• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie kolejny tunel, tym razem pod Motławą

Maciej Naskręt
6 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Motława w miejscu planowanej przeprawy podwodnej ma ok. 100 metrów szerokości. Tunel będzie miał o ok. 40 metrów długości więcej. Motława w miejscu planowanej przeprawy podwodnej ma ok. 100 metrów szerokości. Tunel będzie miał o ok. 40 metrów długości więcej.

Poza dwiema kładkami dla pieszych, brzegi Motławy zepnie też tunel zobacz na mapie Gdańska dla tramwajów, samochodów i rowerzystów. Pobiegnie nim przedłużona ul. Nowa Wałowa, która połączy Młode Miasto z wyjazdem na Warszawę. Tunel nie powstanie jednak wcześniej niż w kolejnej dekadzie.



Czy tunel pod Motławą ułatwi ci przejazd?

Biuro Rozwoju Gdańska, jednostka prowadząca politykę przestrzenną, wyłożyło plany zagospodarowania czterech lokalizacji w mieście. O nowych planach przestrzennych, które istotnie wpłyną na charakter niektórych dzielnic, informowaliśmy kilka dni temu w artykule Wyłożono plany dla ważnych części miasta.

Wśród nich jest plan określający przeznaczenie terenów wokół ul. Stępkarskiej zobacz na mapie Gdańskaul. Wiosny Ludów zobacz na mapie Gdańska (pn. Młode Miasto - Gazownia II). To obszar, na którym przewidziano tunel pod Motławą. Obiekt ma być częścią (nazywanej roboczo) ul. Nowej Wałowej, łączącej docelowo al. Zwycięstwa z ul. Elbląską.

- Do planu przystąpiono m.in. w celu zmiany zasad obsługi komunikacyjnej wynikającej z odmiennego od poprzednio prezentowanego podejścia do przeprawy ulicy Nowej Wałowej przez Motławę. Preferowane przejście tunelem pod Motławą wymusza zmianę obsługi komunikacyjnej terenów położonych na północny wschód od ulicy Nowej Wałowej, szczególnie w rejonie ulicy Stępkarskiej - mówi Agnieszka Siedlecka z Biura Rozwoju Gdańska.
Zgodnie z założeniami planu, droga i tunel mają mieć przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Co ważne, w jej świetle powstanie chodnik dla pieszych, trasa rowerowa i trasa tramwajowa. By pomieścić wszystkich użytkowników ruchu, miasto zarezerwowało na ten cel ponad 8 tys. m kw. terenu.

Nad tunelem, wzdłuż linii brzegowej Motławy, miałaby powstać przestrzeń publiczna - park lub deptak z obiektami małej architektury.

Jak może wyglądać tunel pod Motławą? Jak może wyglądać tunel pod Motławą?

Planowany odcinek ul. Nowej Wałowej w Gdańsku wraz z tunelem pod Motławą. Planowany odcinek ul. Nowej Wałowej w Gdańsku wraz z tunelem pod Motławą.
Kolejny krok w stronę tunelu

Prace planistyczne to ważny, ale nie pierwszy krok w stronę budowy tunelu pod Motławą i ul. Nowej Wałowej. W 2014 r. powstał jej pierwszy, 1,2-kilometrowy fragment, z wiaduktem nad linią kolejową i ul. Jana z Kolna. zobacz na mapie GdańskaTen fragment drogi został nazwany imieniem ks. Jerzego Popiełuszki. Przedsięwzięcie realizowane było w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Spółka BPTO Infra wyłożyła na to 58,5 mln zł.

Jeszcze wcześniej, bo pod koniec 2013 r., rozebrano budynki należącego do dawnego zakładu Elmor. Według założeń planu, to właśnie przez ten teren pobiegnie droga do tunelu pod Motławą. W sumie obiekty miały 4,5 tys. m kw. powierzchni zabudowy, a ich kubatura wynosiła 35 tys. m sześc. (kliknij, by zobaczyć zakład na mapie z 2008 r. zobacz na mapie Gdańska, a także po przeprowadzeniu rozbiórek zobacz na mapie Gdańska).

Zanim zakład został rozebrany, odwiedziliśmy go z naszą kamerą.

Film z 2013 r. ukazujący budynki zakładu Elmor, które ostatecznie zostały rozebrane w 2014 r.



Tunel z prefabrykatów, a nie drążony

Teoretycznie nie wiadomo jeszcze, jaką formę przyjmie przeprawa przez Motławę. By to jednoznacznie określić, trzeba opracować studium wykonalności, niezbędne dla uzyskania unijnego dofinansowania inwestycji.

Wszystko jednak wskazuje na to, że będzie to ok. 140-metrowy tunel pod rzeką. W przeciwieństwie do tego pod Martwą Wisłą nie będzie jednak drążony, lecz powstanie z prefabrykatów. Projektanci podkreślają, że drążenie wymagałoby obniżenia poziomu ulicy poniżej dna koryta Motławy o dodatkowe 8-10 m. Taka "stromizna" eliminowałaby z tunelu tramwaj, który nie byłby w stanie z niego wyjechać. Ponadto trzeba pamiętać, że Młode Miasto znajduje się 1,2 - 2 m nad poziomem morza, a bezpieczeństwo przeciwpowodziowe wymaga, by wlot do tunelu był na wysokości 2,5 m.

Miejsce przejścia tunelu pod rzeką Motławą. W oddali po prawej kompleks budynków Brabank. Miejsce przejścia tunelu pod rzeką Motławą. W oddali po prawej kompleks budynków Brabank.
Dlatego dużo prostszym rozwiązaniem będzie budowa zatapianego tunelu. Polega ona na przygotowaniu konstrukcji tunelu w tzw. suchym doku, przetransportowaniu tego elementu nad rzekę i zatopienie go. Przed tą operacją trzeba jednak wykonać rów, czyli przegłębienie w poprzek rzeki, tak, aby konstrukcja nie zmniejszyła głębokości rzeki.

Po wyjściu z tunelu po wschodniej stronie Motławy, ul. Nowa Wałowa zobacz na mapie Gdańska pobiegnie śladem dawnej bocznicy kolejowej, pod wiaduktem drogowym w ciągu ul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska, aż do ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska. Po drodze Nowa Wałowa minie jeszcze ul. Litewską. Cała ok. 4-kilometrowa trasa będzie stanowić małą obwodnicę Śródmieścia.

Teren po wyburzonym zakładzie Elmor przy ul. Wiosny Ludów. To tutaj będą prowadzone w dalekiej przyszłości prace budowlane przy tunelu pod Motławą. Teren po wyburzonym zakładzie Elmor przy ul. Wiosny Ludów. To tutaj będą prowadzone w dalekiej przyszłości prace budowlane przy tunelu pod Motławą.
Budowa najszybciej w pierwszej połowie następnej dekady

Wstępnie koszty przedłużenia ul. Nowej Wałowej i budowy tunelu pod Motławą szacuje się na ok. 500 mln zł.

- Inwestycja jest na liście rezerwowej przedsięwzięć do 2023 r. Jej realizacja rozpocznie się, jeśli z jakichś powodów nie da się wykonać, albo powstaną oszczędności podczas wykonywania przedsięwzięć z listy podstawowej. W innym razie inwestycja może zostać zrealizowana dopiero po 2023 r. - mówi Dariusz Wołodźko z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Miasto będzie się starać o dofinansowanie budowy tunelu z Unii Europejskiej, ale obecnie trudno przewidzieć, na jaką kwotę można liczyć.

Tereny wokół planowanej przeprawy zmienią się w przestrzeń publiczną. Obecnie to skromna promenada i przystanek tramwaju wodnego. Tereny wokół planowanej przeprawy zmienią się w przestrzeń publiczną. Obecnie to skromna promenada i przystanek tramwaju wodnego.
Infrastruktura pod dnem Motławy

Na koniec warto podkreślić, że miejsce w rejonie planowanego tunelu już jest wykorzystywane do przeprowadzania m.in. sieci podziemnych. Niedawno na zlecenie firmy GPEC prowadzona była tam akcja przewiertu pod Motławą w związku z rozbudową sieci ciepłowniczej.

Przedsięwzięcie związane było z likwidacją kotłowni Zawiślańska i przyłączeniem dzielnic Stogi i Przeróbka do miejskiej sieci. Po raz pierwszy w Polsce aż cztery 230-metrowe rury ciepłownicze jednocześnie zostały poprowadzone 20 metrów pod poziomem gruntu w rejonie ul. Wiosny Ludów.

Opinie (326) ponad 10 zablokowanych

  • tunel

    A kiedy tunel pod torami na ul. Puckiej w Gdyni???

    • 2 2

  • po co budować (2)

    jak głupi politycy wraz z jankesami ciągną Polske do kolejnej światowej wojny.
    Lepiej stąd wiać!!!

    • 3 3

    • ale gdzie wiać ?

      • 0 1

    • ale gdzie wiać ?

      • 0 1

  • Gdańsk (2)

    osiągnie mistrzostwo w budowie tuneli.

    • 11 1

    • I mistrzostwo w likwidowaniu istniejących.

      • 0 0

    • TAK, czekam na to mistrzostwo z niecierpliwością oraz na tunel na Oruni (Smętna-Niegowska)

      Obszar B na Gdańskiej Oruni (Smętna - Niegowska) to priorytet!
      Zanim Samorząd wybuduje kolejny tunel pod kolejną rzeką Musi rozwiązać problem odciętych z każdej strony torami kolejowymi mieszkańców Gdańska!

      • 2 4

  • A gdzie wydmy chroniące Młode Miasto przed zalaniem?

    Skoro jest tylko1 m nad poziomem morza?

    • 2 2

  • Czy bedzie mozna karmic w trym tunelu piersią? (1)

    bo autor pisze, ze bedzie to przestrzen publiczna.

    • 8 0

    • Tak, specjalnie do tego celu

      W przestrzeni publicznej powstanie dom publiczny, wiek karmionych nie bedzie ograniczony tylko do niemowlat

      • 0 2

  • Whaaat?

    Sopot to juz naprawde schodzi na psy...

    • 1 1

  • (2)

    Te dwie wymienione przez Ciebie instytucję są miasta imiasto je finansuje. Nie będę z Tobą dywagować, czy to czym się zajmuj ma znamiona kultury, sztuki. Coś tam się dzieje, bardziej lub mniej zbliżone do kultury. Ale porównanie tych instytucji do prywatnej, napiszę jeszcze raz, prywatnej księgarni, czy prywatnego kina jest nieporozumieniem. Publiczne (nasze) pieniądze mają wędrować do np. Empiku, czy prywatnego kina Neptun, bo klienci niedopisali. Rozumiem że jako Gdańszczanin, jak większość z nas, miałeś ogromny sentyment do kina Neptun, ale kino to nie muzeum. Co do chamstwa, to nie wiem o czym piszesz. Kto jest chamem? Ludzie z banku, hotelarze, czy ich klienci? Czytając twój wpis, mam pewność że jesteś jakimś Ortodoksyjnym wyznawcą jakiegoś poglądu politycznego, partii. Nienawiści do obiecanych władzy miasta, jest tak ogromna że nawet gdybyś dostał wszystko co byś chciał, to i tak byś narzekał. A dlaczego byś narzekał, bo to nie Twoja partia Ci to dała. Mnie osobiście cieszą tak

    • 3 1

    • Jestem urodzonym tutaj Gdanszczaninem- (moja partia to zwykly brak upartyjnienia samorzadu) (1)

      i wiem czym jest miasto, wiem czym było i jakie mogloby byc teraz gdyby nie jednokierunukowa "polityka" . Turystow przeciez tez przeploszyliscie sprzedajaca parkingi w Brzeznie. Czyzby brak kasy? Miasto siada pod ciezarem zobowiazan i kredytow juz zaciagnietych na ECS, itp?

      Wszyscy kupcy juz chyba uciekli z tego miasta od czasu jak sukcesywnie zamkneliscie rynki (w tym ten zywnosciowy na 3 maja).

      To nie jest demokracja, kiedy wysadzac chce sie dom kultury w Gdansku (tez decyzja prezydenta), szkoly techniczne, czy w koncu szpitale a takze przychodnie, dla starszych ludzi.

      Zero respektowania prawa do zycia tutaj i zero tradycji doprowadzi do wyjalowienia tkanki obywatelskiej i zwyczajnej znieczulicy na codzien.

      Bo przeciez bank czy hotel dla przyjezdnych nie wytworzy wiezi spolecznych takich jak klub studencki, kino czy chocby ksiegarnia.

      Beda problemy takie jak w Poznaniu czy chocby w Sopocie gdzie patologia noca zaprowadza swoje zwyczaje. Nie chcialbym tego dla mojego miasta.

      • 1 1

      • dodam tylko, ze drugą Warszawką też nigdy Gdansk nie bedzie

        mimo widocznych kompleksow (na tym tle) prezydenta i jego kolesiów od rynku nieruchomosci.

        • 1 2

  • tunele przydałyby się też we Wrzeszczu i w Oliwie

    wymaga to ogarnięcia instalacji, a to już naszych urzędasów i inżynierków raczej przerasta.

    • 1 3

  • ufff....

    Dobrze, że rozpoczęto już prace nad olsztyńską obwodnicą bo znowu by kasa poszła do Gdańska.

    • 0 2

  • tunel

    A kiedy w końcu w Gdyni na Puckiej? !

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane