• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brakuje kierowców autobusów. Dlatego cięta jest liczba kursów

Piotr Weltrowski
27 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
"Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście. "Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście.

25 lipca w Gdyni ograniczono kursy autobusów linii 194 - jednej z najpopularniejszych i najbardziej obleganych linii autobusowych w mieście. Wszystko przez... brak kierowców, którzy wybierają lepiej płatne, dodatkowe "fuchy", zamiast nadgodzin przy obsłudze miejskich połączeń.



Jak często korzystasz z komunikacji publicznej?

Linia 194 kursuje między centrum Gdyni, a Pogórzem, po drodze zahaczając też o Obłuże. To głównie z myślą o niej powstały niedawno buspasy na ul. KwiatkowskiegoMapka. Nawet w wakacje i poza godzinami szczytu trudno trafić na autobus tej linii, który świeciłby pustkami.

I trudno się dziwić, bo to najszybsze połączenie między centrum Gdyni, a jej północnymi dzielnicami, zapewniające dojazd z Pogórza na Plac Kaszubski w niespełna 20 minut.

Kilka dni temu pojawiła się jednak informacja, że kursy linii 194 zostaną ograniczone. Do tej pory w godzinach szczytu autobusy jeździły z częstotliwością nawet co 6 minut. I tak będą nadal jeździć, ale tylko w dni nauki szkolnej. W wakacje, nawet podczas największego obłożenia i godzin szczytu, pojadą najwyżej co 10 minut.

Kierowcy: kadra się wykrusza



Skontaktowało się z nami dwóch pracowników PKA Gdynia, czyli przewoźnika, który obsługuje m.in. linię 194. Obaj stwierdzili, że cięcia kursów są wynikiem braku kierowców.

- Kadra się po prostu wykrusza. Zarobki - przy obecnej inflacji - są śmiesznie niskie, do tego wielu kierowców to osoby przed emeryturą, jeżdżące autobusami od lat. Kiedy więc odchodzą one na emeryturę, nie ma ich kto zastąpić - stwierdził jeden z nich.
Jak dodał drugi, część kierowców przeszło też do przewoźników oferujących wyższe stawki. I to właśnie brak kierowców miał być jego zdaniem głównym motywem cięć w rozkładzie jednej z najpopularniejszych linii w mieście.

Co na to przedstawiciele gdyńskiego ZKM?



- Powodem letnich ograniczeń w podaży usług przewozowych jest sytuacja na rynku kierowców. Problem ten jest ogólnopolski - szacuje się, że wskutek ustanowienia kilka lat temu dodatkowych wymogów w procesie szkolenia kierowców, bardzo mocno podnoszących koszty zdobycia odpowiednich kwalifikacji, w całym kraju brakuje prawie 180 tys. kierowców ciężarówek i autobusów - przyznaje Olgierd Wyszomirski, zastępca dyrektora ZKM w Gdyni.
Jak dodaje, miejskie spółki przewozowe w ostatnim czasie musiały się też mierzyć z dodatkowymi zadaniami.

- W związku z wycofaniem się z przyczyn ekonomicznych z obsługi linii 181 przez jednego z operatorów prywatnych - firmę B.P. Tour - gdyńskie spółki komunalne przejęły jego zadania. Sporego dodatkowego zaangażowania kadr wymagała również obsługa festiwalu Open'er na przełomie czerwca i lipca. W PKA brak kierowców zarysował się wyraźniej właśnie ze względu na dodatkowe zadania, które ta spółka przyjęła do realizacji w ostatnich tygodniach - mówi.
Zaznacza przy tym, że uwarunkowana reformami podatkowymi obecna sytuacja budżetowa samorządów, w tym też Gdyni, nie pozwala na radykalny wzrost płac kierowców komunikacji miejskiej - zapewniający im wynagrodzenie adekwatne do trudnej i ciężkiej pracy.

Cięcia w rozkładzie linii 194 jako "mniejsze zło"



- W takich uwarunkowaniach w sezonie letnim, kiedy to branża turystyczna oferuje kierowcom dodatkowe, krótkotrwałe i lepiej płatne prace, nie są oni zbytnio chętni, aby podejmować się pracy w komunikacji miejskiej w nadgodzinach - dodaje, potwierdzając w zasadzie słowa kierowców.
Dlaczego jednak zdecydowano się na cięcia akurat w rozkładzie linii 194?

- Linia ta ma pewne rezerwy wykorzystania w okresie wakacyjnym i jednocześnie wysoką częstotliwość kursów, stąd wybór właśnie tego połączenia, jako mniejszego zła - odpowiada Wyszomirski.

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21
  • ZKM w Gdyni Gdynia, Zakręt do Oksywia 10

Opinie (465) ponad 10 zablokowanych

  • A o jakich dodatkowych fuchach kierowcow mowa?

    No i na bank ludzie beda mieli ochote gniezdzic sie w rzadkich covido-busach:)

    • 11 4

  • Gait 21.20 brutto na godz bo niby funduszy brak na podwyżki w internecie chwalą się ile to niby nie zarabiasz, a jakoś na codzienną pracę myjni autobusowej kasa jest i prąd jest marnowany pojazdy czyste a są codziennie myte i od 17 do 24 myjnia włączona

    • 29 0

  • (2)

    Czyli tak jak w Gdańsku? Kaśka idzie na zarządy, znajomków, wieczne cięcie premii, brak autocasco kierowcy, zwrócisz jakiejś g*wniarze uwagę o palenie e-papierosa, w zemście ta oskarży cię o gwałt, i już robią z ciebie winnego, prowadzonego w kajdankach?

    • 56 3

    • (1)

      Stanie w drzwiach autobusu na pętli z fajka w zębach. Pogaduszki i opóźnień odjazdów. Codzienność we Wrzeszczu. Ale co tam.

      • 2 20

      • Ale wiesz, że kierowca. nawet jak opóźnia odjazd, to ma prawo sobie prowadzić pogaduszki i palić papierosa w czasie swojej przerwy? Czas pracy i przerwy kierowcy zawodowego to świętość, niech się cokolwiek wydarzy (kolizja, wypadek), prokurator pierwsze co robi, to sprawdza, czy kierowca miał przerwy. Nawet jak nic się nie wydarzy, to kary są niebotyczne.

        • 5 0

  • ale dyrekcja trzyma się mocno!

    • 47 1

  • (4)

    W knurze jedna pani H. 8516 jeżdżąca codziennie po 20 godzin w końcu też nie da rady i się przegrzeje jadąc z pasażerami przyśnię i jakieś drzewo zaliczy

    • 32 2

    • Pani (1)

      Pani Honoratka jest nie do zajeżdżania 20*6=120×4=480godzin można można

      • 8 0

      • Poczekaj az cos wykręci,gdzieś przyśnie.

        Będzie głośno będzie afera.

        • 4 0

    • (1)

      Pani Honorata, serdecznie pozdrawiam i podziwiam ze tyle lat nadal bierze Pani po dwie zmiany na dzien

      • 5 0

      • Też pozdrawiam Tymuś!

        • 0 0

  • (3)

    do tego dochodzi fakt że w bolandzie prawo jazdy jest produktem na sprzedaż a nie obywatelskim prawem
    i dlatego młodzi ludzie podchodzą bezskutecznie do egzaminów często po kilkanaście razy nie dlatego że nie umieją jeździć ale dlatego że cała rzesza urzędników z nich żyje

    • 31 6

    • A może nie są w stanie nauczyć się przepisów, ci młodzi ludzie. Nawet hulajnogą nie potrafią jechać zgodnie z przepisami. (1)

      • 9 2

      • Przepisy są i**otyczne i tyle, połowa nie powinna istniec

        • 0 2

    • Co za bzdura. Patrząc na to co dzieje się na drogach to ja właśnie uważam, że u nas zbyt łatwo zdobyć prawo jazdy. Połowa "kierowców" na naszych drogach nie ma za grosz wyobraźni i nadaje się co najwyżej do prowadzenia wózka sklepowego.

      • 5 0

  • Gdynia z ręką w nocniku. Problem narastał od lat i zarząd spółki nie reagował zgodnie z zasadą, że "jakoś to będzie". No i jakoś to jest. Jakie to typowe dla publicznych spółek, synekur czy budżetówek.

    • 45 1

  • (2)

    Polscy kierowcy mają się bardzo dobrze zawodowo w Kanadzie, w Anglii, a nawet w Niemczech, dziwne

    • 55 1

    • Co jest dziwne? To, że jesteśmy biednym krajem w porównaniu do tych wymienionych? (1)

      Czyżby wszyscy uwierzyli w bajanie premiera, naczelnika i prezesa nbp, że cały świat nam zazdrości?

      • 5 3

      • Biedny kraj prezesowi spółki GAiT która żyje tylko dzięki miastu Gdańsk daje 13600 na łapkę ?! To my jesteśmy bardzo bogaci.

        • 4 1

  • kierowcow nie brakuje ,tylko ludzie poszli po rozum do glowy i nie bedac ryzykowac jezdzac za 3300 ...

    • 89 0

  • Czy nie można uruchomić połączenia małym promem... (6)

    .. ze śródmieścia Gdyni (lub z Polskiej?) na Oksywie?

    • 27 8

    • Fajny pomysl!

      • 7 1

    • Nie można (1)

      Nie zgadza się wojsko.

      • 6 1

      • Dużo go tam nie ma, tego wojska. I nie zajmuje całego Oksywia

        • 1 0

    • Wszystko można tylko kto za to zapłaci

      Zawsze trzeba zrobić rachunek ekonomiczny, jak wyjdzie na plus to taki pomysł można wcielić w życie

      • 1 0

    • Nie

      • 0 1

    • nadal pamietane sa gdanskie wypadki z promami

      To slabe rozwiazanie na tym akwenie...

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane