- 1 23 mln zł na remont ulic na Dolnym Mieście (56 opinii)
- 2 Fałszywy mandat za przejście "na czerwonym" (121 opinii)
- 3 Klif w Orłowie co roku cofa się o metr (83 opinie)
- 4 Czyj to garaż? - pytają urzędnicy (145 opinii)
- 5 Pobili mieszkańców i okradli dom (175 opinii)
- 6 Sąd aresztował rosyjskiego szpiega (336 opinii)
Będą cztery hybrydowe pociągi dla Pomorza
Województwo Pomorskie chce zakupić cztery wieloczłonowe pociągi z napędem hybrydowym, czyli elektryczno-spalinowe. Szacunkowy koszt to ok. 98 mln zł. Dofinansowanie z Polskiego Ładu wyniesie 65 mln zł.
Hybrydowe pojazdy mogą okazać się niezbędne dla zapewnienia stabilności funkcjonowania kolejowego transportu publicznego na Pomorzu.
Elektryfikacja PKM na ukończeniu a na trasach PLK za kilka lat
Ma to związek z toczącą się modernizacją i elektryfikacją kilku linii kolejowych: 201 Kościerzyna - Gdynia, 214 Somonino - Kartuzy i 229 Glincz - Kartuzy. Prace prowadzone są na zlecenie spółki PKP PLK, a ich terminowość pozostawia wiele do życzenia. Elektryfikacja ma się tam zakończyć za kilka lat.
Wszystkie artykuły o elektryfikacji PKM i linii 201
Z kolei na ukończeniu jest elektryfikacja linii PKM. Wkrótce dojdzie zatem do sytuacji, że pociągi elektryczne po przejechaniu trasy PKM nie będą w stanie kontynuować jazdy w kierunku Gdyni lub Kościerzyny.
Wówczas, jak żadne inne, sprawdzą się pociągi o napędzie elektryczno-spalinowym.
65 mln zł z Polskiego Ładu
Więcej o parametrach tych pociągów i terminach ich dostawy będzie wiadomo po ukazaniu się postępowania przetargowego.
W planach zamówień publicznych na ten rok urząd marszałkowski zarezerwował 98 mln zł na zakup hybryd. Otrzymał na nie dofinansowanie z programu Polski Ład w wysokości 65 mln zł.

Dwa pociągi za 70 mln zł zamówione w zeszłym roku
W sierpniu zeszłego roku marszałek podpisał kontrakt na dwa elektryczne pociągi za 70 mln zł z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejnych 29 składów.
Pojazdy mają dotrzeć na Pomorze w tym roku.
Opinie wybrane
-
2023-03-10 07:09
(14)
Kolej i jej gęsta sieć to przyszłość, również pewne remedium na problem niekontrolowanej suburbanizacji miast oraz kilku innych błędów z których te się już nie wykaraskaja. Jestem za rozbudowa sieci SKM i zagęszczeniem połączeń kolejowych. Czemu? Bo tramwaje to super sprawa, ale na dystansach do 25 minut... Poza tym tory tramwajowe są robione tak, że już po kilka latach użytkowania są krzywe i powyginane, więc jadącym po nich tramwajem miota jak samolotem przy turbulencjach.
- 114 9
-
2023-03-10 08:34
no tak, Gdańsk nie umie budować porządnych linii tramwajowych (1)
więc budujmy znacznie droższą kolej aglomeracyjną, a potem SKM ma średnią prędkość zbliżoną do wielu linii tramwajowych w Polsce (np. szybkie tramwaje w Poznaiu czy Szczecinie - ok 35km/h średnia) a koszty jej funkcjonowania są znacznie większe niż tramwaju, do tego kolej aglomeracyjna wbrew pozorom nie zachęca do dojeżdżania do miasta pociagiem,
więc budujmy znacznie droższą kolej aglomeracyjną, a potem SKM ma średnią prędkość zbliżoną do wielu linii tramwajowych w Polsce (np. szybkie tramwaje w Poznaiu czy Szczecinie - ok 35km/h średnia) a koszty jej funkcjonowania są znacznie większe niż tramwaju, do tego kolej aglomeracyjna wbrew pozorom nie zachęca do dojeżdżania do miasta pociagiem, PKM wlecze się tak, że z Kartuz nawet bus jest szybszy o ile nie stanie w korku a wszystko przez nadmiar przystanków w mieście bo do granic miasta czas jazdy jest bardzo dobry a potem druie tyle zwiedzania jakiejś Firogi czy Niedźwiednika gdzie po peronach głównie muchy chodzą
- 5 28
-
2023-03-10 12:02
Przejażdżka pociągiem po kraju jest droższa niż przelot samolotem
Więc coś tu się nie zgadza
- 5 4
-
2023-03-10 09:01
Od lat wykorzystujemy (9)
pieniądze z UE na rozwój dróg i kolei. O ile na drogach przeszliśmy na wyższy poziom podróżowania, to na kolei wydaliśmy kasę dla samego wydania.
- 13 5
-
2023-03-10 09:58
(7)
Karol Wojtyla nie powiedzial Janowi Pawlowi i dlatego ten nie wiedzial, i nie mogl nic zrobic, aby ochronic dzieci przed swoimi kolegami
- 6 14
-
2023-03-10 11:15
Słyszałeś o tym w TVN który info bierze z archiwum bezpieki? (6)
- 9 2
-
2023-03-10 11:19
Ufff dobrze że info o TW Bolku namiętnie powtarzane przez TVPiS nie są z bezpieki (5)
- 3 7
-
2023-03-10 11:25
O Bolku to wie każdy i to bez telewizji. (4)
Wystarczy mieszkać w Trójmieście. Chroń dzieci przed politykami PO....którzy potem uprawiają politykę na kolejnym grobie....obrzydliwe.
- 10 7
-
2023-03-10 12:47
Bolek jeździ PKM-ką?
- 3 2
-
2023-03-10 13:27
Biedny papa kremówkarz, robio mu politykę na grobie (2)
A on tylko krył p***fi** przez trzy dekady
- 4 7
-
2023-03-10 14:49
Czujesz to prawda? Tą narastajacą furię po kolejnym nieudanym zamachu na papieża Polaka. (1)
Zostaje tylko pogratulować TVN ubeckiej narracji, jacy założyciele taka telewizja.
Ambasador Ameryki - "to jest prawdopodobnie kolejna próba skłócenia narodu w celach destabilizacji Polski przez rosyjskie służby"- 7 2
-
2023-03-10 16:06
Pomyliło Ci się
Próbą destabilizacji wg Amerykanów było wyciągnięcie tego fake newsa o jedzeniu robaków, który łykaliście jak młode pelikany
- 0 3
-
2023-03-10 12:46
Na kolei zaczęliśmy 20 lat później dlatego ta różnica.
- 3 0
-
2023-03-10 11:04
(1)
"Kolej i jej gęsta sieć to przyszłość."
Od 1991 roku do 2017 roku zlikwidowano łącznie 3733 km tras kolejowych na terenie całej Polski. Jest to nam wszystkim bardzo dobrze znany krajobraz zarośnięte dawne szlaki, zazwyczaj już rozebrane przez miejscowych złomiarzy naście lat temu.
Niechlubnym rekordzistą w kwestii"Kolej i jej gęsta sieć to przyszłość."
Od 1991 roku do 2017 roku zlikwidowano łącznie 3733 km tras kolejowych na terenie całej Polski. Jest to nam wszystkim bardzo dobrze znany krajobraz zarośnięte dawne szlaki, zazwyczaj już rozebrane przez miejscowych złomiarzy naście lat temu.
Niechlubnym rekordzistą w kwestii zlikwidowanych linii kolejowych jest rząd Leszka Millera, który w latach 2001-2004 zlikwidował 1582,5 km linii kolejowych.
Słynne "ostre cięcie" z 3 kwietnia 2000 roku, kiedy to jeszcze Polskie Koleje Państwowe z dnia na dzień zawiesiły kursowanie pociągów na 1028 kilometrach sieci kolejowej. Następstwem też były stopniowe likwidacje tras kolejowych. Wtedy to Prezesem Rady Ministrów był Jerzy Buzek z Unii Wolności.
Za rządów Marka Belki zlikwidowano ok. 818,5 km tras kolejowych.
Ostatnia likwidacja miała miejsce w 2017 roku. Chodzi o linię nr 371 Wolsztyn - Żagań, która została zlikwidowana na wniosek powiatu nowosolskiego.- 8 0
-
2023-03-10 11:16
Jerzy Buzek był z Akcji Wyborczej "Solidarność" (AWS)
A co do samej likwidacji linii kolejowych: takie były koszty "szybkiej, szokowej prywatyzacji" jakiej domagał się w 1990 Jarosław Kaczyński
- 8 8
-
2023-03-10 07:11
Proponuję (23)
Przeczytać o spalinowozie z serii sp47, produkowana w latach 70 ma układ hybrydowy. Żadna nowość na kolei. Silnik spalinowy napędza generator, który produkuje prąd do zasilania silników elektrycznych. A to nie jest jedyna taka konstrukcja.
- 57 66
-
2023-03-10 07:27
SP47 (1)
To nie hybryda, a metoda na przełożenie napędu z silnika na koła bez sprzęgła mechanicznego. Popularne rozwiazanie w lokomotywach spalinowych i wózkach widłowych
- 47 0
-
2023-03-10 13:14
Silnik spalinowy wprawia w ruch prądnicę - prąd z prądnicy wprawia w ruch silniki elektryczne zamontowane na kołach (osiach).
- 7 0
-
2023-03-10 07:30
Kompletnie mylisz pojęcia.
Nie ma to nic wspólnego z hybrydą opisaną w artykule, która będzie wyposażona w pantografy do poboru prądu z sieci trakcyjnej.
- 46 0
-
2023-03-10 07:35
O czym Ty bredzisz? Nie masz pojęcia a piszesz. Typowy wąsaty Janusz (11)
To o czym piszesz to nie napęd hybrydowy tylko przekładnia elektryczna. Takie przekładnie ma większość lokomotyw spalinowych, począwszy od starych rupieci skończywszy na najnowszych modelach. Jedyna trakcja takiej lokomotywy to trakcja spalinowa.
- 38 0
-
2023-03-10 07:44
(9)
Przekładnia spalinowo - elektryczna jak już. Sam nie masz pojęcia :)
- 2 22
-
2023-03-10 07:54
(8)
A co niby jest spalinowego w tej przekładni?
- 11 1
-
2023-03-10 08:45
(5)
Proste - napęd jest przenoszony na koła lokomotywy z silnika spalinowego za pośrednictwem silnika elektrycznego.
- 2 7
-
2023-03-10 08:59
I o co wy się spieracie , kogo to obchodzi (1)
- 4 5
-
2023-03-10 12:41
Mnie obchodzi.
- 3 1
-
2023-03-10 08:59
W swoim aucie też masz przekładnię spalinową? (2)
Co tam się spala w tej twojej przekładni?
- 9 1
-
2023-03-10 09:34
Głupota i dlatego tak szybko jeździ
- 4 0
-
2023-03-10 11:07
W samochodzie masz przekładnię mechaniczną.
W mocnym uproszczeniu: silnik - sprzęgło - biegi - oś napędowa.- 4 0
-
2023-03-10 12:50
Jak jedzie pod górkę to się pali? (1)
- 0 0
-
2023-03-10 17:13
Paliwo się pali. Lepiej jechać z górki.
- 0 0
-
2023-03-10 13:45
Nie tyle większość w ogóle, ile większość lokomotyw spalinowych jeżdżących po torach w Polsce. Już np. w Niemczech jest bardzo dużo lokomotyw spalinowych z przekładnią hydrauliczną. W czasach PRL nasi konstruktorzy nie byli w stanie opracować takich przekładni i dlatego poszli w przekładnię elektryczną.
- 4 0
-
2023-03-10 08:58
I co z tego że były takie rozwiązania, chodzi o to że kupują i mają być w użytkowaniu!!!
Rakiety w kosmosie też już były i ludzie na księżycu też.
- 2 0
-
2023-03-10 10:39
Hybryda w tym przypadku oznacza możliwość jazdy po liniach zelektryfikowanych jak i niezelektryfikowanych.
Pantograf w górę i jazda "pod drutem" tak jak zwykły elektryczny zespół trakcyjny , a na odcinkach niezelektryfikowanych tak jak każda lokomotywa spalinowa lub spalinowy zespół trakcyjny jeżdżący w Polsce czyli...
Hybryda w tym przypadku oznacza możliwość jazdy po liniach zelektryfikowanych jak i niezelektryfikowanych.
Pantograf w górę i jazda "pod drutem" tak jak zwykły elektryczny zespół trakcyjny , a na odcinkach niezelektryfikowanych tak jak każda lokomotywa spalinowa lub spalinowy zespół trakcyjny jeżdżący w Polsce czyli...
silnik spalinowy (diesel) napędza prądnicę, a osie napędowe są obracane za pomocą silników elektrycznych.
Lokomotywy (które wciąż jeżdżą lub kiedyś jeździły) z silnikami spalinowymi, prądnicą i silnikami elektrycznymi na osiach: SM42, SU42, SP42, SU45, SP45, SU46, ST43, ST44 (dwusuwowy turbodiesel), TEM2, SP32, itd.
Wagony silnikowe SN61 miały silnik spalinowy i przekładnię mechaniczną.
(nieracjonalne zastosowanie przekładni mechanicznej przy stosunkowo dużej mocy silnika i długotrwała praca sprzęgła z poślizgiem przy rozruchu do osiągnięcia prędkości 12km/h)- 6 0
-
2023-03-10 11:50
Tobie chyba komiksy z kiosku się pomieszały
Albo od geniusza Eugeniusza jesteś
- 4 0
-
2023-03-10 11:53
Czyli SU42, SU45, SU46 to tez hybrydy (1)
- 4 0
-
2023-03-10 12:50
Dieselelectric.
Silnik spalinowy służy do napędzania prądnicy. Wytworzony przez prądnicę prąd służy m.in. do zasilania silników elektrycznych zamontowanych na osiach (kołach) oraz innych urządzeń: sprężarki, wentylatory, itd- 2 0
-
2023-03-10 12:15
Prototypowy czołg ciężki VK 45.01 (P) zaprojektowany w 1941 roku przez Ferdynanda Porsche.
Dwa 10-cylindrowe benzynowe silniki spalinowe Porsche Typ 101/1 o mocy 320 KM każdy, napędzały prądnicę, która zasilała dwa silniki elektryczne Siemensa.
Podwozia wraz z napędem wykorzystano do produkcji Elefanta (ciężkiego działa pancernego - niszczyciela czołgów)- 3 0
-
2023-03-10 14:04
Chciałeś zabłysnąć a wyszedłeś jak zwykle na głupka (1)
- 2 3
-
2023-03-11 18:45
Buahahahaha!!!
- 0 0
-
2023-03-10 12:34
Na początek proponuję wydłużyć kursy PKM do Gdyni Chylonia (3)
Przesiadki na połączenia regionalne i skm w kierunku Wejherowo Słupsk były by łatwiejsze i pasażerowie z Wielki Kack i Chylonia mieli by lepsze , szybsze połączenie bez konieczności przesiadki na Gdynia Główna.
Poza tym świetny pomysł z hybrydami.- 34 5
-
2023-03-10 14:00
Gdynia dopłaci, Gdynia będzie miała (2)
Ale czego chcieć od miasteczka, którego wkład w SKM jest na poziomie Pruszcza Gdańskiego
- 7 3
-
2023-03-10 15:04
Gdynia ma 7,60% akcji SKM, a Pruszcz Gdański 1,19%
Przy czym do Pruszcz Gdańskiego SKM nie kursuje od wielu lat...
- 6 1
-
2023-03-10 15:15
Wciąż te same kłamstwa?
Biorąc pod uwagę wielkość miast, wkład Gdyni jest większy niż Gdańska.
Dodajmy, że Gdańsk dostał już prezent w postaci PKM, obecnie rozbudowywanej - a w planach kolejna południowa nitka. Gdańsk nie dał na ten cel nawet złotówki, tymczasem Gdynia do swoich dwóch przystanków musiała dopłacić.
Równi i równiejsi.- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.