• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Bulońska: linia tramwajowa będzie dłuższa. Wyjątkowa estakada wenecka

rb
12 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj ważniejszy niż auta na Adamowicza
  • Trwa budowa szkoły na Jasieniu i dróg do niej prowadzących. Po prawej stronie poprowadzona zostanie również przedłużona linia tramwajowa w ramach realizowanej właśnie Nowej Bulońskiej.
  • Nowa Bulońska w budowie.
  • Nowa Bulońska w budowie.
  • Nowa Bulońska w budowie.
  • Nowa Bulońska w budowie.

Dobra wiadomość jest taka, że linia tramwajowa w ciągu Nowej Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska zostanie wydłużona o ok. 320 metrów na południe zobacz na mapie Gdańska, by móc obsłużyć budowaną właśnie szkołę przy ul. Lawendowe Wzgórze. Powstająca w jej przebiegu estakada wenecka jest wyjątkowym, rzadko stosowanym rozwiązaniem. Są jednak też gorsze wieści: układ drogowy zostanie oddany do użytku pod koniec roku, a nie na koniec lipca, z kolei tramwajem pojedziemy dopiero w połowie 2020 roku. Wzrośnie też koszt budowy Nowej Bulońskiej - o ok. 35-40 mln zł.



Jak oceniasz zmiany w projekcie Nowej Bulońskiej?

Nowa Bulońska Północna to droga i linia tramwajowa, która połączy Jasień i Ujeścisko z Moreną. Jej budowa trwa już od przeszło roku i według zapisów przetargowych, powinna zakończyć się ostatniego dnia lipca 2019 roku.

Tak się jednak nie stanie.

Wpływ na to mają zmiany w projekcie. Jedną z nich jest wydłużenie linii tramwajowej o ok. 320 metrów. Pierwotnie Nowa Bulońska miała się kończyć na skrzyżowaniu ul. Warszawskiej z Jabłoniową, ale zostanie poprowadzona dalej, aż do ul. Lawendowe Wzgórze. Ma to związek z budową nowej szkoły, do której od września uczęszczać będzie ok. 750 uczniów.

- Projekt zamienny przewiduje powstanie nowego przystanku, który będzie zlokalizowany między działającym już przedszkolem a budowaną szkołą - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Linia tramwajowa nie będzie kończyć się pętlą - drogą w budowie i zajmującą sporo miejsca. Po zakończonym kursie tramwaj zmieni tor jazdy i ruszy w drogę powrotną.

Budowa szkoły na Jasieniu utrudnia życie przedszkolakom



W ramach innego przetargu miasto buduje układ drogowy dla nowej placówki, którego realizacja zakończy się przed nowym rokiem szkolnym.

Inny kształt skrzyżowania Jabłoniowej i Warszawskiej



Kolejna zmiana dotyczy skrzyżowania ul. Jabłoniowej i Warszawskiej, które początkowo zostało zaprojektowane w formie ronda. Później podjęto jednak decyzję, by przekształcić je w prostsze skrzyżowanie, tzw. skanalizowane. Ma to zapewnić większe bezpieczeństwo użytkownikom, a także poprawić płynności przejazdu.

Przeprojektowane skrzyżowanie Nowej Bulońskiej z Warszawską i Jabłoniową. W ramach inwestycji przedłużona na południe zostanie linia tramwajowa widoczna po prawej stronie jezdni. Przeprojektowane skrzyżowanie Nowej Bulońskiej z Warszawską i Jabłoniową. W ramach inwestycji przedłużona na południe zostanie linia tramwajowa widoczna po prawej stronie jezdni.
- Dzięki tej zmianie projekt Nowej Bulońskiej będzie bardziej dopasowany do projektów Nowej Warszawskiej i Nowej Jabłoniowej - zauważa dyrektor DRMG. - Już w ramach Nowej Bulońskiej wybudujemy ok. 200 odcinek torów Nowej Warszawskiej, a przetarg na jej budowę ogłosimy w przyszłym tygodniu. Dodatkowo wyprowadzimy też fragment jezdni przyszłej Nowej Jabłoniowej.
Powstanie też węzeł integracyjny na południe od dzisiejszej ul. Warszawskiej. Znajdzie się tam pętla autobusowo-tramwajowa i parking.

Zmiany opóźnią prace budowlane



Takie zmiany odbiją się jednak na terminach realizacji.

- Mamy ustalone trzy kamienie milowe. Pierwszy dotyczy skrzyżowania i docelowego układu drogowego na potrzeby szkoły i ma być zrealizowany do sierpnia. Przejezdność całego układu drogowego Nowej Bulońskiej Północnej, na odcinku od ul. Myśliwskiej do ul. Jabłoniowej, planowana jest na koniec roku 2019 roku, a tramwajem z Moreny na Jasień pojedziemy w połowie 2020 roku - informuje Włodzimierz Bartosiewicz.
Wykonawcą całej inwestycji jest firma NDI, która zainkasuje za to 191,7 mln zł. O ile wzrośnie wartość kontraktu po zmianach?

- Bilansujemy plusy i minusy, bowiem część planowanych wcześniej robót nie zostanie ostatecznie wykonana. Nie powstanie m.in. odnoga dla Nowej Politechnicznej na wysokości skrzyżowania z ul. Nową Wołkowyską. Na ten moment wartość kontraktu wzrośnie o ok. 40 mln zł - mówi Bartosiewicz. - Jednak od tej kwoty należy odjąć jeszcze kilka milionów złotych, gdyż zmniejszą się koszty budowy obiektu mostowego nad potokiem Siedleckim.

Wyjątkowa Estakada Wenecka



Co ciekawe, powstająca w ramach trasy estakada, nosi miano weneckiej, gdyż jest wzorowana na wiaduktach łukowych, które budowali starożytni Rzymianie.

Zastosowanie konstrukcji łukowej, dodatkowo zasypanej ziemią, sprawi, że jeżdżące estakadą pojazdy będą znacznie mniej hałasowały, niż gdyby poruszały się po wiadukcie o typowej konstrukcji, np. opartej o stalowe belki.

Jedna przęsło wykonane z betonu zbrojonego ma rozpiętość 20 metrów i waży 40 ton. Na całej estakadzie takich przęseł będzie 154.

Podpory obiektu mostowego nad Potokiem Siedleckim w ramach Nowej Bulońskiej

rb

Opinie (370) ponad 10 zablokowanych

  • Dobra moze starczy tych ku. Aa jęękow

    • 1 0

  • Filmik.. (1)

    Nie bardzo rozumiem, w jakim celu umieszcza się prawie dwuminutowy filmik, pokazujący wykopy, rusztowania, szalunki i betonowane filary wiaduktu? Takie obrazki można zobaczyć prawie na każdej budowie. Mnie np. bardziej interesowałby film pokazujący cały plac budowy, od Moreny do Jasienia aby można było poznać przebieg budowanej drogi. Nadal bowiem nie wiem, skąd i dokąd można będzie tą trasą dojechać...

    • 23 5

    • Złość

      Z Jasienia na Morene

      • 0 0

  • bardzo trafna decyzja :) kocham moj Gdańsk

    • 7 5

  • (4)

    Głupie pomysły urzędników, którym się wydaje że coś wiedzą. I jak teraz będziecie obsługiwać ten odcinek? Trasy nie kończycie na pętli tylko znowu na ślepo, czyli co z pętli będzie jeździł oddzielny tramwaj dwukierunkowy? Takie dosztukowanie na szybko nigdy nie wychodzi dobrze.

    • 9 8

    • znow (3)

      malkontent

      • 0 5

      • nie komentuj kretyńsko (2)

        tylko napisz coś konkretnego. Odnieś się do tematu. Po cholerę te dodatkowe 300 m torów i jak będą obsługiwane?

        • 4 1

        • Ten odcinek od początku nie był wyposażony w pętlę. (1)

          Jak słusznie zauważyłeś, kursować po tej linii będą tramwaje 2-kierunkowe, jak na "Morenę".

          • 1 2

          • Przeczytaj raz jeszcze uważnie. Będzie pętla przy warszawskiej, a potem jeszcze kilkusetmetrowy odcinek do szkoly. Absurd, bo absurd, ale tak będzie.

            • 3 1

  • Przecież na tej budowie niewiele sie dzieje (3)

    To nie dziwne ze będzie opóźnienie. Np Zamknięty fragment AK - Jabloniowa - nic się tam nie dzieje

    • 27 0

    • dokładnie, po godz 15 cięzko kogos z budowy znaleźć. Taka inwestycja powinna być prowadzona od świtu do zmierzch, póki jest widno - powinni prowadzić prace - nic dziwnego, że nie oddadzą na czas...

      • 6 0

    • Gość

      Dokładnie, też mnie to denerwuje

      • 6 0

    • Wydaje mi się, że opóźnienie wynika z budowanego wiaduktu

      To jest najabrdziej skomplikowana konstrukcja na całej trasie, wymaga zachowania odpowiedniego procesu technologicznego i jest daleko w polu. A z czego wynika tam poślizg to nie wiem.

      • 5 0

  • Opinia wyróżniona

    To potrzebna inwestycja, szkopuł w tym jak zostanie zrealizowana (29)

    Inwestycje tramwajowe w naszym mieście prowadzi się po najmniejszej linii oporu, władzy jakby bardziej zależało na wydaniu pieniędzy i odtrąbieniu sukcesu, niż rozwiązaniu realnego problemu komunikacyjnego. Na odcinku między Bulońską i Warszawską ten tramwaj będzie zatrzymywał się na światłach 6 razy. 6 razy na odcinku cirka 2 kilometrów! Dlaczego? Bo tak było wygodniej projektantom poprowadzić tramwaj między jezdniami pod wiaduktem AK niż po jego zewnętrznej stronie.

    Uważam, że nad takimi "szczegółami" powinna pochylać się władza. Niestety wielka polityka (czerwiec, sierpień, wrzesień...) jest ważniejsza niż wygoda mieszkańców

    • 161 35

    • po linii najmniejszego oporu (2)

      asie:)

      • 20 2

      • Prawo Ohma

        prąd przez opór?

        • 2 1

      • ale żeś zabłysnął jopku

        • 2 8

    • (5)

      Dlaczego ta opinia jest wyrózniona ?

      • 11 3

      • (2)

        też jestem ciekawy o co chodzi z tymi wyróżnieniami

        • 7 1

        • (1)

          Pewnie chodzi o długość wypowiedzi :-)

          • 1 4

          • Opinia jest wyróżniona bo jest dobra i merytoryczna :)

            • 3 5

      • Moja też kiedyś była wyrózniona

        Pewnie robi to automat gdy użyjesz wiele róznych słów :P

        • 8 0

      • tak na zachęte. żeby więcej pisał

        • 2 0

    • Urzednicy reaguja tylko na potrzeby deweloperow. (4)

      Potrzeby wieloletnich mieszkanców im sa calkowicie obojetne. Potrafia obciac dobre polaczenia, zamknac i sprzedac szkolę i zniszczyc co bylo dobre byle zaspokoic na 2 lata swojego oferenta z urzedu.

      • 9 5

      • (2)

        Kacper nie męczy cie to wieczne kwiczenie po przegranych wyborach?

        • 9 14

        • co ty masz z tym kacprem? dla osób, które tak kochają obecne władze, (1)

          każdy głos sprzeciwu jest głosem z pisu. przejawiacie identyczną butę jak np. prezydent z okresu kampanii wyborczej

          • 12 5

          • Zwlaszcza, że Kacper nie startował w tych wyborach.

            Kto takie głupoty powtarza? Pogrobowcy Adamowicza?

            • 2 0

      • To nawet nie to

        Niech i reagują na potrzeby deweloperów, niech budują blisko domów, osiedli, planowanych inwestycji. W tym przypadku realizuje się inwestycję bo a) jest kasa unijna b) jest rezerwa drogowa. O celu i sensie myśli się mniej

        • 5 0

    • "po gdańsku" bedzie zrealizowana. Lisicki ciagle na stanowisku. (1)

      • 7 1

      • To też jeden z problemów

        Lisicki spełnia się malując tramwaje w barwy WMG, niestety na tym wygląda na to jego kompetencje się kończą

        • 8 1

    • Będzie mijał 6 świateł, a stawał na dwóch. (2)

      • 7 2

      • Chyba, "będzie mijał 6 świateł, a stawał 10 razy".

        • 6 1

      • W Gdańsku?

        Musi odstać swoje na każdych światłach

        • 5 1

    • To potrzebna inwestycja (1)

      A skąd wiadomo, że 6 razy będzie sie musiał zatrzymywać. We Wrzeszczu jest też dużo świateł. Najlepiej to marudzić i wszystko krytykować

      • 2 7

      • Spójrz na plany inwestycji

        i tyle w temacie

        • 4 1

    • Nie mówiąc o tym, że tramwaje się w Gdańsku buduje tam, gdzie jest łatwie i przyjemnie, (3)

      a nie tam, gdzie są potrzebne.

      Tramwaj Ujeścisko Morena sam w sobie nie rozwiązuje praktycznie żadnych problemów komunikacyjnych. Dopiero połączenie tego z Wrzeszczem zaczyna mieć sens.

      • 14 1

      • A na tramwaj Gdańsk Południe - Wrzeszcz nie ma praktycznie szans w najbliższej dekadzie (1)

        Nie ma pozwolenia środowiskowego, projektu, kasy na budowę. Policzmy...
        Pozwolenie środowiskowe - 1 rok
        Przetarg na projekt i projekt - 2 lata
        Szukanie finansowania, problemy proceduralne i finansowe - 2 lata
        Przygotowanie przetargu na budowę i rozstrzygnięcie 1-2 lata
        Budowa - 2 lata

        • 8 0

        • Jeszcze niedawno nie było tramwaju ani na Morene ani na Chełm i na Świetokrzyską . Mieliśmy 70 lat zaniedbań , powstały nowe dzielnice a Wy kupujac na nich mieszkania chcielibyście wszystko odrazu . Będą pieniądze i powoli uzupełni się braki , teraz przyszedł czas na mieszkańców Jabłoniowej i okolic.

          • 3 1

      • No fakt , do Wałbrzycha też musze jechać z przesiadkami.

        • 1 1

    • wladza to nieudacznicy nienadajacy sie do prawdziwej pracy, dlatego ida w polityke (3)

      lebiec bedzie bez ich pochylania sie nad jakimkolwiek pomyslem

      • 4 1

      • (2)

        Co proponujesz?

        • 1 1

        • zwolnić

          • 0 0

        • odpowiedzialem - usuneli

          • 0 0

  • Wolne tramwaje (1)

    Ostatnio miałem okazję skorzystać z tramwaju z Oliwy do Wrzeszcza przez ul. Wita Stwosza.
    Już stojąc na przystanku Obrońców Westerplatte zauważyłem ciekawą rzecz: nowe podkłady i tłuczeń (prace remontowe prowadzone były chyba w weekend), ale szyny pozostawiono stare - tak stare, że aż miejscami były wyszczerbione! W jednym miejscu od szyny odchodziły nawet takie długie "wąsy". Szyn w takim stanie jeszcze nie widziałem. Dlaczego remontując torowisko nie zrobiono tego kompleksowo? Dalej, do samego Wrzeszcza tramwaj wlókł się niemiłosiernie, maks. ok. 30 km/h. i strasznie "bujał " na boki. O "komforcie" w starym dortmundzie nawet nie warto wspominać. Przecież ta cała linia nadaje się do kapitalnego remontu. Nic dziwnego, że autobusy, pomimo korków są szybsze.

    • 7 1

    • autobus do przystanku wrzeszcz pkp może tak, ale na dworzec główny już niekoniecznie

      • 0 0

  • a w Gdyni

    A w GDYNI ,malujemy pasy i utrzymujemy puste lotnisko.brawo gdańsk.

    • 9 1

  • Bardzo proszę o pochylenie się nad korkami na Małomiejskiej/Świętokrzyskiej

    • 20 1

  • Nowa Świetokrzyska (1)

    A kiedy ruszy budowa nowa świętokrzyska..?

    • 27 0

    • Na następne wybory.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane