• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa pirsu zbyt droga. Lotnisko unieważnia przetarg

Michał Stąporek
16 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
177 mln zł netto chciało zapłacić lotnisko za budowę pirsu przy terminalu pasażerskim T2. Oferty w przetargu wyniosły jednak od 239 do 311 mln zł. 177 mln zł netto chciało zapłacić lotnisko za budowę pirsu przy terminalu pasażerskim T2. Oferty w przetargu wyniosły jednak od 239 do 311 mln zł.

Władze portu lotniczego w Gdańsku unieważniły przetarg na budowę pirsu przy terminalu pasażerskim T2. Powód: oferty firm budowlanych znacznie przekraczają budżet inwestycji. Nie oznacza to jednak, że projekt rozbudowy terminala upada. - Siadamy do rozmów - deklaruje prezes lotniska.



Co powinny zrobić władze lotniska?

Przypomnijmy: nowy, 180-metrowy pirs o szerokości 46 m ma zostać dobudowany do istniejącego terminala pasażerskiego T2. Dzięki niemu przepustowość portu lotniczego w Gdańsku ma wzrosnąć z 7 do 9 mln pasażerów rocznie.

Dzięki tej inwestycji centralny punkt kontroli bezpieczeństwa ma zostać powiększony z 11 do 18 linii, liczba punktów odprawy paszportowej miałaby wzrosną z 6 do 10 (odloty) i z 8 do 12 (przyloty). Liczba bramek odlotowych (tzw. gate'ów) miałaby wzrosnąć z 20 do 30, a liczba tzw. karuzel pozwalających na odbiór bagażu - z 5 do 9.

Cztery oferty w przetargu...



16 maja odkryto oferty firm, które ubiegały się o realizację tego kontraktu. Ponieważ przetarg odbywał się w formie elektronicznej, nie było otwierania kopert, lecz odszyfrowywanie ofert na elektronicznej platformie. O zlecenie ubiegały się cztery firmy i konsorcja: Doraco i NDI z Trójmiasta, a także Budimex i Hochtief.

...ale każda przekracza budżet



Lotnisko zaplanowało, że na rozbudowę terminala przeznaczy 177 mln zł netto. Żadna z propozycji nawet nie zbliżyła się do tej granicy. Najtańsza, przygotowana przez NDI, opiewała na 239 mln. Pozostałe były jeszcze wyższe: Hochtief wycenił swoje usługi na 279 mln, Doraco na 305 mln, a Budimex na 311 mln. Oferty różnią się także czasem realizacji: od 18 do 22 miesięcy.

"Siadamy do rozmów"



W tej sytuacji zarząd Portu Lotniczego Gdańsk podjął decyzję o unieważnieniu przetargu ze względu na przekroczenie planowanego budżetu. Nie oznacza to jednak, że lotnisko odkłada plan zwiększenia swojej przepustowości na półkę.

- Jednocześnie rozpoczynamy i ogłaszamy dialog techniczny z wykonawcami, by
dowiedzieć się jakie są przyczyny takich kwotowań - zapowiada Tomasz Kloskowski,
prezes Portu Lotniczego Gdańsk.

Po zakończeniu dialogu technicznego Port Lotniczy ogłosi nowy przetarg na budowę pirsu.
Jednak kiedy to nastąpi - nie wiadomo. Zarządzający lotniskiem zwracają uwagę, że istniejący terminal pasażerski T2 cały czas wystarcza z zapasem na obecny ruch pasażerski.

Wciąż jest zapas w przepustowości



- Nie musimy się spieszyć z tym procesem. Obecnie działające terminale pasażerskie
zapewniają naszym pasażerom odpowiedni standard obsługi, co wykazują chociażby
ostatnie rankingi. Planowana rozbudowa terminalu T2 ma być krokiem wyprzedzającym
rozwijający się ruch lotniczy na naszym lotnisku - uspokaja Tomasz Kloskowski.

W ubiegłym roku przez gdański port lotniczy przewinęło się 4,98 mln pasażerów. Wciąż pozostaje jeszcze zapas 2 mln pasażerów do osiągnięcia limitu obecnej przepustowości lotniska.

Miejsca

Opinie (139) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    A nie można jak w miastach europejskich zbudować ten terminal z dykty i blachy falistej z myślą o tanich liniach?
    Zazwyczaj tak w Europie jest, że nawet jeśli tanie linie latają na główne lotnisko, to pasazerowie oczekują w osobnym terminalu

    • 8 14

    • (1)

      Problem w tym że ta część jest głównie pod przyszłe linie premium bo to ma być część Non-Shengen. Dla tanich linii zostałby np stary terminal.

      • 3 1

      • Wizz Ryan do Kijowa i United Kd to premium?

        • 1 0

  • myślałam że chodzi o Gdynię (1)

    • 15 7

    • Gsynia już ma terminal. Teraz Gdańsk chce.

      • 6 2

  • Megalomania . (1)

    A po co dobudowywać terminal skoro w porywach co pół godziny startuje i ląduje jeden samolot . W terminalu T2 nigdy nie ma tłoku , luzik .

    • 20 4

    • Radom może rozbudowywać? To my tez! Budować i to szybko !

      • 3 2

  • Wczoraj (1)

    Kraków budował się z większym rozmachem i perspektywicznie. U nas zawsze dłubanie na przedwczoraj.

    • 9 16

    • ???

      Chyba nie byłeś na lotnisku w Krakowie. Ciasno przy check-in'ie, wchodzenie na piętro do odlotu, przy gate'ach korytarzyki i zaułki. Wygląda całość jak projekt z lat 70-tych.

      • 4 1

  • Budyniowe lody, ciąg dalszy (1)

    • 18 15

    • Spadaj malkontencie do Grzesia od maszynek do golenia.

      • 5 3

  • ostry (1)

    rabunek trwa

    • 8 7

    • Kacper, daj spokój...

      • 7 2

  • Trzeba skopiować Gdyński pomysł!

    Przetarg się nie odbywa bo wszyscy są za drodzy. Potem wchodzi MTM, cały na biało.

    • 11 7

  • Ciekawe

    Pan Kłoskowski , to jeszcz nie popłyną ???

    • 5 4

  • Jak szklarnia przy OBI

    Architektonicznie to jak szklarnia przy obi tyle ze dużo droższa. Paskudztwo.

    • 13 4

  • Tak jest zawsze.. (7)

    Latam czesto z Gdanska, przeciez taki terminal to zwykla hala, pares slupow, szklany dach.
    Ostatnio kolega sobie zamowil jakos 200m2 bo zaczyna dzialalnosc...Koszt 10 tys zl.
    A tu 200milionow? Czyli stala hitoria, wycena na 250milionow robimy to za 200 a ja i pan z firmy 50 baniek na pol, po 25 mln na leb.
    Druga sprawa, czemu trojmiasto.pl blokuje ludzi, ktorzy sie chca swobodnie wypowiedziec, jezeli nie uzywaja brzydkich slow, a dziela sie swoja opinia to czemu? Takie to popularne Hejt srop nie stop..Takie to europejskie..

    • 19 24

    • (3)

      A kolega też ma klimatyzację, ogrzewanie, kontrolę dostępu, instalację p-poż, sortownię bagażu, ruchome schody, windy itp??

      • 16 2

      • (2)

        I kolega pewnie tez ma pełną elektronikę, systemy informatyczne itp
        I kolega za 10 tys pewnie tez sobie obok hali zbudował płytę postojowa dla samolotów i rękawy, :)))

        • 11 3

        • (1)

          Przecież to głupek...

          • 9 2

          • Nie większy od ciebie.

            • 0 0

    • Przecież po to się buduje hale aby zarobić, a nie aby zrobić po kosztach a najlepiej dopłacić.

      jeśli koszt to 200 mln, a dajesz 250 to ryzykujesz że ktoś da 220 bo chce zarobić tylko 20 (albo przetarg unieważnią).
      Ale jeśli dobrze zaryzykujesz to 50 milionów twoje, tak działa biznes.

      Kilka razy zaryzykujesz i masz 50 milionów. Nie ma co robić z minimalną marżą 5 projektów bo koszty wzrosną i dopłacasz.

      • 3 3

    • Powiedz gdzie kolega zamówił za 10 tys bo jestem zainteresowany

      • 1 0

    • Zmień kolegów bo bzdury gadają

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane