• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brakuje kierowców autobusów. Dlatego cięta jest liczba kursów

Piotr Weltrowski
27 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
"Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście. "Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście.

25 lipca w Gdyni ograniczono kursy autobusów linii 194 - jednej z najpopularniejszych i najbardziej obleganych linii autobusowych w mieście. Wszystko przez... brak kierowców, którzy wybierają lepiej płatne, dodatkowe "fuchy", zamiast nadgodzin przy obsłudze miejskich połączeń.



Jak często korzystasz z komunikacji publicznej?

Linia 194 kursuje między centrum Gdyni, a Pogórzem, po drodze zahaczając też o Obłuże. To głównie z myślą o niej powstały niedawno buspasy na ul. KwiatkowskiegoMapka. Nawet w wakacje i poza godzinami szczytu trudno trafić na autobus tej linii, który świeciłby pustkami.

I trudno się dziwić, bo to najszybsze połączenie między centrum Gdyni, a jej północnymi dzielnicami, zapewniające dojazd z Pogórza na Plac Kaszubski w niespełna 20 minut.

Kilka dni temu pojawiła się jednak informacja, że kursy linii 194 zostaną ograniczone. Do tej pory w godzinach szczytu autobusy jeździły z częstotliwością nawet co 6 minut. I tak będą nadal jeździć, ale tylko w dni nauki szkolnej. W wakacje, nawet podczas największego obłożenia i godzin szczytu, pojadą najwyżej co 10 minut.

Kierowcy: kadra się wykrusza



Skontaktowało się z nami dwóch pracowników PKA Gdynia, czyli przewoźnika, który obsługuje m.in. linię 194. Obaj stwierdzili, że cięcia kursów są wynikiem braku kierowców.

- Kadra się po prostu wykrusza. Zarobki - przy obecnej inflacji - są śmiesznie niskie, do tego wielu kierowców to osoby przed emeryturą, jeżdżące autobusami od lat. Kiedy więc odchodzą one na emeryturę, nie ma ich kto zastąpić - stwierdził jeden z nich.
Jak dodał drugi, część kierowców przeszło też do przewoźników oferujących wyższe stawki. I to właśnie brak kierowców miał być jego zdaniem głównym motywem cięć w rozkładzie jednej z najpopularniejszych linii w mieście.

Co na to przedstawiciele gdyńskiego ZKM?



- Powodem letnich ograniczeń w podaży usług przewozowych jest sytuacja na rynku kierowców. Problem ten jest ogólnopolski - szacuje się, że wskutek ustanowienia kilka lat temu dodatkowych wymogów w procesie szkolenia kierowców, bardzo mocno podnoszących koszty zdobycia odpowiednich kwalifikacji, w całym kraju brakuje prawie 180 tys. kierowców ciężarówek i autobusów - przyznaje Olgierd Wyszomirski, zastępca dyrektora ZKM w Gdyni.
Jak dodaje, miejskie spółki przewozowe w ostatnim czasie musiały się też mierzyć z dodatkowymi zadaniami.

- W związku z wycofaniem się z przyczyn ekonomicznych z obsługi linii 181 przez jednego z operatorów prywatnych - firmę B.P. Tour - gdyńskie spółki komunalne przejęły jego zadania. Sporego dodatkowego zaangażowania kadr wymagała również obsługa festiwalu Open'er na przełomie czerwca i lipca. W PKA brak kierowców zarysował się wyraźniej właśnie ze względu na dodatkowe zadania, które ta spółka przyjęła do realizacji w ostatnich tygodniach - mówi.
Zaznacza przy tym, że uwarunkowana reformami podatkowymi obecna sytuacja budżetowa samorządów, w tym też Gdyni, nie pozwala na radykalny wzrost płac kierowców komunikacji miejskiej - zapewniający im wynagrodzenie adekwatne do trudnej i ciężkiej pracy.

Cięcia w rozkładzie linii 194 jako "mniejsze zło"



- W takich uwarunkowaniach w sezonie letnim, kiedy to branża turystyczna oferuje kierowcom dodatkowe, krótkotrwałe i lepiej płatne prace, nie są oni zbytnio chętni, aby podejmować się pracy w komunikacji miejskiej w nadgodzinach - dodaje, potwierdzając w zasadzie słowa kierowców.
Dlaczego jednak zdecydowano się na cięcia akurat w rozkładzie linii 194?

- Linia ta ma pewne rezerwy wykorzystania w okresie wakacyjnym i jednocześnie wysoką częstotliwość kursów, stąd wybór właśnie tego połączenia, jako mniejszego zła - odpowiada Wyszomirski.

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21
  • ZKM w Gdyni Gdynia, Zakręt do Oksywia 10

Opinie (465) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Nie wiem czy odczuje że rzadziej jeżdżą (1)

    Dobrze że w ogóle jeżdżą

    • 12 25

    • Idąc tm tropem myśle, że wystarczyłby jeden kurs na godzinę albo i na dzień :)

      • 3 0

  • Taka prawda

    Niestety ale to jest dopiero początek ludzie mają dość czekania

    • 59 5

  • Idealne miasto (7)

    • 41 5

    • (1)

      zdradzieckie

      • 9 2

      • Bandyckie. Idę na trójkę!

        • 4 0

    • (4)

      No i cóż że ludzie mają dość czekania, przy obecnych cenach paliwa dalej będą czekać. Nie mówcie że na auta się przestawią. Sory ale taką władzę mamy wawie. W końcu tam zapadają decyzje o cenie paliw. I nie mówcie mi ze to wina Tuska

      • 4 9

      • (2)

        Oczywiście że wina Tuska,ten Brukselski namiestnik,bo polityk żaden,popełnił wiele błędów,i dalej je popełnia,w jego i jemu podobnych,mniemaniu mamy być krajem usługodawczym,w lennej zależności od UE.

        • 9 15

        • Tusk winny rekordowych zysków Orlenu?

          • 10 2

        • Podsumujmy....

          Tusk likwiduje część kursów 194 w Gdyni.

          • 4 1

      • wystarczy nie likwidowac parkingów, wydawać kase miasta z głową i myślą o mieszkańcach a nie kolegach dewe.

        sadzić rośliny wieloletnie, otwierać miasto na turystów i nowych mieszkańców a nie wyludniać miasto i pozwalać na odchodzenie firm do gmin ościennych. Pracowac a nie zamykać urząd przed ludzmi, nie finansowac kolegi, własiciela riviery oddzialem UM, wystarczy pogonic tych złodziei z UM i wybrać ludzi odpowiedzialnych za miasto a n eza koperty od dewe i tylko swoje interesy. Dosyć Boczka, szczura, łucyka, bartoszewicza, gucia i tego cwaniaka B , który parkował tyle lat nie na swoim i palił głupa że nie wiedział..

        • 7 0

  • (16)

    Taaaaa to wina kierowców....? Nie to wina zarządu która mało płaci bo woli sobie pobrać wysokie pensje i premie. Ale widzę że dziennikarz też woli zwalić na kierowców. A co kierowcy nie maja prawa godnie zarabiać.., to proponuje zarządu i dziennikarzowi pracować za taką samom pensie z taką odpowiedzialnością

    • 183 8

    • I do gabloty powtórz

      • 6 10

    • To wszystko wina kaczyńskiego i PiS :) (2)

      • 8 9

      • Nie to wina obajtka :) (1)

        • 1 1

        • Czego?

          • 0 0

    • (4)

      Nie czaje o co Ci chodzi z dziennikarzami. On tylko przedstawia to co usłyszał, a nie wyraża własne zdanie.

      • 6 14

      • Jako dziennikarz (2)

        powinien porozmawiac z wszystkimi stronami a nie tylko napisac co mu dali.

        • 25 2

        • Porozmawiał z kierowcami i ZKM (1)

          Z kim jeszcze powinien?

          • 5 9

          • powinien na przykład zadać kilka trudnych pytań

            Panu Wyszomirskiemu, jak ten trafnie odpowie to wrócić z jeszcze trudniejszymi do kierowców zamiast ograniczać się do spisania oświadczenia.

            • 8 0

      • Podobno najważniejsze że kasa się zgadza

        • 1 0

    • Mogłeś się uczyć (6)

      Mogłeś się uczyć, a nie przyspawałes sobie łapy do kierownicy i dej dej Panie bo ja kierowca jestem. Małpę byś nauczył tego prostego zajęcia.

      • 0 56

      • (2)

        Nie udawaj że umiesz czytać myśli i coś wiesz, a tylko piszesz kłamstwa. Jedno zdanie i same bzdury, taki mądry i wybitny. Nie jestem kierowcą, po prostu mam uczciwą opinie, jestem wykształcony, pracuję w biurze, i porównanie do innych udający (którzy sami nie potrafili znaleźć sobie pracy) to nikt mi tej pracy nie załatwi bo się podlizuje. Pytanie: umiesz prowadzić autobus? prozę odpowiedz? , bo ktoś tu kłamie że małpę można nauczyć zawód kierowcy autobus i jestem ciekawy czy małpa umie więcej od ciebie.

        • 16 0

        • Coś nie odpisuje czyż by sam sobie pojechał że małpa umie więcej od niego? A tak udawał.....

          • 3 0

        • lekarz popełni błąd ma go kto obronić prawnik to samo inżynier,polityk też mają wszyscy swoje rady stoważyszenia ,które za nimi stoją kierowca popełni błąd traci prawo jazdy a tym samym pracę za jednym zamachem i dlatego jest na rynku pracy tak mało chętnych do tej pracy za płace o stawce najniższej krajowej

          • 2 0

      • ....i**ota ,

        czy troll ? pewnie jedno i drugie ;)

        • 4 0

      • jasna sprawa

        tylko znajdź małpę, która za te grosze będzie chciała to "proste zajęcie" wykonywać

        • 6 0

      • to naucz

        To naucz tą małpe jezdzić i będzie po problemie .Braki się skończą .I wszystko wróci do normy. Małpom nie będzie trzeba płacić i może za przysłowioego banana będzie zasuwać.

        • 3 0

  • brak urlopow w letnich miesiacach, (7)

    praca w swieta, wstawanie o 3 rano, niski prestiz zawodu, zarobki miedzy 3800 a 4200. Ja tez po 9 latach , mowie dosc, szkoda zycia sobie marnowac.

    • 163 0

    • Prestiż ;)

      • 7 18

    • Bardzo dobrze robisz kolego!

      • 27 0

    • (2)

      czy urzednicy chociaz AC oplacali za autobusy czy wszelkie uszkodzenia to wina kierowcow?

      • 19 0

      • OC jest bo musi byc (1)

        a z AC....kierowcy sami placa. Sa 2 stawki - do 3tysi i 6tysi - po kilkadziesiat zl za miesiac.

        • 11 1

        • Miki 6tys brutto dodaj bo jeszcze łykną ta bzdurę

          • 2 0

    • (1)

      Ja też po 5 latach mówię dość, robię kurs na C i C+E i odchodzę z KM.

      • 9 0

      • Zrobiłem na początku roku samo C, od miesiąca szukam pracy i nic normalnego nie mogę znaleźć. Dużo firm nie chce kierowców bez doświadczenia, a jak już to typowe dziad-transy proponują mi umowy zlecenie, przychodzenie na 4-5 rano na magazyn by przez 1h najpierw samemu auto załadować bo magazynierzy tego nie robią, ręczny wyładunek tego co jest na pace xD, no i oczywiście jak umowa o pracę to na umowie góra 3500-4500 brutto i jakaś premia pod stołem (razem 4500 na rękę). Syf, syf i jeszcze raz syf. Chyba z tego całego syfu będę musiał wybrać najmniejszy i pojeździć z pół roku by móc wylegitymować się jakimkolwiek doświadczeniem i poszukać czegoś lepszego bądź dorobić C+E i szukać czegoś z jazdą w koło komina bo na C+E jest jednak dużo więcej ogłoszeń niż na samo C.

        • 9 0

  • Znowu zachęta do przesiadki (2)

    Na komunikację zbiorową. Nie ma co.

    • 74 0

    • I jeszcze ten bus pas na płk. Dąbka w godzinach szczytu....

      To jest nie wiarygodne co tam się dzieje...

      • 2 0

    • Za to masz elektryki

      z infrastrukturą do ładowania, buspasy - jest dobrze!

      • 1 0

  • Niech robia tak dalej

    To niedlugo Panie i Panowie nic nie pojedzie i będzie 2 Bydgoszcz. Robcie tak dalej. I to z dnia na dzien

    • 81 1

  • Nie ma kursow 194 ale robia buspas na dąbka (5)

    Mmmm to takie innowacyjne

    • 69 6

    • Co to za bzdury? (4)

      Linia 194 ma ograniczoną częstotliwość w okresie wakacyjnym (tylko). Poza tym na Dąbka jeżdżą też inne linie.

      • 2 6

      • Pogórzanka (3)

        te inne linie to 141 hehehe

        • 9 1

        • Co ty za glupoty prawisz? (2)

          194, 141, G, K, 163, 265, 282

          • 5 1

          • G - sezonowa raz na dwie godziny
            K - trzy kursy dziennie do Pogórza Górnego
            163 - kilka kursów z rana i kilka o 13-14
            265 - 5 kursów na dobę
            282 - w dni powszednie kursuje wieczorem, kiedy i tak już jest po szczycie

            • 5 0

          • poza 194 te autobusy nie jeżdżą Kwiatkowkim za kościołem...tam gdzie ten super bus sr*s

            • 0 0

  • To wspaniałe że przez Openera (7)

    Mamy cięcia kursów. Proponuję zamknąć szkołę z okazji festiwalu filmów fabularnych.

    • 98 1

    • Jak zwykle (1)

      Miasto dla turystów, a nie dla mieszkańców, którzy je finansują. I nie, nie mam zysków z prowadzenia knajpy ani hotelu czy wynajmu - jak 90% mieszkańców.

      • 15 0

      • turystów tez nie ma..sa we Władku, Dębkach, Rowach,

        • 2 0

    • Dokladnie 10mln na dofinansowanie openera niebyło im szkoda dac a na podwyzki dla kierowców brak (1)

      • 11 0

      • To tylko ściema

        Przecież coś musiał nakłamać, nikt nie chce tam robić że te stawki i wstawać o 4

        • 1 0

    • Jeszcze mógł dodać, ze przez covid (1)

      To zawsze przechodzi :)

      • 2 1

      • I przez Putina.

        • 1 1

    • Przecież za całą komunikację na openera opłacał jego organizator

      To nie ma zupełnie nic wspólnego, tłumaczenie jak do d**ili że to łykną

      • 0 0

  • Sens (14)

    Niech pan Olgierd wytłumaczy jak to jest że pka oddała linie wakacyjne na których jeżdżą autobusy pka i wsiadają kierowcy z pksu i często ci sami co jeżdżą w pka na umowie z pkaesem. W takiej konfiguracji można dać kierowcy wyższa stawkę. Gdzie jest sens tego działania?

    • 71 1

    • (6)

      PKS po prostu płaci więcej. I tam między innymi odchodzą kierowcy.

      • 21 0

      • (2)

        Nie zdziwiłbym się chyba jakbym zobaczył pks na 194. XD

        • 14 0

        • Oby

          • 3 0

        • Dawid

          No a PKS to wogle ma co wystawić na 194? Toć floty ogromnej nie mają a i tak pozbywają się po części swoich mercedesów... czyżby zmiana floty czy szukanie oszczędności

          • 0 0

      • ok - płaci więcej ale ... (1)

        Ok płaci więcej ale czy w takim razie skoro pośrednik zarabia jako podwykonawca, daje zarobić kierowcy to czy aby na pewno problem jest w braku kierowców? Może problem jest w miejskich spółkach i sposobie ich zarządzania? Jednym się opłaca innym nie?

        • 33 1

        • problem jest w sposobie finansowania

          komunikacja jest finansowana z dotacji.
          Rozliczenie realizowane jest ryczałtem, płaci się za wykonanie przejazdu.
          Wozy mogą jeździć puste, a przewoźnik wychodzi na swoje.

          Niestety, nic lepszego się nie wymyśli, bo z biletów nikt się nie utrzyma, albo faktycznie ludzie przesiądą się na rowery.
          Jednak przy obecnej organizacji życia w mieście to jedynie utopia i nie ma to racji bytu.
          Dziennie "za pracą" robię 100km...

          • 1 0

      • Dawid

        Ale nie płaci na czas.

        • 0 0

    • A nie Gryf? (1)

      • 1 0

      • Pks

        Gryf przejął i dogadał się z pksem. I to jest bezsens że nadal mają środki żeby opłacić lepiej kierowcę w sytuacji dwóch kolejnych pośredników.

        • 3 1

    • Zapytaj pana prezesa PiS, ona ma duże doświadczenie w tym kierunku. (1)

      .Na pewno ci odpowie.

      • 3 7

      • Co ma do tego PiS?

        Ja wiem że jest teraz moda na antypis ale tak Dalego PiS w Gdyni nie sięga.

        • 7 2

    • moda na outsource, kreatywna księgowość

      sezonowość pracy na liniach wakacyjnych...

      Wszystko to powoduje, że dla lepszego wizerunku w raportowaniu stosuje się takie myki...
      A że to spory tort do podziału, wielu dysponentów funduszy (samorządy miast i województwa), to pole do kreacji spore... ;)

      • 0 0

    • Pimpek (1)

      Ja to się dziwię jak możliwe jest ze jeden kierowca obsługuje aż trzech operatorów? Przecież jest to męczące tylko czekać aż dojdzie do jakiejś tragedii bo kierowcy zachciało się pracy u trzech przewoźników...

      • 1 0

      • Gar

        Trzeba wiązać koniec z końcem.

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane