• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bursztynowe wiaty przy stadionie w Letnicy

Krzysztof Koprowski
26 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Tak powstające wiaty prezentują się w ciągu dnia...
  • ...a tak nocą. Długość przystanku przy stadionie to ok. 90 metrów, a wiaty pojawią się na znacznej jego długości.
  • W każdym kierunku powstaną trzy wiaty, ustawione jedna obok drugiej.
  • Nawierzchnia między torami zyskała nowy w Gdańsku typ bruku w postaci tzw. meby, przepuszczającej wodę i jednocześnie umożliwiającej wjazd kołowych pojazdów technicznych.

Jedyne w swoim rodzaju wiaty tramwajowe, nawiązujące do bryły pobliskiego stadionu PGE Arena Gdańsk, powstają w Letnicy. Ich forma została wyłoniona w konkursie studenckim niemal pięć lat temu.



Czy wiaty o nietypowym kształcie powinny pojawiać się na innych przystankach?

To będzie najbardziej wyróżniający się przystanek zobacz na mapie Gdańska w gdańskiej sieci tramwajowej. Potężne, łukowe konstrukcje są montowane od ok. dwóch tygodni na peronach tuż obok PGE Areny oraz ronda, z którego będzie możliwy wjazd do tunelu pod Martwą Wisłą.

I to właśnie budowa tunelu pod Martwą Wisłą ma ścisły związek z wiatami tramwajowymi.

- Wiaty są montowane formalnie w ramach IV etapu budowy Trasy Słowackiego. Nie wyszczególniamy kosztów tych prac, gdyż wykonawca otrzyma zryczałtowane wynagrodzenie dla całego zadania, w kwocie 885 mln zł - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za budowę Trasy Słowackiego.

Wiaty są stawiane na peronach, których długość wynosi ok. 90 metrów. Wiat jest sześć, po trzy w każdym kierunku: do Nowego Portu i do centrum Gdańska. Każda wiata składa się z dziewięciu dźwigarów i mierzy dokładnie 25,58 m długości (dla porównania - tramwaj Pesa Swing liczy ok. 30 metrów długości, tzw. Dortmund - ok. 26 metrów). Ciężar jednego dźwigara to ok. 660 kg, a długość - 12 m. Do konstrukcji zostaną przyczepione płyty z poliwęglanu w pięciu odcieniach, stanowiące tym samym zadaszenie przystanku.

- W wiatach zamontowane zostanie oświetlenie LED. Monitorów systemu informacji pasażerskiej nie będzie, ponieważ znajdują się już na przystanku [ekrany SIP-u pojawiły się tutaj w ramach Tristar-u - dop. red.] - dodaje rzecznik GIK.

Przystanek przy stadionie wyróżnia się także jeszcze jednym nowym rozwiązaniem. Chodzi o wypełnienie między torami w formie tzw. płyty ażurowej, zwanej popularnie mebą. Dotychczas na nowych przystankach wypełniano tę przestrzeń kostką betonową, co teoretycznie miało ułatwiać czyszczenie przestrzeni wokół torowisk z papierków czy niedopałków. Niestety, ponieważ na ogół jedynym "sprzątaczem" był wiatr, wzbijający się w powietrze piach i brud przeszkadzał pasażerom.

Czytaj też: Koniec ze śmieciami na torowiskach?

- Meba została zastosowana ze względu na odwodnienie torowiska i pozwoli zapobiec zastoiskom wody w czasie deszczu. Przewiduje się sprzątanie ręczne i mechaniczne - wyjaśnia Skorupka-Kaczmarek.

Wzdłuż ulicy Marynarki Polskiej, na wysokości przystanku, pojawiły się wzmocnione bariery energochłonne. Mają one zabezpieczyć wiaty przed ewentualnym wjechaniem w nie rozpędzonego samochodu.

Pomysł na kształt nawiązujący do bryły stadionu to efekt konkursu studenckiego z 2009 roku. Spośród 16 prac, w tym kilku o podobnej stylistyce i zamyśle, zwycięski okazał się projekt Katarzyny Schulz oraz Błażeja Bącalskiego, będących wówczas studentami III roku Wydziału Architektury na Politechnice Gdańskiej. Oprócz możliwości realizacji ich wizji, otrzymali nagrodę w wysokości 4 tys. zł.

Prace nad montażem wiat prowadzone są nawet wieczorową porą - nam udało się spotkać pracowników ok. godz. 19:30. Planowane zakończenie robót powinno nastąpić do końca października.

Miejsca

Opinie (146) 6 zablokowanych

  • Wiaty są ładne brawo za pomysł.
    A może tak ZTM/ZKM pomyśli o tramwajach w tamtym kierunku nie tylko od poniedziałku do piątku ale też w weekendy?

    • 9 1

  • kibic

    Naprawdę to pięknie wygląda, pod rozwagę, czy zamontowanie krzesełek takie jak są na stadionie /mogą być składane/ nie doda temu miejscu uroku?

    • 5 1

  • Monitorów systemu informacji pasażerskiej nie będzie, ponieważ znajdują się już na przystanku (1)

    są i nie będzie - to znaczy do demontażu?!

    • 3 1

    • matura czyni z mózgu jakieś spłaszczenie. Jeżeli wcześniej jest mowa o oświetleniu w wiatach, to do jakiej przestrzeni odnoszą się monitory, które są już na przystanku?

      • 1 0

  • Specjalnie wzmocnione bariery energochłonne (1)

    codziennie tamtędy przejeżdżam w stronę Portu i modle się żeby zza tej idiotycznie długiej bariery na ulice mi dziecko nie wyskoczyło
    tam nie widać czy ktoś stoi przed pasami

    • 2 4

    • TO jedź 30 na godzinę to będziesz widział.

      • 2 4

  • skner

    W centrum byście takie wiaty porobili a nie w Letnicy.Zaraz i tak zginą no chyba że monitoring założycie

    • 3 6

  • proponuje też zrobić bursztynowe toi-toi'e (1)

    • 4 2

    • i zalewać je bursztynowym moc. zem i malować na bursztynową ... no tym ... na g.

      fuj!

      • 0 1

  • Szkoda

    Szkoda są piękne ale kto będzie pod nimi stał jak Lechia przy obecnym stanie Wszyscy wiedza co mam na myśli będzie grać w lidz .... Kto wie jakiej oby nie Skończyła jak Polonia Wawa:(

    • 2 0

  • Kompletna paranoja

    z przystanku naprzeciw Dworca Głównego w Gdańsku korzystają tysiące ludzi. Nie ma żadnej osłony. Z przystanku przy stadionie nie korzysta zwykle nikt. To jest chore. Budyń odejdź !

    • 8 6

  • potwornie masywne

    i jak założą panele to nic nie będzie widać. Jak w tunelu

    • 3 4

  • hmm fajnie ale bedzie pizdzialo

    jak to mam byc przeciez bedzie wialo jak na uralu ,wieczny przeciąg to nie mam wygladac to mam byc praktyczne

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane