• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa pirsu zbyt droga. Lotnisko unieważnia przetarg

Michał Stąporek
16 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
177 mln zł netto chciało zapłacić lotnisko za budowę pirsu przy terminalu pasażerskim T2. Oferty w przetargu wyniosły jednak od 239 do 311 mln zł. 177 mln zł netto chciało zapłacić lotnisko za budowę pirsu przy terminalu pasażerskim T2. Oferty w przetargu wyniosły jednak od 239 do 311 mln zł.

Władze portu lotniczego w Gdańsku unieważniły przetarg na budowę pirsu przy terminalu pasażerskim T2. Powód: oferty firm budowlanych znacznie przekraczają budżet inwestycji. Nie oznacza to jednak, że projekt rozbudowy terminala upada. - Siadamy do rozmów - deklaruje prezes lotniska.



Co powinny zrobić władze lotniska?

Przypomnijmy: nowy, 180-metrowy pirs o szerokości 46 m ma zostać dobudowany do istniejącego terminala pasażerskiego T2. Dzięki niemu przepustowość portu lotniczego w Gdańsku ma wzrosnąć z 7 do 9 mln pasażerów rocznie.

Dzięki tej inwestycji centralny punkt kontroli bezpieczeństwa ma zostać powiększony z 11 do 18 linii, liczba punktów odprawy paszportowej miałaby wzrosną z 6 do 10 (odloty) i z 8 do 12 (przyloty). Liczba bramek odlotowych (tzw. gate'ów) miałaby wzrosnąć z 20 do 30, a liczba tzw. karuzel pozwalających na odbiór bagażu - z 5 do 9.

Cztery oferty w przetargu...



16 maja odkryto oferty firm, które ubiegały się o realizację tego kontraktu. Ponieważ przetarg odbywał się w formie elektronicznej, nie było otwierania kopert, lecz odszyfrowywanie ofert na elektronicznej platformie. O zlecenie ubiegały się cztery firmy i konsorcja: Doraco i NDI z Trójmiasta, a także Budimex i Hochtief.

...ale każda przekracza budżet



Lotnisko zaplanowało, że na rozbudowę terminala przeznaczy 177 mln zł netto. Żadna z propozycji nawet nie zbliżyła się do tej granicy. Najtańsza, przygotowana przez NDI, opiewała na 239 mln. Pozostałe były jeszcze wyższe: Hochtief wycenił swoje usługi na 279 mln, Doraco na 305 mln, a Budimex na 311 mln. Oferty różnią się także czasem realizacji: od 18 do 22 miesięcy.

"Siadamy do rozmów"



W tej sytuacji zarząd Portu Lotniczego Gdańsk podjął decyzję o unieważnieniu przetargu ze względu na przekroczenie planowanego budżetu. Nie oznacza to jednak, że lotnisko odkłada plan zwiększenia swojej przepustowości na półkę.

- Jednocześnie rozpoczynamy i ogłaszamy dialog techniczny z wykonawcami, by
dowiedzieć się jakie są przyczyny takich kwotowań - zapowiada Tomasz Kloskowski,
prezes Portu Lotniczego Gdańsk.

Po zakończeniu dialogu technicznego Port Lotniczy ogłosi nowy przetarg na budowę pirsu.
Jednak kiedy to nastąpi - nie wiadomo. Zarządzający lotniskiem zwracają uwagę, że istniejący terminal pasażerski T2 cały czas wystarcza z zapasem na obecny ruch pasażerski.

Wciąż jest zapas w przepustowości



- Nie musimy się spieszyć z tym procesem. Obecnie działające terminale pasażerskie
zapewniają naszym pasażerom odpowiedni standard obsługi, co wykazują chociażby
ostatnie rankingi. Planowana rozbudowa terminalu T2 ma być krokiem wyprzedzającym
rozwijający się ruch lotniczy na naszym lotnisku - uspokaja Tomasz Kloskowski.

W ubiegłym roku przez gdański port lotniczy przewinęło się 4,98 mln pasażerów. Wciąż pozostaje jeszcze zapas 2 mln pasażerów do osiągnięcia limitu obecnej przepustowości lotniska.

Miejsca

Opinie (139) ponad 20 zablokowanych

  • Tak jest zawsze.. (7)

    Latam czesto z Gdanska, przeciez taki terminal to zwykla hala, pares slupow, szklany dach.
    Ostatnio kolega sobie zamowil jakos 200m2 bo zaczyna dzialalnosc...Koszt 10 tys zl.
    A tu 200milionow? Czyli stala hitoria, wycena na 250milionow robimy to za 200 a ja i pan z firmy 50 baniek na pol, po 25 mln na leb.
    Druga sprawa, czemu trojmiasto.pl blokuje ludzi, ktorzy sie chca swobodnie wypowiedziec, jezeli nie uzywaja brzydkich slow, a dziela sie swoja opinia to czemu? Takie to popularne Hejt srop nie stop..Takie to europejskie..

    • 19 24

    • (3)

      A kolega też ma klimatyzację, ogrzewanie, kontrolę dostępu, instalację p-poż, sortownię bagażu, ruchome schody, windy itp??

      • 16 2

      • (2)

        I kolega pewnie tez ma pełną elektronikę, systemy informatyczne itp
        I kolega za 10 tys pewnie tez sobie obok hali zbudował płytę postojowa dla samolotów i rękawy, :)))

        • 11 3

        • (1)

          Przecież to głupek...

          • 9 2

          • Nie większy od ciebie.

            • 0 0

    • Zmień kolegów bo bzdury gadają

      • 1 2

    • Powiedz gdzie kolega zamówił za 10 tys bo jestem zainteresowany

      • 1 0

    • Przecież po to się buduje hale aby zarobić, a nie aby zrobić po kosztach a najlepiej dopłacić.

      jeśli koszt to 200 mln, a dajesz 250 to ryzykujesz że ktoś da 220 bo chce zarobić tylko 20 (albo przetarg unieważnią).
      Ale jeśli dobrze zaryzykujesz to 50 milionów twoje, tak działa biznes.

      Kilka razy zaryzykujesz i masz 50 milionów. Nie ma co robić z minimalną marżą 5 projektów bo koszty wzrosną i dopłacasz.

      • 3 3

  • budimex to ten co zawsze zawala kontrakty? (2)

    i jeszcze chce najwięcej LOL

    • 4 1

    • Największa firma budowlana w Polsce wiec dziecko wróć do lekcji a nie jakieś farmazony piszesz. (1)

      • 1 2

      • To, że największa nie znaczy, że najlepsza.

        • 1 0

  • Jgc

    poczekajcie jeszcze rok jak kurz na budowach opadnie , wybudują za połowe stawki

    • 0 2

  • poczekajcie jeszcze rok jak opadnie kurz na budowach. pobudują co mają i zrobią za połowe stawki

    • 0 1

  • Przyloty

    Dziś na przylotach koło południa tak w kibelkach śmierdziało że deczko wstyd ...

    • 4 1

  • (4)

    Jakie 7 na 9 mln skoro w 2018 tym nie przekroczono 5 mln pasażerów????

    • 16 48

    • przepustowość lotniska nie jest jednoznaczna z ilością obsługiwanych pasażerów

      gdzieś indziej podawali, że dlatego rozbudowują do potencjalnych 9, bo samoloty lądują stadnie i w pewnych godzinach robi się tłok

      gdyby przepustowość była na poziomie 5 mln, to nie zdołaliby tego ruchu obsłużyć

      • 0 0

    • Dokładnie a w tym roku notują już spadki (1)

      Pierwszy kwartał 2019 już mniej .... niż 2017..18

      • 0 4

      • Ciekawe skąd masz te dane. W I kwartale 2019 obsłużono 1 mln pasażerów, w 2018 roku bylo to 983 tys, a w 2017 879 tys

        • 1 0

    • czytaj ze zrozumieniem, przeczytaj jeszcze raz tekst

      • 21 2

  • (3)

    wymiotować mi się chce czytając codziennie na tym portalu głupawe opinie na każdy temat pochodzące od ludzi, którzy z moim miastem mają cokolwiek wspólnego ewentualnie od 2-3 pokolenia, którzy nawet dokładnie nie wiedzą, gdzie są groby ich pradziadków (a z reguły są to obecne tereny Litwy, Białorusi, Ukrainy, ewentualnie tzw. Kongresówki lub Polski B), ale za to nie mających skrupułów pluć na tych, którzy od wieków tu żyli i przyczynili się do tego, że Gdańsk i okolice były i są jedną z najbardziej pożądanych miejsc do życia, którzy Wszystkich Świętych mogą wsiąść w tramwaj, czy podmiejski autobus i za chwilę pomodlić się za tych, którzy musieli przez stulecia znosić opresyjne dla ich egzystencji systemy, za to sami, czego nie mogąc ukraść niszczą co popadnie z pokolenia na pokolenie. Dosyć tego!!! Zamknijcie swoje pełne frazesów pyski i zacznijcie myśleć o tym mieście jako o własnym domu, a nie łupie wojennym.

    • 14 10

    • Zgadzam się z tą opinią w pełni ,kiedyś byliśmy dla nich autochtonami cokolwiek to słowo znaczy , a teraz zacofanymi ,wstecznymi Gdańszczanami lub Kaszubami

      • 3 0

    • Nie wymiotuj

      I nie dawaj się podpuszczać.Wiele,nie wszystkie ale bardzo wiele komentarzy wPiSuje ta sama grupa trolli posługująca się rozmaitymi nickami.Paweł był be,Dulka jest be,wszystko w Mieście i w regionie jest do chrzanu,bo u władzy nie jest formacja jedynie słuszna.Nie ma co się przejmować tymi ludżmi,jest sporo fajnych,merytorycznych komentarzy które warto poczytać.

      • 2 0

    • dlatego trzeba skończyć z anonimowymi komentarzami!

      • 2 0

  • Podobno nie ma głupich pytań.... (3)

    Jak to jakie są przyczyny takich kwot? 500+ i cała reszta która państwo rozdaje. Przez to koszta pracy poszły w górę bo dziesiątki tysięcy woli siedzieć na socjalu aniżeli pracować. Przez to nie ma ludzi. Koło się zamyka. Proste.

    • 13 12

    • Nie, no lepiej pracować za miskę ryżu...

      Za którą już nawet chinczycy nie pracują... Tak na marginesie, nie wiem czy obalanie komunizmu miało jakiś sens, kiedy najbogatszym krajem świata stało się komunistyczne państwo

      • 1 1

    • (1)

      widac nie dostajesz 500+ czy pokryjomu bierzesz?

      • 5 5

      • Żenujące

        Dostaje ale do płacenia na nierobów jak każdy ciężko pracujący obywatel tego kraju. Żeby patologia i nieroby mogły głosować.

        • 3 0

  • Obawiałem się, ze po śmierci Adamowicza (18)

    miasto przestanie oddychać. Moje obawy się potwierdziły.

    • 56 165

    • Krótka pamięć (15)

      A za Adamowicza było lepiej? Spóźnili się z budową terminala T2 o rok! i gości przyjmowali w ... hangarze?

      • 23 9

      • (13)

        I co z tego malkontencie ze sie spóźnili ???
        Stadion działa
        Ergo Arena działa
        Słowackiego zbudowana
        Tunel pod rzeka zbudowany
        Obwodnica południowa funkcjonuje
        Muzeum II wojny - piękny obiekt
        ECS - oryginalny obiekt
        Armii Krajowej - funkcjonuje
        TriStar - działa
        Lotnisko rozbudowane
        Nowy układ drogowy - Bulońska - w budowie
        Forum - super inwestycja po starej Gildii (i mam gdzieś ze przykryli ten ściek na długości 100m!)
        Mam nadzieje ze doczekamy sie jeszcze tunelu pod pachołkiem.
        Gdańsk się rozwija.
        Budyń był ok!

        • 40 23

        • Nie przekonasz.

          Gdyby Juliusz zostau prezydentem Miasta,aaaa,to co innego.

          • 1 0

        • ???? (5)

          1.stadion nie dziala bo nie zarabia...
          2.ergo arena ledwo zipie bo tez gospodarza nie ma...
          3.slowackiego zbudowana ? po 20 latach?
          4.tunel za 17 mln rocznie ktory przecieka i moze sie zawali...
          5.obwodnica polodniowa jeden bubel bo zagesczenia nikt nie odebral i co 3 msc sie zapada...
          6.muzeum 2 wojny w zlym miejscu powinno byc budowane na westerplatte ...
          7.ecs mialo byc o solidarnosci ,a wyszlo jak zwykle...
          8.armi krajowej plany z 81 roku w 86 zaczeto budowac ....
          9. 1,5 miliarda i nie dziala....
          10. lotnisko ?
          11. ehhhhhhhh

          • 15 21

          • Dobrze mendolisz.

            Dać ci mendal.

            • 0 2

          • (1)

            Tobie juz dawno mózg sie zlasował i się wali chyba

            • 5 3

            • Wali to z Motlawy

              • 3 4

          • Ale farmazony pitolisz, kolejny malkontent

            • 4 3

          • 100%

            PO nic nie umie

            • 6 5

        • A teraz piwko w Santa Monica POpija?

          • 5 5

        • I mieszkanaka

          i za każdą taką inwestycje...jedno mieszkanko po preferencyjnej cenie dla budynia. Tak robi się interesy w Polsce. NIe dziwota, że chłop nie mógł w końcu doliczyć się mieszkań. Nie chodzi o to aby budować, chodzi o to aby robić to z sensem i patrzeć na koszty a nie własne korzyści. Za komuny też dużo zbudowali ale wykorzystując tą samą energię ludzką można było zbudować pięć razy tyle i znacznie lepiej.

          • 8 7

        • Jak dorożkarski koń, z klapkami na oczach...

          • 5 3

        • Tristar działa powiadasz :)

          • 11 5

        • ale skończyłby w pierdlu, niestety, bo to nie był zły człowiek, takie ciepłe kluchy, ale "kiedy wejdziesz między wrony ..." i teraz trzeba rodzinę ewakuować ...

          • 7 17

        • najlepszy ...

          • 9 5

      • Ale samolot ciągnęli i nie tylko

        • 2 0

    • dajcie mu respirator (1)

      i wyslijcie do okulisty, chlopaczyna nic nie widzi

      • 13 4

      • On się tego tak obawiał, że głosował na Płażyńskiego.

        • 1 0

  • nie opłaca sie, za drogo, dla ludziuw? - nie warto (2)

    lepiej do kieszonki. ostatni bilans budżetu obywatelskiego wyniósł 18mln zeta, takie tam drobniaczki XD dla kontrastu powiem że jedna średnia inwestycja to 50mln nie licząc dopłat z unii, kpina a te 18mln to "dla niepoznaki" zostawili, dla nich to tyle co dla kowalskiego nie wziąć grosika przy kasie z reszty.

    • 21 40

    • Dopłaty z UE to śmiech na sali.

      Uśredniając otrzymane dotychczas dopłaty z UE można powiedzieć, że rocznie wpływają do Polski środki o wartości około 2-3% rocznego PKB! Za te 2-3% regulujemy naszą gospodarkę tak, aby lobbujące w Brukseli przedsiebiorstwa niemieckie, francuskie czy hiszpańskie zagarnialy Polski rynek i abyśmy byli całkowicie zależni, będąc jedynie montownią dla superpaństwa organizowanego przez RFN. Wszyscy widzą przepływy netto, ale nikt nie patrzy na utracone korzyści... Poza UE też istnieje życie gospodarcze i ku zdziwieniu wszystkich eurokołchoźników - to UE cofa się w rozwoju pod naporem regulacji i rosnącego zadłużenia.

      • 0 1

    • lecz się człowieku

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane