• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • Eko terror! (4)

    • 39 16

    • (3)

      Przecież to jest dal dobra nas wszystkich! Kto lubi hałas i spaliny?

      • 4 5

      • Ja (2)

        • 3 1

        • tylko współczuć (1)

          • 2 4

          • Nie trzeba

            radzę sobie

            • 3 2

  • Alternatywa ? (11)

    Niech zrobia komunikacje miejska funkcjonujaca na europejskim poziomie a pozniej kopiuja inne europejskie pomysly. Tak jak w warszawie chetnie zostawiam auto na parkingu tak w gdansku, gdzie loteria jest czy przyjedzie czy nie a nastepny za 30 min, transport publiczny to fikcja, osoby aktywne, majace napiety grafik, nie moga sie zdac na komunikacje miejska a raczej jej parodie. Nie mowiac o cyrku z taryfami.

    • 75 3

    • niedługo w Trójmieście zacznie funkcjonować indywidualna publiczna komunikacja miejska (9)

      to znaczy system rowerów wspomaganych elektrycznie pod nazwą Mevo.

      Wtedy oko ci zbieleje gdy uświadomisz sobie efektywność poruszania się tym środkiem transportu w celu załatwienia kilkunastu spraw dziennie w różnych jego punktach.

      Najlepiej w połączeniu z SKM.

      • 2 17

      • Znowu myślenie singla lub emeryta (3)

        Czy te wspaniale MEVO będą miały na wyposazeniu 2 foteliki dla moich dzieci ?
        Czy będą stały pod moim blokiem codziennie o 6 rano rano kiedy ruszam do pracy i o godz. 16.30 kiedy wracam po dzieci do przedszkola?
        Pytań mnóstwo tylko jest to projekt z inną grupą docelową. Dla ludzi którzy troszczą się tylko o siebie i nie mają napiętego grafika różnych działań i o roznym charakterze. Nie wyobrażam sobie abym po przejezdzie rowerem po całym mieście (Morena . Chelm - górny taras) spocony wszedl na spotkanie biznesowe z klientem czy dyrektorem.

        • 19 2

        • (2)

          U nas każdy w samochodzie wiezie komplet pasażerów, albo jedzie na spotkanie biznesowe w garniturze. A rzeczywistość? Gość w dresie lub dzinsach jedzie w rozpadającym się aucie sam.

          • 2 5

          • (1)

            Jeszcze drabinę do remontu, babcię staruszkę na nieszpory niedzielne, oraz trojaczki do żłobka, przedszkola i gimnazjum.

            • 0 3

            • A mógłby wszystko na ramie wozić!

              • 6 0

      • Życzę wam wszystkim, cykloterrorystom, aby wam wysiadły kolana i kręgosłupy (3)

        wtedy zobaczycie, że wasza egocentryczna postawa jest skrajnie nieludzka, jesteście wrogami ludzi. Troszczycie się tylko o siebie, jesteście zakochani w swoich ciałach i swoim pustym życiu. Oby wam życie odpłaciło za takie zachowanie. Ostro i definitywnie.

        • 9 4

        • Wyluzuj, życzenia wracają do nadawcy :) Dla tych, co z różnych względów nie mogą poruszać się rowerem powinna być komunikacja publiczna.

          • 2 5

        • Kolana i kręgosłupy to wysiadły Ci od siedzenia przed kompem

          Gdybyś tak jak w holandii, całe życie jeździł na rowerze, to w wieku 70+ nadal byś jeździł.

          • 2 5

        • Na razie wysiadły im mózgi

          Ale to nie boli, więc często nie zdają sobie sprawy z kalectwa.

          • 6 0

      • Mieszkam tam gdzie nie ma skm i pkm. W tym samym miejscu od ponad 20 lat. Niestety w mojej okolicy zbudowano nowe osiedla (drogi te same od 20 lat). Dojazd do najbliższego przystanku tramwajowego (i hipotetyczne pozostawienie tam auta) plus czas dojazdu do pracy, odwiezienia dzieci do przedszkola itp. zajmie mi 3x więcej czasu. Bus pasa brak, autobus stoi w korku. Tak też są takie miejsca w Gdańsku. Nie każdy mieszka na trasie skm, pkm, tramwaj. Chętnie z rodziną korzystałbym z komunikacji miejskiej, gdyby nie zabierała mi 3 razy więcej czasu. Praca, dzieci, zakupy, inne sprawy, lekarz, w tym opieka nad starszymi rodzicami. Jestem najpierw za rozbudową komunikacji miejskiej, infastruktury, dróg, w tym bus pasów. Potem opłaty za wjazd. Gdybym był singlem pomykałbym pieszo do pracy.

        • 12 0

    • W całości popieram. Komunikacja to żart. Ja mam to szczęście, że 3 razy w tygodniu nie muszę jechać samochodem więc rowerek (2 pozostałe dni samochód niezbędny) ale dla osób, które każdego dnia mają zadania do wykonania w kilku miejscach bez samochodu ani rusz.

      • 6 0

  • tak czyli jak zapłacisz te 2,5pln to wtedy powietrze (2)

    samo sie oczysci tak??? bo jak nie wjedziesz to sie nie oczysci ;))))

    • 49 6

    • jak zapłacisz w paliwie kolejną opłatę emisyjną, to smogu od razu będzie mniej.

      • 8 1

    • Opłata za wjazd jest tymczasowa, do 2023 r.

      Po tej dacie, do Strefy wjadą tylko elektryki. Do czasu 2023 r. obowiązuje okres przejściowy, z opłatą dla spalinowców.

      • 1 0

  • Co za debile

    • 34 4

  • (3)

    Bez sensu, choć krok w dobrą stronę. Nie opłaty. lecz zakazy wjazdu i rozwój komunikacji publicznej.

    • 16 10

    • komunikacja publiczna niejedno ma imię (2)

      bez priorytetu dla ruchu pieszych i rowerzystów system komunikacji publicznej się nie rozwinie.

      Ludzie będą klęli widząc jak im ucieka tramwaj, bo światła dla samochodów reguluje TRISTAR preferując płynność i przepustowość ruchu pojazdów, a ludzie mogą sobie zakwitać stojąc przed przejściem w oczekiwaniu na zmianę świateł.

      Trzy tramwaje przez ten czas mogą uciec.

      • 2 8

      • A wystarczyłoby żeby jeździły częściej. Choćby jak metro w Budapeszcie - co 5 minut masz pewność, że będzie następny.
        To byłaby realna alternatywa dla samochodu

        • 1 0

      • Jak pozamienia sie przejścia podziemne na naziemne, dołoży kolejne światłą to na pewno komunikacja miejska będzie szybsza i nei będzie stała w korkach.

        • 2 1

  • (3)

    Dowalić opłatę za klasę emisji. Pojazd spełni Euro 6 - właściciel zwolniony z opłaty. Z każdym zejściem w dół - opłata rośnie. Jak Mirki w pełnoletnich dieslach zapłacą więcej za zezwolenie na jazdę, niż warty jest ich trup, to od razu zniknie co trzeci samochód na drogach.

    Tylko czy rządzący zdecydują się uderzyć w "Suwerena"? W końcu passeratti w tedeiku to nadal najpopularniejszy bolid.

    • 38 12

    • Euro5 (2)

      To mój 6 letni samochód mam już zezłomować? Stuknij się w .....

      • 6 5

      • (1)

        Zezlomowac nie, wystarczy, że nie będziesz się nim pchal do miasta. Albo będziesz za to płacił.
        Jestem za.
        (A sam mam euro 4.)

        • 5 4

        • ja mam Euro3 w TDiku

          i bede nim jeżdził tak długo jak długo bilans kosztów (paliwa, opłaty, ubezpieczenia, serwis i ewentualne mandaty za syfienie) będzie ponizej kosztów zakupu nowego super czystego idiotenauta . I co mi zrobisz? Myslisz, ze takich jak ja bedzie mniej? Chyba w cuda wierzysz.

          • 1 0

  • (3)

    Kolejny niepotrzebny podatek aby wydębić od ludzi pieniądze. Opłata środowiskowa i tak jest już ujęta w pokojach hotelowych.

    • 42 10

    • opłata środowiskowa w hotelach dotyczy głównie przyjezdnych (2)

      tutaj chodzi o wpływ na zachowanie mieszkańców - rezygnację z samochodu w wielu niepotrzebnych relacjach.

      • 2 6

      • Rozumiem że trzeba ograniczać ruch w miastach,ale pomyślmy,załóżmy jestem turystą,zostawiłem samochód na przedmieściu (w wielu miejscowościach to nierealne nawet),ale mam nagłą potrzebę bo zasłabła mi babcia i muszę z nią pojechać do centrum miasta do szpitala,co wtedy???nie dość że płacę horendalne podatki na parkometr to jeszcze mam płacić podatek bramowy ? To nonsens w czystej postaci.Mogę wziąć taksówkę i pojechać z babcią,ale nerwy,pośpiech,zdenerwowanie a tu policjant albo straż miejska zabronią ci wjazdu - Ludzie do czego doprowadziliśmy nasze myślenie.

        • 4 2

      • G prawda, ze przyjezdnych

        idz do hotelu i sie zamelduj, oplata jest pobirana od kazdego, mozesz byc zameldowany w Gdansku a i tak zaplacisz oplate.

        • 1 0

  • EURO 4 (1)

    Najpierw EURO 4 ze wcześniejszym wyprzedzeniem, a potem podnosić. LPG nie jest paliwem czystym. LPG nie jest paliwem czystym czy jest zbyt popularne i nie wprowadzi opłat.

    • 10 3

    • Lpg jest paliwem czystym! Porównaj sobie wykresy z analizatorów w stosunku do diesla czy nawet benzyny.

      • 2 0

  • Budyń nie krępuj się... (4)

    podpisz i szukaj nowej roboty. Jak chcecie być tacy proeuropejscy to najpierw dajcie ludziom zarobić jak na zachodzie i zróbcie komunikację jak na zachodzie. Głupiego biletu nie potraficie wspólnie ustalić, autobusy nie jeżdżą, parkingów przed centrum 0, ale jak do rwania kasy to pierwsi.

    • 49 9

    • ciągle ta mentalność my i oni (2)

      Wymyśl pomysł na biznes, załóż firmę i daj zarobić ludziom tak jak na zachodzie.

      Z postawą roszczeniową jaką reprezentujesz ani nie dasz zarobić innym, ani samemu nie zarobisz na przeciętną płacę nawet wyjeżdżając na ten twój "Zachód" .

      • 3 12

      • wymyśl pomysł? Ty już pewnie wymyśliłeś. sprzedajesz turystom parówki z biedry z 1000% marżą, czy "skupujesz" śmieci, z których robisz pochodnie? Oczywiście rękami Ukraińców albo studentów. Nie dziękuję. Postoję

        • 3 1

      • idioto jaki pomysł prowadziłeś kiedyś działalność w Polsce ?
        Polak wymyślił komputer przed Amerykaninem zniszczyli go
        Polak wymyślił zderzak bezkolizyjny zniszczyli go
        Polacy wymyślają setki innowacji itp i gdzie idą te patenty w d*pę bo tutaj się nie da nic normalnie robić. Byłeś w urzędzie w Polsce, a za granicą. Ja byłem i uwierz że tam traktują Cię jak człowieka a tu jak śmiecia.

        • 5 2

    • Bo Kacperek niby tego nie wprowadzi? :))))))))

      • 0 2

  • (1)

    Czytam komentarze i widzę, ze trolle nie mogą się zdecydować- wina Adamowicza, czy PIS-u? :D

    • 23 3

    • Nic nowego. To debile o IQ planktonu

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane