• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez szans na wspólny bilet po starcie PKM. Co pasażerowie dostaną w zamian?

Maciej Naskręt
13 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Na przełomie maja i czerwca poznamy przewoźnika bądź przewoźników, których składy będą kursować na linii PKM. Najważniejsze jednak, by nie dopuścić do sytuacji jak na linii dalekobieżnej, gdzie dwaj przewoźnicy nie honorują wzajemnie biletów. Na przełomie maja i czerwca poznamy przewoźnika bądź przewoźników, których składy będą kursować na linii PKM. Najważniejsze jednak, by nie dopuścić do sytuacji jak na linii dalekobieżnej, gdzie dwaj przewoźnicy nie honorują wzajemnie biletów.

1 września na trasę między Wrzeszczem, lotniskiem, Kartuzami i Kościerzyną wyjadą pierwsze pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wciąż jednak nie wiemy ani kto nas będzie woził, ani też z jakim biletem nimi pojedziemy.



Co najbardziej skłoniłoby cię do skorzystania z linii PKM?

Pomorscy samorządowcy i władze budującej trasę spółki PKM zapowiadają, że 1 września pierwszy pociąg z pasażerami wyjedzie na tory Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Składy będą wyjeżdżały z Wrzeszcza co 15 minut, co drugi z nich pojedzie do Gdyni, raz na godzinę pociąg pojedzie do Kartuz i do Kościerzyny. Dodatkowo z Gdyni co pół godziny wyjedzie pociąg do Kościerzyny i Kartuz.

Otwarcie nowej trasy kolejowej ma zrewolucjonizować nie tylko podróżowanie po Trójmieście i w kierunku Kaszub, ale wpłynąć też na zmiany w obecnym systemie biletowym obowiązującym na terenie całej aglomeracji.

Z tym drugim zadaniem może jednak być problem.

Urząd Marszałkowski, który odpowiada za komunikację kolejową na Pomorzu, wciąż nie ogłosił przetargu na obsługę połączeń na nowej linii kolejowej. Ogłoszenie przetargu miało nastąpić w grudniu, ale dziś mówi się, że musimy na nie poczekać do lutego.

To o tyle ważne, że to zwycięzca przetargu wskaże system biletowy, a także taryfę, jaka będzie obowiązywać na trasie PKM.

Skąd opóźnienia w ogłoszeniu przetargu?

- By ustalić specyfikację istotnych warunków zamówienia musimy najpierw otrzymać informacje od Urzędu Transportu Kolejowego i spółki PKP PLK dotyczące m.in. tras kolejowych 201 i E65. Wciąż na nie czekamy. Na szczęście cały czas mieścimy się w ramach czasowych przewidzianych do bezpiecznego uruchomienia linii - zapewnia Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.

Jego zdaniem także dlatego wciąż "nie do końca wiadomo, na jakich dokładnie zasadach będzie odbywał się przewóz pasażerów".

Z tego powodu na razie możemy tylko pospekulować na temat rozwiązań biletowych w PKM. Specjaliści mówią o czterech wariantach systemów biletowych, z których jeden będzie można wprowadzić najwcześniej w 2017 r.

Pierwszy peron na stacji Gdańsk Wrzeszcz gotowy.


Wariant 1 - Najgorszy

Ponieważ pociągi na linii PKM będą kursować nie tylko po Trójmieście (Wrzeszcz-Gdynia), ale i na Kaszuby (Kartuzy i Kościerzyna), trzeba brać pod uwagę, że obie trasy będą obsługiwane przez różne podmioty. Pierwszy przewoźnik woziłby pasażerów między Gdańskiem i Gdynią, drugi do stolicy Kaszub.

W efekcie takiego podziału pasażerowie mieliby dwóch niezależnych przewoźników, jadących po tych samych torach, u których mogłyby obowiązywać różne taryfy biletowe. Sytuacja będzie jeszcze bardziej uciążliwa, jeśli władze województwa nie wprowadzą do przetargu warunku o honorowaniu biletów metropolitalnych MZKZG.

- To byłoby najgorsze rozwiązanie dla podróżnych. Wywołałoby niemal podobną sytuację do tej, która obecnie panuje na linii z Gdyni do Gdańska, gdzie bilety w pociągach SKM nie są honorowane w składach Przewozów Regionalnych i na odwrót. Brak integracji biletowej na jednym szlaku spowodowałby odpływ pasażerów, bo znacznie wygodniej byłoby pojechać do pracy lub szkoły np. samochodem - uważa Paweł Rydzyński, dziennikarz "Rynku Kolejowego", współpracujący z Zespołem Doradców Gospodarczych TOR.

Obszar obowiązywania biletów aglomeracyjnych MZKZG. Obszar obowiązywania biletów aglomeracyjnych MZKZG.
Wariant 2 - Też zły, ale nieco mniej

To kopia poprzedniego wariantu, z tą różnicą, że pasażerowie mogliby posługiwać się biletami emitowanymi przez Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej. Gdyby wprowadzić go w życie, podróżni mieliby do wyboru trzy systemy taryfowe.

Najwygodniej byłoby korzystać właśnie z biletów MZKZG, bo tylko dzięki temu pasażerowie nie musieliby uważać na to, do składu którego przewoźnika wsiadają. Korzystanie z biletów MZKZG umożliwiłoby im też przesiadanie się z pociągu Przewozów Regionalnych do SKM lub PKM we Wrzeszczu bez potrzeby nabywania biletów okresowych dla każdego przewoźnika.

- Z punktu widzenia pasażera to rozwiązanie jest dobre. Mieszkańcy przywykliby do niego, ale pamiętajmy, że aglomerację odwiedzają też turyści, czy studenci, którzy w Trójmieście pojawią się na chwilę i mogą mieć spory problem przy zakupie właściwego biletu - mówi Rydzyński.

Ten wariant jest najbardziej prawdopodobny. Dlatego władze MZKZG przygotowują się do niego poprzez wprowadzenie nowego biletu - jednogodzinnego.

- Ma on umożliwić jazdę dowolnymi środkami komunikacji miejskiej w obrębie całej metropolii, a szczególnie poruszanie się linią PKM. Jego cena nie powinna przekraczać 4,5 zł - mówi Hubert Kołodziejski, dyrektor MZKZG.

Minusem tego rozwiązania jest to, że bilet MZKZG nie obejmie gminy i miasta Kartuzy oraz Kościerzyny. Jadąc do tych miast, trzeba by kupić inny bilet.

Zobacz podbijarkę torową pracującą na placu budowy linii PKM


Wariant 3 - jeden przewoźnik, jedna taryfa

To sytuacja, w której obsługę wszystkich połączeń (między Gdańskiem i Gdynią przez linię PKM, a także z Trójmiasta na Kaszuby) wykonywałby jeden przewoźnik. Obowiązywałby wtedy jeden bilet na całej trasie PKM, jednak przesiadając się do ZKM Gdynia, ZTM Gdańsk i SKM Trójmiasto, trzeba by mieć odrębny bilet.

W środowisku kolejarzy to rozwiązanie jest oceniane jednak jako mało prawdopodobne. Urzędnicy nie chcą bowiem dopuścić do sytuacji, w której jeden przewoźnik będzie obsługiwał większość przewozów w aglomeracji.

Nieoficjalnie mówi się, że w przetargu na obsługę linii PKM wystartują wspólnie, jako konsorcjum, Przewozy Regionalne i SKM, a sam przetarg ma być ogłoszony na wszystkie połączenia kolejowe PKM - zarówno w Trójmieście, jak i na Kaszuby. Taka sytuacja może doprowadzić do wykluczenia innego przewoźnika, a i tak ostatecznie system biletowy będzie podobny do tego, jak w pierwszym wariancie pośrednim.

Zobacz wiadukt Weisera i kładkę przy ul. Dolne Migowo.



Wariant 4 - Jedyny sensowny. Nie szybciej niż w 2017 r.

Samorząd wojewódzki zakłada, że do 2017 r. wprowadzi w aglomeracji trójmiejskiej jeden bilet - połączony kolejowy, autobusowy i tramwajowy. Bilety miejskie w Gdańsku i Gdyni (oraz w Wejherowie) zostałyby zlikwidowane, wszyscy pasażerowie posługiwaliby się biletem o takim samym wzorze. Czy się uda? To już temat na zupełnie inny artykuł.

Opinie (184) 6 zablokowanych

  • "Pierwszy przewoźnik woziłby pasażerów między Gdańskiem i Gdynią, drugi do stolicy Kaszub". (1)

    Czy autor mógłby napisać o co chodzi. Przecież Gdańsk to oficjalna stolica, nieoficjalnie o to miano walczą Kartuzy z Kościerzyną.

    • 0 6

    • Od dawna wiadomo, że stolicą Kaszub są Kartuzy. W Gdańsku mieszkała garstka ludności kaszubskiej

      Przeniesienie stolicy do Gdańska to zwykły kaprys prezydenta Adamowicza. Nie został burmistrzem Trójmiasta, to chociaż stolica...

      • 3 1

  • co w zamian? macie ludzie ścisk i smrodek w skm.

    gratis! a nie, sorki, przecież za to też placicie...

    • 5 0

  • (3)

    W Niemczech jak tylko się dowiedzieli, że organizują MŚ w piłce nożnej to w miesiąc było wiadomo, jaki bilety, po ile, gdzie będą sprzedawane i w jakiej formie. Tutaj największa inwestycja infrastrukturalna Pomorza od wielu lat i nikt nic nie wie.

    Jaka to metropolia, aby przejechać kilka kilometrów, np. z Moreny na Witomino trzeba kupić 3 różne bilety. Dramat.

    • 194 6

    • Kolejny dowód na to (1)

      że urzędników pierdzistołków jest 10 razy za dużo. I przepisów prawnych też 10 razy za dużo. Wątpiącym polecam np. lekturę ustawy o VAT.

      • 9 0

      • Wiem,Ty z Brunnerem byś napisał 100 razy lepszą.

        • 1 2

    • nikt nic nie wie, bo nikt za nic nie odpowiada, mimo ze kazdy piastuje wykonawcze stanowisko. wyglada na to, ze dopiero jak sie glosno robi w mediach, to wtedy sa podejmowane decyzje. tak jest od 1989r i nic nie wskazuje na to ze cos sie zmieni. nawet gdyby zwolnic i zlikwidowac polowe urzedow/spolek skarbu panstwa, to dalej byloby to samo.

      • 20 2

  • Wybory samorządowe odbyły sie za wcześnie jak widać w pszenno-buraczanej parametropolii...

    • 11 1

  • do skasowania (1)

    De....bil ale to De....bil na nasza miare i mozliwosci, jak mawiano u klasyka. To panstwo ( glownie struktury urzednicze) nalezy zlikwidowac a pozostali wybiora sobie przynaleznosc albo na wschod albo na zachod. Innej opcji nie ma. I powinno byc normalnie

    • 7 1

    • Milcz,targowico.

      • 0 2

  • Czyli wszystko po staremu ...

    Chcę tylko przypomnieć, że praktycznie od końca lat dziewięćdziesiątych prezydenci Gdańska i Gdyni nie mogą dogadać się w sprawie wspólnego biletu na komunikację miejską. To i dlaczego tu miało by się to udać - tak po prostu . Wydaje się to proste i logiczne. A tak nie jest. Więc o co tu chodzi ? I tu doskonale sprawdza się przysłowie " Że jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o ... " Problem będą mieli mieszkańcy ( trzeba pamiętać gdzie jaki bilet skasować i gdzie kupić), a najbardziej pokrzywdzoną grupą będą przyjezdni którzy nieświadomie będą kasować bilet innego przewoźnika. A panowie kontrolerzy tylko czekają na taką okazję, i raczej nie wykażą wyrozumiałości. Ot taka jest tu nasza rzeczywistość...

    • 10 0

  • A ceny biletów SKM systematycznie w górę, a jakość przewozów słabiutka. (7)

    • 134 7

    • a ja myślałem że SKM to PKM (1)

      i po kiego uja tak komplikować,

      czy to nie może być jeden twór,

      znów k**** mnożenie bytów,

      komplikowanie, rozdmuchiwanie administracji i kosztów,

      w d*pie mam ten kraj

      • 6 6

      • Emigruj. Europa stoi otworem.

        • 5 5

    • Jakosc przewozow? (2)

      Kolego a jakie masz porownanie? Jechales kiedys np. pociagiem regionalnym - odpowiednik skm we Francji? Kto jechal ten doceni skm. Spoznienia o godzine, brud i dzikie tlumy to absolutnie standard!

      • 6 8

      • brud i dzikie tlumy (1)

        to akurat efekt polityki multi-kuli

        • 10 5

        • Hehehe, polbusem też jeździ multi-kulti ?

          • 9 1

    • (1)

      Podwyzki tyle co ciasteczko!

      • 7 3

      • :(

        Głodomorek

        • 3 1

  • nie po co komu bilet tylko po co komu ta śmieszna kolejka

    Zachciało się, zamiast wydłużyć SKM to kolejny stołek prezesa, kolejny zarząd itd. Pranie pieniędzy.

    • 12 1

  • Matoły

    Dlaczego zlikwidowano WPK ?
    Zamiast zrobić reorganizacje, modernizację i racjonalizację wspólnego trójmiejskiego przedsiębiorstwa ze wspólnym biletem, postanowiono je zlikwidować.

    Dziś wystarczyłoby je tylko połączyć z SKM.

    • 12 0

  • Tylko wspólny bilet

    Jeżeli nie będzie wspólnych biletów: 1-godzinnych, 2-godzinnych, jednodniowych, obejmujących całą aglomerację, deklaruję moją całkowitą rezygnację z transportu zbiorowego.

    Czas wreszcie skończyć z tą waszą wieczną niemocą.
    Postarajcie się radzę, bo przez was może wkrótce nastąpić kres trójmiejskiej komunikacji.

    • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane