• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bezpieczna droga do szkoły. Gdańsk rozpoczyna badania

Krzysztof Koprowski
25 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Urzędnicy na razie nie chcą mówić o konkretnych rozwiązaniach, jakie będą wprowadzone. Poznamy je po przeprowadzeniu badań w szkołach. Urzędnicy na razie nie chcą mówić o konkretnych rozwiązaniach, jakie będą wprowadzone. Poznamy je po przeprowadzeniu badań w szkołach.

Czy uda się wyeliminować śmiertelne wypadki z udziałem pieszych i rowerzystów z gdańskich ulic? Krokiem w tę stronę ma być reorganizacja ruchu wokół szkół podstawowych w mieście. O jej kształcie zdecydują m.in. uczniowie, rodzice oraz nauczyciele.



Czy należy ograniczyć dojazd autem do szkół?

Przypomnijmy: w trakcie poprzedniej kampanii wyborczej włodarze miasta zapowiedzieli wdrożenie programu poprawy bezpieczeństwa w ruchu, który w już pięcioletniej perspektywie ma spowodować ograniczenie do zera liczby wypadków śmiertelnych z udziałem pieszych i rowerzystów.

Teraz, na kilka dni przed kolejnymi wyborami, temat pojawia się ponownie. W poniedziałek przed szkołą podstawową nr 12 przy ul. Człuchowskiej zobacz na mapie Gdańska urzędnicy zapowiedzieli rozpoczęcie badań ankietowych, których wynik ma być podpowiedzią, w jaki sposób zmienić organizację ruchu w obrębie placówek edukacyjnych.

- Program ma na celu poprawę bezpieczeństwa dotarcia do szkół drogą pieszą oraz rowerową. Jest on zgodny ze strategią mobilności, która była wypracowana podczas szerokich konsultacji społecznych - mówi Aleksandra Dulkiewicz, p.o. prezydenta Gdańska i kandydatka na prezydenta w wyborach 3 marca. - Na podstawie raportu z badań oraz zawartych w nim rekomendacji będziemy wdrażali zmiany, by dotarcie do szkoły było bezpieczne, aby rodzice czuli się spokojniej i pewniej, wysyłając dzieci na zajęcia.

Badania ankietowe oraz audyt terenowy



Oprócz badań ankietowych skierowanych do uczniów, rodziców i pracowników szkół, które potrwają do czerwca, wykonany będzie też audyt terenowy wokół każdej szkoły z udziałem przedstawicieli Referatu Mobilności Aktywnej Urzędu Miejskiego, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, Biura Rozwoju Gdańska, Wydziału Rozwoju Społecznego UMG, Policji, Straży Miejskiej oraz Politechniki Gdańskiej.

Szkoły objęte programem:

  1. SP nr 12 zobacz na mapie Gdańska (Ujeścisko - Łostowice),
  2. SP nr 19 zobacz na mapie Gdańska (Orunia),
  3. SP nr 42 zobacz na mapie Gdańska (Suchanino),
  4. SP nr 45 zobacz na mapie Gdańska (Wrzeszcz Górny),
  5. SP nr 62 zobacz na mapie Gdańska (Krakowiec - Górki Zachodnie),
  6. SP nr 67 zobacz na mapie Gdańska (Śródmieście),
  7. SP nr 79 zobacz na mapie Gdańska (Przymorze Wielkie),
  8. SP nr 83 zobacz na mapie Gdańska (Kokoszki),
  9. Pozytywna Szkoła Podstawowa zobacz na mapie Gdańska (Kokoszki),
  10. Morska Szkoła Podstawowa zobacz na mapie Gdańska (Chełm).

- Chcemy dowiedzieć się, w jaki sposób uczniowie najczęściej docierają do szkoły i dlaczego wybierają akurat ten środek transportu oraz jakie rozwiązania mogą zmienić ich dotychczasowe zachowania transportowe. Zależy nam, aby ta droga była bezpieczna, ale jednocześnie aktywna mobilnie - abyśmy nie podwozili naszych dzieci samochodami pod szkołę - dodaje Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta ds. zrównoważonego rozwoju i mieszkalnictwa.
- Wybraliśmy różne szkoły z różnymi drogami dojścia czy dojazdu oraz różnymi zachowaniami transportowymi uczniów. Obecna sytuacja wokół szkół nie jest zła, ale chcemy, by było jeszcze lepiej, aby rodzice i uczniowie mogli się czuć bezpiecznie - podkreśla Zbigniew Korytnicki, Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego z Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Na początku każdego roku szkolnego otrzymujemy dziesiątki telefonów z prośbami o kontrole drogowe - najczęściej pod kątem nieprawidłowego miejsca wysadzania pasażerów, parkowania oraz blokowania wyjazdów i dróg ewakuacyjnych.

Gdynia chce zadbać o bezpieczeństwo pod szkołami



Pierwsze rozwiązania, gdy będzie gotowy raport



Urzędnicy do czasu przygotowania raportu nie chcą wskazywać żadnych rozwiązań, które mogą doczekać się wdrożenia. Na ten moment nie deklarują więc np. możliwości ograniczenia ruchu aut w bezpośrednim otoczeniu szkół (takie rozwiązania są brane pod uwagę m.in. w Krakowie, Poznaniu i Łodzi) czy uruchomienia dodatkowych linii autobusowych, dowożących uczniów do placówek.

- Poczekajmy najpierw na wnioski i rekomendacje z badań - ucina spekulacje Dulkiewicz.
- Raport z rekomendacjami będzie gotowy w czerwcu br. Wdrażanie rekomendacji planujemy rozpocząć od września - zapowiada Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej UMG oraz pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. Komunikacji Rowerowej.

Opinie (281) 10 zablokowanych

  • Dziwi mnie brak obecności w programie SP43 na Suchaninie (12)

    Bardzo duży ruch, nagminne przekraczanie prędkości przy szkole, brak potrzebnego przejścia dla pieszych, szkoła otoczona parkingami. Jeżdżenie na czerwonym byle wcisnąć się przed autobus wyjeżdżający z zatoki, kierowcy omijający tych skręcających w lewo po chodniku. Jedyna SP bez tablicy z informacją o prędkości. Rodzice wjeżdżający na teren szkoły mimo znaku „zakaz ruchu”. To wszystko to codzienność uczniów podstawówki, ZDIZ i policja ignorują problem od lat.

    • 25 7

    • Tutaj rozwiązanie jest proste i tanie, wystarczy puścić główny ruch gotowym bezkolizyjnym bypassem przez Suchanino (P.Warszawski

      Dodatkowa korzyść to ominięcie wzniesienia = mniej spalin i mniej spalonego paliwa.
      A pod SP43 zwęzić, zlikwidować zatoki i wprowadzić strefę 30. Przy Carrefourze zmniejszyć rozdęte skrzyżowanie z ul Wyczółkowskiego i Cygańską Górą.

      • 0 0

    • Brak zmian w sp43 (2)

      W pełni się zgadzam już były wypadki śmiertelne i ciągle z tym nic nie robią

      • 2 1

      • właśnie zaczynają coś robić (1)

        Piotrze: myśl pozytywnie!

        • 1 0

        • Oby, kibicuję im i czekam na zmiany

          • 0 0

    • Brak audytu dla szkoly Nr 76 na Przymorzu

      Będą robić audyt dla szkoły nr 79 a tam tylko stare bloki?? Przy Nr 76 są Cztery Oceany, Euro Styl i budowa - budowa!!!!!
      Wszystkie samochody na budowy w tym rejonie i dostawcze Tiry jeżdżą od strony Obrońców Wybrzeża, tak samo klienci do centrum handlowego Leclerc - rondo zapchane , dojazdówki do skrętu do centrum kolosalnie długie. A dzieci tam chodzą do szkoły Nr 76,44, przedszkoli.
      Drogowcy zrobili bezpośredni dojazd dostawczakom do centrum od strony ul.Chłopskiej ale jest on zamknięty cały czas szlabanami.
      Nie raz widać olbrzymie Tiry zakręcające przy Leclerc bo muszą tyłem wjechać na rampy magazynowe. a tamtędy wracają dzieci ze szkoły , matki z wozkami z przedszkola.
      To po co zrobiono ten wjazd od strony Chłopskiej??????

      • 1 0

    • Pewnie wladze miasta maja pretensje, ze wrocila z bycia gminazjium do (2)

      bycia najlepsza podstawówką, jaką była przed reforma "euro pejczyka" Buzka.

      • 2 7

      • Sp42 (1)

        Najgorsza podstawówka w Trójmieście. Dyrektor zamiata problemy pod dywan i udaje że o pobiciu nic nie wie A policji przekazał nagranie które niby uległo uszkodzeniu. Wszyscy boją się matki jednej dziewczynki z 8a bo jest z kuratorium i nikt jej nie podskoczy.

        • 2 1

        • To trzeba jej pokazać gdzie jej miejsce, a nie się bać jakiejś baby..

          • 1 0

    • Zanim tam powstały światła były smiertelne wypadki. (2)

      A ruch wtedy był 12 razy mniejszy. Ciekawe, ze jak rozbudowano miejsce o kolejne osiedla i planuje sie kolejne na Powstancow to zaden urzedas nie mysli.

      • 3 2

      • Lepiej przypilnować spółdzielnie Suchanino która na deweloperce zarabia krocie i nie zależy jej na ulicach i parkingach

        • 2 1

      • SP nr 7

        W drodze z przystanku autobusowego do SP nr 7 nie ma żadnego przejścia dla pieszych. Ale za to jest pomiar prędkości ;)

        • 2 1

    • Sp.86

      A mnie dziwi że programem nie została objęta Sp.86 w Gdańsku na Wielkopolskiej szkola którą liczy 1300 uczniów

      • 3 2

  • Chciałbym zaznaczyć, że gdańska komunikacja miejska (bez tramwajów)

    Co by nie mówić (bo są incydenty), na tle wielu rozwiniętych krajów, jak np. południe Francji czy USA jest naprawdę czysta i bezpieczna. Niewielkim kosztem można ją dociągnąć do bardzo przyzwoitego poziomu. Niechęć do niej wynika również z sarmackiej natury niechęci do "mieszania się z plebsem", głownie ludzi którzy nie korzystali z niej ostatnich kilka lat. Tym ludziom nie przeszkadza smród z kominów i rur wydechowych jak stoją w korku, ale jak coś nieciekawie pachnie w autobusie to już za wielki problem.

    • 2 1

  • wystarczyłyby wysokie mandaty. Kierowcy z dnia na dzien by sobie przepisy przypomnieli (3)

    no ale u nas chodzi o kase, a nie o bezpieczenstwo

    • 4 2

    • Twój tekst jest wewnętrznie niespójny (2)

      perswazja konsekwentnie stosowana daje lepsze wyniki niż sporadyczne w praktyce akcje karania.

      • 1 1

      • (1)

        a gdzie napisałem że sporadycznie. dobrze. konsekwentne karanie daje lepsze wyniki niż sporadyczne karanie.

        Zresztą sama świadomość wysokości kary by wystarczyła.
        Jak za dany manewr groziłoby 1000zł, a nie 50zł to by się dwa razy zastanowił.

        • 1 0

        • Nie tylko groźba jest ważna, ważna jest też nieuchronność kary

          Ale bezpieczeństwo podnosi też bardzo infrastruktura spowalniająca ruch i zniechęcająca do używania samochodu. Oby u nas jak najszybciej taka się pojawiła, razem z dobrą komunikacją miejską

          • 0 0

  • Przykre to jest. (4)

    Ale w Naszej społeczności twoży się nowa odmiana choroby psychicznej zwanej Autodeb..i..l..i...z....m.

    • 7 2

    • (2)

      "samochodoza" - to już jest zdiagnozowana choroba.

      • 7 1

      • samochodozie często towarzyszy cyklofobia (1)

        to się leczy i to często mija

        • 1 1

        • Niestety

          Pełno tu przypadków niezdiagnozowanej samochodofobii. Może komuś samochód potrącił śmiertelnie babcię, może rozjechał na naleśnik ukochanego kotka, no nie wiem... Ale takie nieprzepracowane traumy z dzieciństwa ciągną się potem przez całe życie za człowiekiem, zwłaszcza gdy nosi rajtuzy tak dobrze dopasowane, że odcinają dopływ krwi do mózgu.

          • 0 0

    • za póżno.
      już utraciliśmy niepodległość, trwamy tylko rozpędem.
      niestety, to nie potrwa długo :-(

      • 3 2

  • We Wiedniu władze zakazały podwożenia dzieci do szkol samochodem i wszyscy sobie chwalą. (6)

    • 28 2

    • W tym prawdziwym Wiedniu

      To znaczy w tym, który znajduje się w rzeczywistości równoległej do rzeczywistości równoległej zamieszkiwanej przez ped******wo, zakaz dotyczy pilotażowo jednej szkoły i obowiązuje tylko w godzinach 7:45-8:15. Naprawdę, nie brandzlujcie się za bardzo informacjami, które można sprawdzić w 10 sekund.

      • 1 2

    • (3)

      Toż to tyrania ,KOD powinien protestować,gdzie moje prawo do prawa,pytam.

      • 0 5

      • pomylili ci się obrońcy demokracji (2)

        z korwinem - obrońcą głupot

        • 3 2

        • korwinowcy często chorują na samochodozę połączoną z cyklofobią (1)

          chociaż wielu z nich jeździ rowerem poza miastem i po lasach

          • 1 2

          • Ale to chyba normalne

            Że wiejskie środki transportu wykorzystuje się na wsi?

            • 0 2

    • za sobieskiego?

      • 5 4

  • wprowadzic oplaty za zatrzymywanie sie pod szkołami szybko sie nauczą jak bedą musieli placic.

    • 2 1

  • przecież mieszkancy juz głosowali wramach projektów tablice przedszkołami z predkosciomierzem okazały sie bublem (4)

    od poczatklu to był bubel z którego wszyscy sie smiali poza tymi co na niego głosowali.I te tabliczki to zmarnowane miliony nikt sie tym nie przejmuje i nie zwraca na to uwagi.Ale ciemna masa zagłosowała i skutek taki ze firma zarobiła

    • 8 5

    • sam jesteś bubel (1)

      ja zwracam na nie uwagę.
      widzę z okna ze 80% kierowców przekracza dozwoloną prędkość.
      wcześniej nie bylem świadom jak beznadziejnych kierowców mamy. te tablice otworzyły mi oczy.

      • 3 3

      • hahah dobre to było ,ale tak własnie jest umnie jest 5 tablic i 80 % jest na czerwono :)

        • 0 0

    • Ja zawsze zwalniam przy szkołach, bo nigdy nie wiadomo, kiedy jakiś dzieciak wyskoczy, ale mnie osobiście te tablice, jako kierowcę, rozpraszają i niepotrzebnie odrywają uwagę od drogi. Jak ktoś ma przepisy i te tablice w tyłku, to i tak nie zwolni, nieważne, co się wyświetli...

      • 3 0

    • tablice w wielu miejscach pokazują, że są kierowcy zachowujący sensowny limit prędkości

      • 0 1

  • A w Gdyni co? (2)

    Tu planuje się kupić się teren pod nowy parking przy szkole i poszukuje się Strażnika BRD, który będzie przeprowadzał dzieci przez ulicę (Wiczlino). Smutna samochodoza...

    • 5 4

    • To się nazywa rzeczywistość

      Ale co o tym mogą wiedzieć cykliści

      • 1 2

    • być może samochodoza połączona z cyklofobią

      to się leczy. Gdańsk przetrze szlaki, Gdynia pójdzie w ślady Gdańska...

      • 1 1

  • Bardzo dobra inicjatywa (1)

    Przypuszczalnie wpisuje się w program "wizji zero". Początek leczenia samochodozy i cyklofobii, która występuje w wielu gospodarstwach domowych zaopatrzonych w samochód, położonych z dala od przystanków komunikacji publicznej.

    • 2 1

    • Niestety

      Samochodofobia jest nieuleczalna, medycyna może tylko bezradnie rozłożyć ręce.

      • 2 0

  • badania u nich polegają na tym, że czekają na rannych...? (2)

    bo skoro nic się nie dzieje, to po co coś robić? Prawda?

    • 8 2

    • u nich czyli u kogo? (1)

      Coś ci się miesza chyba

      • 0 1

      • u nich czyli w urzędach i ZDiZ.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane