- 1 Z dworca na Jasień 80 zł (610 opinii)
- 2 Mapa pożarów aut w Trójmieście (93 opinie)
- 3 Zamkną ulicę w Sopocie na 3 miesiące (37 opinii)
- 4 Zaśmiecone gdyńskie westerplatte (62 opinie)
- 5 Nowe oblicze Wroniej Górki na Aniołkach (39 opinii)
- 6 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (45 opinii)
Budowa Drogi Czerwonej wciąż w powijakach
W połowie 2019 roku Sejm znowelizował ustawę o portach i przystaniach morskich, co miało przyspieszyć prace nad powstaniem Drogi Czerwonej, która może odciążyć trasy nie tylko w okolicach gdyńskiego portu, ale ma być również początkiem przedłużenia trójmiejskiej obwodnicy. Na razie jednak prace posuwają się powoli, a problemem nadal może być finansowanie wartej ok. 1,5 mld zł budowy.
Trafią więc one pod nadzór Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i będą mogły być budowane z funduszy centralnych. Budowa Drogi Czerwonej, czyli inwestycja rzędu 1,5 mld zł była bowiem poza zasięgiem gdyńskiego budżetu.
Znowelizowana ustawa miała być wrotami do rozpoczęcia prac, ale temat ucichł, więc postanowiła o nim przypomnieć pomorska posłanka, Barbara Nowacka. Zapytała ministra infrastruktury m.in. o to na jakim etapie znajdują się prace oraz czy rozważane jest ich przyspieszenie. Przypomnijmy, że wstępnie planowano, że Droga Czerwona będzie gotowa w 2027 roku. W piśmie posłanki znaleźć można obszerne fragmenty artykułu Trojmiasto.pl z lipca 2019 roku.
Kto zapłaci za Drogę Czerwoną?
Wiceminister infrastruktury, Rafał Weber przypomina jednak, że w nowej ustawie są ściśle określone kwoty maksymalnych wydatków. Limit ten wynosi w latach 2019-2028 maksymalnie 2 mld zł na całą Polskę:
- 2020 r. - 1,5 mln zł
- 2021 r. - 5 mln zł
- 2022 r. - 15 mln zł
- 2023 r. - 1,5 mln zł
- 2024 r. - 66 mln zł
- 2025 r. - 265 mln zł
- 2026 r. - 580 mln zł
- 2027 r. - 760 mln zł
- 2028 r. - 306 mln zł
Przypomnijmy, że koszt budowy Drogi Czerwonej szacowny jest na 1,5 mld zł. Nawet zakładając, że sama budowa będzie trwała 2-3 lata, to na pokrycie jej kosztów wyłącznie ze środków centralnych nie ma wielkich szans, chyba że przeznaczony zostanie na nią cały budżet, co trudno sobie obecnie wyobrazić. Finansowana jest jednak koncepcja budowy.
- W Ministerstwie Infrastruktury rozpoczęły się prace nad opracowaniem koncepcji dotyczącej poprawy dostępu drogowego do portu w Gdyni. Koncepcja ta, biorąc pod uwagę planowanie przestrzenne i gęstość zabudowy w Gdyni konsultowana jest, przede wszystkim, z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej tak, aby możliwe było wypracowanie jednej, spójnej koncepcji przebiegu drogi o właściwych parametrach techniczno-eksploatacyjnych - informuje wiceminister infrastruktury, Rafał Weber. - Każda nowa inwestycja lub większa przebudowa istniejącej infrastruktury drogowej to przedsięwzięcie skomplikowane, poprzedzone m.in. analizą wielokryterialną, obejmującą przede wszystkim aspekty techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Wynikiem m.in. takiej analizy jest ustalenie kilku wariantów usytuowania drogi, z których jeden zostaje następnie rekomendowany Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska, który określa ostateczny przebieg inwestycji - dodaje.
Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna
Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.
Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.
Jak ma wyglądać Droga Czerwona
Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.
Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.
- To będzie droga dwujezdniowa, która będzie prowadziła od terminalu kontenerowego w Gdyni do ulicy Morskiej, do końca trójmiejskiej obwodnicy - mówi Grzegorz Witkowski, wiceminister w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Koszt ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac zostać zakończona w 2027 roku. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.
Miejsca
Opinie (203) 7 zablokowanych
-
2020-04-06 09:27
Trafią więc one pod nadzór Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i będą mogły być budowane z funduszy centralnych. (...) Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu. Jeżeli Droga Czerwona zostanie wybudowana i skategoryzowana jako droga krajowa (nie jako ekspresowa lub autostrada) to późniejsze jej utrzymanie zgodnie z ustawą o drogach publicznych i tak spadnie na Gdynię gdyż jest miastem na prawach powiatu. Skarbnik miasta bankruta na pewno będzie się cieszył. :)
- 8 0
-
2020-04-06 08:08
horala z BCT nie udacznik (2)
Wielki horala mowil ze to pestka i ja zbuduje teraz buduje lotniskl i tez zbuduje jak droge czerwona
- 24 6
-
2020-04-06 08:44
To była obietnica z gwiazdką* (1)
Zbuduję Drogę Czerwoną *, o ile mnie wybierzecie.
Nawet się z tym nie krył. Powiedział otwartym tekstem: Gdynia dostanie tyle, ile normalnie nie otrzymałaby przez 50 lat.
Miało być takie Horała+.- 12 2
-
2020-04-06 09:18
Pamiętacie jak z fotografował się z łopatą na końcu obwodnicy w Chyloni.
"Kłamczuszek"!- 10 0
-
2020-04-06 09:15
Widząc tytuł, przypuszczałem, że chodzi o Drogę Czerwoną w Gdańsku. Ta lepiej aby nigdy nie powstała. Czas skreślić ją z planów , uporządkować i zabudować wolne tereny.
- 4 3
-
2020-04-06 08:48
Kiedy koniec na stogach ??? 2022 ?
- 5 4
-
2020-04-06 08:41
no przecież Horała, Arciszewska, Śniadek i Sellin już dawno własnoręcznie
zaczęli ją budować, więc chyba teraz to już ją raczej kończą?
https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Kandydaci-rozpoczeli-budowe-Obwodnicy-Polnocnej-Aglomeracji-Trojmiasta-n84924.html- 29 4
-
2020-04-06 08:36
Tiaaa ten rząd to ma super pijar! Ale że tak 6 rok wyznawcy to łykają
jak pelikany? 5 lat i zero nowych inwestycji. Kontynuowane są tylko te zaplanowane dawno temu.
- 25 9
-
2020-04-06 07:38
To już nie my nią pojedziemy a kolejne pokolenia
Plany plany plany i wizje.
- 18 1
-
2020-04-06 07:33
szczurek to kryptopisior. każdy to wie. (1)
dlatego jest tak jak w naszym całym państwie dyktowym.
- 21 19
-
2020-04-06 07:35
a chorala pisior pełną gębą (frazesów)
i co z tego wynika?
- 6 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.