• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobus na gaz na ulicach Gdyni

ak, mt
23 września 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
- Wygląda jak zwykły, niskopodwoziowy autobus, których wiele jeździ po ulicach Gdyni. - Choć różnic nie widać na pierwszy rzut oka, jest ich wiele - przekonuje Kazimierz Gałkiewicz, prezes gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej. - Jest znacznie cichszy, tańszy w eksploatacji i ekologiczny. Od 22 września po Gdyni jeździ testowy autobus na gaz ziemny.

- To zupełna nowość - mówi Gałkiewicz. - Tylko w czterech miastach w Polsce jeżdżą autobusy na gaz, ale są przerobione z normalnych aut spalinowych. Testowany przez nas pojazd MAN-a jest zupełnie nowy, od początku zaprojektowany na gaz. Takich w kraju nie ma.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej to jedna z dziewięciu firm w Gdyni, które świadczą usługi komunikacyjne. Firma dysponuje 88 autobusami na olej napędowy i jest największym przewoźnikiem w mieście.

Autobus na gaz jest droższy od standardowego - kosztuje 1 mln zł, podczas gdy ten ostatni ok. 700 tys. zł. Być może różnicę w cenie można by pokryć dzięki środkom z Unii Europejskiej, która zwykle wspiera projekty proekologiczne. Ewentualne zakupy pojazdów na gaz to na razie jednak melodia przyszłości.

- Ekologia jest bardzo ważna, ale Gdynia i tak pod tym względem nie może narzekać - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, który w imieniu gminy organizuje komunikację w mieście. - Mamy przecież trolejbusy, nowoczesne autobusy niskopodwoziowe. Jeśli okaże się, że autobusy na gaz są korzystne ekonomiczne, na pewno przygotujemy projekt, jak wprowadzać je do komunikacji.

Program gdyńskiego PKM zakłada w ciągu kilku lat stopniową wymianę na autobusy gazowe. - Stare pojazdy, które mają około 10 lat, będziemy sprzedawać - mówi Gałkiewicz.
Gazeta Wyborczaak, mt

Opinie (110) 1 zablokowana

  • "Że ludzie kombinują? Taka ich natura. Że ludzie kombinują? Taka ich natura."

    To nie życzę ci żebyś był kiedyś odpowiedzialny za finanse komunikacji miejskiej (sobie też bym tego nie życzył).
    Przpisy powinny być proste i przejrzyste. Bez względu na to czy podatkowe czy taryfowe.

    • 0 0

  • WRESZCIE ZACZYNAJA MYSLEC!!!

    MAM NADZIEJE ZE DOCZEKAM CZASOW KIEDY AUTOBUSY NIE BEDA WALIC PROSTO W PYSK SADZĄ ZE SMIERDZACEGO oleju napedowego!!!!

    • 0 0

  • taryfa czasowa jest ok

    Nie uda sie w miastach wielkości Gdańska skomunikować bezpośrednio ze sobą wszystkich dzielnic.
    W Gdańsku istnieje coś takiego jak skomunikowanie na wybranych przystankach. Dzięki temu tam gdzie nie dociera bezpośrednie połaczenie można przejechac na jednym bilecie. I to jest przewaga oczywista czasówki. Że ludzie kombinują? Taka ich natura. ZKM w Gdańsku praktycznie to wisi bo dochody z biletów idą do miasta a nie do ZKM. A miasto i tak ma korzyść- lepiej niech jeżdżą i nawet kombinują niż mają wyjeżdżać na ulice swoimi samochodami.
    Jestem zwolennikiem wprowadzenia dwóch taryf jednocześnie, wtedy okazałoby się rzeczywiście ktorą preferują pasażerowie.

    • 0 0

  • parapetyk

    To, że tobie się podoba nie oznacza, że podobać się musi wszystkim. 65% gdynian odrzuca taryfę czasową wg modelu gdańskiego. (www.zkmgdynia.pl). To raz.

    Dwa: według badań gdyńskiego ZKM, przychody tylko z biletów jednorazowych po wprowadzeniu taryfy czasowej spadłyby o około 12%, tj. około 3 mln zł rocznie (4-5 autobusów).

    Trzy: Taryfa zachęca ludzi do kombinowania. Wg ogólnych szacunków w miastach, w których jest taryfa czasowa od 10 do
    25% opóźnia moment skasowania biletu po to żeby załapać się na niższą cenę. Rozumiem, że należy to tłumaczyć jako zachęcanie do przedsiębiorczości. Czy tak?

    • 0 0

  • kris...

    ... Gdynia nie ma, tylko Gdynia wynajmuje, Gdynia ma o ok 30-50% droższe przejazdy, firmy obslugujące komunikacje w Gdyni dostały za darmo albo za grosze stare rupiecie zza Odry, a w Gdańsku kupiono nowe za ok 4 razy większą cenę (poza 15-żeby nikt mnie nie oskarżał o zbrodnię zakłamania).

    • 0 0

  • anonimie powyżej...

    ... A DLACZEGO KURA ZNOSI OKRĄGŁE JAJKA ???? A DLACZEGO MLEKO JEST BIAŁE? A DLACZEGO WODA JEST MOKRA? TO NAJBARDZIEJ KRETYŃSKI ŚWIAT JAKI WIDZIAŁEM!!!

    • 0 0

  • sorry, sprostowanie, gdynia ma ponad 200 autobusów niskopodłogowych, czyli proporcjonalnie do wielkości naszych miast 4 razy więcej niż gdańsk

    • 0 0

  • gdy...

    ... jak dla kogoś jedynym argumentem na bilety jednoprzejazdowe jest : "JA TAM WOLE NIE MYSLEC, TYLKO WSIASC DO AUTOBUSU I SKASOWAC BILET", nieważne że droższy, nieważne że niesprawiedliwie, nieważne że pojedzie nim 2-3 przystanki, to takie epitety same się nasuwają. Ale cóż wymagać od społeczeństwa, którego większość nie rozumie nawet instrukcji obsługi pralki. Dla takich 3-4 rodzaje biletów to już ponad siły, a cyferki na rozkładach jazdy to wyższa matematyka.

    • 0 0

  • dalczego uczciwy czowiek jadąć w gdańsku autobusem 3 przystanki i kasując bilet do 10 minut musi się tłumaczyć kanarowi że autobus stał w korkach, dlaczego musi to potwierdzić kierowca od którego zdania zalęzy to czy zapłace mandat? to najbardziej idiotyczny system taryfowy jaki znam

    • 0 0

  • parapetyk

    Czy potrafisz coś napisać bez epitetów w stosunku do adwersarzy? Czy to boli? Czy to rodzinne? Czy można to wyleczyć?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane