• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Audyt miejskich autobusów po pożarze na Smoluchowskiego

Maciej Korolczuk
17 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Pożar autobusu na Smoluchowskiego w Gdańsku.


Po pożarze autobusu miejskiego na SmoluchowskiegoMapka w Gdańsku, przeprowadzono kontrolę stanu technicznego wszystkich autobusów należących do Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Nieprawidłowości nie stwierdzono, ale władze spółki prewencyjnie zdecydowały o wymianie we wszystkich autobusach systemu detekcji pożarów. Powołana komisja stwierdziła, że przyczyną pożaru Solarisa był samozapłon w komorze silnika.



Zauważyłe(a)ś dym w autobusie. Co robisz?

Do pożaru autobusu na ul. Smoluchowskiego doszło na początku marca. Ogień pojawił się w komorze silnika i błyskawicznie objął znaczną część pojazdu.

15-letni autobus marki Solaris spłonął doszczętnie. Na szczęście nikomu nic się nie stało.

Jeszcze tego samego dnia Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, zlecił Zarządowi Transportu Miejskiego i spółce GAiT przeprowadzenie audytu wszystkich modeli tego autobusu.

- Poleciłem podległym mi jednostkom Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku i Gdańskie Autobusy i Tramwaje dokonanie zbadania okoliczności tego wydarzenia oraz audytu pozostałych pojazdów tego typu będących w dyspozycji naszej komunikacji miejskiej - poinformował na początku miesiąca Piotr Borawski.
W ostatnich latach pożarów autobusów miejskich było kilka.

Przed dwoma laty strażacy gasili pożar w komorze silnika autobusu linii 112 na Elbląskiej, a w 2018 r. do podobnych zdarzeń doszło na ul. Spacerowej (w ogniu stanął także autobus marki Solaris i podobnie jak na Smoluchowskiego - ogień rozprzestrzenił się z komory silnika) oraz na Cienistej.

Trzy lata wcześniej w podobny sposób spłonął autobus przy SKM Żabianka, a w 2014 r. na przystanku przy Kartuskiej doszczętnie spłonął autobus marki neoplan z 1997 r.

  • 2014 r. - pożar autobusu na Kartuskiej w Gdańsku.
  • Rok później płonął autobus przy SKM Żabianka.
  • W 2018 r. strażacy gasili pożar autobusu na Cienistej na Chełmie
  • W tym samym roku do pożaru doszło także na Spacerowej.
  • Pożar na Smoluchowskiego na początku marca 2021 r.


Specjalna komisja w GAiT



Aby wyjaśnić przyczyny pożaru na Smoluchowskiego, w spółce GAiT powołano komisję pod kierownictwem Leszka Krawczyka, dyrektora ds. technicznych.

Prace nad raportem trwały ok. tygodnia i w piątek, 12 marca, dokument trafił na biurko wiceprezydenta Borawskiego.

Dziś poznaliśmy jego szczegóły.

Autobus sprawny z ważnymi badaniami technicznymi



- Zgodnie z zapowiedzią audytem objęte zostały pojazdy marki Solaris. Audyt rozszerzony został także o kontrolę systemów ALS we wszystkich wyposażonych w ten system autobusów. Nie stwierdzono nieprawidłowości dotyczących stanu technicznego pojazdów - podkreśla Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT.
Jak informuje miejska spółka, autobus, w którym nastąpił samozapłon miał aktualne badania techniczne. Pojazd wyposażony był w system detekcji pożaru zamontowany w komorze silnika.

- Tego dnia autobus kursował od rana, bez żadnych przeszkód i niepokojących sygnałów. Zgodnie z instrukcją kierowca przed rozpoczęciem kursu sprawdził m.in. stan oleju oraz płynu chłodzącego w silniku. Po stwierdzeniu prawidłowych parametrów rozpoczął kurs - tłumaczy rzecznik GAiT. - Kierowca po stwierdzeniu prawdopodobieństwa zaistnienia pożaru postąpił zgodnie z zasadami ppoż. - natychmiast zatrzymał pojazd, rozpoczął ewakuację pasażerów, wezwał straż pożarną i rozpoczął akcję gaśniczą. W akcji gaśniczej pomagał kierowca drugiego autobusu. Nie przyniosło to jednak pożądanego efektu. Pojazd ugaszony został przez straż pożarną.

Przyczyną pożaru był samozapłon



Komisja stwierdziła, że prawdopodobną przyczyną powstania pożaru był samozapłon wewnątrz instalacji pneumatycznej. Spowodował on gwałtowny wzrost ciśnienia wewnątrz instalacji, w efekcie czego nastąpiło rozerwanie elementów układu pneumatycznego, wydostanie się ognia na zewnątrz i jego rozprzestrzenienie na pozostałą część pojazdu.

- Flota GAiT to obecnie 254 autobusy, z czego 79 to autobusy standardowe i przegubowe marki Solaris. 169 pojazdów - w tym wszystkie pojazdy nowej generacji oraz 30 autobusów marki Solaris - wyposażonych jest w system Aktywnych Linii Samogaszących (ALS). 65 starszych pojazdów wyposażonych jest w systemy detekcji pożaru zamontowane w komorach silników. Systemu detekcji nie posiada obecnie 20 pojazdów - 14 autobusów Mercedes Citaro z 2009 roku oraz 6 minibusów Iveco URBY - wylicza Dobrowolska.

Komisja: właściwy stan techniczny autobusów



Jak nam przekazano, przeprowadzony audyt potwierdził właściwy stan techniczny pojazdów. Spółka zapewnia, że pojazdy przechodzą regularnie, określone przepisami, przeglądy półroczne, ponadto wszystkie pojazdy podlegają codziennym przeglądom po zakończonej pracy i są na bieżąco serwisowane według potrzeb oraz wskazań producenta. W ramach przeglądów przeprowadzane są m.in. kontrole sprawności systemów detekcji pożaru zamontowanych w komorach silników i systemów ALS według zaleceń producenta.

- Ryzyko samozapłonu w komorze silnika związane jest z konstrukcją autobusów, stąd wprowadzenie przez ich producentów opcji wyposażenia pojazdów w systemy ALS (aktywne linie samogaszące). Z tej opcji spółka GAiT korzysta - nabywane przez GAiT nowe pojazdy muszą być wyposażone przez producenta w systemy ALS. Wszystkie nowe autobusy GAiT z dostaw po 2011 roku są w nie wyposażone fabrycznie - dodaje Dobrowolska.

Prewencyjna wymiana systemu detekcji pożaru



Jednocześnie GAiT zapowiada, że we wszystkich starszych pojazdach systemy detekcji pożaru prewencyjnie wymienione zostaną na nowe. Pojawią się one także w 20 pojazdach, które obecnie nie posiadają tego systemu.

- W rezultacie w ciągu najbliższych kilku miesięcy 100 proc. taboru GAiT będzie wyposażone w systemu detekcji lub gaszenia pożaru. Dodatkowo zalecono kierowcom częstszą kontrolę wnętrza komory silnika, celem ujawnienia potencjalnego przegrzania silnika lub ewentualnego pojawienia się wycieków płynów, podczas postojów na przystankach końcowych - dodaje rzecznik GAiT.

Opinie (145) ponad 10 zablokowanych

  • Autobusy BP Tur trzeba skontrolować!!! (2)

    Tam to już sztuka druciarstwa i MacGyvera w jednym. Jazda z czerwonymi kontrolkami to norma. Kierowcy zgłaszają, proszą żeby coś z tym zrobić, ale kierownictwo zamiata pod dywan. A mało kto wie, że rok temu albo dwa palił się też autobus BP Tour na linii 171, ale jakość obeszło się bez rozgłosu.

    • 17 2

    • Misiu

      Bp tour zgadza się druciarstwo jest,sam macgaiwer się nie powstydzi.Autobus się zapalił w Sopocie na 117 8508 i to akurat przez serwis mercedesa tak kable podlaczyli

      • 3 1

    • Tylko autobus który palił się na spacerowej był właścicielem gtia

      • 0 0

  • One płoną ze wstydu.

    • 11 1

  • Jaki audyt?

    audyt to robi ktoś z zewnątrz, a nie sam zainteresowany. Czy jeżeli będzie coś nie tak to pan techniczny ma napisać, że proszę mnie ukarać grzywną i zwolnić dyscyplinarnie z pracy?

    Czy Borawskiego bezczelność jest tak wielka jak ego?

    • 32 0

  • Hah wybuch ! (5)

    Jakim cudem wybuchła instalacja pneumatyczna ?? Rozumiem skok ciśnienia i rozerwanie przewodu. Powietrze w instalacji ma max 12 bar w trybie pracy. A pozatym nie ma możliwości aby sprężone powietrze wywowało pożar. Przyczyna pożaru była całkiem inna. Nad silnikiem znajduja się chłodnice i wentylator napędzany olej hydraulicznym ( mineralnym, palnym ) Jestem przekonany, że był wyciek oleju z układu napędu wentylatora ( olej kapał na rozgrzany kolektor wydechowy ) i buum ! Dziękuję

    • 25 1

    • znowu wybuch?

      może jakis pasażer miał wybuchowe parówki...

      • 3 2

    • Normalnie - sprężarka zassała olej przez nieszczelne

      pierścienie, chłodnica sprężarki była osłabiona, nagar w instalacji i przy temperaturze 250stopni zajarało się.

      • 6 1

    • jesteś jak Antoni. On też wszystko wie na odległość

      • 2 2

    • Jak widać

      Polska wybuchami stoi :)

      • 2 0

    • Co za osioł haha

      • 0 0

  • Ankeita

    Raz (chyba) uratowałem pijanego, zima, przystanek gość na ławce, prawie że na niej leży, nie oddycha. Na przystanku 2 osoby, nikt nie pomaga. Kładę go na boczna ustalona (chyba, bo coś mi nie grało z jego nogą) przechylam głowę do tylu wymiotuje gilami. Leży na przystanku, dzwonie na pogotowie, nowa osoba przechodzi nad leżącym żeby sprawdzić rozkład. Pogotowie przyjeżdża, idę dalej. Nikt mu nie pomógł.

    Stoję na przystanku, 16:00, 2 pijanych gosci rozbija mi butelkę na głowie. Bez powodu, dłuższe włosy? Uciekam. Na przystanku sporo ludzi. Kilku facetów oceniam na pomocnych, zbudowanych na tyle dobrze, ze w kilku sobie poradzimy. Nikt nie pomaga. Szarpanina trwa. Uciekam do domu.

    Widziałem tylko kilka razy w życiu, żeby ktoś w takich sytuacjach reagował. Nie wiem o co chodzi, czemu ludzie tacy są. Szkoda.

    Pozdrawiam ZTM. Fajnie, że wymieniacie systemy przeciwpożarowe.

    • 8 1

  • (1)

    Przecież to jest fikcja!!! Ręka rękę myje i bujdy na resorach! Tu się kłania konkretny serwis tych elementów i samych autobusów. ... że pożar powstał w komorze silnika to całe trójmiasto wie ale pytanie dlaczego?

    • 18 1

    • Tas

      Bo coś się zużyło albo zmęczenie materiału

      • 0 0

  • (2)

    Zgłaszam się na prezesa ZTM!

    • 7 2

    • ty sie możesz zgłosić do czarnej roboty na polu bawełny

      • 3 2

    • Prezes powinien być biały

      • 1 1

  • (3)

    Ta pani prezydent nic się nie nauczyła,nie dziwię szkoła PO,nic

    • 10 4

    • wracaj Pisuar do siebie na wieś tam po wyborach na Pis dopiero teraz jest prawdziwa Ameryka (1)

      • 2 4

      • Nie była za rudego tuSSka

        • 2 1

    • Oj wiele się nauczyła. Uczyła się od beatyfikowanego budynia i ryżego kaszuba

      • 2 1

  • zobaczcie w necie apel Piaska , Piasecznego ze szpitala ,dramat (3)

    • 2 6

    • Myśl zanim napiszesz

      Jakby był dramat to by nagrywać i do internetu wrzucać nie miał sily. Celebryci zakichani.

      • 3 3

    • za ile ten dramat? (1)

      • 1 1

      • Za 63 miliony

        • 1 2

  • (4)

    ...Dodatkowo zalecono kierowcom częstszą kontrolę wnętrza komory silnika, celem ujawnienia potencjalnego przegrzania silnika lub ewentualnego pojawienia się wycieków płynów, podczas postojów na przystankach końcowych - dodaje rzecznik GAiT.

    Gdzie zlecono i gdzie to podano do wiadomości? Portal Trójmiasto.pl nie jest wykładnią do podawania poleceń kierowcom!

    • 18 1

    • rzecznik jest z tej samej kuźni fachowców co Ola & Company

      więc nie zadawaj głupich pytań bo się dziewczę przegrzeje i wybuchnie.

      Kiedyś autobusy nie wybuchały, ale wtedy zatrudniano mechaników, a nie niedorzeczników.

      • 3 1

    • wiadomość była n

      a TW albo FB ewentualnie INsta. Obowiązkowe dla kierowców.

      • 1 0

    • jako kierowca nie otwieram klapy silnika bo w kabinie jest naklejka aby nie otwierać bo panuje tam wysoka temperatura

      • 9 0

    • Na przystankach końcowych kierowca ma wypełnić dokumenty i odpocząć przed następmym zadaniem.

      Weźcie się Wszyscy od********* od kierowców

      • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane