- 1 Masz interes? Zostaw kartkę (49 opinii)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (259 opinii)
- 3 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (145 opinii)
- 4 Od soboty spore utrudnienia na A1 (58 opinii)
- 5 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (88 opinii)
- 6 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (342 opinie)
Bursztynowe wiaty przy stadionie w Letnicy
Jedyne w swoim rodzaju wiaty tramwajowe, nawiązujące do bryły pobliskiego stadionu PGE Arena Gdańsk, powstają w Letnicy. Ich forma została wyłoniona w konkursie studenckim niemal pięć lat temu.
I to właśnie budowa tunelu pod Martwą Wisłą ma ścisły związek z wiatami tramwajowymi.
- Wiaty są montowane formalnie w ramach IV etapu budowy Trasy Słowackiego. Nie wyszczególniamy kosztów tych prac, gdyż wykonawca otrzyma zryczałtowane wynagrodzenie dla całego zadania, w kwocie 885 mln zł - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za budowę Trasy Słowackiego.
Wiaty są stawiane na peronach, których długość wynosi ok. 90 metrów. Wiat jest sześć, po trzy w każdym kierunku: do Nowego Portu i do centrum Gdańska. Każda wiata składa się z dziewięciu dźwigarów i mierzy dokładnie 25,58 m długości (dla porównania - tramwaj Pesa Swing liczy ok. 30 metrów długości, tzw. Dortmund - ok. 26 metrów). Ciężar jednego dźwigara to ok. 660 kg, a długość - 12 m. Do konstrukcji zostaną przyczepione płyty z poliwęglanu w pięciu odcieniach, stanowiące tym samym zadaszenie przystanku.
- W wiatach zamontowane zostanie oświetlenie LED. Monitorów systemu informacji pasażerskiej nie będzie, ponieważ znajdują się już na przystanku [ekrany SIP-u pojawiły się tutaj w ramach Tristar-u - dop. red.] - dodaje rzecznik GIK.
Przystanek przy stadionie wyróżnia się także jeszcze jednym nowym rozwiązaniem. Chodzi o wypełnienie między torami w formie tzw. płyty ażurowej, zwanej popularnie mebą. Dotychczas na nowych przystankach wypełniano tę przestrzeń kostką betonową, co teoretycznie miało ułatwiać czyszczenie przestrzeni wokół torowisk z papierków czy niedopałków. Niestety, ponieważ na ogół jedynym "sprzątaczem" był wiatr, wzbijający się w powietrze piach i brud przeszkadzał pasażerom.
Czytaj też: Koniec ze śmieciami na torowiskach?
- Meba została zastosowana ze względu na odwodnienie torowiska i pozwoli zapobiec zastoiskom wody w czasie deszczu. Przewiduje się sprzątanie ręczne i mechaniczne - wyjaśnia Skorupka-Kaczmarek.
Wzdłuż ulicy Marynarki Polskiej, na wysokości przystanku, pojawiły się wzmocnione bariery energochłonne. Mają one zabezpieczyć wiaty przed ewentualnym wjechaniem w nie rozpędzonego samochodu.
Pomysł na kształt nawiązujący do bryły stadionu to efekt konkursu studenckiego z 2009 roku. Spośród 16 prac, w tym kilku o podobnej stylistyce i zamyśle, zwycięski okazał się projekt Katarzyny Schulz oraz Błażeja Bącalskiego, będących wówczas studentami III roku Wydziału Architektury na Politechnice Gdańskiej. Oprócz możliwości realizacji ich wizji, otrzymali nagrodę w wysokości 4 tys. zł.
Prace nad montażem wiat prowadzone są nawet wieczorową porą - nam udało się spotkać pracowników ok. godz. 19:30. Planowane zakończenie robót powinno nastąpić do końca października.
Miejsca
Opinie (146) 6 zablokowanych
-
2014-09-26 17:56
Wiaty są ładne brawo za pomysł.
A może tak ZTM/ZKM pomyśli o tramwajach w tamtym kierunku nie tylko od poniedziałku do piątku ale też w weekendy?- 9 1
-
2014-09-26 18:38
kibic
Naprawdę to pięknie wygląda, pod rozwagę, czy zamontowanie krzesełek takie jak są na stadionie /mogą być składane/ nie doda temu miejscu uroku?
- 5 1
-
2014-09-26 18:39
Monitorów systemu informacji pasażerskiej nie będzie, ponieważ znajdują się już na przystanku (1)
są i nie będzie - to znaczy do demontażu?!
- 3 1
-
2014-09-26 19:56
matura czyni z mózgu jakieś spłaszczenie. Jeżeli wcześniej jest mowa o oświetleniu w wiatach, to do jakiej przestrzeni odnoszą się monitory, które są już na przystanku?
- 1 0
-
2014-09-26 18:41
Specjalnie wzmocnione bariery energochłonne (1)
codziennie tamtędy przejeżdżam w stronę Portu i modle się żeby zza tej idiotycznie długiej bariery na ulice mi dziecko nie wyskoczyło
tam nie widać czy ktoś stoi przed pasami- 2 4
-
2014-09-26 20:30
TO jedź 30 na godzinę to będziesz widział.
- 2 4
-
2014-09-26 20:33
skner
W centrum byście takie wiaty porobili a nie w Letnicy.Zaraz i tak zginą no chyba że monitoring założycie
- 3 6
-
2014-09-26 20:35
proponuje też zrobić bursztynowe toi-toi'e (1)
- 4 2
-
2014-09-28 12:36
i zalewać je bursztynowym moc. zem i malować na bursztynową ... no tym ... na g.
fuj!- 0 1
-
2014-09-26 21:35
Szkoda
Szkoda są piękne ale kto będzie pod nimi stał jak Lechia przy obecnym stanie Wszyscy wiedza co mam na myśli będzie grać w lidz .... Kto wie jakiej oby nie Skończyła jak Polonia Wawa:(
- 2 0
-
2014-09-27 07:08
Kompletna paranoja
z przystanku naprzeciw Dworca Głównego w Gdańsku korzystają tysiące ludzi. Nie ma żadnej osłony. Z przystanku przy stadionie nie korzysta zwykle nikt. To jest chore. Budyń odejdź !
- 8 6
-
2014-09-27 08:31
potwornie masywne
i jak założą panele to nic nie będzie widać. Jak w tunelu
- 3 4
-
2014-09-27 08:50
hmm fajnie ale bedzie pizdzialo
jak to mam byc przeciez bedzie wialo jak na uralu ,wieczny przeciąg to nie mam wygladac to mam byc praktyczne
- 2 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.