefunkcjonalne. Myślę, że Gdańsk nie jest taki biedny aby ściągać byle co.

    • 231 77

    • Czytaj ze zrozumieniem (2)

      W tych co przyjeżdżają jeździć nie będziesz, są przeznaczone na magazyn i serwis.

      • 40 11

      • a te co już przyjechały?

        • 15 11

      • A kto powiedział, że mam jeździć.

        Naściągali złomu i teraz muszą naprawiać....

        • 10 12

    • Czytanie ze zrozumieniem (5)

      Te tramwaje nie mają służyć jako przewóz osób

      • 16 12

      • ale 60 takich wcześniej sprowadzonych służą tak (3)

        • 20 6

        • poniemieckie posłużą polakowi ... a potem pojadą na ukrainu (1)

          jako nowoczesne podarowane z UE

          • 6 1

          • dar Bremy dla Gdańska

            mi się przypomniał jak jeździł po Oliwie taki mercedesik

            • 0 0

        • i służą bardzo dobrze - w nich jest więcej miejsc siedzących niż w naszych jazzach duo

          • 2 1

      • Nie, ale maja sluzyc jako magazyn czesci zamiennych.

        Do czego będą pasowaly części z niemal zabytkowych tramwajow? Do nowej pesy? Czy do identycznych niemieckich tramwajow, które sa calkiem licznie użytkowane przez GAiT?

        • 5 4

    • (2)

      masz opcje kup sobie rower

      • 9 4

      • to może od razu sanki i 6psów do zaprzęgu ;))) (1)

        • 4 0

        • lepiej ponton i foki

          • 3 0

    • Problem leży w tym,

      że są za krótkie. No i człon niskopodłogowy tez nie jest optymalnie wykorzystany bo mamy schody.
      Swoją droga, to taki mamy klimat w Gdańsku. Nowe tramwaje też będą krótkie. Te jazzy to chyba najkrótsze 5-członowce..

      • 6 4

    • Akurat są o niebo bardziej wygodne i funkcjonalne od PES. Co nie zmienia faktu, ze lepiej kupić takie, ale nowe.

      • 7 10

    • Gdansk jest biedny, zobacz ile drog jest niedoiwestowanych...

      • 6 4

    • Ciasna to jest PESA, niefunkcjonalna pod rekord świata

      • 7 9

    • zgadzam sie Pesa jest ragiczna, ani funkcjonalna ani wygodan ani dobrej jakości (2)

      • 8 6

      • Ale pomimo tych wad (1)

        dużo przyjemniej się nią jeździ niż niemieckim złomem.

        • 11 6

        • Nieprawda!

          Wygodniej jeździ się N8C

          • 2 1

    • (1)

      A mnie się bardzo podobają. W pesie przez skośnie ustawione siedzenia wciąż depczą po nogach. W dortmundach jest miejsc więcej i normalnie ustawionych. To idealny tramwaj na dłuższe trasy. Ciasne są tylko dla grubasów.

      • 14 2

      • PiSie trolle spasły się na dojnej zmianie

        i teraz narzekają, że im ciasno.

        • 0 3

    • (1)

      " mimo złego słowa wypowiedzianego przez Polaka" Niemcy wybaczyli nam i nadal sprzedają sztrucle...

      • 7 5

      • zawsze możesz iść i wytargować coś od swoich przyjaciół Ruskich

        np. śmierdzące przechodzone walonki itp.

        • 1 2

    • :)

      Matury to ty pewnie nie zdałeś, co kolego? ;)

      • 0 0

    • Gdańszczanie - będziecie jeździć rydwanami. Po co wam tramwaje?

      • 0 0

  • Niemiec płakał jak sprzedawał (15)

    • 239 22

    • Całe życie używane (7)

      Ku... nie będziemy żyć wiecznie żeby tak oszczędzać! To samo dotyczy skm. Kupcie Nowe na kolejne 40 lat i po sprawie.

      • 9 8

      • Wskaż źródło finansowania (4)

        i kupujemy ! Prawda, jakie życie jest proste....zza klawiatury.

        • 7 7

        • "piniendzy nie ma i nie bendzie" - i wszystko jasne

          • 7 4

        • Mniej rydwanów

          po 150 koła / szt.

          • 14 7

        • Niech się pisu zapytają

          Oni rozdają pieniądze na lewo i prawo.

          • 9 10

        • Nasze bilety. Rocznie 2760 zl

          • 2 0

      • Jak tak kupili en57

        to do tej pory skowyt słychać, że starymi trzeba jeździć :D

        • 3 0

      • SKM jest PiSie

        Idź do nich poskamleć

        • 0 0

    • Motorniczy czasami dzwoni do mnie z Niemiec chce posłuchać jak chodzi silnik

      • 19 2

    • Chyba ze śmiechu

      • 2 2

    • a bity był?

      my w dortmundzie tramwajów nie bijemy ... my je pieścimy

      • 4 1

    • Nudny jesteś z tym

      stwierdzeniem.Wymyśl cos nowego, myśle, że na brak wolnego czasu nie narzekasz.Myślenie nie boli !

      • 5 2

    • (2)

      Polak płakał jak naprawiał

      • 3 1

      • pesę?

        • 0 2

      • gdyż go oczy tak piekły od spawania rdzy

        • 0 0

  • Niemcy sprzedali i zarobili (7)

    A my zezłomujemy i zapłacimy za to...

    • 200 30

    • Ha ha ha

      Na niemieckim zlomowisku

      • 11 2

    • obłowieni (1)

      Ci mityczni Niemcy to się niewąsko obłowili na tej sprzedaży. 3x1.000 daje łącznie aż 3.000 euro. Czyli ponad 13.000 złociszy. Grubo. Trochę mniej niż pensja Lisickiego, ale i tak srogo nas skasowali.

      • 10 5

      • Lepiej przyjrzyj się wynagrodzeniom towarzyszy z dojnej zmiany w spółkach skarbu państwa

        i to centralnie za NIC nie robienie!

        • 2 2

    • 1000 E (3)

      Za duzoe zarobili. Ze zlomowania dostaliby więcej

      • 14 2

      • tak jak to przeterminowane szwedzkie mieso liofilizowane (2)

        / u nich to nawet nie dla psów, a wyłącznie do utylizacji/
        a polski emeryt nieświadomie zajadał te paszteciki, aż się mu uszy trzęsły.

        • 6 0

        • reksio (1)

          nie paszteciki tylko klopsiki w ikei z wojskowych rezerw z 1970r :) pozdro

          • 2 0

          • W Polsce wszystko zjedzą

            Akurat żarcie z magazynu wojskowego, sprzed roku 1998 jest pycha

            • 0 0

  • Niewysoka cena (2)

    Jak za sporą ilość części zamiennych, ale pewnie niemcom zależało na tym żeby się ich pozbyć

    • 144 11

    • coś nie tak, bo waga ich jest ogromna, a cena to śmiech na sali, sami by oddali na złom i dużo więcej zarobili, dziwna sprawa

      • 3 2

    • Te "Dortmundy" można używać w nieskończoność

      Jak się wymienia części eksploatacyjne i dba o konserwację. Niestety dziś telefony wymieniamy co kilka miesięcy, auta co kilka lat - jeszcze parę lat rozwoju i będziemy co sezon sobie burzyć i stawiać nowy dom, bo się zrobił "fo-pa" xD

      • 0 0

  • Stare gruchoty (9)

    Wypierdziane przez Niemców teraz my kupimy. Te tramwaje są kiepskie. Wszystko się trzęsie i hałas jest niesamowity. Dobrze, że jedynie na podzespoły.

    • 145 36

    • Jakie "my"? (1)

      • 4 1

      • Ok, ty

        • 3 1

    • PESA jest duzo gorsza. zupenie jakby jakiś piany ja projektował (5)

      • 7 10

      • no popatrz - a Ci Niemcy ... tak masowo je kupują do swoich miast. (2)

        co, oni też po sznapsie?

        • 6 2

        • kupili kilka lokomotyw (1)

          z polskiej pesy - i już mają połowę zepsutych - takiego szajsu się nie spodziewali - ale tak to jest jak sie pis do czegos weźmie

          • 0 0

          • tramwajów nie licząc - 46 pociagów jedno i dwu członowych wyprodukowanych dla Niemiec

            i to ma być KILKa?
            po za tym ... to zachodnia konkurencja robi Polakom czarny PiaR
            ... a swoją drogą.. to wielu niemieckich polityków jest czynnie w to zaangażowanych i finansowo zależnych od niemieckich marek, które PESA skutecznie wykosiła w tamtych niemieckich przetargach.

            • 0 0

      • co to jest (1)

        piany

        • 1 2

        • Odmiana pianina?

          • 0 0

    • Już odczuwam potencjalną poprawę komfortu jazdy. .....Najgorsze dno tramwajowe. Pesy to przy nich infinty

      • 1 6

  • No i super (5)

    Za tysiąc euro gdzie znajdą tyle części? Dobry pomysł .

    • 92 67

    • drugie tyle to ich transport (3)

      • 7 6

      • (2)

        Znacznie więcej. Zwykły tir do Dortmundu to 1000 EUR. Transport dedykowany z pilotem wyjdzie o wiele więcej.

        • 6 1

        • I tak uważam ,że warto.

          • 3 2

        • Ponadgabaryt wyjdzie 10 tys euro od sztuki.

          • 0 0

    • Nadal trwa polityka skupowania złomu od Niemca... aż płakał jak sprzedawał

      • 3 3

  • Ile kosztuje transport takiego tramwaju do kraju? (7)

    Jak się je przewozi przez dobry 1000 km, w całości czy na jakieś części dzielą? Odpowiedziom w stylu "torami" z góry dziękuję ;-)

    • 73 7

    • Kiedyś widziałem na autostradzie . (1)

      Jechali konwojem a wagony wieźli na przyczepie. Jeden wagon wiózł 1 tir. Natomiast ile kosztuje kilometr za transport tego już nie wiem.

      • 12 1

      • eXpert

        Polak przywiezie za 80 euro centow za kilometr

        • 0 0

    • torami

      • 9 8

    • Odpowiadam, dziela je na czesci pierwsze.

      • 2 8

    • odpowiem Ci

      koszt transportu przekroczy wartość towaru.

      • 13 1

    • To nie są tanie transporty

      Przewóz tramwaju przede wszystkim ze względu na jego szerokość i wysokość jest dość prostym wyzwaniem.

      Trzeba posiadać odpowiedniej długości naczepę niskopodwoziową modułową.

      Myślę, że koszt sprowadzenia jednego tramwaju do Gdańska zamknie się w kwocie 15.000 - 20.000 EUR

      • 3 1

    • Ja panu odpowiem

      Szynami.

      • 0 0

  • Są pieniadze na złote rydwany (8)

    Nie ma na nowe tramwaje. Układ gdansko sycylijski ...

    • 209 49

    • rób za konia i nie gadaj

      • 14 9

    • Przecież jest na nowe tramwaje (1)

      Dopiero co zostały kupione

      Jeszcze nawet wszystkie nie dotarły

      • 13 5

      • Co z tego skoro nie ma kasy na części.

        • 1 0

    • (3)

      Kolejny, co się zna na sztuce i muzealnictwie. "Nie znam się, ale skrytykuję".

      • 10 17

      • prozaiczne potrzeby mieszkańców, takie ja sprawny tabor (1)

        powinny być priorytetem przed "sztuką"!

        • 13 3

        • Czyli zacznijmy od podniesienia podatków kierowcom

          Którzy to w zeszłym roku skasowali cały zapas taboru wymuszając pierwszeństwo...

          • 3 11

      • a chcesz kupic rozowa taczke? jedyne 200tysiaczkow?

        • 0 0

    • ooh wprost urzekła mnie, ta twoja niesamowita opowieść...

      • 1 1

  • Więcej tego. Wystarczy że aktualne mamy conajmniej 10 awarii tego złomu w ciągu dnia.

    • 92 12

  • Niemiec płakał jak sprzedawał (2)

    dziadek tylko do kościoła jeździł

    • 93 10

    • wymyśl innego posta trollu

      bo ci stawkę obniżą

      • 6 9

    • dobrze że nie Pesa bo by nie dojechał

      • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.