- 1 Reklamują nagrobki z samochodu bo mogą? (75 opinii)
- 2 Po karach na 1 mln zł twórcy Fali zabrali głos (95 opinii)
- 3 MTM dokończy drogę rowerową na Rolniczej (38 opinii)
- 4 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (141 opinii)
- 5 Masz interes? Zostaw kartkę (163 opinie)
- 6 Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo (139 opinii)
Chcą przywrócić przejścia na Grunwaldzkiej we Wrzeszczu
Miejscy aktywiści chcą przywrócić naziemne przejścia dla pieszych przy ul. Sobótki i Waryńskiego i na wysokości Teatru Miniatura . Pierwsze zostało zlikwidowane w latach 70., drugie zamknięto przed dekadą, ale tylko "na chwilę". Oba projekty zostały zgłoszone do Budżetu Obywatelskiego. O ich dalszym losie zdecydują urzędnicy.
Podobnie radykalne rozwiązanie gdańscy urzędnicy zastosowali przed dekadą, gdy "tymczasowo" likwidowali przejście przy parku Uphagena. Według zapewnień ówczesnych władz miasta, "zebra" na Grunwaldzkiej miała wrócić za maksymalnie kilka lat. Gdy przy pierwszym podejściu do odtworzenia przejścia okazało się, że oferty przekraczają możliwości finansowe miasta, dalsze prace zawieszono.
Grunwaldzka to "fosa dzieląca miasto"
Teraz temat wraca za sprawą miejskich aktywistów, którzy zgłosili w Budżecie Obywatelskim projekty odtworzenia obu przejść.
- Naszym działaniem chcemy przypomnieć urzędnikom o obietnicach sprzed prawie 10 lat - nie ukrywa Roger Jackowski, autor projektu przywrócenia przejścia przy Teatrze Miniatura. - Projekt zakłada utworzenie bezpiecznego przejścia dla pieszych wraz z przejazdem rowerowym z sygnalizacją świetlną wpiętą w miejski system sterowania ruchem Tristar. Co ważne, jego odtworzenie nie będzie miało wpływu na ruch drogowy.
Pomysłodawcą przywrócenia przejścia między Miszewskiego a Jaśkową Doliną jest z kolei Tomasz Janiszewski, radny dzielnicy Wrzeszcz Dolny. Jak mówi, przejście miałoby zbliżyć do siebie Dolny i Górny Wrzeszcz i zniosłoby barierę dla wielu starszych i niepełnosprawnych osób korzystających z tej części miasta.
- Wciąż pokutuje w nas myślenie osób młodych i zdrowych, przez co nie dostrzegamy potrzeb osób mniej sprawnych, starszych, inwalidów czy nawet dzieci, które chodzą do pobliskiej szkoły. Aleja Grunwaldzka to fosa, która rozdziera Wrzeszcz na dwie części. Aby przedostać się na jej drugą stronę, trzeba nadłożyć drogi. W dodatku to taki ring poprowadzony przez środek miasta, a to powinna być miejska droga, odpowiadająca potrzebom mieszkańców - także pieszym, nie tylko kierowcom. Skoro udało się zrobić wygodne wyjazdy przy biurowcach w Oliwie, skoro pojawiły się tam światła i nie podniosło się larum kierowców, że pogorszyły się warunki jazdy, to jestem przekonany, że uda się także z "reaktywacją" tego przejścia.
Kluczowy brak miejsca i środków
Mniejszym entuzjastą tego pomysłu jest Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ. Jak mówi, na przeszkodzie mogą stanąć finanse, bo utworzenie w tym miejscu naziemnego przejścia wiązałoby się z kosztowną przebudową fragmentu jezdni.
- Proszę zwrócić uwagę na pochylone ukształtowanie terenu między Sobótki a Waryńskiego. Po pierwsze, różnica w wysokości między krawędzią jezdni a główną szyny tramwajowej wynosi kilkadziesiąt centymetrów. Po drugie, na środku przejścia nie ma miejsca na tzw. akumulację pieszych. Trzeba by poszerzyć jezdnię, by móc zrobić na środku bezpieczny azyl dla pieszych oczekujących na przejście na drugą stronę. Bez tego tramwaje musiałyby się tam za każdym razem zatrzymywać - wylicza Wawrzonek.
Jednocześnie zdecydowanie wyżej ocenia szanse przywrócenia przejścia przy Teatrze Miniatura. Tam miejsce na azyl dla pieszych też jest projektowane, a po przebudowie wystarczyłoby zainstalować sygnały ostrzegawcze o nadjeżdżającym tramwaju znane choćby z ul. Kartuskiej czy al. Zwycięstwa.
30 km/h na Grunwaldzkiej?
Trzeci, najbardziej radykalny pomysł na nową organizację ruchu na głównej arterii Gdańska zakłada wprowadzenie między Miszewskiego a Galerią Bałtycką strefy Tempo 30.
- Takie strefy mają dodatni wpływ nie tylko na bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji miejskiej dochodzących do przystanków, ale także zwiększają - co jest może przeciwne intuicji, ale prawdziwe - przepustowość ulicy dla pojazdów. Liczę na zbudowanie sensownej koalicji wokół tego pomysłu. Łatwo nie będzie - zaproponował w dyskusji na Facebooku pan Piotr.
Nasi rozmówcy do tej idei podchodzą jednak z dystansem. Roger Jackowski nazywa ją wprost jako "odklejoną od rzeczywistości", a Tomasz Janiszewski dodaje, że w zupełności wystarczy, by kierowcy zaczęli przestrzegać obecnego ograniczenia prędkości na tym odcinku (do 50 km/h). Tomasz Wawrzonek uznaje z kolei, że to rozwiązanie zbyt radykalne, które przyniosłoby więcej szkód niż korzyści.
Opinie (432) ponad 10 zablokowanych
-
2019-05-17 14:07
Grunwaldzka
Niestety, ale Grunwaldzka to główna ulica łącząca całe Trójmiasto, nie możemy jej jeszcze bardziej zwalniać i blokować.
Gdyby dojazd do obwodnicy był szybszy, a sama obwodnica nie byłaby zakorkowana, tylko wtedy można by było myśleć o przekształceniu grunwaldzkiej w bardziej przyjazną dla pieszych.- 8 3
-
2019-05-17 12:36
(2)
Widzę, że odzywają się sami mieszkańcy południa Gdańska, którzy mają gdzieś potrzeby mieszkanców innych dzielnic jak np. Wrzeszcza. No tak, bo wy juz macie PKM-kę, tramwaj na morene i zadowoleni - po co wiecej... Samoluby. Wiekszosci mieszkańców Wrzeszcza przejście na Sobótki bardzo ukróciłoby drogę do przychodni na Wassowskiego.
- 8 9
-
2019-05-17 12:43
Chyba jaja się robisz...to może deptak z grunwaldzkiej zrobić (1)
Przecież akurat tam są dwa przejścia ok 300 m w jedną lub w drugą stronę
- 3 3
-
2019-05-17 13:48
do zap r dalaj z buta
te 300 metrów
- 1 2
-
2019-05-17 07:19
bez sensu (1)
A poza tym Jackowski i podobni to żadni miejscy aktywiści, to miejscy politycy tyle że bezpartyjni.
- 28 11
-
2019-05-17 13:45
to zupełnie jak ty - żaden uczciwy troll
tylko zwykły urzędas z Nowych Ogrodów, tyle że incognito ;)
- 0 1
-
2019-05-17 13:29
tak to już jest
ironicznie dodam:
skoro mieszkańcy dzielnic południowych musza wąchać smród z wysypiska ( bo sobie tam mieszkania wybrali), to mieszkańcy Wrzeszcza musza mieć przelótówę ( bo sobie tam wybrali mieszkania). Cóś za cós jak mawia przysłowie.- 5 2
-
2019-05-17 12:29
popieram! (1)
miasto dla ludzi, wrzeszcz jest okropnie potraktowany przez przelotowke, kazde duze miasto stoi w korkach i to się nie zmieni, nie ilość przejść jest problemem a ilość samochodow w miescie
- 6 3
-
2019-05-17 13:27
mieszkańcy!
- 1 0
-
2019-05-17 13:11
Idioci i tyle
- 3 3
-
2019-05-17 10:45
A czemu nie kładka bezkolizyjna NAD ulicą jak w cywilizowanych krajach? (4)
Bo droższa? Kładka jest jedynie 40% droższa niż wytyczenie nowego przejścia z sygnalizacja i dostosowanie obecnego systemu sygnalizacji do dodatkowego przejścia. Kładki nie trzeba tam często serwisować czy odmalowywac. Po latach się zwraca. Nie musi też szpecic, może być estetyczna. Oczywiście nie jest to ideał e rozwiązanie (choćby dla inwalidów w przypadku kładki bez windy) ale jest miejsce na kładkę z podjazdem spiralnym. Bezkolizyjne skrzyżowania sprawdzają się wszędzie na świecie. Czemu nie można używać sprawdzonych pomysłów tylko na siłę pcha się w te bezsensowne???
- 4 16
-
2019-05-17 13:06
Gdzie ten cywilizowany świat?
Ciekawe, bo z mojej wiedzy wynika, że to właśnie w cywilizowanych krajach dąży się do jak największej liczby przejść w poziomie jezdni. Gdzie ten cywilizowany świat?
- 3 1
-
2019-05-17 12:58
Chyba dawno nie byłeś w cywilizowanych krajach. Jakie kładki, człowieku.
- 3 1
-
2019-05-17 11:01
proponuje kladke dla aut, najlepiej ze schodami, zeby je na te kładke wciągnąć :P
- 3 1
-
2019-05-17 10:54
myslenie nie boli
spróbuj to zobaczysz :)
- 2 2
-
2019-05-17 10:36
Prawdziwą fosą dzielącą miasto to jest nasyp torowiska !!! (2)
Ale o tym ekoświry nie powiedzą bo kolej jako socjalistyczny transport jest wspaniała! :D
Między Kołobrzeską a Żakiem fawele ogródków działkowych. Ale o tym też nie można mówić bo lobby działkowców- 4 9
-
2019-05-17 13:01
Tory i pociągi zapewniają setki razy większą przepustowość ludzi i tonażu towarów niż ulice.
Przy znacznie mniejszym zajęciu przestrzeni w centrum, w stosunku do samochodów. Bo to nie tylko ulice, ale drugie i trzecie tyle pod parkingi
- 1 2
-
2019-05-17 10:48
nie, a to dlatego
że przejścia pod nim są w poziomie ulicy i nie trzeba (prawie nigdzie) schodzić, a poza tym pociąg, to nie auto
- 3 1
-
2019-05-17 10:57
To takie trudne do wyobrażenia? (1)
"Trzeci, najbardziej radykalny pomysł na nową organizację ruchu na głównej arterii Gdańska zakłada wprowadzenie między Miszewskiego a Galerią Bałtycką strefy Tempo 30." - a ile się tam teraz w szczycie jedzie?
- 8 0
-
2019-05-17 12:58
Dokładnie
- 1 0
-
2019-05-17 07:08
30kmh można wprowadzić. bedzie 30 to kierofczyki będą jechać 50 (4)
a nie jak teraz 70
- 61 146
-
2019-05-17 12:57
W pełni cię popieram. Jeżdzę Grunwaldzką, tempomat i 53km/h. Wyprzedza mnie jakbym stał każdy, każdy inny samochód,
Pieszy nie ma szansy przeżyć jak kierowca uderzy w niego > 50km/h.
- 2 4
-
2019-05-17 11:31
Naucz się prowadzic
- 1 1
-
2019-05-17 08:07
Tylko strefa 2km/h!
I fotoradary dla pieszych szybkochodzących!!!
- 15 6
-
2019-05-17 07:49
należy przywrócić prastarą tradycję ... extradycję
... przepis by przed każdym pojazdem mechanicznym biegł człowiek z czerwoną chorągiewką
i będzie git- 18 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.