• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budimex-Dromex i Doraco chcą 153 mln zł za nowy terminal w Rębiechowie

Michał Stąporek
20 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Po wybudowaniu nowego terminalu, w starym (na zdjęciu) obsługiwane będą jedynie przyloty. Po wybudowaniu nowego terminalu, w starym (na zdjęciu) obsługiwane będą jedynie przyloty.

Konsorcjum firm Budimex-Dromex i Doraco prawdopodobnie wybuduje nowy terminal, a Skanska drogę kołowania na lotnisku w Rębiechowie. Poznaliśmy oferty w dwóch największych przetargach związanych z rozbudową trójmiejskiego lotniska.



Terminal powstanie według projektu polsko-niemieckiej pracownia JSK Architekci. Terminal powstanie według projektu polsko-niemieckiej pracownia JSK Architekci.
153 mln zł netto (186 mln zł z VAT-em) zażyczyło sobie za budowę nowego terminalu w Rębiechowie konsorcjum Budimex-Dromex i trójmiejskiej firmy Doraco. To najniższa spośród 14 ofert złożonych w tym przetargu. I sporo mniej, niż planował wyłożyć na to zarząd Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy.

- Mieliśmy na ten cel zarezerwowanych 190 mln zł netto - mówi Tomasz Kloskowski, wiceprezes Portu Lotniczego Gdańsk.

Kosztorysanci wszystkich oferentów dalecy byli od jednomyślności. Różnica między najtańszą i najdroższą ofertą wyniosła niemal 100 mln zł! Najdroższą ofertę, wartą 250 mln zł netto (305 mln zł z VAT) złożył Polimex-Mostostal.

Z drugiej jednak strony różnica między trzema najtańszymi ofertami była minimalna: Warbud chciał za budowę terminalu 154 mln, a Hochtief Polska 155 mln zł netto.

Czy cena powinna być jedynym kryterium branym pod uwagę w przetargach na roboty budowlane?

Konsorcjum firm Budimex-Dromex prowadziło już niezwykle kontrowersyjną budowę terminalu na warszawskim Okęciu. Po wielokrotnym przekładaniu terminu zakończenia budowy, inwestor rozwiązał kontrakt z wykonawcą i zlecił dokończenie prac innej firmie.

Budimex-Dromex jest też generalnym wykonawcą hali widowiskowo-sportowej na granicy Sopotu i Gdańska. Termin jej oddania przeciągnął się m.in. ze względu na ugięcie się dachu (jego wykonawcą jest inna firma). Budimex-Dromex remontował także ul. Marynarki Polskiej w Gdańsku. Inwestycja zakończyła się dopiero po wyroku trybunału arbitrażowego, który nakazał firmie usunąć i poprawić wadliwie położoną nawierzchnię.

Choć jedynym elementem decydującym o wyborze wykonawcy jest cena, komisja wskaże zwycięzcę za dwa tygodnie, a umowa z nim zostanie podpisana najprawdopodobniej dopiero w lutym. Prace budowlane ruszą wiosną i potrwają 24 miesiące. Terminal powinien przyjąć pierwszych pasażerów wiosną 2012 roku.

Z kolei w czwartek otwarto koperty z ofertami na drogę kołowania na lotnisku. Najniższą cenę zaproponowała firma Skanska, która wyceniła swoje usługi na niemal 55 mln zł (już z VAT-em). To niemal o 40 proc. mniej, niż policzyło sobie konsorcjum firmy Pol-Aqua i ukraińskiego Altkomu, które chciało aż 90 mln zł.

- To sporo mniej niż się spodziewaliśmy. Ale nie mogę powiedzieć, że dzięki temu rozbudowa lotniska będzie znacząco tańsza. Składa się na nią w sumie 10 inwestycji i trudno zakładać, że na każdej z nich zaoszczędzimy - jeszcze w czwartek mówił Tomasz Kloskowski.

Umowa z wykonawcą drogi kołowania zostanie podpisana w lutym 2010 r. Od tego czasu zwycięzca przetargu będzie miał 22 miesiące na wykonanie prac. Władze lotniska wierzą jednak, że tę inwestycję uda się zakończyć nieco wcześniej.

Trzecią największą inwestycją na trójmiejskim lotnisku jest budowa nowej płyty postojowej. Otwarcie ofert w tym przetargu odbędzie się najprawdopodobniej w pierwszej połowie grudnia.

Nowy terminal pasażerski ma obsługiwać do 5 mln pasażerów rocznie. Wraz z działającym terminalem (2 mln pasażerów) przepustowość trójmiejskiego portu lotniczego wzrośnie do 7 mln pasażerów.

Według szacunków realizacja wszystkich inwestycji kosztować będzie ok. 455 mln zł. Spółka Port Lotniczy Gdańsk ma zagwarantowane 133 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, reszta pochodzić będzie z kredytów bankowych (m.in. z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Nordyckiego Banku Inwestycyjnego) oraz środków własnych.

Miejsca

Opinie (193) 5 zablokowanych

  • Poszukuję podywkonawców oszukanych przez BUDIMEX SA w celu naglośnienia sprawy w mediach.

    Firma IWITRANS została oszukana przez firmę BUDIMEX SA (BUDIMEX DROMEX SA) podczas prac budowlanych w ramach budowy obwodnicy w Bielsku-Białej. BUDIMEX wbrew założeniom kontraktowym zatrudnił podwykonawców, jak się później okazało nielegalnie po czym doprowadził te firmy do upadłości poprzez niewypłacone należności finansowe.

    W tej chwili szukamy innych podwykonawców z całej Polski aby nagłośnić jaką tak naprawdę politykę współpracy stosuje firma BUDIMEX SA. Stale kontaktujemy się z mediami w tej sprawie dlatego prosimy o jakiekolwiek informacje kontaktowe do poszkodowanych firm.

    Artykuły na temat oszustwa:

    Kontakt:
    516 660 666
    iwitrans@onet.pl

    • 0 0

  • Budimex

    Jak można być takim durniem, żeby wybrać firmę, która niczego nie zrobiła dobrze. Powinna ona zostać wyeliminowana już na początku i nie zostać dopuszczona do przetargu ( patrz koszt ostateczny Okęcia czy hali na granicy Sopotu i Gdańska)

    • 1 0

  • Trzymamy kciuki, powodzenia, powtórki z udziału Firmy (w innym konsorcjum) na Okęcia nie chcemy;) (3)

    • 35 4

    • sami inzynierowi budownictwa na tym forum

      budimex ma sprzedaż ponad 3 miliardy rocznie, a mowi się w kółko o kilku inwestycjach, których łączna wartość stanowi ułamek sprzedaży firmy. Nawet jeżeli zamkniemy oczy i przyjmiemy że wszystkie z nich są winikiem niedbalstwa to i tak okaże się że skuteczność sprawnie ukonczonych projektów to 90 parę %.

      Jako lider rynku jest rozpoznowalny a inwestycje, które prowadzi są medialne, stąd krzykactwo polaczków na forum.

      Ażeby rozwiać wątpliwości, nie będzie żadnych odwołań. Przetarg był 2-stopniowy. Wszystkie formalności zostały dawno zamknięte. W piątek złożona została jedynie cena i wadium.

      I jeszcze jedno. Ofertę złożył budimex a nie budimex-dromex... Zorientowani wiedzą o czym mówię a beton i tak będzie marudził.

      • 0 0

    • zgadzam się...

      firmie Budimex już podziękujemy... mam nadzieję, że nikt nikomu nie "posmaruje", bo ta firma się tak skompromitowała, że chyba tylko to ja ratuje!

      • 4 0

    • BUDIMEX to porazka

      ehh tylko nie oni tylko sie procesuja i partacza...

      • 5 1

  • Doraco "pociągnie" inwestycję

    Spokojnie, konsorcjum składa się z dwóch Spółek. Jak znam życie, to Doraco weźmie na swoje barki całe zarządzanie projektem - "ciche zakulisowe liderowanie" i lotnisko stanie na czas. Współpracuję z Doraco od lat i co jak co, ale Doraco "spiąć" się potrafi aby szybko wybudować. Także nadzieja jest :) Aby tylko złych nawyków Doraco od Budimex-u nie przejęło:):):)

    • 1 1

  • Gratuluję DORACO wyboru podwykonawców na budowie centrum handlowego w Rumii (3)

    Wiadomo już dlaczego oferty tej firmy są najtańsze. Co ciekawe mimo, że firmy te partolą to dalej pracują dla DORACO.

    • 5 1

    • ?

      Ale o co chodzi? masz sklepik o powierzchni 20 m2 i kazali Ci wykonać zgodnie ze sztuką iwiedzą budowlaną anie z kartonu jak na targowisku?

      • 0 0

    • ?

      • 0 0

    • A może konkretnie ?

      Co konkretnie masz do zarzucenia, inwestor POLIMENI niczego się nie czepiał.

      • 0 0

  • no to zobaczymy (10)

    co z tego wyniknie

    • 25 4

    • ja pierdo.....

      Budimex-Dromex i Doraco mają wtyki i zawsze dadzą niższa cenę np o 0,5 mln zł, potem będą budować nie do 2012 a do 2102. A to taki czeski błąd za który tez nie zapłacą kary bo to nie ich wina że konkurencja nie daje im rozwinąć skrzydeł. Prokuratora mi dajcie żeby zrobił porządek z Budimex-Dromex em i Urzędem Miejskim który toleruje bandyctwo!!! Jak urzędasów stać na to niech swoje 13 tki oddadzą i bony świąteczne . Mnie nie stać na marnotrawienie kasy, jak sam czegoś nie zapłacę na czas to od razu bule odsetki.

      • 1 0

    • to konsorcjum...

      może ma najkorzystniejsza ofertę, ale ile inwestycji było nie w terminie poprowadzonych.Okęcie czy ul.Marynarki Polskiej... rozumiem,jedna wpadka, ale nie szereg... kto później będzie za to odpowiadał?

      • 0 0

    • zero oryginalnosci..tak samo jak wa-wka nic nowego

      • 1 1

    • co wyniknie, spieprzą i kasę wezmą!!!

      xx

      • 1 0

    • jak to co? (4)

      proszę Panstwa, ja już mówię co z tego wyniknie. Jeśli wygrał budimex (bo teraz ood 4 dni tak się nazywa - bez dromex) to posadzi tutaj matoła w postaci kierownika kontraktu. On sobie weźmie podległych mu kierowników za różne branze. Ale tak się dzieje zawsze. Potem zacznie się najśmieszniejsz czyli wyłanianie podwykonawców. A to już istny kabaret. Bo firmy, które mogą to zrobić, które mają potencjał i wyszkolonych ludzi będą musiały dać cenę, jaką da firma "ojciec i syn". I takiego kierownika nie obchodzi, że jak sprawę zawali ojciec bądź syn, to nie będzie z czego zaciągnąć kary. Ale cenę trzeba dać najniższą. I jakiś burak ze wsi przyjdzie i zamieni dobre urządzenia na tanie (czytaj najtańsze). I znowu tak się porobi, że zarobi budimex, a reszta tylko zrobi. Z opóźnieniami, niechlujnie i generalnie do bani. Za nasze pieniądze. Ale wybierajmy dalej najtańsze firmy. To będzie jak z CMI. Wygrywa idiotyczną ceną Generalny Wykonawca, bierze na podwykonawcę kolejnego ignoranta z Olsztyna ;) (wszyscy wiedzą kto - to) a ten żeby zmieścić się z ceną jaką dał, zamieni wszystkie instalacje na "instalacjo - podobne" i znowu za pieniądze za które można było mieć coiś porządnego, będziemy mieli badziew. GRATULUJEMY !!!!!

      • 27 1

      • to co zwykle przy przetargach publiczych

        czytam komentarz "komisji przetargowej" i nie wierzę co czytam. Kłopot z przetargami publicznymi jest jeden - dotyczy to kryterium wyboru wykonawcy - 100% o wygranej decyduje cena a nie jak to nieraz jest z Inwestorami prywatnymi gdzie decydują: referencje, zasoby ludzkie, wykonanie bez usterkowe. Same telewizyjne wypowiedzi przedstawicieli komisji przetargowej, która wielokrotnie podkreślała, że CENA CENA CENA. Poza tym nastąpi pewnie wybór nadzoru inwestorskiego i znowu będzie decydować CENA CENA. Jestem jeszcze ciekawy czy Inwestor zatrudni Inwestora zastępczego / Inżyniera Kontraktu czy może będzie "żyłował" pieniądze i kontrakt będą prowadzić Urzędnicy bojący się o własne posady - przykład Urzędu Miasta Sopot i Hali na Gdańsk-Sopot. Jak widać nastąpiły oszczędności do planowanego budżetu na Inwestycję. Jak to bywa w świecie przetargów publicznych za uzyskane oszczędności zapewne ktoś dostanie premię. Uważam, że obrzucanie błotem firmy A, B, lub C nie jest uczciwe - np. Galeria Bałtycka i jej stan w momencie otwarcia. Przecież w Prawie budowlanym jasno jest zapisane kto jest uczestnikiem procesu budowlanego - także Inwestor.
        Uważam, że należy w sposób rozsądny ogłaszać przetargi publiczne i aby o wygranej nie decydowała w całości cena - ale w Polsce jest to nie możliwe.

        • 6 0

      • (2)

        a inz. bud. dostanie 2100brutto, od 7 do 20 i soboty pracujace

        • 5 0

        • (1)

          a właśnie że nie, Wystarczy wydać trochę kasy i zatrudnić tzw. inżyniera kontraktu który będzie pilnował jakości w imieniu inwestora. Jest jeszcze jeden sposób. wymagać w SIWZ gwarancji np. 5 letniej i przeprowadzać raz w roku przeglądy gwarancyjne.

          • 1 0

          • albo w ogole nie budowac

            • 3 0

    • Wybor BUDIMEXU jak strzal w kolano

      tylko nie budimex !!! partacze

      • 12 0

  • budemex budimexem ,ale DORACO to tez partacze! (1)

    mieszkam w nowych blokach doraco i bardzo zaluje.drogo i niesolidnie(...)

    • 2 2

    • Korporacja Budowlana Doraco nie buduje bloków.

      • 0 1

  • nie likwidujmy drog (2)

    to moze za zaoszczedzone pieniadze pociagna jednak Slowackiego do Rebiechowa a nie zaorac ulice pod pas startowy i zadowoleni

    • 3 2

    • Skąd negatywne opinie pod tym postem? (1)

      Samochodów przybywa w tempie logarytmicznym.
      Cieszy każda nowa droga. Martwi głupota decydentów o zubożeniu sieci drogowej o tak ważne połączenie.
      Już za kilka tygodni wszyscy, którzy jeździmy w tamte strony odczujemy skutki tej decyzji.

      • 2 1

      • Pas startowy w tej przebudowie nie będzie zmieniany

        więc nie to jest powodem.
        Jak piszesz, że samochodów przybywa w tempie logarytmicznym to znaczy że co roku przybywa ich coraz mniej.

        • 1 0

  • a moze inaczej...

    a moze problem lezy gdzie indziej. wszystkie duze firmy jak skanska, strabag, eurovia, budimex ecetera wysylaja swoich pracownikow na kursy komunikacji, podstaw psychologii, perswazji. kierownicy, menadzerowie, dyrektorzy, prezesi ucza sie bez owijania w bawelne "jak przekrecic inwestora/inspektora".

    z drugiej strony nalezy powiedziec slow kilka o inspektorach. jezeli nadzor (mowa o drogowce) jest od strony gddkia albo inspektorzy w um to zazwyczaj nie maja pojecia bo na budowie byli na wycieczce. poza tym tacy ludzie dostaja grosze i co sie im dziwic zaangazowania. gratyfikacja ze strony wykonawcy i od razu jest lzej.
    tak sie sklada, ze bralem czynny udzial przy sporej ilosci inwestycji i 95% dalo sie przegadac po drobroci. a jak nie to przyjezdzala osoba z wyzszego szczebla i zalatwiaja sprawe w inny sposob.

    a z drugiej strony, przy obecnej pogoni do euro 2012 nie ma sie dziwic, ze wychodza takie kwiatki.

    w oparciu o prawo poslkie i opieszalosc urzednikow ktorzy zawsze maja czas i pozniej daja terminy do realizacji graniczace z niemozliwym to co sie dziwic.

    reasumujac zeby robic tak jak mowi ksiazka to inwestycja ktora ma byc zrobiona w pol roku powinna miec przynajmniej 2 razy dluzszy czas realizacji.

    a z drugiej strony zadna firma wykonawcza to nie caritas ani organizacji non profit. jezeli widza, ze da sie sciemnic to sciemniaja a prawnicy jakby co odkreca wszystko.

    jest takie przyslowie ktore dobrze to obrazuje

    "masz jelenia to go dus, jak sie zes** to go pusc"

    • 1 0

  • A ja mam pytanie do Zarządu lotniska, lub zorientowanych w tematyce (3)

    Czy w desing'u i i elementach architektonicznych uwzględniono przyciski tak, aby prezes mógł mechatronicznie sterować ukrywaniem lub eksponowaniem w danym czasie i w widocznych miejscach, nazwy lotniska np."Lech Waleza", "Lech K., ...". Dzięki czemu zaoszczędzimy na przygotowaniach różnych wizyt zwłaszcza prezydenta Lecha II.
    Przydałoby się też oProgramowanie do zmiany nazw wokół lotniskowych. Zmiana wyglądu znaków informujących wokół budynku i kolorów prowadzących tam dróg.
    Wtedy jednym przyciskiem Pan Prezes zmienia nazwy lub robi to system automatycznie.
    Skoro kolory krzesełek na stadionie BA POstanowiono zmienić, to tym bardziej wg mnie łatwiej będzie z nazwami.

    • 1 5

    • Pan Prezydent lata se helikopterem do juraty i ma w pupie to śmieszne lotnisko o jeszcze śmieszniejszej nazwie (2)

      • 2 1

      • Gdy bozbudują Babie Doły (1)

        będzie mógł każdy spokojnie lądować

        Bez uprzedzeń:))

        • 1 0

        • a mnie najbardziej na tym terminalu(co widać na zdjęciach) podobają się "rękawy"

          już się cieszę, gdy nie będę musiał zasuwać z buta np. w czasie deszczu po pasie.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane