• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bursztynowe wiaty przy stadionie w Letnicy

Krzysztof Koprowski
26 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Tak powstające wiaty prezentują się w ciągu dnia...
  • ...a tak nocą. Długość przystanku przy stadionie to ok. 90 metrów, a wiaty pojawią się na znacznej jego długości.
  • W każdym kierunku powstaną trzy wiaty, ustawione jedna obok drugiej.
  • Nawierzchnia między torami zyskała nowy w Gdańsku typ bruku w postaci tzw. meby, przepuszczającej wodę i jednocześnie umożliwiającej wjazd kołowych pojazdów technicznych.

Jedyne w swoim rodzaju wiaty tramwajowe, nawiązujące do bryły pobliskiego stadionu PGE Arena Gdańsk, powstają w Letnicy. Ich forma została wyłoniona w konkursie studenckim niemal pięć lat temu.



Czy wiaty o nietypowym kształcie powinny pojawiać się na innych przystankach?

To będzie najbardziej wyróżniający się przystanek zobacz na mapie Gdańska w gdańskiej sieci tramwajowej. Potężne, łukowe konstrukcje są montowane od ok. dwóch tygodni na peronach tuż obok PGE Areny oraz ronda, z którego będzie możliwy wjazd do tunelu pod Martwą Wisłą.

I to właśnie budowa tunelu pod Martwą Wisłą ma ścisły związek z wiatami tramwajowymi.

- Wiaty są montowane formalnie w ramach IV etapu budowy Trasy Słowackiego. Nie wyszczególniamy kosztów tych prac, gdyż wykonawca otrzyma zryczałtowane wynagrodzenie dla całego zadania, w kwocie 885 mln zł - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za budowę Trasy Słowackiego.

Wiaty są stawiane na peronach, których długość wynosi ok. 90 metrów. Wiat jest sześć, po trzy w każdym kierunku: do Nowego Portu i do centrum Gdańska. Każda wiata składa się z dziewięciu dźwigarów i mierzy dokładnie 25,58 m długości (dla porównania - tramwaj Pesa Swing liczy ok. 30 metrów długości, tzw. Dortmund - ok. 26 metrów). Ciężar jednego dźwigara to ok. 660 kg, a długość - 12 m. Do konstrukcji zostaną przyczepione płyty z poliwęglanu w pięciu odcieniach, stanowiące tym samym zadaszenie przystanku.

- W wiatach zamontowane zostanie oświetlenie LED. Monitorów systemu informacji pasażerskiej nie będzie, ponieważ znajdują się już na przystanku [ekrany SIP-u pojawiły się tutaj w ramach Tristar-u - dop. red.] - dodaje rzecznik GIK.

Przystanek przy stadionie wyróżnia się także jeszcze jednym nowym rozwiązaniem. Chodzi o wypełnienie między torami w formie tzw. płyty ażurowej, zwanej popularnie mebą. Dotychczas na nowych przystankach wypełniano tę przestrzeń kostką betonową, co teoretycznie miało ułatwiać czyszczenie przestrzeni wokół torowisk z papierków czy niedopałków. Niestety, ponieważ na ogół jedynym "sprzątaczem" był wiatr, wzbijający się w powietrze piach i brud przeszkadzał pasażerom.

Czytaj też: Koniec ze śmieciami na torowiskach?

- Meba została zastosowana ze względu na odwodnienie torowiska i pozwoli zapobiec zastoiskom wody w czasie deszczu. Przewiduje się sprzątanie ręczne i mechaniczne - wyjaśnia Skorupka-Kaczmarek.

Wzdłuż ulicy Marynarki Polskiej, na wysokości przystanku, pojawiły się wzmocnione bariery energochłonne. Mają one zabezpieczyć wiaty przed ewentualnym wjechaniem w nie rozpędzonego samochodu.

Pomysł na kształt nawiązujący do bryły stadionu to efekt konkursu studenckiego z 2009 roku. Spośród 16 prac, w tym kilku o podobnej stylistyce i zamyśle, zwycięski okazał się projekt Katarzyny Schulz oraz Błażeja Bącalskiego, będących wówczas studentami III roku Wydziału Architektury na Politechnice Gdańskiej. Oprócz możliwości realizacji ich wizji, otrzymali nagrodę w wysokości 4 tys. zł.

Prace nad montażem wiat prowadzone są nawet wieczorową porą - nam udało się spotkać pracowników ok. godz. 19:30. Planowane zakończenie robót powinno nastąpić do końca października.

Miejsca

Opinie (146) 6 zablokowanych

  • Super cieszmy się nasz kraj pieknieje. Wandale są wszędzie na całym świecie, pięknie Polsko aby tak dalej ;)

    • 2 0

  • 16 projektów, konkurs, a i tak wygrał projekt identyczny że stadionem...

    • 1 1

  • Mają rozmach sku*******

    Bardzo ładnie to wygląda. Trzeba będzie się taką kolejką przejechać. Widać w konstrukcjach takich jak ta nie liczy się już tylko funkcjonalność, ale też wygląd. Bardzo mi się to podoba i mam nadzieję na więcej takich projektów. Gdańsk zacznie być kolorowym miastem :)

    • 7 0

  • W Warszawie i w innych miastach takie wiaty stoją już od dawna, więc Gdańsk ma być gorszy. Chciałbym aby wszystkie przystanki były zadaszone w podobny sposób. Proszę pomyśleć o przystanku przed dworcem w Gdańsku o podobnym zadaszeniu jak naj rychlej.

    • 6 1

  • a gdzie dodatkowe tramwaje w dniu meczu

    same wiaty na pustych przystankach to chyba nie wszystko

    • 2 0

  • Do ankiety.

    Głos (oddany) na pozycję nr. 2.
    Nie muszą być tak ładne, byleby!!!.. przykrywały cały przystanek,
    czyli spełniały funkcję ochronną przed: wiatrem, deszczem czy śniegiem.
    Bo od ludzkiej głupoty i!!! chmstwa nie uchronią.
    A pisząc chamstwa, mam na myśli szczególnie "yntelignetów" płci obojga!, którzy trzymając rozłożony parasol, podchodzą do wiaty, wchodzą do wiaty,
    ALE parasola nie raczą złożyć.
    I, nierzadko jeszcze ryja drą, że im się zwraca uwagę, że to może być niebezpieczne, bo jest!!!, można trafić kogoś w oko! jedną z końcówek napinających parasol.
    Zresztą paraslonikom nie zwracjących na ten ISTOTNY fakt uwagi,
    idących przed siebie, zwracam uwagę, ale nie słownie..

    • 3 0

  • nareszcie coś dla mas pracujących

    • 1 1

  • sprzatanie

    kto bedzie sprzatal,jak sie zalapac np na mechaniczne przatanie?

    • 0 1

  • ja

    Co z tego ze piękne i drogie? zaraz zostaną pomalowane sprayami, badź zniszczone w inny sposó dlatego że brak nadzoru i kary za takie działania :(

    • 0 1

  • Ale należy napisać, że za zniszczenie wiaty MINIMALNA kara to 100 tys zł i 5 lat więzienia.

    W pobliżu będzie mnóstwo kiboli !!!!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane