• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Bulońska: linia tramwajowa będzie dłuższa. Wyjątkowa estakada wenecka

rb
12 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj ważniejszy niż auta na Adamowicza
  • Trwa budowa szkoły na Jasieniu i dróg do niej prowadzących. Po prawej stronie poprowadzona zostanie również przedłużona linia tramwajowa w ramach realizowanej właśnie Nowej Bulońskiej.
  • Nowa Bulońska w budowie.
  • Nowa Bulońska w budowie.
  • Nowa Bulońska w budowie.
  • Nowa Bulońska w budowie.

Dobra wiadomość jest taka, że linia tramwajowa w ciągu Nowej Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska zostanie wydłużona o ok. 320 metrów na południe zobacz na mapie Gdańska, by móc obsłużyć budowaną właśnie szkołę przy ul. Lawendowe Wzgórze. Powstająca w jej przebiegu estakada wenecka jest wyjątkowym, rzadko stosowanym rozwiązaniem. Są jednak też gorsze wieści: układ drogowy zostanie oddany do użytku pod koniec roku, a nie na koniec lipca, z kolei tramwajem pojedziemy dopiero w połowie 2020 roku. Wzrośnie też koszt budowy Nowej Bulońskiej - o ok. 35-40 mln zł.



Jak oceniasz zmiany w projekcie Nowej Bulońskiej?

Nowa Bulońska Północna to droga i linia tramwajowa, która połączy Jasień i Ujeścisko z Moreną. Jej budowa trwa już od przeszło roku i według zapisów przetargowych, powinna zakończyć się ostatniego dnia lipca 2019 roku.

Tak się jednak nie stanie.

Wpływ na to mają zmiany w projekcie. Jedną z nich jest wydłużenie linii tramwajowej o ok. 320 metrów. Pierwotnie Nowa Bulońska miała się kończyć na skrzyżowaniu ul. Warszawskiej z Jabłoniową, ale zostanie poprowadzona dalej, aż do ul. Lawendowe Wzgórze. Ma to związek z budową nowej szkoły, do której od września uczęszczać będzie ok. 750 uczniów.

- Projekt zamienny przewiduje powstanie nowego przystanku, który będzie zlokalizowany między działającym już przedszkolem a budowaną szkołą - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Linia tramwajowa nie będzie kończyć się pętlą - drogą w budowie i zajmującą sporo miejsca. Po zakończonym kursie tramwaj zmieni tor jazdy i ruszy w drogę powrotną.

Budowa szkoły na Jasieniu utrudnia życie przedszkolakom



W ramach innego przetargu miasto buduje układ drogowy dla nowej placówki, którego realizacja zakończy się przed nowym rokiem szkolnym.

Inny kształt skrzyżowania Jabłoniowej i Warszawskiej



Kolejna zmiana dotyczy skrzyżowania ul. Jabłoniowej i Warszawskiej, które początkowo zostało zaprojektowane w formie ronda. Później podjęto jednak decyzję, by przekształcić je w prostsze skrzyżowanie, tzw. skanalizowane. Ma to zapewnić większe bezpieczeństwo użytkownikom, a także poprawić płynności przejazdu.

Przeprojektowane skrzyżowanie Nowej Bulońskiej z Warszawską i Jabłoniową. W ramach inwestycji przedłużona na południe zostanie linia tramwajowa widoczna po prawej stronie jezdni. Przeprojektowane skrzyżowanie Nowej Bulońskiej z Warszawską i Jabłoniową. W ramach inwestycji przedłużona na południe zostanie linia tramwajowa widoczna po prawej stronie jezdni.
- Dzięki tej zmianie projekt Nowej Bulońskiej będzie bardziej dopasowany do projektów Nowej Warszawskiej i Nowej Jabłoniowej - zauważa dyrektor DRMG. - Już w ramach Nowej Bulońskiej wybudujemy ok. 200 odcinek torów Nowej Warszawskiej, a przetarg na jej budowę ogłosimy w przyszłym tygodniu. Dodatkowo wyprowadzimy też fragment jezdni przyszłej Nowej Jabłoniowej.
Powstanie też węzeł integracyjny na południe od dzisiejszej ul. Warszawskiej. Znajdzie się tam pętla autobusowo-tramwajowa i parking.

Zmiany opóźnią prace budowlane



Takie zmiany odbiją się jednak na terminach realizacji.

- Mamy ustalone trzy kamienie milowe. Pierwszy dotyczy skrzyżowania i docelowego układu drogowego na potrzeby szkoły i ma być zrealizowany do sierpnia. Przejezdność całego układu drogowego Nowej Bulońskiej Północnej, na odcinku od ul. Myśliwskiej do ul. Jabłoniowej, planowana jest na koniec roku 2019 roku, a tramwajem z Moreny na Jasień pojedziemy w połowie 2020 roku - informuje Włodzimierz Bartosiewicz.
Wykonawcą całej inwestycji jest firma NDI, która zainkasuje za to 191,7 mln zł. O ile wzrośnie wartość kontraktu po zmianach?

- Bilansujemy plusy i minusy, bowiem część planowanych wcześniej robót nie zostanie ostatecznie wykonana. Nie powstanie m.in. odnoga dla Nowej Politechnicznej na wysokości skrzyżowania z ul. Nową Wołkowyską. Na ten moment wartość kontraktu wzrośnie o ok. 40 mln zł - mówi Bartosiewicz. - Jednak od tej kwoty należy odjąć jeszcze kilka milionów złotych, gdyż zmniejszą się koszty budowy obiektu mostowego nad potokiem Siedleckim.

Wyjątkowa Estakada Wenecka



Co ciekawe, powstająca w ramach trasy estakada, nosi miano weneckiej, gdyż jest wzorowana na wiaduktach łukowych, które budowali starożytni Rzymianie.

Zastosowanie konstrukcji łukowej, dodatkowo zasypanej ziemią, sprawi, że jeżdżące estakadą pojazdy będą znacznie mniej hałasowały, niż gdyby poruszały się po wiadukcie o typowej konstrukcji, np. opartej o stalowe belki.

Jedna przęsło wykonane z betonu zbrojonego ma rozpiętość 20 metrów i waży 40 ton. Na całej estakadzie takich przęseł będzie 154.

Podpory obiektu mostowego nad Potokiem Siedleckim w ramach Nowej Bulońskiej

rb

Opinie (370) ponad 10 zablokowanych

  • Zadziwia mnie zawsze ankieta... (3)

    Przecież projekt powinien zawsze wybiegać w przyszłość, a nie teraz i tu..

    • 101 5

    • Myślę że miasto dużo wcześniej planowało szkołę w tym miejscu....projekt zagospodarowania przestrzennego już dużo wcześniej przewidywał budowę szkoły a pomysł w obecnej formie pojawia się praktycznie na etapie wykańczania inwestycji... Dlaczego takie rzeczy nie są planowane z większym wyprzedzeniem??

      • 1 0

    • (1)

      To prawda ale projekt i srodki na niego musi iść w parze. Widocznie w fazie projektowania na dzisiejsze zmiany srodków nie było. "...by sie kupiło wieś tylko pieniądze gdzieś.."

      • 5 5

      • Trochę w tym racji, ale..

        Późniejsze przebudowy są zawsze kosztowniejsze...ale cóż, trzeba faktycznie mierzyć siły na zamiary..

        • 3 0

  • Fajnie by było jakby ten tramwaj jechał do centrum a nie tylko na morene. (5)

    To by było ekstra.

    • 36 4

    • (3)

      Przecież będzie jechał do centrum

      • 7 4

      • (2)

        Jadąc zygzakiem

        • 8 1

        • (1)

          A którędy chciałbyś pojechać żeby Cię zadowolić ?

          • 0 1

          • Nowa Politechniczna do Wrzeszcza

            • 2 0

    • no nie, gdańscy urzędnicy niczego nie robią normalnie

      budują tory tramwajowe w taki sposób żeby ludzie dalej jeździli samochodami.
      Tramwaj z Porębskiego wzdłuż Armii Krajowej do centrum ich przerasta

      • 4 0

  • Hmm (6)

    Obudzili się na sam koniec realizacji. Taka inwestycja powinna z góry zakładać tego typu połączenia i wybiegać na możliwości na przyszłość. P.s jak patrzyłem na projekty to było wow. Jak patrze na to teraz to jakieś to wąskie jest, takie jak osiedlowa dróżka, jakoś nie widzę szału i zaraz będą poszerzać. Pozdrawiam.

    • 130 21

    • (1)

      Myślisz że zaraz będą poszerzać? Nie. Nic nie będą poszerzać!

      • 5 3

      • Bendom

        • 0 1

    • Bo to jest droga osiedlowa.

      • 0 1

    • Jestem pewny, że wybiega.

      • 0 0

    • Budujmy Ale z głową na przyszłość za 10 lat jaki będzie tam ruch ? Dostosować ilość pasów ronda itd ... A nie budowanie pod obecne warunki ... cóż taki mamy klimat

      • 10 2

    • i w miarę mozliwości finansowych

      • 5 1

  • (6)

    A to szkoda, że nie będzie pętli, bo Bergman, Hildebrandt i N1 nie pojadą nową trasą w ramach atrakcji

    • 39 54

    • szkoda ze taka nowa Bulońska nie bedzie dociągnieta do Zakoniczyna/ Świętokrzyskiej (1)

      za mało alternatyw drogowych w gdańsku

      • 4 2

      • Będzie

        W ramach Nowej Bulońskiej Południowej.
        A kiedy to już inny temat..

        • 1 0

    • A właśnie że pojadą!

      One wszystkie są dwukierunkowe - więc z tym nie ma problemu.

      • 7 0

    • Akurat wszystkie te tramwaje są dwukierunkowe, tak że pętli nie potrzebują.

      • 8 0

    • Żaden z nich by nie podjechał pod takie góry (1)

      • 9 4

      • w Katarze nie takie cuda robili

        stadion na wodzie itp.

        • 0 5

  • Czemu w Gdańsku się tak długo buduje linie tramwajową?

    niemal w dwa lata w Olsztynie zbudowano więcej niż w Gdańsku nie mówiąc o Bydgoszczy(tramwaj na Fordon). Dlaczego w Gdańsku buduje się dłużej niż w innych miastach?

    • 7 2

  • Niedawno wzdłuż Jabłoniowej stawiano lampy( przy retencyjngm) .Minęło kilka miesięcy lampy przewracajà.... Czy to był jakiś sens?

    • 5 1

  • taki mega wiadukt nad tym malym strumyczkiem????

    kierownik budowy to musi do komara strzelac z armaty !

    • 3 2

  • Chyba to projektował ktoś po Koszalinie.

    • 5 2

  • Wolne tramwaje (13)

    Problemem tramwajow w Gdansku jest to, że sa one bardzo wolne. Co chwile stoją na światłach, bo nie mają priorytetu na skrzyżowaniach

    • 76 2

    • (3)

      Trzeba dodać, że są bardziej narażone na awarię oraz blokowanie danej linii przejazdowej.

      • 6 2

      • (2)

        Taki urok komunikacji szynowej, a co Ty byś proponował .

        • 2 1

        • Trzeba było zlikwidować tramwaje 20 lat temu .

          I postawić na komunikacje opartą na trolejbusach i autobusach . Za tym rozwiązaniem przemawiała 90% dekapitalizacja komunikacji tramwajowej ( wyeksploatowane tramwaje i torowiska ) . W miejsce torowisk wydzielonych likwidacja torowiska i budowa bus pasa ( dużo tańszy od nowego torowiska ) . Zakup jednego wozu tramwajowego to 6 autobusów standardów lub 4 trolejbusy standard . Po bus pasach mogą poruszać się autobusy i trolejbusy a w przypadku awarii trolejbusu szelki na dół i ruch odbywa się bez przeszkód . Gdańsk ładuje olbrzymie pieniądze w bardzo drogą i zawodną komunikację tramwajową która do tego pożera dużo większe tereny niż bus pasy . 20 lat temu podjęto złą decyzje w sprawie odbudowy zdekapitalizowanej komunikacji tramwajowej . Praktycznie obecnie w Gdańsku posiadamy nowoczesny tabor tramwajowy i bardzo małą ilość torowisk do remontu kapitalnego ale to wszystko nie przekłada się na sprawnie działającą komunikacje - w Gdańsku już słychać opinie , że dzień jest zmarnowany bez awarii na liniach tramwajowych

          • 2 1

        • Autobusy na wydzielonych buspasach. Taniej, szybciej i ogólnie zaj*biście.

          • 3 1

    • A ja się cieszę że tramwaje w Gdańsku są wolne

      Ogólnie popieram wolność i radość sprawia mi fakt że gdańskie tramwaje nie są jakieś zniewolone. Wszak Gdańsk to właśnie miasto które wniosło największy wkład w odzyskanie wolności w 1989 roku

      • 7 1

    • Zgadzam się w 100% (1)

      Ostatnio wsiadłem do 12 koło starego Żaka w Gdańsku. Obok podjechał 130.
      Tramwaj był na Warneńskiej na Morenie prawie 5 min po autobusie...
      Bez sensu tramwaje jak jeżdżą wolniej niż autobusy...

      • 14 2

      • wsiadaj do autobusu

        • 3 1

    • Przyczyną spowolnienia tramwajów jest złe słowo

      Złe słowo kierowcy przeciw pasażerowi komunikacji, pasażera komunikacji przeciw kierowcy

      • 4 2

    • (1)

      i nie tylko na światłach, ale też przy przejazdach z jednej strony na drugą, np. między uniwersytetem medycznym, a Traugutta

      • 8 0

      • Samochody rządzą

        Zrobili dla nich lewoskręt na Wałach Jagiellońskich pomiędzy 3 Maja,a Huciskiem.Zawsze jadąc z Chełmu tramwaj tam staje,a wcześniej długo czekał na światła skręcając w kierunku dworca, a potem oczywiście jeszcze stoi na Hucisku.

        • 10 1

    • kup se halikopter

      • 1 7

    • i za gęsto maja przystanki, są takie gdzie nawet rano nikt nie wsiada i nie wysiada a sąsiedni jest 200m dalej

      • 19 3

    • To jest jakaś porażka. Te tramwaje więcej stoją niż jadą.

      • 22 0

  • Nowa Świetokrzyska (1)

    A kiedy ruszy budowa nowa świętokrzyska..?

    • 27 0

    • Na następne wybory.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane