• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brakuje kierowców autobusów. Dlatego cięta jest liczba kursów

Piotr Weltrowski
27 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
"Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście. "Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście.

25 lipca w Gdyni ograniczono kursy autobusów linii 194 - jednej z najpopularniejszych i najbardziej obleganych linii autobusowych w mieście. Wszystko przez... brak kierowców, którzy wybierają lepiej płatne, dodatkowe "fuchy", zamiast nadgodzin przy obsłudze miejskich połączeń.



Jak często korzystasz z komunikacji publicznej?

Linia 194 kursuje między centrum Gdyni, a Pogórzem, po drodze zahaczając też o Obłuże. To głównie z myślą o niej powstały niedawno buspasy na ul. KwiatkowskiegoMapka. Nawet w wakacje i poza godzinami szczytu trudno trafić na autobus tej linii, który świeciłby pustkami.

I trudno się dziwić, bo to najszybsze połączenie między centrum Gdyni, a jej północnymi dzielnicami, zapewniające dojazd z Pogórza na Plac Kaszubski w niespełna 20 minut.

Kilka dni temu pojawiła się jednak informacja, że kursy linii 194 zostaną ograniczone. Do tej pory w godzinach szczytu autobusy jeździły z częstotliwością nawet co 6 minut. I tak będą nadal jeździć, ale tylko w dni nauki szkolnej. W wakacje, nawet podczas największego obłożenia i godzin szczytu, pojadą najwyżej co 10 minut.

Kierowcy: kadra się wykrusza



Skontaktowało się z nami dwóch pracowników PKA Gdynia, czyli przewoźnika, który obsługuje m.in. linię 194. Obaj stwierdzili, że cięcia kursów są wynikiem braku kierowców.

- Kadra się po prostu wykrusza. Zarobki - przy obecnej inflacji - są śmiesznie niskie, do tego wielu kierowców to osoby przed emeryturą, jeżdżące autobusami od lat. Kiedy więc odchodzą one na emeryturę, nie ma ich kto zastąpić - stwierdził jeden z nich.
Jak dodał drugi, część kierowców przeszło też do przewoźników oferujących wyższe stawki. I to właśnie brak kierowców miał być jego zdaniem głównym motywem cięć w rozkładzie jednej z najpopularniejszych linii w mieście.

Co na to przedstawiciele gdyńskiego ZKM?



- Powodem letnich ograniczeń w podaży usług przewozowych jest sytuacja na rynku kierowców. Problem ten jest ogólnopolski - szacuje się, że wskutek ustanowienia kilka lat temu dodatkowych wymogów w procesie szkolenia kierowców, bardzo mocno podnoszących koszty zdobycia odpowiednich kwalifikacji, w całym kraju brakuje prawie 180 tys. kierowców ciężarówek i autobusów - przyznaje Olgierd Wyszomirski, zastępca dyrektora ZKM w Gdyni.
Jak dodaje, miejskie spółki przewozowe w ostatnim czasie musiały się też mierzyć z dodatkowymi zadaniami.

- W związku z wycofaniem się z przyczyn ekonomicznych z obsługi linii 181 przez jednego z operatorów prywatnych - firmę B.P. Tour - gdyńskie spółki komunalne przejęły jego zadania. Sporego dodatkowego zaangażowania kadr wymagała również obsługa festiwalu Open'er na przełomie czerwca i lipca. W PKA brak kierowców zarysował się wyraźniej właśnie ze względu na dodatkowe zadania, które ta spółka przyjęła do realizacji w ostatnich tygodniach - mówi.
Zaznacza przy tym, że uwarunkowana reformami podatkowymi obecna sytuacja budżetowa samorządów, w tym też Gdyni, nie pozwala na radykalny wzrost płac kierowców komunikacji miejskiej - zapewniający im wynagrodzenie adekwatne do trudnej i ciężkiej pracy.

Cięcia w rozkładzie linii 194 jako "mniejsze zło"



- W takich uwarunkowaniach w sezonie letnim, kiedy to branża turystyczna oferuje kierowcom dodatkowe, krótkotrwałe i lepiej płatne prace, nie są oni zbytnio chętni, aby podejmować się pracy w komunikacji miejskiej w nadgodzinach - dodaje, potwierdzając w zasadzie słowa kierowców.
Dlaczego jednak zdecydowano się na cięcia akurat w rozkładzie linii 194?

- Linia ta ma pewne rezerwy wykorzystania w okresie wakacyjnym i jednocześnie wysoką częstotliwość kursów, stąd wybór właśnie tego połączenia, jako mniejszego zła - odpowiada Wyszomirski.

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21
  • ZKM w Gdyni Gdynia, Zakręt do Oksywia 10

Opinie (465) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • brakuje to czemu nie chca zatrudniac?

    czesto czytam w prasie europejskiej i polskiej ze brakuje kierowcow ajtobuskw ale to wynika z tego ze nie chca zatrudniac. laska i chelpienie sie. to polska przywara przedsiebiorcy. masz jezdzic a darmo i placic obcym osobom za najem mieszkania bo przeciez masz w swojej wsi czy miescie swoje. czas na zmiany. komuna wraca a wiec czas na mieszkania pracownicze jak w pgr osiedlach czy osiedlach poszczegolnych przedsiebiorstw. chcesz pracownika przedsiebiorco? daj mu mieszkanie na czas pracy, by mogl sie przeprowadzic przyszly pracownik z daleka.

    • 0 0

  • Płaćcie dalej tyle ile płacicie (2)

    To spełni się mokry sen łucyka i będą wszyscy rowerami jeździć po pustych buspasach...

    • 2 0

    • ZKM i tak płaci średnio lepiej niż inne jednostki w Gdyni. I to najsłabiej wykwalifikowanym pracownikom..

      którzy jedyne co osiągnęli to zrobili prawko na autobus. Najpierw niech podniosą wynagrodzenia tym którzy mają jakąś wiedzę, pomysły, przygotowanie do pracy na rzecz miasta. Kierowcy to gdzieś przy końcu. Zwlascza że zarabiają więcej niż ludzie po paru fakultetach z doświadczeniem

      • 0 1

    • I bardzo dobrze tylko więcej serwisów rowerowych powinni otworzyć

      • 0 0

  • Likwidacja

    Parkingi likwidujemy bo zmiana dla klimatu, kursy busów likwidujemy bo po co zachęć do komunikacji miejskiej i zrobić tego wiecej, w miejsce starych parków zamiast rewitalizacji budujemy budynki mieszkalne;) pieknie

    • 0 0

  • Jaka płaca, taka praca...

    Płacą ochłapy, to nikt nie pracuje.

    • 4 0

  • Prosze państwa. Miasto przez ostatnie 3 lata kradlo (1)

    Środki z pieniędzy na komunikację i przenosiło na inne cele . 3 lata z rzędu budżet komunikacji byl okrajany. Dziś kierowca, który was wozi zarabia 3800 zł netto z dodatkiami a ten co dowiózł buraki do sklepu dostaje ok 5800 -6300 netto. Operator wózka widłowego ma w porcie ok 6 tys zl. Dziwimy się ze w tak odpowiedzialnym zawodzie brak kierowcow ? Za wasz przewóz miasto placi mniej jak za przewóz lub załadunek buraka ....

    • 13 0

    • Dokładnie jak mówisz. Okolice 4000 netto są do wyjęcia na magazynie dla 20 latka po kursie na wózki za 1k PLN. 8 godzin i do domu, nic cię nie obchodzi, żadnej odpowiedzialności. Pracowałem to wiem.

      • 0 0

  • Kierowcy PKM (4)

    Kierowcy z PKM przestańcie pisać te brednie w komentarzach bo już nie idzie tego czytać żal wam tyłek ściska że mamy lepszy tabor dajcie spokój z tymi komentarzami

    • 4 11

    • Na dyspozytornie i płac manewrowy na Kaczych Bukach wy z pka macie zakaz wstępu (1)

      Tylko przypominam

      • 1 1

      • Tylko przypomnij sobie kto wam przetarg robił na autobusy...ci panowie z pka tacy z was znaffffcccyyy

        • 0 0

    • I tak PKM jest lepsze a tabor nie gra tu roli, lepsi ludzie

      Wolimy jeździć swoimi autobusami typu 2264, które mają mniej elektroniki niż waszymi obskurnym elektrykami

      • 2 1

    • Jakie brednie ?

      Wszystko się zgadza, a sam pracuje u pana Żurka.

      • 4 1

  • Opinia wyróżniona

    Praca w komunikacji miejskiej to ciężki kawałęk chleba. (17)

    Pracowałem tak przeszło 20 lat.Trzeba być odpornym psychicznie na bezmyślne zachowanie innych użytkowników ruchu.Do wczesnego wstawania można się przyzwyczaić,nawet polubić bo już około 12:00 następuje koniec pracy.Ale już do słabych zarobków to nie za bardzo ...

    • 303 4

    • czasami idzie odniesc wrazenie, ze to celowe zanizanie pensji wielu waznych profesji w Polsce

      moze i tutaj cel jest ten sam: wymuszenie na ludziach zmiany wyboru srodkow komunikacji na ekologiczne? hulajnoga, rower, nogi

      • 0 0

    • To ile zarabiają kierowcy w tych autobusach??? (5)

      jeśli więcej ode mnie to robię prawko na D. Ja zarabiam 3700 zł

      • 6 7

      • Zależy od stażu i nie tylko (4)

        Wypłata jest zależna od wielu czynników, m.in. od stażu (dodatkowy % tzw. stażowego), czy ilości godzin nocnych. Stawka waha się między 3500zł a 4500zł na rękę.

        • 9 1

        • Szok (2)

          3500-4500 tysiąca a taka odpowiedzialność.
          Jestem kierowcą zawodowym mam wyższą pensję a składałem kiedyś dokumenty do pka Gdynia dobrze że wtedy nie potrzebowali kierowców bo bym pewnie utknął.
          Taka osoba powinna spokojnie na rękę mieć jakieś 5500tysiecy.

          • 13 0

          • rynek zweryfikował na tym poziomie, ale to było kiedyś (1)

            jak widać teraz nikt się nie garnie do takiej roboty więc pewnie dostaną więcej. Niemniej zarobki są wypadkową popytu i podaży, ale podaż pracownika zależy nie tylko od odpowiedzialności w pracy ale też od umiejętności. To czy łatwo dany zawód zdobyć czy trudno ma duży wpływ na wysokość zarobków. Tu wystarczy prawko, nie trzeba robić studiów i specjalizacji więc i zarobki nie wyskoczą w kosmos.

            • 0 7

            • nie tylko popyt/podaz ale koszty zycia i perspektywy.

              Podazy nie bedzie, jesli nie da sie z tego pokryc kosztow zycia.
              Studenci maja lepsze dochody z mniej absorbujacych i odpowiedzialnych prac.
              Dodaj do tego zarzadzanie jak karbowego na folwarku i masz pelen obraz sytuacji, ktora doprowadzi do zalamania komunikacji zbiorowej.
              I zadne foty zarzadow na tle super/hiper pojazdow tego faktu nie zmienia.

              • 4 0

        • Nowy dostanie 2700-3000 netto

          Minus kary i ewentualny minus za utratę premii

          • 12 0

    • Szczurek doprowadził Gdynię do skrajnej ruiny (8)

      Miliardowe zadłużenie, marazm inwestycyjny, dziurawe drogi, korki, upadek komunikacji, przerośnięta administracja, wyprzedaż gruntów..

      • 47 5

      • Horała to zapewne naprawi!? (5)

        • 25 25

        • horała nie rządzi w Gdyni, od 25 lat jest Szczurek i straszenie horałą nie rozlicza Szczurka z nieudacznictwa (3)

          • 50 8

          • Horała jest zajęty pilnowaniem łąki za 40 tyś na miesiąc (2)

            kto go rozliczy?

            • 17 13

            • PO co nam lotnisko skoro jest w Berlinie?? (1)

              • 10 10

              • tobie po nic, do sklepu po gorzałę lecisz z własnego pasa startowego

                • 7 7

        • odpowiedział gdynski

          yntelygent

          • 6 1

      • (1)

        A podczas następnych wyborów zgarnie pewnie 70% poparcie w pierwszej turze

        • 25 3

        • zrobi airshow, koncert na skwerze, da 10 baniek na arke i wygrana w kieszeni

          • 25 3

    • Trzeba miasto okleić bilbordami "gdzie są CI kierowcy?" to na pewno pomoże. Ludzie rzucą się pracować dla idei. A nie, czekaj...

      • 62 1

  • PKM bankrut (1)

    PKM bankrut szybciej niż Pka

    • 0 3

    • dobry żarcik

      Hehe, PKM nie władowało się w elektryki i kredyty na nie więc przynajmniej mamy stabilną sytuacje

      • 2 0

  • (10)

    3600-4200
    Nocne godziny Święta faktury za uszkodzenia pojazdu opiewające po 10000 tysięcy tak to wygląda bo bus kosztuje ponad milion
    I oczywiście brak urlopu jeszcze zaległy do odebrania 12 dni i nie mogę go dostać obłęd

    • 40 1

    • (1)

      Sorki, ale myślisz, że ja mam więcej? Na kierowniczym stanowisku. Poważnie zastanawiam się nad pójściem do magazynu

      • 0 1

      • Ale to że na kierowniczym stanowisku nie masz więcej nie świadczy o tym że kierowca autobusu za dużo zarabia tylko ty za mało. Przy dzisiejszych cenach takim punktem 0 powinno być 4000netto przy pracy nie wymagającej żadnych uprawnień ani umiejętności. Płaca minimalna jest zupełnie oderwana od rzeczywistości i tyle nikt nie powinien zarabiać, bo każdy kto chce pracować powinien zarobić przynajmniej tyle by się bez wyrzeczeń utrzymać.

        • 0 0

    • a tak zupełnie poważnie (7)

      to ile powinien zarabiać kierowca autobusu? Miejmy na uwadze, że próg wejścia to prawo jazdy, nie jest wymagane żadne wykształcenie czy specjalistyczne kursy

      • 2 7

      • tak zupełnie poważnie wolnorynkowcu kochany, (2)

        to powinien zarabiać tyle, za ile wystarczająca liczba kierowców będzie skłonna sprzedać swój czas w ilości wystarczającej do obsługi potrzeb KM.

        • 7 0

        • Pelna zgoda wolnorynkowcu najpieknieszy (1)

          Zaproponuj 5tys na reke na umowe o prace i zobaczysz,ze beda kierowcy.

          • 5 1

          • Nie zatrudniam kierowcow, to nie zaproponuję.

            Programistom natomiast muszę płacić tyle, za ile sklonni są pracować. Nie rozumiem ludzi, którzy pyszczą, że w innychvzawodach to powinno działać inaczej.

            • 0 0

      • powinien zarabiać tyle aby opłacić koszty istnienia (2)

        w tej opresyjnej rzeczywistości...

        Chcesz mieć komunikację, to za nią zapłać.
        Życie kosztuje, ktoś chce zarobić na tym, że ludzie żyją. Te koszty "podrzucamy" sobie wzajem...

        Może nie jest potrzebne jakieś szczególnie wysokie wykształcenie ale nie ono świadczy o zdolności do wykonywania takiego zawodu. Są do tego potrzebne szczególne umiejętności "miękkie" i motoryka na odpowiednim poziomie. Ale przede wszystkim chęć do wykonywania takiej pracy.
        Jak ją zapewnisz?
        Sprowadzisz Koreańczyków z Północy? Przechwycisz uciekinierów z Ukrainy?
        Oni też muszą jeść, spać, też mają marzenia i oczekiwania...
        Przed Masłowem nie uciekniesz...

        • 7 0

        • zarobki polskiego kierowcy dla Ukraińca to Ameryka...ale dla tego co nie miał jak wyjechać ze wschodniej UA.

          ci co tu przyjechali, mają takie fury i kasę że w d*pie maja pracę, skoro tyle kasy dostają za darmo

          • 2 0

        • 7.5

          Przy obecnych cenach i odpowiedzialności za ludzi

          • 3 0

      • 5000 netto za normatyw miesieczny

        i zostaję.
        Tak JA siebie cenię.

        • 11 0

  • (1)

    PKA.Bankrut.Widać że komuś zależy na szybkiej likwidacji firmy.

    • 2 1

    • Likwidować a teren po zajezdni sprzedać deweloperowi, fajne miejsca na bloki.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane