- 1 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (57 opinii)
- 2 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (101 opinii)
- 3 Remont przed budową Drogi Zielonej (148 opinii)
- 4 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (296 opinii)
- 5 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (226 opinii)
- 6 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (360 opinii)
Będzie kolejny tunel, tym razem pod Motławą
Poza dwiema kładkami dla pieszych, brzegi Motławy zepnie też tunel dla tramwajów, samochodów i rowerzystów. Pobiegnie nim przedłużona ul. Nowa Wałowa, która połączy Młode Miasto z wyjazdem na Warszawę. Tunel nie powstanie jednak wcześniej niż w kolejnej dekadzie.
Wśród nich jest plan określający przeznaczenie terenów wokół ul. Stępkarskiej i ul. Wiosny Ludów (pn. Młode Miasto - Gazownia II). To obszar, na którym przewidziano tunel pod Motławą. Obiekt ma być częścią (nazywanej roboczo) ul. Nowej Wałowej, łączącej docelowo al. Zwycięstwa z ul. Elbląską.
- Do planu przystąpiono m.in. w celu zmiany zasad obsługi komunikacyjnej wynikającej z odmiennego od poprzednio prezentowanego podejścia do przeprawy ulicy Nowej Wałowej przez Motławę. Preferowane przejście tunelem pod Motławą wymusza zmianę obsługi komunikacyjnej terenów położonych na północny wschód od ulicy Nowej Wałowej, szczególnie w rejonie ulicy Stępkarskiej - mówi Agnieszka Siedlecka z Biura Rozwoju Gdańska.
Zgodnie z założeniami planu, droga i tunel mają mieć przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Co ważne, w jej świetle powstanie chodnik dla pieszych, trasa rowerowa i trasa tramwajowa. By pomieścić wszystkich użytkowników ruchu, miasto zarezerwowało na ten cel ponad 8 tys. m kw. terenu.
Nad tunelem, wzdłuż linii brzegowej Motławy, miałaby powstać przestrzeń publiczna - park lub deptak z obiektami małej architektury.
Jak może wyglądać tunel pod Motławą?
Kolejny krok w stronę tunelu
Prace planistyczne to ważny, ale nie pierwszy krok w stronę budowy tunelu pod Motławą i ul. Nowej Wałowej. W 2014 r. powstał jej pierwszy, 1,2-kilometrowy fragment, z wiaduktem nad linią kolejową i ul. Jana z Kolna. Ten fragment drogi został nazwany imieniem ks. Jerzego Popiełuszki. Przedsięwzięcie realizowane było w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Spółka BPTO Infra wyłożyła na to 58,5 mln zł.
Jeszcze wcześniej, bo pod koniec 2013 r., rozebrano budynki należącego do dawnego zakładu Elmor. Według założeń planu, to właśnie przez ten teren pobiegnie droga do tunelu pod Motławą. W sumie obiekty miały 4,5 tys. m kw. powierzchni zabudowy, a ich kubatura wynosiła 35 tys. m sześc. (kliknij, by zobaczyć zakład na mapie z 2008 r. , a także po przeprowadzeniu rozbiórek ).
Zanim zakład został rozebrany, odwiedziliśmy go z naszą kamerą.
Film z 2013 r. ukazujący budynki zakładu Elmor, które ostatecznie zostały rozebrane w 2014 r.
Tunel z prefabrykatów, a nie drążony
Teoretycznie nie wiadomo jeszcze, jaką formę przyjmie przeprawa przez Motławę. By to jednoznacznie określić, trzeba opracować studium wykonalności, niezbędne dla uzyskania unijnego dofinansowania inwestycji.
Wszystko jednak wskazuje na to, że będzie to ok. 140-metrowy tunel pod rzeką. W przeciwieństwie do tego pod Martwą Wisłą nie będzie jednak drążony, lecz powstanie z prefabrykatów. Projektanci podkreślają, że drążenie wymagałoby obniżenia poziomu ulicy poniżej dna koryta Motławy o dodatkowe 8-10 m. Taka "stromizna" eliminowałaby z tunelu tramwaj, który nie byłby w stanie z niego wyjechać. Ponadto trzeba pamiętać, że Młode Miasto znajduje się 1,2 - 2 m nad poziomem morza, a bezpieczeństwo przeciwpowodziowe wymaga, by wlot do tunelu był na wysokości 2,5 m.
Dlatego dużo prostszym rozwiązaniem będzie budowa zatapianego tunelu. Polega ona na przygotowaniu konstrukcji tunelu w tzw. suchym doku, przetransportowaniu tego elementu nad rzekę i zatopienie go. Przed tą operacją trzeba jednak wykonać rów, czyli przegłębienie w poprzek rzeki, tak, aby konstrukcja nie zmniejszyła głębokości rzeki.
Po wyjściu z tunelu po wschodniej stronie Motławy, ul. Nowa Wałowa pobiegnie śladem dawnej bocznicy kolejowej, pod wiaduktem drogowym w ciągu ul. Siennickiej , aż do ul. Elbląskiej . Po drodze Nowa Wałowa minie jeszcze ul. Litewską. Cała ok. 4-kilometrowa trasa będzie stanowić małą obwodnicę Śródmieścia.
Budowa najszybciej w pierwszej połowie następnej dekady
Wstępnie koszty przedłużenia ul. Nowej Wałowej i budowy tunelu pod Motławą szacuje się na ok. 500 mln zł.
- Inwestycja jest na liście rezerwowej przedsięwzięć do 2023 r. Jej realizacja rozpocznie się, jeśli z jakichś powodów nie da się wykonać, albo powstaną oszczędności podczas wykonywania przedsięwzięć z listy podstawowej. W innym razie inwestycja może zostać zrealizowana dopiero po 2023 r. - mówi Dariusz Wołodźko z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Miasto będzie się starać o dofinansowanie budowy tunelu z Unii Europejskiej, ale obecnie trudno przewidzieć, na jaką kwotę można liczyć.
Infrastruktura pod dnem Motławy
Na koniec warto podkreślić, że miejsce w rejonie planowanego tunelu już jest wykorzystywane do przeprowadzania m.in. sieci podziemnych. Niedawno na zlecenie firmy GPEC prowadzona była tam akcja przewiertu pod Motławą w związku z rozbudową sieci ciepłowniczej.
Przedsięwzięcie związane było z likwidacją kotłowni Zawiślańska i przyłączeniem dzielnic Stogi i Przeróbka do miejskiej sieci. Po raz pierwszy w Polsce aż cztery 230-metrowe rury ciepłownicze jednocześnie zostały poprowadzone 20 metrów pod poziomem gruntu w rejonie ul. Wiosny Ludów.
Opinie (326) ponad 10 zablokowanych
-
2016-08-07 22:11
tunel
A kiedy tunel pod torami na ul. Puckiej w Gdyni???
- 2 2
-
2016-08-07 16:38
po co budować (2)
jak głupi politycy wraz z jankesami ciągną Polske do kolejnej światowej wojny.
Lepiej stąd wiać!!!- 3 3
-
2016-08-07 22:11
ale gdzie wiać ?
- 0 1
-
2016-08-07 22:11
ale gdzie wiać ?
- 0 1
-
2016-08-06 18:50
Gdańsk (2)
osiągnie mistrzostwo w budowie tuneli.
- 11 1
-
2016-08-07 21:45
I mistrzostwo w likwidowaniu istniejących.
- 0 0
-
2016-08-06 19:12
TAK, czekam na to mistrzostwo z niecierpliwością oraz na tunel na Oruni (Smętna-Niegowska)
Obszar B na Gdańskiej Oruni (Smętna - Niegowska) to priorytet!
Zanim Samorząd wybuduje kolejny tunel pod kolejną rzeką Musi rozwiązać problem odciętych z każdej strony torami kolejowymi mieszkańców Gdańska!- 2 4
-
2016-08-07 21:41
A gdzie wydmy chroniące Młode Miasto przed zalaniem?
Skoro jest tylko1 m nad poziomem morza?
- 2 2
-
2016-08-07 15:45
Czy bedzie mozna karmic w trym tunelu piersią? (1)
bo autor pisze, ze bedzie to przestrzen publiczna.
- 8 0
-
2016-08-07 21:16
Tak, specjalnie do tego celu
W przestrzeni publicznej powstanie dom publiczny, wiek karmionych nie bedzie ograniczony tylko do niemowlat
- 0 2
-
2016-08-07 21:14
Whaaat?
Sopot to juz naprawde schodzi na psy...
- 1 1
-
2016-08-07 16:23
(2)
Te dwie wymienione przez Ciebie instytucję są miasta imiasto je finansuje. Nie będę z Tobą dywagować, czy to czym się zajmuj ma znamiona kultury, sztuki. Coś tam się dzieje, bardziej lub mniej zbliżone do kultury. Ale porównanie tych instytucji do prywatnej, napiszę jeszcze raz, prywatnej księgarni, czy prywatnego kina jest nieporozumieniem. Publiczne (nasze) pieniądze mają wędrować do np. Empiku, czy prywatnego kina Neptun, bo klienci niedopisali. Rozumiem że jako Gdańszczanin, jak większość z nas, miałeś ogromny sentyment do kina Neptun, ale kino to nie muzeum. Co do chamstwa, to nie wiem o czym piszesz. Kto jest chamem? Ludzie z banku, hotelarze, czy ich klienci? Czytając twój wpis, mam pewność że jesteś jakimś Ortodoksyjnym wyznawcą jakiegoś poglądu politycznego, partii. Nienawiści do obiecanych władzy miasta, jest tak ogromna że nawet gdybyś dostał wszystko co byś chciał, to i tak byś narzekał. A dlaczego byś narzekał, bo to nie Twoja partia Ci to dała. Mnie osobiście cieszą tak
- 3 1
-
2016-08-07 20:22
Jestem urodzonym tutaj Gdanszczaninem- (moja partia to zwykly brak upartyjnienia samorzadu) (1)
i wiem czym jest miasto, wiem czym było i jakie mogloby byc teraz gdyby nie jednokierunukowa "polityka" . Turystow przeciez tez przeploszyliscie sprzedajaca parkingi w Brzeznie. Czyzby brak kasy? Miasto siada pod ciezarem zobowiazan i kredytow juz zaciagnietych na ECS, itp?
Wszyscy kupcy juz chyba uciekli z tego miasta od czasu jak sukcesywnie zamkneliscie rynki (w tym ten zywnosciowy na 3 maja).
To nie jest demokracja, kiedy wysadzac chce sie dom kultury w Gdansku (tez decyzja prezydenta), szkoly techniczne, czy w koncu szpitale a takze przychodnie, dla starszych ludzi.
Zero respektowania prawa do zycia tutaj i zero tradycji doprowadzi do wyjalowienia tkanki obywatelskiej i zwyczajnej znieczulicy na codzien.
Bo przeciez bank czy hotel dla przyjezdnych nie wytworzy wiezi spolecznych takich jak klub studencki, kino czy chocby ksiegarnia.
Beda problemy takie jak w Poznaniu czy chocby w Sopocie gdzie patologia noca zaprowadza swoje zwyczaje. Nie chcialbym tego dla mojego miasta.- 1 1
-
2016-08-07 20:29
dodam tylko, ze drugą Warszawką też nigdy Gdansk nie bedzie
mimo widocznych kompleksow (na tym tle) prezydenta i jego kolesiów od rynku nieruchomosci.
- 1 2
-
2016-08-07 18:40
tunele przydałyby się też we Wrzeszczu i w Oliwie
wymaga to ogarnięcia instalacji, a to już naszych urzędasów i inżynierków raczej przerasta.
- 1 3
-
2016-08-07 17:44
ufff....
Dobrze, że rozpoczęto już prace nad olsztyńską obwodnicą bo znowu by kasa poszła do Gdańska.
- 0 2
-
2016-08-07 16:54
tunel
A kiedy w końcu w Gdyni na Puckiej? !
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.